آغاز زمستان با بازار سرد آهن

آهن پرایس: براساس گزارش‌ها روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات در اکثر مبادی فروش ثبات داشت البته می‌توان گفت تقریبا نیمی از شرکت‌ها محصولات خود را با کاهش قیمت عرضه کردند اما ظاهرا به تأثیر از افزایش قیمت دلار میل به ثبات قیمت اهن نیز افزایش یافت.

بازار ارز نیز در پی نوسانات مداوم نرخ دلار روز گذشته کمی افزایش پیدا کرد. با اینکه چند روزی دلار در مرز ۳۰ هزار تومان تقریبا توقف کرده بود و تنها نوسانات جزئی در آن مشاهده می‌شد روز گذشته مجددا افزایش یافت، به طوری که هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

به گزارش اهن پرایس روز دوشنبه قیمت آهن به طور تقریبی در نیمی از شرکت‌ها کاهشی بود و در نیمی دیگر ثبات داشت اما تاحدودی کفه ثبات قیمت سنگین‌تر بود. با توجه به این که روز یکشنبه تمایل فروشندگان به کاهش قیمت بیشتر بود گویا روز دوشنبه به دلیل رشد قیمت ارز، از کاهش قیمت روزانه اهن دست کشیدند.

به طوری که قیمت روز میلگرد در کنار ثبات قیمت در ۱۱ شرکت، با کاهش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی در ۶ شرکت همراه بود. قیمت نبشی و ناودانی نیز به همین صورت بود و در کنار ثبات قیمت در غالب مبادی فروش، بخشی از فروشندگان نیز حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان محصولات خود را کاهش دادند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در ابهام و بلاتکلیفی

قیمت روز تیرآهن نیز تقریبا مانند سایر محصولات فولادی عمدتا ثابت اعلام شد اما در بخش کیلوفروشی شاهد کاهش ۲۰۰ تومانی این محصول بودیم، همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز سایزهای پرفروش تیراهن با ۱۵ هزار تومان کاهش قیمت همراه بود.

 قیمت روز پروفیل و انواع لوله نیز عمدتا کاهش داشتند به طوری که حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش قیمت برای این محصولات ثبت شد. گفتنی است برخی شرکت‌ها نیز میل به ثبات داشتند از این رو تغییری در قیمت محصولات اعمال نکردند.

اخبار منتشر شده حول محور مذاکرات وین، شاید دلیل افزایش قیمت دلار در روز گذشته باشد. سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره تعلل لندن در پرداخت بدهی معوقه ایران بیان کرد که تا هنگامی که این بدهی پرداخت نشود فصل جدیدی در روابط گشوده نخواهد شد زیرا تاکنون انگلیس صرفا حرف زده و عملا کاری نکرده است.

وی همچنین ابراز کرد که در حال حاضر توافق بر سر دو متن پیشنهادی ایران حاصل مذاکرات اخیر است و پس از این احتمالا گفت‌وگوها بر مبنای این دو متن پیشنهادی انجام شود.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با اشاره به پیشرفت حاصل شده در مذاکرات توضیحاتی در زمینه رفع تحریم‌ها ارائه داد و  اظهار کرد که از مذاکرات بین ایران و عربستان استقبال می‌کنیم.

درنتیجه می‌توان گفت نوساناتی که در بازار ارز رخ می‌دهد به طور مستقیم تحت تأثیر اخبار مذاکرات وین است و تا حصول نتایج قطعی همچنان در نوسان خواهد بود.

با این تفاصیل می‌توان گفت ماه آذر درحالی پایان می‌یابد که همانطور که احتمال می‌رفت جز در موارد مختصر و محدودی نوسان چشمگیری در بازار آهن مشاهده نشد، اگرچه شرایط فعلی کشور پیش‌بینی آینده بازار را دشوار می‌کند اما به نظر می‌رسد تا زمانی که اساسی‌ترین فاکتورهای مؤثر بر بازار اهن مرتفع نگردد، اوضاع به همین منوال باقی بماند.

اصلاح سیاست مهمتر از اصلاح ساختار

در چند روز اخیر اخباری مبنی بر تغییر ساختار در وزارت صمت منتشر شد که گویای تشکیل هفت معاونت در این وزارتخانه بود. بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندان فولاد ایران در واکنش به این خبر ابراز کرد: تغییر در ساختار وزارتخانه تأثیر چندانی در کیفیت کار و عملکرد این وزارت نخواهد داشت و حتی ممکن است تغییری در کیفیت عملکرد این نهاد مشاهده نشود زیرا اساس سیاست‌گذاری این وزارتخانه واحد و ثابت است.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور، آنچه این روزها بسیار مهم به نظر می‌رسد مسئله تورم است که به طور روزانه در همه بازارها درحال رشد است اما به ظاهر دولتمردان افزایش قیمت حاصل از ترم را ناشی از گرانفروشی می‌دانند و تفاوتی بین این دو قائل نیستند. درحال حاضر همه بازارها با این مشکل درگیر بوده و فولادسازان نیز از این امر مستثنا نیستند.

یکی از عواملی که به این تورم دامن می‌زند دخالت دستوری در بازار است، اگرچه دولت درظاهر موافق قیمت‌گذاری دستوری نیست اما به نحو دیگری در قیمت‌گذاری‌ها دخالت صورت می‌گیرد، در واقع فعالان فولادی در گرانی محصولات دخیل نیستند.

وی درپایان ابراز کرد: درحال حاضر آنچه به نظر ضرورت دارد تغییر دیدگاه مسئولان به مسائل جاری و تورم موجود است زیرا با افزایش قیمت محصولات فولادی در اثر تورم واحدهای فعال در زنجیره فولاد بانی این امر اتلاق می‌شوند درحالی که مشکل اصلی از جای دیگری سرچشمه می‌گیرد.

بازار آهن در ابهام و بلاتکلیفی

آهن پرایس: خبرها از بازار آهن حاکی از این است که روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات تقریبا در کلیه مبادی فروش میل به کاهش قیمت داشت، اگرچه ثبات قیمت در برخی شرکت‌ها نیز مشاهده شد اما غالب روند در پیش گرفته شده، عرضه محصولات با حفظ قیمت نسبت به روز قبل بود.

کاهش قیمت میلگرد سیادن ابهر تا حدود ۵۰۰ تومان، مهمترین رویداد روز گذشته در حوزه مقاطع طویل بود که موجب تخلیه حباب قیمت میلگرد سایز ۱۰ در مقایسه با سایر سایزها شد. این درحالی است که بازار ارز شاهد تداوم نوسانات قیمت دلار در مرز ۳۰ هزار تومان بود، به طوری که روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با توجه با آنچه در روز گذشته از بازار آهن مشاهده شد بیانگر کاهش و تاحدودی حفظ قیمت اهن الات بود، به طوری که قیمت روز میلگرد در عمده مبادی فروش حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرد اگرچه برخی شرکت‌ها نیز تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند.

قیمت نبشی و ناودانی نیز در اکثر شرکت‌ها با کاهش حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی عرضه شدند اما در این میان برخی شرکت‌ها نیز دست به قیمت‌ها نزده و تغییری اعمال نکردند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رونق بازار آهن با ساخت مسکن

همچنین قیمت روز تیرآهن نیز مانند سایر محصولات فولادی با کاهش قیمت عرضه شد به طوری که در بخش کیلوفروشی در کنار ثبات در برخی مبادی کاهش ۲۰ تومانی این محصول مشاهده شد، در بخش شاخه فروشی نیز با کاهش ۲۰ الی ۵۰ هزار تومانی اعلام قیمت شد.

قیمت پروفیل و انواع لوله نیز اگرچه ثبات قیمت داشتند اما کاهش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی را نیز در این بخش شاهد بودیم. همچنین قیمت روزانه ورق رنگی، روغنی و گالوانیزه هم ثابت اعلام شد.

به گزارش آهن پرایس، آنچه از اوضاع فعلی بازار اهن برآورد می‌شود گویای بلاتکیفی و سردرگمی عرضه‌کنندگان است، اگرچه به کرات در تحلیل‌های پیشین علل میل به ثبات و کاهش قیمت مقاطع فولادی بررسی شده است اما قابل ذکر است که به نظر درحال حاضر غالب بازارهای مالی در انتظار اعلام نتایج قطعی مذاکرات وین است تا براساس آن اهداف و برنامه‌های خود را تبیین کنند، اگرچه اساسا نباید اوضاع اقتصادی کشور را به نتایج مذاکرات گره زد.

از همین رو شاهد کم‌رونقی خریدوفروش در بازار اهن هستیم، همچنین اصلی‌ترین و مهمترین فاکتور اثرگذار در شرایط فعلی که کمبود تقاضا عنوان شده، با کاهش ساخت و سازها در این ایام روبه فزونی گذاشته است. 

تصویب ۱۰ پیشنهاد بورسی در دولت

براساس اخبار منتشر شده خاندوزی وزیر اقتصاد اعلام کرد که در ستاد اقتصادی دولت  ۱۰ تصمیم بورسی گرفته شد که با موافقت اکثریت به تصویب رسید.

۱-سقف نرخ گاز خوراک صنایع پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ معادل نرخ گاز صادراتی در نظر گرفته شد که این میزان حدود ۵ هزار تومان است و نرخ سوخت گاز صنایع فولادی معادل ۴۰ درصد خوراک پتروشیمی تعیین شد که این میزان حدود ۲ هزار تومان است.

۲- کاهش مالیات صنایع تولیدی تا حدود ۵ درصد از دیگر مصوبات این ستاد بود.
۳-مورد یگری که در این جلسه به تصویب رسید عدم تغییر فرمول حقوقی معادن در سال آینده ذکر شد.
۴- همچنین مقرر شد مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۱ به صندوق تثبیت بازگردانده شود.
۵- حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز با هدف افزایش سرمایه، به صندوق تثبیت بازار اختصاص خواهد یافت.
۶- حدود ۱۰ درصد از وجوهی که از عرضه اولیه سهام حاصل شود برای بازارگردانی در نظر گرفته می‌شود.
۷-انتشار اوراق دولتی در بازار به کنترل ورودی نقدینگی به بازار سرمایه وابسته شده است.
۸-نرخ تسعیر بانک‌ها توسط بانک مرکزی حدود ۹۰ درصد نرخ نیمایی در ۶ ماه گذشته اعلام خواهد شد.
۹- در نشست‌ها و جلسات ستاد اقتصادی و تصمیم‌گیری انتشار اوراق، رئیس سازمان بورس نیز حضور خواهد داشت.
۱۰-مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی و بازار ثانویه جهت تثبیت نرخ سود در حدود ۲۰ درصد، مورد دیگری بود که در ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسید.

قیمتگذاری دستوری بلای جان بازار داخلی

محمدرضا صادقی، معاون بازرگانی گروه ملی فولاد صنعتی ایران با انتقاد به قیمتگذاری دستوری و عواقب آن اظهار کرد: این روزها تهیه و تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی چالش‌ مهمی به شمار می‌آید اما در ۲ ماه اخیر شاهد رشد قیمت اهن اسفنجی بودیم به طوری که از ۷ هزار و ۹۰۰ تومان به میزان ۱۰ هزار و ۵۰ تومان افزایش پیدا کرد درحالی که قیمت شمش کاهشی بود و از ۱۴ هزار تومان تا ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان افت قیمت داشت.

وی افزود: تولیدکنندگانی که زنجیره کامل تولید دارند، درصدد هستند تا همه سود خود را از اهن اسفنجی تأمین کنند اما فولادسازانی که آهن اسفنجی می‌خرند در تولید شمش دچار زیان مالی می‌شوند از این رو ناچار به تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شوند، درحالی که اگر اوضاع به همین منوال ادامه یابد به افزایش قیمت مقاطع فولادی منجر شده و در نتیجه مشکلاتی را در زمینه تولید ایجاد خواهد کرد.

صادقی بیان کرد: با توجه به اوضاع نابسمان بازارهای داخلی شاهد این هستیم که نرخ مواد اولیه در جهت عکس قیمت‌های جهانی در حرکت است به طوری که با افزایش قیمت سنگ آهن و شمش در بازارهای جهانی، شاهد کاهش قیمت این محصولات در داخل هستیم و هیچ تناسبی در تعیین قیمت با بازارهای جهانی مشاهده نمی‌شود.

وی در پایان ابراز کرد: از عمده دلایلی که موجب نابسامانی بازارهای داخلی شده است می‌توان به مداخله دولت در تعیین قیمت‌ها اشاره کرد، به طوری که گاه شاهد تعیین قیمت محصولات بر مبنای تأمین منافع برخی افراد هستیم که به طور قطع این جریان در طولانی مدت به تعطیلی واحدهای تولیدی منجر خواهد شد.

سیاست‌های نادرست بازار مسکن

 

آهن پرایس: بازار مسکن سالهای سال است که تورمی ترین بازار ایران بوده و هست اما متاسفانه در سالهای اخیرا این موج تورمی دو چندان شده است و بسیاری از جوانان و افرادی که خانه نداشتند دیگر خرید خانه برایشان تبدیل به رویا شده است چرا که روز به روز نرخ زمین ، مصالح و آهن آلات و همچنین گچ و سیمان رو به افزایش است.

دولت سیزدهم در جهت حل مشکلات بازار مسکن، نهضت مسکن ملی را که در دولت پیشین کلید خورده بود را با دقت و همت بیشتری پیگیری کرد هر چند که در این جهت نیز موانع و مشکلات و سختی های فراوانی وجود داشت.

یکی از موانع، جهش ناگهانی قیمت اوراق مسکن در حدود ۴۰ درصد در آذر ماه است که این جهش ناگهانی وام خرید خانه را برای متقاضیان به شدت محدود ساخت، چرا که در واقع هر فقره اوراق مسکن بیش از ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازبینی مهندسی طرح مسکن ملی

اما مساله این است به چه دلیل در طول مدت ۲۴ روز آذر ماه باید نرخ اوراق تا به این حد افزایش قیمت داشته باشد پیش از افزایش قیمت به خودی خود بازار مسکن گرفتار تورم و قیمت بالا بود با این تغییر بازار وام مسکن و اوراق  بیش از پیش سردرگم خواهد شد. 

وقتی دلیل این افزایش قیمت را بررسی نماییم نکته جالب توجه این چنین است که نه تنها افزایش تقاضا نداشته ایم بلکه با کاهش میزان عرضه نیز مواجه هستیم و شاید بتوان اظهار داشت همین کاهش میزان عرضه به امید رشد بیشتر قیمت منجر به افزایش قیمت امتیاز وام  مسکن شده است. 

یکی دیگر از مشکلات مطرح در بازار کنونی مسکن، سیاست نادرست دامنه نوسانات است چرا که این سیاست نادرست منجر به رشد ناگهانی قیمت سهام در زمان رونق و از سوی دیگر رکود فرسایشی در بورس طی یک سال اخیر شد که در نهایت امر همین روند برای قشر کم درآمد جامعه در جهت خرید مسکن منجر به کاهش توان خرید شد. 

سیاست های نادرست یکی پس از دیگری دامن گیر بازار مسکن و پس از آن متقاضیان مسکن می شود، هفته های اخیر همین تغییرات دامنه نوسان منجر به افزایش قیمت تا سطح متعادل بازار شد و در نهایت شاهد تشکیل صف های خرید و جهش های پی در پی قیمت ها در بورس شد با تمامی این اوصاف و نابسامانی های گفته شده سیاستگذاران به جای آنکه مشکلات ریشه های بورسی را حل نمایند سیاست نادرست دیگری را جایگزین می نمایند که بلاشک نتیجه جز تحت فشار قرار داد بانک مرکزی نخواهد داشت. 

خارجی ها در مسکن ملی 

پس از چندین ماه بحث و بررسی و برخی موافقت ها و برخی مخالفت های نمایندگان مردمی و چندین مذاکره برگزار شده وزارت راه و شهرسازی اعلام داشت که به صورت تهاتر نفت یا کالای معدنی مقرر شده است که شرکت های چینی، ترک و اروپایی وعده سالیانه یک میلیون مسکن را محقق سازند. 

اما عمیقا این سیاست از نظر تعداد کثیری از کارشناسان اقتصادی توجیه ندارد چرا که وزارت راه و شهرسازی اعلام داشته که شرکت های خارجی هزینه ساخت این مسکن ها را نصف هزینه های شرکت های داخلی برآورد کرده اند اما مساله فقط به همین خلاصه نمی شود و این حرکت جدای اینکه به معنی حذف مهندسان داخلی و حذف سالها انرژی مطالعه و دانش افزایی مهندسان داخلیست در نهایت امر ارمغانی جز تورم را به همراه نخواهد داشت چرا که روش تهاتر به افزایش هزینه منجر می گردد.

رونق بازار آهن با ساخت مسکن

 آهن پرایس: براساس آمار از بازار آهن در نخستین روز هفته شاهد استمرار ثبات حاکم بر قیمت روز آهن آلات بودیم به طوری که کلیه مقاطع فولادی در عمده شرکت‌ها تغییر قیمت نداشت و تنها برخی اصلاحات جزئی صورت گرفت.

گزارش‌ها از بازار ارز نیز بیانگر ثبات تقریبی نرخ دلار بود و در مقایسه با هفته گذشته نوسان چندانی را تجربه نکرد و در کانال ۳۰ هزار تومانی متوقف شد به طوری که روز شنبه هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۶۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه بازار آهن

همانطور که اشاره شد در نخستین روز از هفته بازار آهن در آرامش نسبی بود و فروشندگان تمایلی به تغییر قیمت روز اهن نداشتند که البته نبود تقاضا نیز خود مزیت بر این علت شده است.

به گزارش آهن پرایس از روند بازار آهن روز گذشته حاکی از تدام ثبات قیمت‌ها در عمده شرکت‌ها بود به طوری که قیمت میلگرد به طور کلی ثابت بود  و تنها افزایش و کاهش جزئی در برخی مبادی مشاهده شد. به طوری که چند شرکت به طور میانگین حدود ۷۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند.

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی هم در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما کاهش ۲۰۰ تومانی در برخی مبادی نیز مشاهده ‌می‌شد. قیمت تیرآهن نیز مانند سایر محصولات فولادی تقریبا ثبات داشت به طوری که در بخش کیلوفروشی تقریبا تغییر قیمتی مشاهده نشد اما در بخش شاخه‌فروشی حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان کاهش قیمت تیرآهن اعلام شد.

قیمت روز پروفیل و قیمت انواع لوله نیز اگرچه میل به ثبات داشتند اما در برخی مبادی کاهش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی نیز مشاهده شد. قیمت روز ورق سیاه کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی داشت اما قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی تقریبا ثابت اعلام شد.

درحال حاضر اوضاع بازارهای داخلی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و با توجه به پیچیدگی این بازار نمی‌توان تحلیل دقیقی از ارائه داد، اما تغییراتی که در وزارت صمت در حال ایجاد است و همچنین اوضاع بورس کالا در این هفته تا حدودی جهت‌گیری دولت را مشخص خواهد کرد.

در بررسی علل میل به ثبات قیمت اهن در مبادی فروش در نخستین روز هفته می‌توان به ثبات قیمت‌ها در بازارهای جهانی اشاره کرد که تأثیر قابل توجهی در بازارهای ایران دارد. اگرچه در تحلیل‌های پیشین به کرات بررسی شده است اما آغاز برودت هوا و بارندگی‌ها یکی دیگر از مهمترین علل این رکود و سکون است.

زیرا عموما در ایام سرد سال ساخت‌وسازها متوقف می‌شوند و مقاطع فولادی بازار متحرکی ندارد و به عبارتی با کمبود تقاضا مواجه می‌شود از همین رو دلیل رکود بازار فولاد را می‌توان در رکود بازار مسکن جست‌وجو کرد.

در پی انتشار اخباری مبنی بر اینکه طرف‌های مذاکره کننده از به تأخیر انداختن مذاکرات انتقاد کرده و ایران را مقصر این امر‌دانستند و این امر را وقتکشی از جانب ایران تلقی کردند. از همین رو میخائیل اولیانوف در این باره گفت تأخیر در مذاکرت دلیل موجهی ندارد و بهتر است ادامه نشست‌ها از ۲۳ دسامبر از سر گرفته شود.

اما خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در این زمینه ابراز کرد که طرف‌ها مذاکره کننده با توجه به نزدیک بودن ایام سال نو میلادی خواهان به تأخیر انداختن برگزاری نشست‌ها بوده‌اند و به عبارتی طی توافقی با سایر اعضا این تصمیم گرفته شده و بهتر است به‌جای مقصر دانستن ایران روند مذاکرات را با جدیت پیگیری و دنبال کنند.

تداوم تولیدات صنایع فولادی

مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت با بیان اینکه این وزارت در صدد جلوگیری از قطعی گاز صنایع فولادی است، اظهار کرد: گفت‌وگویی با وزارت نفت صورت گرفت که هدف از آن جلوگیری از قطع انرژی صنایع تولیدکننده بود.

وی با شاره به اهمیت رونق تولید، بیان کرد: درتلاش هستیم که با صرفه‌جویی و مدیریت میزان مصرف، تولیدات صنایع ادامه یافته و متوقف نشود. اما قطعی گاز برخی صنایع در ایام سرد سال با توجه به کمبود انرژی گریزناپذیر است که گاهی هزینه‌های جبران‌ناپذیری را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند.

بررسی چالش‌های صنایع فولادی

 

آهن پرایس: بازار فولاد هر بار به گونه ای درگیر نابسامانی و عدم توازن میشود یک بار قیمت گذاری دستوری، بار دیگر قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان منجر به برهم خوردن تعادل این بازار و در نهایت نابسامانی قیمت روز آهن آلات خواهد شد.

حمیدرضا نظری، سرپرست مدیریت فروش گروه ملی صنعتی فولاد ایران اظهار داشت: قیمت گذاری های دستوری باعث کاهش توان تولید خواهد شد چرا که این دخالت ها منجر به عدم اجرای مکانیزم عرضه و تقاضا و تنظیم بازار می گردد و این فرمول های مختلف و متفاوت برای تعیین قیمت ها در بورس مبانی آشفتگی بازار را فراهم خواهد کرد. 

ما نیازمندیم که دخالت و دستکاری های دولت نباشد و قیمت های دستوری به بازار تحمیل نشود، آنگاه عرضه و تقاضا توازن و تعادل و نرخ بازار را مشخص خواهد کرد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: فولاد ایران در یک هفته گذشته

بازار برای اینکه تنظیم شود نیاز به عرضه و تقاضا دارد و فرمول هایی که هم اکنون در قیمت گذاری بورس کالا در جریان است بر اساس فوب خلیج فارس یا سی آی اس می باشد و این امر باعث شده که یک شیوه قیمت گذاری مشخص در بازار وجود نداشته باشد.

حال آنکه بنا بر اینست که ۱۰۰ درصد محصولات تولیدی بازار فولاد و آهن در بورس عرضه شوند و بعضا مشتری به مقدار کافی وجود ندارد و همین امر منجر به ضرر شرکت ها می گردد که در همین حد خلاصه نمی شود و در بخش تامین نقدینگی، تامین مواد اولیه، تامین سرمایه در گردش و تولید نابسامانی و دشواری های بیشتری را رقم می زند.

نتایج قطعی گاز و برق در صنایع فولادی

معاون بازرگانی گروه ملی صنعتی فولاد ایران اظهار داشت: قطعی گاز و برق بر میزان تولیدات و قدرت خرید کارخانه ها اثرگذار است و همچنین موجب خسرات سنگین بیش از ۳۵ میلیاردی در ماه برای منابع انسانی می گردد. 

ایشان همچنین افزود: چنانچه گروه ملی صنعتی فولاد دو یا سه ماه کار نکند قدرت خریدش را در حدود ۷۰ الی ۱۰۰ میلیارد از دست خواهد داد و در شرایط کنونی ناچار می شود برای خریدهای هفتگی به جای ۱۰ هزار تن شمش، ۷۰۰۰ هزار تن خرید داشته باشد و همین مسئله منجر به کاهش میزان تولید و کمبود کالا در بازارهای صنعتی و آهن و بازار فولاد خواهد شد. 

خلاصه کلام اینکه چنانچه این روند ادامه یابد آنگاه میزان ظرفیت تولید کارخانه ها از ۶۰ هزار تن به ۳۰ هزار تن کاهش خواهد یافت و در نهایت امر منجر به کاهش توان خرید مواد اولیه و شمش به نصف خواهد شد و باعث خالی ماندن ظرفیت ها می شود. 

ساخت نیروگاه برای تامین گاز صنایع فولادی

مدیرعامل فولاد خوزستان اظهار داشت: برای مقابله با چالش های عدم پایداری برق در شرکت های فولادی می توانیم اقدامات چندگانه ای انجام دهیم یکی از این اقدامات ساخت نیروگاه های تولید برق خصوصی، در عین حال رعایت الزامات قانونی و استاندارد مطابق با عملکرد انرژی در فرآیندها و تجهیزات است. در همین جهت فولاد خوزستان در صدد احداث نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی برآمده است که این نیروگاه امکان توسعه تا هزار مگاوات را نیز در برنامه های آتی خود دارد.