پیش بینی جایگاه فولاد

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، در حال‌ حاضر ایران در بین ۶۰ کشور جهان رتبه دهم تولید‌کننده فولاد را به خود اختصاص داده و پیش ‌بینی شده با دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی در ۱۴۰۴ به جایگاه هفتمین فولاد ساز جهان دست یابیم.
 انجمن جهانی فولاد در ۱۱ ماهه سال گذشته، آمار تولید فولاد ایران را رقم ۲۳میلیون و ۶۴۸ هزار تن ثبت کرد که در مقایسه با تولید گذشته که رقم ۲۲میلیون و ۴۵۲ هزار تن بود، افزایش۳/ ۵ درصدی را نشان می‌ دهد.

با توجه به پتانسیل‌ های مذکور، از طرفی هم سقوط ارزش ریال در چند سال اخیر عاملی بالقوه برای مزیت یافتن صادرات در بازارهای جهانی شد. این در شرایطی است که به ریال هزینه شده است و به دلار درآمد کسب می شود.  بسیاری از کشورها به منظور تشویق صادرات و ارز آوری و مثبت شدن تراز تجاری، ارزش پول ملی‌ شان را نسبت به سایر ارز های رایج جهانی پایین نگه می‌ دارند. 

این ساختار ارزی کشور ما، در بسیاری جهات می‌تواند فرصتی به منظور توسعه صادرات و ارزآوری باشد.  در شرایط تحریم، ادامه رشد صادرات فلزات، در کنار کاهش صادرات نفتی، می ‌تواند اهمیت درآمد های ارزی صنایع فلزی را برای کشور بیشتر کند. اما در حال‌ حاضر با توجه به تهدید تحریم صنایع فلزات اساسی ایران از سوی آمریکا این فرصت ارز آوری می‌ تواند منتج به اثرات متناقضی شود. 

صادرات فولاد ایران از میانگین یک‌ دهم درصد کل تجارت فولاد جهان در دهه اخیر به ۵/ ۱ درصد آن رسیده که این عدد رشد بزرگی است. شاید این یک درصد در مقیاس جهانی کوچک به نظر برسد، اما برای رونق صنعت فولاد ایران کلیدی بوده است. رکود حاکم بر صنایع و بازار مسکن ایران، در کنار کاهش هزینه‌ های عمرانی دولت در لایحه بودجه ۱۳۹۹ به این معنی است که تقاضای داخلی برای فلزات نمی‌تواند به‌ طور ناگهانی ۳۵ درصد بالا برود و جای بازار خارجی را بگیرد.


آرامش نسبی در بازار مسکن

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، خاصیت دیر پذیری بازار مسکن با افزایش وسایل ارتباط جمعی و ورود تکنولوژی از بین رفته است. پیش از این نوسانات بازار‌های موازی اثر خود را شش ماه بعد در بخش مسکن نشان می دهد، اما بعد از تغییر قیمت بنزین به یکباره شاهد افزایش نرخ‌ های پیشنهادی شدیم. 
تنش‌ های اخیر منطقه‌ ای نیز باعث کسادی معاملات شد که البته این شرایط دوام چندانی ندارد و احتمالا در روز‌ های آینده شاهد افزایش معاملات می شویم. از این رو اوضاع بازار تعریفی ندارد، اما از رکود مطلق خارج شده. از طرف دیگر آن ‌قدر فایل در بازار وجود دارد که رقابتی بین مالکان است و هرکس ارزان ‌تر بفروشد امکان فروش ملک او بیشتر می‌ شود.
در روز‌ های اخیر برخی متقاضیان که به دنبال فایل ‌های مرغوب می‌گشتند از خرید خانه در شرایط فعلی منصرف شدند، اما معدود خریداران آماتور با این پیش‌ فرض که ممکن است با رشد قیمت در ماه‌ های آینده مواجه شوند از ایده‌ آل‌ های خود در خصوص خانه ‌ی مورد نظر کوتاه آمدند.
 آسیب دیگر این روز‌های بازار مسکن از طرف واسطه‌ های غیرحرفه ‌ای به بازار ملک وارد شد. بدین صورت که مالک، واحد خود را با قیمت نا متعارف به یک مشاور نابلد می‌سپارد و پذیرش قیمت از سوی مشاور به توهم قیمتی دامن زد.مکانیزم بازار مسکن بدین صورت است که معمولا از آذر ماه تعداد معاملات مسکن افزایش پیدا می‌کند. این رفتار دست کم طی دو سال قبل وجود داشته و تا خرداد ماه سال آینده ادامه یافته است. سپس بازار وارد رکود می‌شود. بنگاهی‌ها بیان می‌کنند که این وضعیت معمولا با مقداری شدت و ضعف همواره طی دهه‌های اخیر در بازار حاکم بوده، اما تفاوت این دوره با سایر دوره‌ ها در این است که ظرفیت جهش قیمتی وجود ندارد.
.

بررسی روند آتی بازار آهن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، براورد کارشناسان از روند بازار طی هفته جاری بر این منوال است که اگر برای روز چهارشنبه هفته جاری حرکت خاصی در معاملات شمش انجام نگیرد و با همین روند در بازار شمش به پیش برویم، با تعدیل نرخ پایه عرضه میلگرد آجدار در حدود۴۹۵۰ تومان  در بورس کالا و در هفته آتی تقاضای منطقی به احتمال زیاد پا پیش خواهد گذاشت و تکلیف مقداری از این حدود ۵۰ الی ۶۰ هزار تن میلگرد آجدار سرگردان در بورس کالا به احتمال زیاد مشخص خواهد شد .

نرخ صادراتی فروش میلگرد آجدار در بازارچه های مرزی با توجه به روند ثابت یا گاها برخی عقب‌نشینی های نامحسوس نرخهای صادراتی فولاد و همچنین کاهش نرخ ارز نیمایی طی دو الی سه هفته گذشته تا کنون، قیمت میلگرد آجدار در حدود ۵ هزار تومان در بازار داخلی همتراز با نرخ صادراتی می باشد که ان‌شاءالله امیدوار هستیم که هفته آتی در صورت رخداد این عقب‌نشینی در نرخ پایه عرضه، بازار داخلی کمی به حرکت بیافتد. غیر از این اگر در روز چهارشنبه برخی تلاش های نامحسوس فولادی‌ها در جهت تلاش برای افزایش نرخ رقابتی شمش اگر اتفاق بیافتد، ( بطور مثال عرضه شمش نسیه خوزستان درحجم زیاد )، در اینصورت با وجه دیگر بازار، یعنی ادامه رکود و افزایش فاصله بین تقاضا و عرضه های مقاطع در بورس کالا مواجه خواهیم بود که نتیجه آن به واسطه انجماد نقدینگی حوزه نورد به دلیل فروش نرفتن محصول تولیدی اینها در بورس کالا، در نهایت کاهش قدرت خرید شمش نوردی ها و افت محسوس نرخ رقابتی شمش در بورس کالا در پایان این ماجرا خواهد بود.

مشکل دیگر که این روزها بسیار به در بازار آهن به چشم می خورد کمبود در حوزه ورق می باشد. از این روی گروهی در تلاش هستند تا راهی پیدا کنند، تا شمش مورد نیاز برای تولید ورق یا همان تختال را از فولادسازان بزرگی مثل فولاد مبارکه به صورت اعتباری یا همان نسیه خریداری کنند و سپس این تختال را به صورت کارمزدی در اختیار تولیدکنندگان میانی ورق که در حال حاضر مشکل نقدینگی و مواد اولیه دارند، قرار دهند.

فولاد، بنیان مهم اقتصاد

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت اخبار بازار فولاد، به اظهارات کارشناسان، تشدید نا اطمینانی‌، تحریم‌ های بی‌ سابقه، کاهش درآمد های نفتی، شرایط مالی دولت و کم‌ رمقی سمت تقاضا به ‌عنوان عواملی شناسایی شده ‌اند که می‌ توانند رشد اقتصادی ایران را در چند فصل پیش‌ رو منفی کنند.

 این عوامل هم چنین می ‌توانند اثر قابل توجهی روی فعالیت صنایع از جمله صنعت فولاد داشته باشند. با در نظر گرفتن این احتمال که تقاضای داخلی فولاد بنا به دلایلی کاهش خواهد یافت، می‌ توان انتظار داشت شرایط برای صادرات محصولات فولادی تا حدودی مهیا شود، اما بنا به دغدغه‌ هایی که در ادامه مطرح می‌ کنم، ممکن است این اتفاق نیز رخ ندهد و به این ترتیب باید نسبت به آینده صنعت فولاد بیش از پیش نگران بود.

دسته ‌ای از عوامل تخریب و تضعیف رشد اقتصادی کشور ساختاری ‌اند و همواره وجود دارند اما دسته ‌ای از عوامل، محصول شرایط سیاسی و اقتصادی کشور در حال حاضر هستند. مثلا تحریم و محدودیت فروش نفت که اثر مستقیم در رشد اقتصادی ایران دارند، در سه سال گذشته وجود نداشتند و اقتصاد ایران رشد طبیعی خود را داشت اما همین عوامل در سال ۱۳۹۱ باعث کندی و سپس کاهش رشد اقتصادی کشور شدند. زمانی هم که به واسطه گشایش‌ های برجام فروش نفت بیشتر شد، رشد اقتصادی دوباره افزایش یافت. با وجود این عوامل، برآورد ها حاکی از آن است که نرخ رشد اقتصادی سال جاری بر اساس نحوه حضور ایران در برجام و نحوه همکاری کشورها، می‌ تواند بین یک درصد مثبت تا منفی پنج درصد متغیر باشد. البته این پیش‌ بینی کمی خوشبینانه است.در کنار آن یکی ‌از کلیدی ‌‌‌ترین متغیرهای اثر گذار بر رشد ‌اقتصادی، سرمایه‌ گذاری است که در چند دهه گذشته همواره به‌ عنوان یک عامل بلند مدت بر رشد اقتصادی اثر گذاشته است‌.

بهبود وضعیت خانه اولی ها

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت اخبار بازار مسکن، بودجه عمده زوج‌ های خانه اولی که تا پیش از افزایش سقف وام اوراق، حول و حوش ۵۰۰ میلیون تومان بود، اکنون با این اصلاح به حدود ۷۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. هر چند این افزایش تاثیر چندانی روی متراژ خانه‌ های قابل خریداری توسط این گروه ندارد، اما دست‌ کم به آن‌ ها کمک می‌کند خانه‌ های با سن بنای پایین ‌تر و مناسب‌ تر برای سکونت با بودجه آن‌ ها پیدا کنند.

بررسی فایل‌ های موجود نشان می‌ دهد نه تنها در مناطق مرکزی به پایین، بلکه حتی در دو منطقه مصرفی و پرتقاضای شرق و غرب تهران یعنی مناطق چهار و پنج هم یافتن آپارتمان در بازه قیمتی تا ۷۰۰ میلیون تومان میسر است. البته ویژگی عمده این فایل‌ ها سن بنای بالای آن‌ ها و نیازشان به باز سازی است، اما از آنجا که امکان دریافت وام اوراق مسکن برای خرید خانه‌ های تا ۲۵ سال ساخت با سقف ‌های جدید و تا ۳۰ سال ساخت با سقف ‌های قدیمی ممکن شده است، این خانه‌ ها می‌ تواند برای خانه اولی‌ هایی که در صندوق پس‌ انداز مسکن یکم سپرده‌ گذاری نکرده‌ اند، گزینه مناسبی باشد.

زوج ‌های خانه اولی می توانند به سادگی از وام ۲۴۰ میلیون تومانی اوراق و جعاله برای خرید خانه‌ های تا ۷۰۰ میلیون تومانی که عمدتا زیر ۲۵ سال ساخت هستند، استفاده و به این ترتیب نقدینگی خود را به یک دارایی ملکی تبدیل کنند. هر چند ممکن است آن‌ ها بخشی از نقدینگی لازم برای خرید خانه را از محل به رهن سپردن آن تامین کنند، اما به هر حال به‌ عنوان اولین خرید ملکی برای یک زوج جوان، این گروه از املاک، گزینه قابل قبولی به نظر می ‌آید.