کاهش نقدینگی از بازار فولاد به دیگر بخش ها

طی چند روز اخیر به دنبال شیوه نامه عجیبی که ارسال شد در حوزه پایین دست فولاد شاهد رعب و وحشت در بخش تقاضای صنایع پایین دست بودیم که طی روز های آینده با افزایش جمعیت مطلعان از این امر، میزان این رعب و وحشت افزایش خواهد یافت. اما مساله ای که در این میان به ذهن بسیاری از فعالان می اید این که شاهد دلیل این کار همین ایجاد استرس و اضطراب در بازار بوده است.

به گزارش اهن پرایس در اخبار بازار فولاد، طبق مصوبه ارسال شده از سوی روسای وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان داخلی، متوسط قیمت میلگرد آجدار در سایز 14 تا 32 در بازار 3330 تومان تا 3600 تومان با حتساب مالیات بر ارزش افزوده می باشد. چنانچه به این محدوده قیمتی نرخ کرایه حمل نیز اضافه شود، حدود 50 تا 100 تومان به قیمت نهایی اضافه خواهد شد که محدوده قیمتی به 3380 تا 3700 تومان خواهد رسید. از سویی دیگر هنوز معلوم نیس که دولت با چه منطقی نرخ های فروش میلگرد آجدار و تیرآهن را 3450 تومان در دو سطح خرده فروشی و انتهایی زنجیره تامین یا آهن‌فروشان اعلام کرده است.
 در این میان تکلیف کارخانه های میلگرد سازی که قیمت میلگردشان در بازار کمتر از نرخ اعلامی از سوی دولت می باشد چه خواهد شد و با کدام منطق آهن فروشان میلگرد آجدار را با قیمت 3400 تومان با بیشتر خریداری کرده و با اضافه شدن نرخ کرایه حمل آن به انبار اقدام به فروش کنند؟ در حقیقت به نظر می آید ناظران در این امر به جزئیات کمتر توجه کرده اند و برایشان جزئیات حائض اهمیت نبوده است. تنها به نظر می آید در مرحله ابتدایی هدف آن ها از این اقدام ایجاد رعب و وحشت در بازار بوده تا از این طریق موجبات کاهش تقاضای کاذب را فراهم آورند بدون آنکه به عواقب جانبی آن توجه کنند.


  به نظر می‌رسد منطق پشت این سناریو این است که هر مانعی که بتواند موجبات عقب‌نشینی تقاضای هیجانی در بازار فولاد و در سمت تقاضای پایین‌دست را فراهم کند، کمک زیادی به کنترل بازار و کاهش انباشت کالا در انبارها خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد این موضوع به همین سادگی و راحتی‌ها ختم به خیر نخواهد شد؛ هر تصمیم ناشیانه و کارشناسی‌نشده‌ای که در سطح کلان اقتصادی به زنجیره‌های پایین‌دست ابلاغ می‌شود؛ پیامدهایی دارد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

افزایش قیمت در صنایع ساختمانی

آمارها حاکی از آن است که حدود سیصد هزار نفر در بخش های مختلف صنعت ساختمان مشغول به کار هستند؛ از این رو رکود صنایع ساختمانی موجب بیکاری تعداد زیادی از افراد در این بخش خواهد شد. به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، بخش های زیادی از رکود بازار مسکن متأثر شده اند و به دلیل کاهش شدید ظرفیت تولید با ورشکستگی و تعدیل نیرو مواجه هستند. واحد های تولیدی مصالح ساختمانی مانند سیمان، شیرآلات و صنف های عرضه کننده لوازم بهداشتی مانند کاشی و سرامیک جزء مشاغلی به حساب می آیند که از رکود بازار مسکن تأثیر می پذیرند.

طی ماه گذشته نیز شاهد التهابات ناشی از افزایش قیمت در بازار آهن بودیم که موجب شده تا ساخت و ساز با کاهش مواجه شود از این رو با کاهش عرضه در بازار مسکن مواجه هستیم. البته همه ی ما انتظار داریم که بازار مسکن از رکود خارج شود اما این در حالی اتفاق خواهد افتاد که تمام شرایط برای بهبود وضعیت مسکن فراهم شود و زمان کافی برای رسیدن به رونق در بخش مسکن داشته باشیم.

حمید محمدی یکی از فعالان حوزه لوازم ساختمانی در اینباره اظهار کرد: کسادی در بازار ساخت و ساز موجب شده تا فروش بسیاری از واحدهای تولیدی لوازم خانگی نیز افت کند. بطوری که در 2 سال گذشته 50 درصد کاهش فروش داشتیم و از طرفی هم 30 تا 40 درصد بر قیمت ها اضافه شد. وقتی که کارخانه های مصالح سازی قیمت ها را بالا بردند، ما نیز مجبور به افزایش قیمت شدیم.

وی در ادامه افزود: با ورود رونق به بازار مسکن، صنعت ساختمانی نیز از رکود خارج می شود. حیات بیش از 60 شغل ارتباط مستقیم با ساختمان سازی دارد بطوری که رکود در این بخش به صنایع مختلفی آسیب می زند و در صورتی که رونق به بازار مسکن باز گردد، صنایع مرتبط با آن نیز سرپا می شوند.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

اخبار بازار اهن در روزهای پایانی تیرماه

در آخرین روز های ماه تیر شاهد افزایش قیمت ها در بازار هستیم. از هفته گذشته روند بازار اهن الات تغییر کرده و قیمت ها روز به روز افزایش یافته است. از هفته دوم تیر ماه قیمت ها در بازار کم کم کاهشی شد و همین امر موجب شده بود تا امید متقاضیان برای خرید بیشتر شود. اما این روند طولی نه انجامید و در سومین و چهارمین هفته از ماه جاری قیمت ها صعودی شد.

به گزارش اهن پرایس در اخبار بازار اهن، امروز نیز روند بازار صعودی می باشد. آمار بدست آمده از سوی قیمت گذاری کارخانه ها گواه از این امر می باشد. در حال حاضر اکثر کارخانه های قوطی پروفیل نرخ های خود را اعلام کرده اند که بر این اساس قیمت کارخانه ها بطور میانگین 20 تومان افزایش یافته است.

اگرچه در میان کارخانه هایی که قیمت هایشان را افزایش داده اند، کارخانه هایی از قبیل جهان پروفیل، هیربد و یاران نیز وجود دارند که مرخ های خود را ثابت اعلام کرده اند.

هنوز قیمت میلگرد آجدار از سوی برخی کارخانه ها اعلام نشده است. اما کارخانه هایی که اعلام قیمت کرده اند نرخ هایشان بطور میانگین 50 تومان افزایش یافته است. کارخانه هیربد زرندیه با 100 تومان افزایش قیمت در صدر  قرار دارد و کارخانه میلگرد سازی ظفربناب با 10 تومان افزایش کمترین افزایش قیمت را داشته است. در این میان شاهد ثبات قیمت های کارخانه شاهرود می باشیم.

هنوز کارخانه های نبشی و ناودانی و همچنین تیرآهن اعلام قیمت نکرده اند. اما با توجه به وضعیت فعلی بازار پیش بینی می شود قیمت ها در این کارخانه ها  نیز افزایشی اعلام شود.

خبر های بازار اهن الات حاکی از ادغامه این روند تا پایان تیرماه می باشد. کارشناسان این بخش هنوز نتوانسته اند اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت بازار اهن الات در مرداد ماه بدهند اما با توجه به تحریم های پیش رو در این ماه و همچنین وضعیت دشوار اقتصاد کشور، پیش بینی می شود که در مرداد ماه نیز قیمت ها رو به بالا باشد که در اینصورت نگرانی متقاضیان بیش از پیش زیاد خواهد شد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

تحقق چشم انداز 1404 نزدیک است

 محمود اسلامیان، رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در گفتگویی با اشاره به اولویت های صنعت فولاد کشور اظهار داشت: در حال حاضر اولویت صنعت فولاد کشور تامین نیاز داخل کشور می باشد. که پس از تامین نیاز داخلی اقدام به صادرات خواهیم کرد. میزان صادرات در سال گذشته هشت میلیون تن گزارش شده است.

به گزارش اهن پرایس در اخبار بازار فولاد، اسلامیان در ادامه اظهار داشت: میزان تولید فولاد خام در سال گذشته حدود 21.8 میلیون بوده است که در سال جاری قرار است تولید آن به 24 میلیون تن رسد. در حال حاضر میزان ظرفیت تولید فولاد کشور به حدود 32 میلیون تن رسیده که بر اساس چشم انداز 1404 قرار است تا سال 1404 میزان ظرفیت تولید به 55 میلیون تن افزایش یابد. در حال حاضر حدود 60 درصد راه برای رسیدن به 55 میلیون تن پیمود ه شده است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر می توانیم ادعا کنیم که صنعت فولاد کشور خود کفا شده است اما برای دستیاب به چپشم انداز 1404 باید تلاش بیشتری صورت گیرد. در حال حاضر میزان خود کفایی صنعت فولاد کشور حدود 95 درصد می باشد که با استفاده از مواد اولیه و امکانات داخلی توانسته به این خود کفایی دست یابد. در نتیجه نباید در داخل کشور با سیاه بازی به صنعت فولاد اسیب رسانیم.

محمد اسلامیان اضافه کرد: امروز کشور ما جایگاه سیزدهم تولید کننده فولاد را در جه از آن خود کرده است. این در شرایطی است که طی یک دهه اخیر در سال حدود 9 میلیون تن فولاد به کشور ما وارد شده است. با توجه به این موضوع، توانایی کنونی این صنعت نشان از قابلیت مهندسان و متخصصان داخلی و نیروی انسانی توانمند کشور می باشد که توانسته اند این صنعت را خود کفا کنند.

در سال جاری قرار است میزان تولیدمان را نسبت به سال گذته 10 درصد افزایش دهیم که این امر نشان از ندیک شدن به چشم انداز 1404 می باشد. اگرچه هدف چشم انداز 1404 تنها تامین نیاز داخل نبوده و قرار است حدود 15 تا 20 میلیون تن از تولیداتمان به بازار های خارجی صادر شود.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

افزایش قیمت ها بلای جان بازار اهنی ها شد

التهابات بازار اهن در روز گذشته افزایش یافت. از ابتدای هفته جاری بازار اهن الات استارت افزایش قیمت ها را زد. اگرچه میزان افزایش قیمت ها در ابتدای هفته ناچیز بود، اما این روند روز گذشته به اوج خود رسید.

به گزارش اهن پرایس در اخبار بازار آهن، روز  گذشته روند بازار اهن الات کاملا صعودی شد. این بازار پر التهاب در روز گذشته همه را شکه کرد و در اقدامی غیر منتظرانه تمامی مقاطع افزایش قیمت یافتند.

بخش پروفیل ها در روز گذشته بطور میانگین 50 تومان افزایش قیمت داشته است. برخی از کارخانه های تولید کننده این مقطع اهن در روز گذشته اعلام قیمت نکرده و فروش خود را بسته بودند. برخی دیگر نیز پس از گذشت مدت زمان زیادی قیمت هایشان را اعلام نمودند. کارخانه قوطی و پروفیل صدرا پس از 40 تومان افزایش با قیمت 3680 تومان اقدام به معامله نمود. همچنین کارخانه هیربد زرندیه قیمت های خود را 90 تومان افزایش داد و قیمت پروفیل 2.5 خود را 3690 تومان اعلام نمود.

خبر های بازار اهن حاکی از افزایش قیمت در بخش میلگرد ها می باشد. این بخش از بازار آهن الات طی روز های اخیر بیشترین تنش را داشته است. از ابتدای هفته جاری شاهد افزایش قیمت نسبی در این بخش بوده ایم. روز گذشته نیز قیمت ها در این بخش بطور میانگین 100 تومان افزایش یافت. کارخانه حسن رود انزلی در بین دیگر کارخانه ها بیشترین افزایش قیمت را داشته است.این کارخانه قیمت میلگرد خود را پس از 165 تومان افزایش 3525 تومان اعلام نمود. کمترین افزایش قیمت نیز مربوط به کارخانه امیرکبیر خزر می باشد که تنها 10 تومان افزایش قیمت داشته است.

بخش دیگر از بازار اهن الات که با افزایش قیمت ها دسته پنجه نرم می کند، بخش تیرآهن ها می باشد.این بخش از بازار در روز گذشته بطور میانگین 15000 تومان افزایش قیمت داشته است.

با توجه به روند فعلی بازار، پیش بینی می شوند تا یکی دو روز آینده این روند ادامه داشته باشد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.