موج افزایش قیمت ها در کلانشهر تهران

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، پس از سپری شدن یک دوره رکود سنگین در بازار مسکن و صنعت ساختمان در اواسط سال ۱۳۹۶، موج افزایش قیمت مسکن از کلان‌شهرها به راه افتاد. افت مستمر ارزش ریال و افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی، گرانی بی‌سابقه مسکن را تا به امروز رقم زد بطوری که این افزایش قیمت ها به سراسر کشور نیز سرایت کرد.

در محدوده شهران واقع در منطقه ۵ تهران که به دوبخش شمالی و جنوبی تقسیم می شود قیمت های متفاوتی به چشم میخورد؛ بطوری که آپارتمان‌های واقع در شهران شمالی بین ۲ تا ۵ میلیون تومان گران‌تر از آپارتمان مشابه در شهران جنوبی است و برای خرید یا اجاره مسکن در بخش شمالی باید متری ۲۰ تا ۴۳میلیون تومان هزینه کرد و قیمت اجاره واحدهای نوساز بین ۳۰ تا ۴۳میلیون تومان می باشد. این امر و تفاوت قیمتی در یک منطقه موجب سردرگمی متقاضیان نیز شده است.


یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت مسکن که باعث کاهش معاملات در این حوزه گردید، شیوع ویروس کرونا همزمان با اغاز سال جدید بود. در کنار این موضوع افزایش قیمت دلار نیز نگرانی مردم از کاهش ارزش دارایی شان را بیشتر کرده بطوری که رونق بازار مسکن را دچار اختلال کرده است. در کنار افزایش  قیمت مسکن از عمده مسائلی که در سال‌های گذشته  مسئولین از بررسی آن غفلت داشته اند، کنترل قیمت زمین با استفاده از ابزارهای مالیاتی و تمرکز بر توسعه زیرساخت‌ها با هدف افزایش سطح اراضی قابل بهره ‌برداری در صنعت ساختمان بود. نوسانات شدید قیمت آهن الات ساختمانی در ماه‌های اخیر گریبان حوزه ساخت ‌وساز را گرفته و نوسانات شدید قیمت آهن الات ساختمانی توأم با عدم دسترسی به برخی از مصالح مورد نیاز در ادامه پروژه‌های عمرانی اختلال ایجاد کرده است.


کارشناسان حوزه مسکن همچنین درباره ضرورت بازنگری در سیاست‌های اقتصاد مسکن اظهار دارند که تحقق تولید میلیونی مسکن، نیازمند حمایت در خصوص تأمین منابع مالی پروژه‌ها و ارائه زمین‌های ارزان قیمت می باشد بنابراین در شرایط فعلی سرمایه ‌گذاری در صنعت ساختمان شرایط خوبی را سپری نمی‌کند و تمایل برای ساخت‌وساز کاهش پیدا کرده است.

بازار در حباب امید

به نقل از آهن پرایس در اخبار بازار آهن، پیش بینی ها حاکی از آن است که در روزهای آینده شاهد آرامش نسبی ازقیمت دلارهستیم چرا که دوباره دلار به نرخ اسبق خود بازگشته است. با کوچکتر شدن حباب قیمتی محصولات فولادی پایین آمدن نرخ آن در بازار آهن همچنان ادامه دارد. روندی که با شروع این ماه آغاز  شد و همراه با نوسانات کثیری سبب افت۱۵ الی ۲۰ درصدی قیمت فولاد نسبت به ماه های پیشین گشت.کارشناسان معتقدند که بر پایه نرخ جهانی میلگرد و شمش، همچنان ۱۰درصد حباب  هم چنان در بازار وجود دارد و بستری برای امید به کاهش قیمت۸۰۰تا۱۰۰۰تومانی میلگرد در روزهای آتی را  فراهم می کند، مشروط براینکه دلالان در روند بازار دخالت نکنند و تعادل میان عرضه و تقاضا را به هم نزنند.
در حال حاضر براساس آخرین اخبار منتشر شده  از قیمت میلگرد آجدارشاهد کاهش۲۰۰ الی ۴۰۰تومانی به ازای هرکیلو  در بازار آزاد می باشیم .لازم به ذکر است که برخی از تولیدکنندگان همچنان قیمت هایشان را حدودا ثابت نگه داشته و تغییراتی بسیار اندک در آن ها اعمال داشته اند.
از این رو  قیمت اکثر محصولات نبشی و ناودانی در روز جاری نیز تقریبا بدون تغییر باقی ماند. قیمت انواع تیرآهن برحسب کیلو نیز ثابت بوده و کمتر با کاهش قیمت مواجه شده است. در حوزه  قیمت بیشتر محصولات پروفیل و قوطی هم ۱۰۰تا۲۰۰تومان کاهش را تجربه نمودند. 
این اتفاقات زمانی رخ دادند که رئیس جمهور شخصی از بدنه وزارت صمت را به سرپرستی این وزارتخانه منصوب کردند. که با توجه به سوابق و تجربه های این شخص  در زمینه زنجیره فولاد و معاونت معدنی امکان دارد بازار فولاد دستخوش تغییرات شود.اگر فعالان حقیقی در این زمینه مقررات از پیش تعیین شده برای کنترل بازار را به درستی عمل و از سیاست های آزمون و خطا  پرهیز نمایند و قادر به کنترل تعادل میان عرضه و صادرات باشند،همچنان می توانند  سود را به شیوه عادلانه میان اعضای زنجیره فولاد تقسیم کنند و دست دلالانی که از شرایط بازار سوءاستفاده می کنند را از بازار قطع کنند.

نابسامانی این روزهای بازار مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، یکی از دلایل اصلی تورم بازارهای ارز، طلا، خودرو و مسکن به اعلام مداوم قیمت ها بر می گردد.  به خصوص که در این چهار حوزه، خرید و فروش های سرمایه گذارانه مسیر بازار را تعیین می کند. اگر وبسایت ها و اپلیکیشن ها اجازه دهند هر شخصی هر قیمتی دلش می خواهد برای مسکن یا خودروی خود تعیین کند در واقع آب به آسیاب نوسان گیران می ریزند.

از این رو می توان گفت در بدنه صنف مشاوران املاک شرایطی ایجاد شده تا ضمن دستیابی به رونق، جلوی تلاطمات قیمتی گرفته شود چرا که بخش مسکن به عنوان یک حوزه پیشرو ۳۰ درصد اقتصاد کشور را در بر می گیرد و یک بازار مولد و اشتغال زاست.  از طرف دیگر مسکن نیاز اساسی خانوارهاست و همه باید تلاش کنیم تا مردم بتوانند مسکن مناسب خود را تهیه کنند.

بنا بر اظهارات کارشناسان بازار مسکن، وقتی درباره چشم انداز بازار مسکن حرف می زنیم باید شرایط کلی اقتصاد را در نظر بگیریم. روابط بین الملل، نرخ ارز و نوسانات بازارهای موازی در بخش مسکن تاثیرگذار است.  اگر سیاست خارجی به سمت توافقاتی پیش برود می توان به ثبات اقتصادی و به تبع آن ثبات قیمت مسکن امیدوار بود.

 در حال حاظر احدود یک هفته قبل، معاملات مسکن مقداری کساد شده، زیرا مردم منتظر هستند تا نتایج گشایش اقتصادی اعلام شده از سوی مسئولان را ببینند. بنا بر این نباید با برخی صحبت ها زمینه ایجاد تلاطم در بازار مسکن را فراهم شود هر نوع پیش بینی یا اظهار نظر درباره آینده بازار مسکن از حساسیت بالایی برخوردار است، لذا مصاحبه برخی اعضای صنف مشاوران املاک درباره بازار مسکن نظر شخصی آنهاست و طبیعتا نمی تواند موضع اتحادیه تلقی شود. حال امید بر این است که مسئولین راه حلی مناسب جهت بهبود وضعیت نا بسامان قیمت ها اندیشه کنند.

افزایش جهانی قیمت فولاد

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، همزمان با  نوسانات قیمت ارز و افزایش جهانی قیمت فولاد، قیمت ورق نیز با افزایش همراه شد؛ در حالی که همچنان تلاش برای رسیدن به آرامش در این بازار مشهود است. اگرچه عرضه اسلب در بورس به عنوان یکی از راهکارهای ایجاد آرامش در بازار ورق صورت گرفت اما قیمت‌گذاری آن با نرخ بالا فروش این محصول در بورس را زیر سوال برد.
از اردیبهشت ماه امسال با ابطال معاملات، التهابات بازار ورق نیز آغاز گردید و قیمت ها در مدار صعودی قرار گرفت. از تلاش های صورت گرفته در خصوص ایجاد تعادل در قیمت ها می توان به عرضه اسلب در بورس و ایجاد وضوح در میان خریداران اسلب که تولیدکنندگان ورق فولادی بودند اشاره نمود؛ همچنین آزاد کردن بازار عرضه و تقاضا در تعیین قیمت ها تأثیر گذاراست.
در بازه زمانی ۴ ماهه پس از آنکه  دریافت کنندگان ورق و واحدهای پایین دستی به قیمت‌گذاری‌ها و تعیین سهمیه‌ها اعتراض کردند، اسلب پس از یک توقف ۲ ساله بار دیگر در بورس کالا عرضه گردید که با عدم استقبال همراه گشت. قیمت‌گذاری‌های اولیه درشرایطی بودند که اسلب در بورس کالا بیش از ۸۵۰۰ تومان قیمت گذاری گردید در حالیکه ورق نیز در همان رده قیمتی در بورس عرضه شد. پیش از آن نیز متقاضیان اسلب بسیار محدود بودند بطوری که در عرضه اولیه  که بالغ بر ۱۲۰ هزار تن عرضه از طرف  شرکت‌های مختلف بود، کمتر از ۱۰ هزار تن تقاضا ثبت گردید. نا گفته نماند که فعالان بازار این اختلاف را با قیمت‌گذاری نادرست بورس ارتباط دادند. 
برای دومین عرضه اسلب نیز شرایط به همین نحو بود و میزان بسیار محدودی از تقاضا ثبت گردید. عده‌ ای معتقدند روند قیمت گذاری و تقاضای بسیار کم منجر به خروج دوباره اسلب از بورس خواهد شد. عرضه اسلب در بورس مزایایی نیز به همراه داشت که تلاش برای کنترل قیمت‌ها در بازار ورق و الزام دریافت کنندگان به عرضه ورق تولید شده، از جمله مزایایی هستند که در صورت رسیدن به موفقیت در این زمینه شاهد خواهیم بود.

سرانجام بازار فولاد چیست؟

طهمورث جوانبخت معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه در گفتگویی بیان کرد: صنعت فولاد امسال بار سنگینی به دوش خواهد داشت. در کنار این موضوع همزمان باید اشتغال و افزایش تولید را نیز حفظ کرد. در سال جهش تولید مسئولیت بزرگی بر دوش تولیدکنندگان است که در این شرایط اتکای کشور به درآمد ارزی صادرات فولاد است. 
مصرف ورق های فولادی به دو دسته تجاری و ویژه تقسیم میشوند که در بخش تجاری با سرمایه گذاری های صورت گرفته، با افزایش عرضه اما در بخش ویژه با کاهش عرضه مواجه شده است. اکنون در قسمت ورق های پوشش دار پایه روی مانند گالوانیزه و غیره، سرمایه گذاری افراطی رخ داده است. اکثر تولیدکنندگان توانایی پر کردن ظرفیت تولید را ندارند؛ در صورتی که در قسمت گریدهای ویژه، کشور با فقدان ظرفیت تولید ورق های گالوانیزه ساختمانی و خودرویی روبرو است و از طرفی مستلزم اطمینان از بازگشت سرمایه و پذیرش ریسک های مربوطه می باشد.
آیا هدف بورس مشتری مداری است؟
رویکرد اصلی بازار مشتری مداری بوده است. در شرایط رقابتی زحمتی به مشتری نمیرسد در حالیکه در شرایط رکودی، شاهد نوسان قیمت بودیم که مشتری مسیر واردات را گزینش میکند. در شرایط کنونی عرضه محصولات در بورس کالا، نسبت به روش فولاد مبارکه با در نظر گرفتن  تولیدات، به بیش از ۷۰هزار نوع محصول میرسد در صورتی که بورس عرضه محصولات در ۵ نماد صورت می گیرد و سبب مشکلات در برنامه ریزی و اختصاص سهمیه به مشتریان میشود. مورد دیگر، وجود محدودیت در تناژ سفارش گذاری است که نتایج ظرفیت بهین یاب و سهمیه در بورس است. بر اساس شواهد سهمیه موجود ماهیانه بین ۵۰تا ۷۰ مشتری بخش میشود.
نکته دیگر مشکلات مالی ایجاد شده برای مشتریان در پی ضوابط سختگیرانه بورس برای تسویه در سه روز کاری است. مشکل بعدی مشارکت دلالان در تهیه نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان در خرید بورس است که باعث انبار کردن کالا توسط دلالان و فروش با نرخ بالا در بازار آزاد است. موضوع دیگر ایجاد بازار های موازی در نتیجه از حضور دلالان و فروش سهام های خریده شده از بورس به قیمت بالاتر تر شده است. با رویکرد فولاد مبارکه در هدف ایفای نقش محوری در مدیریت راهکارهایی ارائه شده است. در این خصوص، ایجاد طرح توسعه خط نورد گرم شماره ۲ برای عرضه جدید از گروه های  محصولات مورد نیاز صنایع خودرو و لوله های انتقال سیالات و صنایع کشور است. به امید خدا در سال ۱۴۰۰ شاهد به ثمر رسیدن بخشی از سرمایه گذاری های در راستای پاسخگویی به میزان تقاضا خواهیم بود.