رونق خرید آهن در اسفندماه

آهن پرایس: آخرین هفته بهمن ماه درحالی پایان یافت که قیمت روز آهن‌آلات غالبا ثبات و بدون تغییر اعلام شد اگرچه نوسانات متعدد کاهشی و افزایشی نیز مشهود بود و حتی برخی شرکت‌ها از اعلام قیمت امتناع کردند.

بازار ارز به‌دنبال نوسانات متعددی که در هفته گذشته سپری کرد در پایان روز پنجشنبه قیمت دلار در کانال ۲۶ هزار تومانی آرام گرفت و با اندکی کاهش در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

در ماه بهمن بازار آهن و فولاد نوسانات افزایشی چشمگیری را تجربه کرد اما روز پنجشنبه عمده آهن‌فروشان تمایل بیشتری به ثبات نرخ اهن‌الات داشتند از این رو تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند.

در چند روز گذشته که قیمت میلگرد آجدار پیش‌قراول افزایش یا کاهش مقاطع فولادی بود، پایان هفته گذشته بازار آرامی را سپری کرد در حالی که افزایش قیمت ۵۰ الی ۱۵۰ تومانی در تعدادی از مبادی فروش مشاهده شد و یک شرکت نیز با کاهش ۱۰ تومانی اعلام قیمت کرد.

قیمت تیراهن نیز به طور کلی ثابت و بدون تغییر بود اما کارخانه ذوب آهن اصفهان تمایل بیشتری به افزایش قیمت محصولات خود داشت به طوری که نرخ تیرآهن کیلویی در این کارخانه حدود ۵۰ تومان افزایش داشت، قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز تقریبا افزایشی بود.

به تبعیت از جو غالب بازار آهن، قیمت ناودانی و نبشی نیز در عمده مبادی فروش ثابت و بدون تغییر اعلام شد، همچنین قیمت انواع ورق‌های سیاه، رنگی، روغنی و گالوانیزه هم ثابت بود.

قیمت پروفیل‌ها و لوله‌ صنعتی، گازی، روغنی و ... نیز جز در یک شرکت که با کاهش ۲۰۰ تومانی اعلام شد، در غالب مبادی فروش ثابت بود و برخی نیز اعلام قیمت نکردند.

در هفته پایانی بهمن ماه با افزایش پلکانی نرخ آهن آلات مواجه بودیم و طبق آمار فروشندگان نیز تمایل چندانی به کاهش قیمت‌ها نداشتند، مگر در معدودی از شرکت‌ها، اما به صورت کلی قیمت‌ها افزایشی بود.

در بازه زمانی فعلی که فصل سرما رو به اتمام است، مشابه سال‌های گذشته انتظار می‌رفت تحرکات و شور و نشاط بیشتری در بازار حاکم باشد و متقاضی خرید اهن نیز افزایش یابد، اما به دلایل متعددی ازجمله مبهم بودن نتایج مذاکرات برجام که بازار را در رکود و سکون عمیقی فرو برد و همچنین کمبود نقدینگی و برخی عوامل دیگر، بازار خرید و فروش مقاطع فولادی بی‌رونق بود.

به گزارش آهن پرایس، اما از ابتدای این ماه شاهد افزایش جزئی قیمت‌ها و همچنین افزایش نسبی تقاضا بودیم به رونقی نسبی به بازار بخشید، اگرچه بازارهای جهانی نیز تقریبا ثابت بودند.

اگرچه به دلیل نتایج نامشخص مذاکرات و برخی عوامل دیگر چندان رونقی در بازار مشاهده نمی‌شود اما ممکن است در ماه پایانی سال براساس تجربه سنوات گذشته، تقاضا بیشتر شده و خریدوفروش بیشتری نیز صورت بگیرد.

با توجه به آنچه از اوضاع کلیه بازارها مشاهده می‌شود پس از آغاز مذاکرات وین، نرخ دلار به طور مداوم در نوسان است و از کانال ۳۰ هزار تومانی به کانال ۲۶ هزار تومانی عقبگرد کرده است، از ابتدا شاهد تأثیر قیمت دلار در غالب بازارها بودیم اما پس از مدتی بازار ارز، مسیری متفاوت و حتی معکوس از سایر بازارها سپری کرد که این امر بیشتر در بازار آهن و فولاد مشهود بود.

اما همانطور که بارها نیز به آن اشاره کردیم به دلیل بالابودن نرخ تورم در کشور، کاهشی و ثابت بودن قیمت‌ها که عموما تحت تأثیر اخبار سیاسی اتفاق می‌افتد، دوام چندانی ندارد و نمی‌شود قیمت‌ها برخلاف میزان تورم کشور تعیین شود.

در صورت دستیابی به توافقات نیز تأثیر مذاکرات در اقتصاد به صورت کوتاه مدت و در بازه زمانی محدود ۳ الی ۶ ماهه خواهد بود و پس از آن مجددا نابسامانی و رشد قیمت‌ها فضای غالب بازار را شکل می‌دهد و تورم دو رقمی در کشور ادامه‌دار خواهد بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش نرخ آهن در پایان سال

اما در بررسی بازار داخلی در این هفته نیز می‌توان گفت احتمال می‌رود با توجه به میزان فروش مقاطع فولادی در در بورس کالای هفته گذشته، در عرضه بعدی نیز دامنه مثبت ۳ درصد در نرخ پایه محصولات اعمال شود و کف قیمتی مقاطع قابل عرضه روی ۱۴ هزار و ۲۰۰ الی ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شود.

 با این اوصاف تأثیر بورس کالا نیز بر نرخ محصولات فولادی در بازار آزاد انکارنشدنی است و به‌طبع قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اگرچه نه تنها بازار آهن و فولاد بلکه عمده بازارها درحال حاضر منتظر نتایج مذاکرت هستند و از اعمال تغییرات چشمگیر در نرخ محصولات خودداری می‌کنند.

امروز نیز تا ساعتی دیگر حدود ۸۶۹ هزار تن محصولات فولادی از جمله شمش آلیاژی و برخی مقاطع طویل و مواد اولیه عرضه خواهد شد. طبق آمار نرخ آهن اسفنجی حدود ۹ هزار تومان تعیین شده است که در مقایسه با آخرین عرضه تقریبا ۳/۴ درصد افزایش یافته است.

تولید ۱۰ هزار مگاوات برق

از آغاز سال با قطعی برق و کمبود گاز در کشور مواجه بودیم که همه بخش‌ها از جمله صنایع فولادساز را تحت‌الشعاع قرار داد و موجب ضرر و زیان مالی و حتی تعطیلی برخی واحدهای تولیدی شد.

وجیه‌الله جعفری رئیس عامل هیأت ایمیدرو با شاره به مشکلات موجود در این حوزه، اظهار کرد: کمبود انرژی مصرفی به توقف تولید در کشور انجامید و چالش‌های بزرگی را برای این واحدها در پی داشت.

وی در زمینه راهکار ارائه شده برای حل این مانع و مشکل اظهار کرد: توافق شده است که واحدهای صنعتی کلان برای جلوگیری از تکرار این چالش‌ها و مشکلات، خودشان تولید ۱۰ هزار مگاوات را در دستورکار قرار دهند.

جعفری در زمینه ساخت نیروگاه اظهار کرد: عملیات اجرایی ۳ هزار و ۲۰۰ مگاوات آغاز شده است و ساخت مابقی آن نیز درحال پیگیری است و امید است تا ۳ سال آتی مشکلات چشمگیری در این زمینه رخ ندهد.

نوسانات نسبی قیمت آهن

هن پرایس: قیمت روز آهن آلات در روز دوشنبه با توجه به تعطیلی روز گذشته، تمایل بیشتری به ثبات داشت و نوسانات چشمگیری مشاهده نشد، اگرچه کماکان برخی آهن‌فروشان افزایش جزئی نرخ اهن الات را در پیش گرفتند.

بازار ارز نیز مانند بازار آهن و فولاد نوسان اندکی را تجربه کرد به طوری که پس از بازگشت دلار به کانال ۲۷ هزار تومانی، تغییر قیمت جزئی را تجربه کرد و در پایان روز دوشنبه در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۳۳۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با توجه به ثبات نسبی که روز دوشنبه در بازار آهن و فولاد حاکم بود غالب مبادی فروش تغییر چندانی در قیمت‌ها اعمال نکردند، به طوری که قیمت میلگرد آجدار که سردمدار افزایش قیمت‌ مقاطع فولادی است و گاه مسیری جدا از سایر مقاطع طی می‌کند، عمدتا ثابت اعلام شد، اگرچه افزایش جزئی ۵۰ الی ۷۰ تومانی نرخ این محصول نیز مشاهده شد.

اما قیمت روز پروفیل و انواع لوله صنعتی، مانیسمان، داربستی و... بر خلاف غالب محصولات، تقریبا در اکثر مبادی فروش با افزایش قابل توجهی روبه‌رو بودند و به طور میانگین حدود ۳۰۰ الی ۴۵۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

به تبعیت از جو غالب بازار قیمت نبشی و ناودانی ایرانی نیز نوسان چندانی نداشت و غیر از یک شرکت که کاهش ۲۵۰ تومانی داشت و یک شرکت که با افزایش ۵۰ تومانی اعلام قیمت کرد، مابقی با ثبات قیمت همراه بودند.

قیمت تیراهن نیز هم در بخش کیلوفروشی و هم در بخش شاخه‌فروشی با ثبات همراه بود، همچنین نرخ ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز بدون تغییر بود در حالی که قیمت ورق سیاه به طور میانگین با افزایش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام شد.

در بررسی علل ثبات نسبی حاکم بر بازار روز دوشنبه عوامل متعددی را می‌توان دخیل دانست که از جمله‌ آنها می‌توان به قیمت شمش عرضه شده در بورس کالا اشاره کرد. 

طبق آمار نرخ شمش عرضه شده در تالار صنعتی تقریبا ثابت بود  و در مقایسه با آخرین عرضه حدود ۰/۴ درصد افزایش داشت که با قیمت پایه ۱۳ هزار تومانی تقاضای بالایی را ثبت کرد.

امروز نیز تا ساعتی دیگر حدود ۲۳۸ هزار تن مقاطع فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل محصولاتی اعم از آهن اسفنجی، میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی، انواع ورق و ... است. نرخ پایه تعیین شده برای میلگرد اجدار حدود ۱۳ هزار و ۹۵۷ تومان است که ۹۹/۱ درصد قیمت کشف شده آخرین عرضه است.

مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، جریان مذاکرات برجام است که با کشدار شدن آن اخبار ضدونقیضی منتشر می‌شود که به شدت غالب بازارهای مالی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش آهن پرایس، آنچه از مذاکرات وین به گوش می‌رسد علی‌رغم امیدوارکننده بودن روند این نشست‌ها، فعلا در گردنه مرحله نهایی متوقف شده است و گویا هنوز دو مسأله حل‌نشده وجود دارد که مانع از حصول توافقات است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش قیمت در بازار بدون تقاضا

یکی از این موارد درخواست تعهد و تضمین ایران از امریکا مبنی بر عدم خروج از تعهدات توسط دولت‌های بعدی است، مورد بعدی نیز درخواست خروج مسئولان تحریم‌شده از لیست تحریم حقوق بشری است که ارتباطی با برنامه برجام ندارد.

با این اوصاف نتیجه مذاکرات فعلا در این مرحله متوقف شده و گشایش این گره نیز گویا به دست جمهوری‌خواهان آمریکایی است که در حال حاضر مانع از حصول توافقات نهایی است.

افت تولیدات فولادی در سالجاری

از ابتدای سالجاری صنایع فولادی با مشکلات متعددی اعم از قطعی برق و کمبود گاز مواجه شدند که موجب شد فولادسازان برخلاف انتظار، برنامه تولید فولاد سالیانه را نتوانند عملی کنند و با کاهش تولید مواجه شوند.

طبق گفته بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد مشکلاتی که در سالجاری در زمینه تأمین انرژی صنایع فولادی داشتیم حل نشده و ممکن است در سال آینده نیز به چالش بزرگی برای فولادسازان تبدیل شود.

از سوی دیگر تعیین قیمت محصولات فولادی و موانعی که در صادرات این محصولات وجود دارد و همچنین مشکلات زیرساختی صنایع تولیدی، همگی موانع بزرگی است که میزان تولید فولاد را در سال آینده نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

احرامیان در پایان به کاهش میزان تولید در سالجاری اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، صنایع فولادی به طور میانگین با ۷۰ درصد پتانسیل خود تولید داشته‌اند که این میزان بیانگر کاهش ۲۰ درصدی تولید است که این امر در نهایت آسیب‌های مالی هنگفتی برای شرکت‌ها در پی خواهد داشت.

افزایش قیمت در بازار بدون تقاضا

آهن پرایس: روز گذشته بازار آهن نوسانات متعددی را تجربه کرد به طوری که قیمت روز آهن آلات عمدتا با افزایش نسبی همراه بود اگرچه برخی شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند و برخی دیگر نیز قیمت‌ها را کاهش دادند.

بازار ارز نیز مانند بازار آهن شاهد نوسانات افزایشی بود به طوری که قیمت دلار با رشد مجدد وارد کانال ۲۷ هزار تومانی شد و در پایان روز گذشته در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

در حالی که نخستین روز هفته قیمت میلگرد آجدار در رأس همه محصولات ترک‌تازی می‌کرد و سر گرانی داشت، روز گذشته نیز به همین منوال گذشت و مجددا رو به افزایش گذاشت، حتی برخی از مبادی فروش قیمت دوم نیز اعلام کردند و چند شرکت از اعلام قیمت خودداری کردند.اگر چه ثبات قیمت نیز در این بازار مشاهده شد اما غالب آهن ‌فروشان حدود ۵۰ الی ۳۰۰ تومان نرخ میلگرد را بالا بردند.

قیمت نبشی و ناودانی نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت به طوری که حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان رشد نرخ این محصولات محاسبه شد اگرچه نیمی از شرکت‌ها تمایلی به تغییر قیمت‌ها نداشتند و نرخ این محصولات را ثابت اعلام کردند.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله داربستی، صنعتی، گازی و ... نیز نوسان داشتند به طوری که در کنار ثبات قیمت در برخی مبادی فروش، با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام قیمت کردند، گفتنی است افزایش ۵۰ تومانی در این محصولات نیز مشاهده شد.

قیمت تیراهن شاخه‌ای در کنار ثبات در تعداد محدودی از مبادی فروش با افزایش ۲۰ الی ۳۰ هزار تومانی مواجه بود، قیمت تیرآهن در بخش کیلویی نیز به طور میانگین حدود ۵۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش داشت.

با وجود افزایش قیمت در این بخش از بازار، قیمت ورق‌ها کاهشی بود، به طوری که قیمت ورق سیاه حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش داشت و قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی عرضه شد.

با توجه به شرایط فعلی کشور و دیگر کشورها که بازارهای جهانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به مراتب بازار داخلی نیز تأثیر می‌پذیرد، پیش‌بینی چشم‌انداز بازار آهن و فولاد امری دشوار می‌نماید، زیرا پارامترهای اثرگذار در بازار مدام درحال تغییر هستند، از این رو پیش‌بینی دقیق از شرایط چندان امکان‌پذیر نیست.

به گزارش آهن پرایس، درحال حاضر با نزدیک شدن به زمان مقررشده برای حصول توافقات برجام، شاهد افزایش تعداد جلسات بین طرفین مذاکره هستیم که نتیجه آن رسیدن به مرحله آخر مذاکرات است، اما ظاهرا طرفین در صدد دستیابی به امتیازات بیشتر هستند از این رو همچنان با برگزاری جلسات متعدد مواجه هستیم که اخبار آن به صورت لحظه‌ای در رسانه‌ها منتشر می‌شود و خواه ناخواه در کلیه بازارها تأثیر می‌گذارد.

قیمت دلار که هر لحظه به تأثیر از این اخبار در نوسان است عامل مهمی در تعیین نرخ اهن الات به شمار می‌رود که اگر توافقات حاصل شود مجددا کمترین قیمت ممکن را که حدود ۲۵ هزار تومان است، تجربه خواهد کرد اما این کاهش نرخ دلار هیجانی خواهد بود و قابل بازگشت است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آرامش بازار در روزهای آتی

از سوی دیگر براساس اخبار موجود از تنش‌های میان روسیه و اوکراین که در حالت آماده باش برای جنگ هستند، قیمت‌ها در بازارهای جهانی نیز رو رشد هستند که به وضوح در بازارهای داخلی نیز اثرگذار است و می‌توان گفت افزایش نرخ آهن در روز گذشته بی‌تأثیر از این جریانات نیست.

همچنین با عرضه مواد اولیه در بورس کالای روز گذشته، نرخ آهن اسفنجی به بیش از ۸ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش یافت که این امر نیز زمینه‌ای برای رشد نرخ مقاطع فولادی بود.

گفتنی است تاساعتی دیگر حدود ۲۵۴ هزار تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل شمش بلوم، ورق گالوانیزه G و تختال C است. کف قیمت شمش بلوم در این دور از عرضه حدود ۱۲ هزار و ۹۹۹ تومان تعیین شده است که ۹۹/۴ درصد قیمت کشف شده آخرین عرضه است.

با وجود تحرکاتی که در بخش عرضه و تولید رخ می‌دهد، بخش تقاضا به این اوضاع همچنان بی‌تفاوت است و خرید چندانی نیز مشاهده نمی‌شود.

قابل ذکر است که با توجه به اینکه اعتبارات بانکها بسته است و بازار با کمبود نقدینگی مواجه است، هزینه پرداخت معاملات حدودا یک هفته طول می‌کشد که این امر نوردسازان را با مشکلاتی مواجه می‌سازد به همین جهت احتمال دارد کارخانه‌ها حجم عرضه‌ میلگرد را کاهش بدهند و این امر ممکن است درباره شمش نیز صدق کند.

اما فارغ از همه عواملی که بازار اهن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در حال حاضر نتایج مذاکرات به مهمترین پارامتر تبدیل شده است، ناگفته نماند که اگرچه طبق اخبار موجود احتمال دستیابی به توافقات بالاست اما اینکه چه زمانی تأثیرات مثبت آن در کشور به طور ملموس مشاهده می‌شود، امری زمانبر است و نمی‌توان بر اساس آن تصمیم گرفت.

زیرا میزان تورم در کشور بالاست و از طرفی دیگر به دلیل اینکه هزینه سوخت گاز و برق نیز افزایش یافته است، قیمت تمام شده محصولات فولادی نیز افزایش می‌یابد از همین رو قیمت مقاطع ظرفیت رشد را دارد اما فعلا منتظر نتایج مذاکرات است و متوقف شده است.

آرامش بازار در روزهای آتی

آهن پرایس: نخستین روز هفته قیمت روز آهن آلات با ثبات و کاهش نسبی عمده محصولات آغاز شد اما قیمت میلگرد آجدار ساز دیگری می‌نواخت و روندی افزایشی در پیش گرفته بود.

قیمت دلار نیز که تابعی از جریانات مذاکرات وین است روز گذشته با کمی افزایش مواجه بود، به طوری که در پایان روز گذشته در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۸۳۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

برخلاف تلاشی که روز گذشته در بازار آهن مشاهده شد، تحرک خاصی در بازار بدون متقاضی آهن رخ نداد و نوسان چشمگیری در نرخ اهن الات ایجاد نشد اما تنها محصولی که رشد ۵۰ الی ۲۵۰ تومانی داشت، قیمت میلگرد اجدار بود، اگرچه بخشی از مبادی فروش به ثبات قیمت تمایل بیشتری داشتند اما کاهش قیمت ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی نیز در نرخ میلگرد مشاهده شد.

آنچه در بازار میلگرد مشاهده شد، افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی این محصول در مقایسه با یک هفته اخیر بود به طوری که میلگرد بورسی با توقف در کانال ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومانی عرضه شد و احتمال اینکه در چنین بازار بدون تقاضایی که این روزها با آن مواجه هستیم، مجددا افزایش قیمت داشته باشیم، کمی دور و بعید است و احتمالا در همین محدوده قیمتی در نوسان باشد.

قیمت تیراهن در عمده مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود اما در بخش کیلوفروشی حدود ۱۵۰ تومان افزایش قیمت داشت، در بخش شاخه‌فروشی نیز با وجود ثبات حداکثری شرکت‌ها، افزایش ۱۰ الی ۱۵ هزار تومانی نیز در برخی مبادی فروش مشهود بود.
عمده شرکت‌ها قیمت نبشی و ناودانی را ثابت اعلام کردند، اما قیمت پروفیل و انواع لوله صنعتی، داربستی، گازی و ... عمدتا با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام قیمت شد.

همچنین مانند اغلب محصولات فولادی قیمت ورق گالوانیزه، رنگی، روغنی و همچنین ورق سیاه در کنار ثبات جزئی در برخی مبادی، با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی عرضه شدند.

طبق شواهد، در حال حاضر آنچه مانع از رشد قیمت‌ها می‌شود بلاتکلیفی بازار در انتظار نتایج مذاکرات برجام است، این امر نه تنها بازار فولاد و آهن را تحت تأثیر قرار داده بلکه عوامل مؤثر بر بازار آهن را نیز همچون نرخ دلار، متأثر کرده که این عامل در کنار عوامل دیگر مانع از افزایش نرخ مقاطع فولادی می‌شود.

از طرفی دیگر با توجه به اینکه در بورس کالای هفته گذشته سود حاشیه نوردسازان متعادل و متوازن شد، بروز نوسانات ناگهانی در بازار آهن در روزهای آینده امری بعید به نظر می‌رسد و احتمالا آهن‌فروشان تمایل بیشتری برای حفظ و ثبات قیمت‌ها داشته باشند.

البته در شرایط فعلی که بازار در کمترین حالت تقاضا قرار دارد و بسیار شکننده است، جلب اعتماد خریداران با کاهش نوسانات روزانه، امری ضروری می‌نماید؛ حتی اگر کاهش قیمت چشمگیری ایجاد نشود، ثبات قیمت در شرایط فعلی که شیوع سویه اُمیکرون نیز رو به فزونی است و در بازار آهن تأثیر منفی دارد، منطقی‌ترین راهکار است تا به صورت تدریجی متقاضی مصرف افزایش بیابد.

دشواری پرداخت مالیات برای صنوف

شنیده‌ها حاکی از آن است که در سال آینده بیشترین درآمد دولت از طریق دریافت مالیات تأمین می‌شود که میزان آن حدود ۶۰ درصد است. پر واضح است که دریافت مالیات از عواید صورت می‌گیرد و مسأله‌ای که جای بحث دارد این است که با توجه به شرایط اقتصادی جامعه ما که شیوع کرونا نیز به آن دامن زده است، غالب کسب و کارها زیان‌ده شده و عملا سودی نمی‌کنند که مالیات آن را بپردازند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رونق بازار آهن با افزایش صادرات

 در کل برای پرداخت مالیات باید درآمدی وجود داشته باشد ولی با توجه به تورم بالا و روزافزونی که در کشور با آن مواجه هستیم، درآمدها کفاف تأمین نیازهای اولیه را نیز نمی‌دهد و قاعدتا پرداخت مالیات نیز دشوار خواهد بود.

به گزارش آهن پرایس، محمد محمدپور رئیس اتحادیه آهن‌فروشان اردبیل با تأکید بر دشواری پرداخت مالیات در شرایط فعلی، اظهار کرد: زمان خرید مقاطع فولادی همچون ناودانی، نبشی، میلگرد و ... از تولیدکنندگان، مالیات بر ارزش افزوده در فاکتور فروشندگان لحاظ می‌شود که مطابق فاکتورها هنگام فروش محصولات، اعتبار مالیاتی در پرونده فروشندگان ثبت می‌شود.

محمدپور در ادامه افزود: دریافت مالیات بر ارزش افزوده از خریداران نهایی محصولات، امر دشواری است و هنگامی که واحدهای صنفی این میزان از مالیات را از متقاضی مطالبه می‌کنند به دلیل بالا رفتن قیمت، ترجیح وی خرید از مبادی فروشی است که هزینه کمتری دریافت کنند. به عبارتی خریدار به سراغ فروشنده دیگری می‌رود تا محصول ارزان تهیه کند.

وی تصریح کرد: ثبت شدن در پرونده مالیاتی واحدهای صنفی، از مزایای مطالبه مالیات بر ارزش افزوده است اما با این شیوه ممکن است بارها از واحد صنفی مالیات گرفته شود.

نایب رئیس اتاق اصناف استان اردبیل بیان کرد: خوداظهاری مالیاتی یا همان مالیات علی‌الرأس مسائل و مشکلات زیادی برای واحدهای صنفی در بر دارد، به این صورت که ممکن است سازمان مالیات، با مشاهده مشکلی در روند ارائه مدارک و دفاتر مالی، اظهارنامه را رد کند و این درحالی است که مطابق با قوانین مالیات، باید بر اساس خوداظهاری واحدهای صنفی، مالیات مذکور از آنها دریافت شود.

وی در پایان بیان کرد: بهتر است سازمان مالیات به جای اینکه اسناد مالیاتی سال‌های گذشته را درخواست و بررسی کند، خوداظهاری واحدهای صنفی را پذیرفته و به دریافت مالیات از این مؤدیان اقدام کند.

بازار بی‌مشتری آهن‌آلات

آهن پرایس:  طبق گزارش‌ها قیمت روز آهن آلات در این هفته نوسانات چندانی را تجربه نکرد و به عبارتی بازار آهن آرامش نسبی همراه با رکود را سپری کرد و این اوضاع روز گذشته در قیمت همه محصولات فولادی نمود بیشتری پیدا کرد به طوری که نرخ اهن الات به طور یکدست ثابت و بدون تغییر بود.

قیمت دلار هم با نوسانات جزئی در کانال قیمتی ۲۶ هزار تومانی در پایان روز گذشته در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۴۷۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

علی‌رغم هفته گذشته که عرضه مقاطع فولادی در بورس کالا تحرکات افزایشی در بازار آهن ایجاد کرد، اما روز گذشته راکدترین بازار در چند هفته گذشته رقم خورد و علاوه‌بر اینکه بسیاری از محصولات در بورس کالا روی تابلو نرفت بلکه میزان خرید آهن آلات در بازار آزاد نیز راکد بود و تقاضای چندانی مشاهده نشد.

قیمت میلگرد آجدار تقریبا در همه مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود، همچنین پروفیل و انواع لوله صنعتی، گازی، داربستی و ... نیز در غالب شرکت‌ها با ثبات قیمت عرضه شدند اما قیمت نبشی و ناودانی  جز در یک شرکت که کاهش ۵۰ تومانی داشت در سایر کارخانه‌ها بدون تغییر اعلام قیمت شد.

قیمت تیرآهن شاخه‌ای تنها در ذوب اهن اصفهان افزایش مختصری را تجربه کرد اما در عمده شرکت‌ها ثابت بود، همچنین قیمت تیرآهن کیلویی نیز نوسانی نداشت و ثابت بود. قیمت روز ورق رنگی، گالوانیزه، روغنی و همچنین ورق سیاه نیز مانند سایر مقاطع آهنی بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

روز گذشته که محصولات فولادی اعم از میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی و ... که در بورس کالا عرضه شدند؛ طبق انتظاری که می‌رفت چندان با استقبال مواجه نشد و ضعیف‌ترین میزان معاملات در چند هفته اخیر رقم خورد.

از همین رو بازار آزاد اهن الات نیز تحت تأثیر بورس کالا به فاز رکود و سکون بازگشت و با وجود ثبات قیمت‌ها تقاضایی برای خرید آهن مشاهده نشد.

اگرچه با توجه به شرایطی که کشور در آن قرار دارد عوامل متعددی در اوضاع فعلی بازار دخیل است اما آنچه در بورس کالای روز گذشته رخ داد، تعمق بیشتری به کسادی بازار و معاملات داد.

قابل ذکر است که به دلیل تعطیلی روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن ماه، عرضه محصولات میانی از جمله شمش و تختال و... روز دوشنبه ۲۵ بهمن انجام خواهد شد و عرضه ورق‌ها نیز به روز چهارشنبه همزمان با عرضه مقاطع فولادی موکول شده است.

به گزارش آهن پرایس، مورد دیگری که بارها به آن اشاره شد دستیابی به توافقات برجام است که کشدار و طولانی شدن این فرایند همه بازارها را در فاز انتظار فرو برده است به همین جهت می‌توان گفت بازارها به ویژه بازار آهن و فولاد تقریبا راکد است و معاملات چندانی هم صورت نمی‌گیرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: مذاکرات مانع افزایش نرخ آهن

اگرچه تمامی اخبار منتشر شده در زمینه مذاکرات وین مثبت و امیدوارکننده است به طوری که حتی برخی این دور از مذاکرات را دور نهایی تلقی می‌کنند و سخنگوی کاخ سفید نیز از رسیدن مذاکرات به مراحل حساس خبر می‌دهد، اما هنوز نتایج نامشخص است و چندماه است که با اکتفا با همین اخبار بازارها مدیریت می‌شود.

کاهش تولید فولاد ناشی از کمبود گاز

به دلیل کمبود گاز سهمیه برخی فولادسازان قطع و تولیدات آنها متوقف شد که آسیب‌های جدی در این واحدها رقم زد. اما برخی قطعی گاز را به افزایش مصرف بخش خانگی نسبت می‌دهند.

در همین زمینه بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: کمبودی که در زمینه گاز وجود دارد به دلیل کمبود تولید نیست و ناشی از مصرف بی‌رویه بخش خانگی در فصل زمستان است.

وی ادامه داد: حتی تولیدات وزارت نفت بیشتر از میزان تعیین شده است اما با اسرافی که در بخش خانگی صورت می‌گیرد موجب قعطی گاز فولادسازان و صنایع فولادی می‌شود.

احرامیان در پایان درباره اوضاع  نرخ آهن آلات در سال جاری میلادی گفت: به دلیل اینکه قیمت‌های جهانی فولاد در حالت تعادل قرار دارد به همین جهت نوسانات چندانی در زمینه کاهش یا افزایش قیمت‌های داخلی نیز نخواهیم داشت و نرخ محصولات فولادی تغییر چندانی در مقایسه با قیمت اکنون محصولات نخواهد داشت.