جدال بازار آهن با قطعی گاز

آهن پرایس: آغاز هفته با آرامش نسبی در بازار ارز کلید خورد و قیمت دلار تغییر چندانی نداشت، به طوری که در پایان روز شنبه دلار آمریکا در بازار آزاد با اندکی کاهش به قیمت ۲۸ هزار و ۱۹۰ تومان مبادله شد. به همین ترتیب در بازار آهن نیز نوسانات قابل ملاحظه‌ای روی نداد و قیمت روز آهن آلات در عمده شرکت‌ها ایستا و بدون تغییر بود.

مطابق اخبار موجود وزارت نفت برنامه قطع گاز فولادسازان را به همه کارخانه‌ها اعلام کرده اما به ظاهر با مخالفت وزارت صمت روبه‌رو شده است. به همین جهت بناست نشستی برگزار شود تا تصمیمات نهایی در این زمینه اتخاذ شود. آنچه از ظاهر امر پیداست احتمال قطعی گاز در آینده‌ای نزدیک به یقین مبدل خواهد شد اما صاحبان صنایع هنوز این مسئله را جدی نگرفته‌اند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن درگیر کمبود انرژی

از سویی دیگر بازارهای جهانی نیز در بلندمدت منفی است و نرخ محصولات صادراتی کشور نیز در مقایسه با هفته گذشته بدون تغییر است، همچنین به تأثیر از اخبار و سیگنال‌های مثبت از مذاکرات برجام که در ۸ آذرماه برگزار خواهد شد، بیش از پیش به ثبات بازار منجر شده است و می‌توان گفت فعلا هیچ محرک بیرونی برای تغییر قیمت محصولات وجود ندارد و افزایش قیمت محدودی که گاهی اتفاق می‌ا‌‌فتد درواقع توجیهی ندارد.

بر همین اساس مطابق تحلیل اهن پرایس از قیمت مقاطع فولادی در نخستین روز هفته، شاهد ثبات قیمت میلگرد در عمده شرکت‌ها بودیم. البته چند شرکت نیز با کاهش مختصری اعلام قیمت کردند به گونه‌ای که برخی کارخانه‌ها از جمله میلگرد کارخانه میانه وارد کانال ۱۵ هزار تومانی شد. گفتنی است بیشترین نرخ ثبت شده برای میلگرد در روز گذشته ۱۶ هزار و ۹۰۵ تومان و کمترین نرخ ثبت شده نیز ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومان بوده است.

قیمت نبشی و ناودانی نیز در غالب شرکت‌ها بدون تغییر بودند اما برخی شرکت‌ها نیز با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی محصولات خود را عرضه کردند. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی نیز ثابت بود اما کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نیز مشاهده شد، در بخش شاخه‌فروشی نیز در کنار ثبات نسبی حاکم، ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت در برخی کارخانه‌ها اعلام شد. قیمت پروفیل نیز کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی را در برخی مبادی فروش تجربه کرد اما همچنان برخی کارخانه‌ها بدون تغییر بوده و ثبات قیمت داشتند.

مخالفت صمت با قطعی گاز

همانطور که اشاره کردیم در پی ارسال برنامه قطعی گاز کارخانه‌ها توسط وزارت نفت، این برنامه با مخالفت جدی وزارت صمت روبه‌رو شد به طوری که این سهمیه‌بندی را نپذیرفت و کمبود گاز را به کم‌کاری و سوءمدیریت وزارت نفت نسبت داد.

به همین جهت بنا شد جلسه‌ای با حضور وزیر نفت، صمت و نیرو برگزار شود که نتایج آن نیز اعلام خواهد شد. آنچه از اخبار موجود برمی‌آید احتمال دارد برای جبران کمبود گاز، به جای قطعی گاز صنایع فولادی، گاز پتروشیمی‌ها قطع شود.

در همین زمینه محمدرضا هوشمند فعال صنعت فولاد نیز با ابراز نگرانی از عواقب قطعی گاز اظهار کرد: با توجه به اینکه قطعی گاز در صنایع آغاز شده است احتمال افزایش نرخ مواد اولیه از جمله آهن اسفنجی و به هم ریختن توازن بازار امری محتمل است. 

وی در این‌باره بیان کرد: برخی تولیدکنندگان برای اینکه با کمبود مواجه نشوند مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری و انبار کرده‌اند. می‌توان گفت اجبار به عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا به ایجاد ذهنیت در زمینه احتمال کمبود آهن اسفنجی دامن زده است. 

از همین رو کنترل وضعیت فعلی و تنظیم بازار از وظایف مهم بورس کالا در این ایام است، به طوری که علاوه‌بر کنترل قیمت‌ها مدیریت میزان عرضه نیز از ملزومات است زیرا آنطور که به نظر می‌رسد در پی این اخبار مسائلی همچون ترس از کمبود آهن اسفنجی و طرح قراردادهای بلندمدت کمی اوضاع بازار را آشفته کرده است.

آنچه از شواهد و قراین برمی‌آید این ترس و نگرانی از قطعی گاز و احتمال مواجه شدن با کمبود مواد اولیه، تولیدکنندگان را برآن داشته تا به خرید آهن اسفنجی روی بیاورند و آن را ذخیره کنند، به همین جهت در پی این نگرانی نرخ قراضه آهن نیز در روزهای اخیر روندی افزایشی در پی گرفته است.

به همین دلیل وزارت صمت با هدف کنترل بازار و حفظ توازن قیمت‌ها در صدد افزایش عرضه آهن آسفنجی در بورس کالا است. به طوری که روزهای یکشنبه و دوشنبه ۵۸ هزار تن آهن اسفنجی در بورس عرضه می‌شود.

بازار آهن درگیر کمبود انرژی

آهن پرایس: هفته پیشین با کاهش محدود قیمت دلار پایان یافت، پنجشنبه گذشته دلار آمریکا در بازار آزاد با نرخ ۲۸ هزار و ۲۳۰ تومان مبادله شد. در همین راستا بازار اهن نیز شاهد ثبات قیمت روز آهن آلات بود و مقاطع فولادی تغییر قیمت چندانی تجربه نکردند.

از جمله علل تثبیت قیمت‌ها می‌توان به نزدیک شدن به موعد نشست برجامی و احتمال لغو تحریم‌ها اشاره کرد، کاهش تقاضای محصولات نهایی در بازار آهن و بورس کالا نیز از عواملی است که به ثبات فعلی قیمت اهن دامن زده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تنظیم بازار آهن با قرارداد بلندمدت

طبق تحلیل اهن پرایس از قیمت اهن الات در پایان هفته گذشته، قیمت میلگرد در عمده شرکت‌ها بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شد البته کاهش قیمت ۱۰۰ تومانی در چند شرکت ملاحظه شد. قیمت نبشی و ناودانی نیز همچنان بدون تغییر اعلام شد و قیمت تیراهن در بخش کیلوفروشی نیز ثابت بود، اما در بخش شاخه‌فروشی با ۲۰ هزار تومان کاهش در بازار عرضه شد. قیمت پروفیل نیز در عمده مبادی فروش ثابت بود اما برخی از شرکت‌ها نیز اعلام قیمت نکردند.

تعیین قیمت محصولات بدون نرخ دلار

این روزها مسئله حذف وابستگی قیمت محصولات فولادی به نرخ دلار همچنان از مباحث داغ بازار اهن به شمار می‌رود. برخی حذف این وابستگی را غیرممکن دانسته و برخی نیز اجرایی شدن آن را عامل تنظیم بازار می‌دانند.

در همین راستا انوش رحام دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران در این زمینه اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود برای تنظیم قیمت‌ها و جلوگیری از نوسانات ناگهانی و نابجا در بازار آهن، تعیین قیمت محصولات براساس نرخ ورق فولادی که در داخل کشور تولید شده، انجام شود چنانچه قیمت دلار اساس تعیین قیمت مقاطع فولادی باشد، افزایش قیمت‌ها امری دور از نتظار نیست.

وی در ادامه افزود: از آنجایی که هزینه واردات ورق فولادی از هزینه تولید داخلی آن بیشتر است، به همین جهت طرح تجمیع این دو محصول از جانب وزارت صمت ارائه شد که به تعادل نرخ ورق منجر خواهد شد، اگرچه نمی‌توان انتظار داشت که این طرح مانع از رشد قیمت‌ها باشد.

رحام بیان کرد: قیمت نهایی مقاطع فولادی هنگام عرضه در بورس کالا معمولا افزایش می‌یابد به همین جهت به ناچار مابه‌التفاوت این اختلاف قیمت توسط صنایع لوازم خانگی و خودروسازی و... پرداخت می‌شود، از این رو یکسان‌سازی نرخ ورق وارداتی با ورق تولید داخل لزوما به کاهش قیمت منجر نمی‌شود و به نظر می‌رسد امری نشدنی و غیرممکن باشد، زیرا قیمت ورق عرضه شده در بورس کالای هفته گذشته که تولید داخل بود بالاتر از نرخ جهانی آن ثبت شد.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران پیشنهاد کرد به جای تجمیع قیمت ورق‌ها، واردات آن را افزایش دهیم. همچنین به نظر می‌رسد تعیین نرخ براساس نرخ ورق تولید داخل تا حدودی موجب تنظیم قیمت بازار شده و مانع از افزایش قیمت واحدهای تولیدی خواهد شد.

کمبود انرژی در صنایع تولیدی

این روزها احتمال قطعی برق و گاز صنایع تولیدی با توجه به کمبود گاز در فصل سرد سال، از جمله مباحث مهم و چالش‌برانگیز صنایع است. عدم سرمایه‌گذاری در جهت توسعه صنعت برق و گاز به مشکلی تبدیل شده که هم بخش خانگی و هم صنایع را تهدید می‌کند و شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی کارخانه‌ها بخشنامه کاهش مصرف گاز را دریافت کرده‌اند.

کارخانه فولاد یزد از جمله این واحدها است که بخشنامه کاهش مصرف گاز را دریافت کرده است، در همین راستا محمدرضا ریحانی مدیر بازاریابی گروه صنعتی فولاد یزد با اشاره به صحت این خبر، اظهار کرد: پس از دریافت بخشنامه کاهش مصرف گاز، واحد تولید با یک‌سوم ظرفیت درحال فعالیت است.

عدم مدیریت صحیح منابع برق و گاز کشور توسط مسئولان مربوطه وضعیت فعلی و مشکلات جاری در این زمینه را شکل داده که آسیب‌های آن دامن مردم و فولادسازان را گرفته است. در دوره ریاست جمهوری روحانی پروژه توسعه پارس جنوبی که تا ۱۳۹۲ توسط شرکت‌های چینی و ایرانی درحال اجرا بود متوقف شد تا به شرکت‌های اروپایی واگذار شود اما این اتفاق نیفتاد و متضرر اصلی این اتفاق مردم بودند و همچنان نیز درگیر این کم‌کاری‌ها هستند.

با توجه به مشکلات متعددی که فولادسازان درگیر آن هستند می‌توان به این نتیجه رسید که چالش اصلی این صنایع انرژی و زیرساخت‌های مربوط به آن است. در نتیجه اینگونه برآورد می‌شود که حتی اجرایی شدن طرح مسکن ملی که راهکاری برای برون‌رفت از رکود و سکون حاکم بر بازار تلقی می‌شد، به دلیل نبود زیرساخت‌های صحیح، صنایع تولیدکننده برای تأمین محصولات مورد نیاز با مشکل مواجهه خواهند شد.

تنظیم بازار آهن با قرارداد بلندمدت

آهن پرایس: آمار موجود از بازار آهن بیانگر ثبات نرخ دلار بود. روز گذشته دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۳۳۰ تومان مبادله شد، قیمت آهن آلات نیز در عمده شرکت‌ها روندی کاهشی داشت، اگرچه بخش عظیمی از محصولات فولادی تغییر قیمت نداشته و همچنان ثابت بودند.

همانطور که روز گذشته نیز ذکر شد به دلیل کاهش تقاضای مصرف و عدم احساس نیاز در بازار و همچنین نبود ساخت و ساز، رکود و سکون فعلی بازار آهن را شکل داده است، به موجب همین امر فروشندگان هم جانب احتیاط را نگه داشته و تغییرات چشمگیری در قیمت اهن الات اعمال نکردند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ساخت مسکن محرک بازار آهن

از عواقب عدم تقاضای مصرفی می‌توان به کاهش رقابت محصولات نهایی در بورس کالا اشاره کرد، به طوری که روز گذشته تیرآهن ۰/۵ درصد رقابت را ثبت کرد و میلگرد نیز با رقابت ۰/۲ درصدی همراه بود. از دیگر عوامل ایستایی و سکون در بازار می‌توان به کاهش نوسانات نرخ دلار اشاره کرد، اگرچه فرارسیدن زمان مذاکرات برجامی و لغو تحریم‌ها نیز در ثبات فعلی بازار بی‌تأثیر نیست.

در تحلیل اهن پرایس از قیمت اهن این‌چنین برمی‌آید که روز گذشته در کنار ثبات برخی محصولات، بخش عظیمی از مقاطع فولادی با کاهش نسبی قیمت‌ها همراه بودند. قیمت میلگرد در بیشتر مبادی فروش با کاهش ۵۰ تا ۲۵۰ تومانی عرضه شد، گفتنی است بخش زیادی از شرکت‌ها نیز تغییر قیمت نداشتند.

قیمت نبشی و ناودانی همچنان ثابت بود و قیمت تیر آهن نیز در بخش کیلوفروشی تغییری نداشت اما در بخش شاخه‌فروشی با کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی عرضه شد. قیمت پروفیل‌ها نیز مانند سایر مقاطع فولادی با ثبات همراه بود، اما برخی شرکت‌ها نیز دست از فروش کشیدند. در این میان در برخی مبادی فروش نیز کاهش قیمت محدودی اعمال شد.

جلوگیری از جهش قیمت‌ها با طرح پرمیوم

براساس گزارش‌ها روز گذشته وزارت صمت برای مدیریت بازار و اوضاع فعلی طرح قرارداد بلندمدت موسوم به قرارداد پرمیوم را پیشنهاد داد که از ساعت ۱۴:۳۰ ظهر روز گذشته آغاز شد.

سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ضمن تأیید این موضوع در این‌باره اظهار کرد: محصولاتی مانند شمش فولاد، مس کاتد، تختال و آلومینیوم برای انجام قرارداد پرمیوم عرضه خواهد شد.

وی در تشریح این قرارداد تصریح کرد: هنگام عقد قراردادهای بلندمدت قیمت پایه‌ای برای هر محصول مورد تقاضا ثبت می‌شود، به این صورت که به عنوان مثال اگر قیمت میلگرد در هنگام ثبت قرارداد ۱۶ هزار تومان باشد، هنگام تحویل این محصول که زمان آن نیز در قرارداد قید شده، میلگرد به قیمت روز مثلا ۲۲ هزار تومان، تحویل خریدار می‌شود و باید مابه‌التفاوت آن نیز پرداخت شود.

امیری در ادامه افزود: براساس قرارداد پرمیوم ۱۰ درصد از مبلغ پرداختی باید حین عقد قرارداد پرداخت شود و مابقی آن نیز در زمان تحویل محصول پرداخت می‌شود. از مزایای این نوع قراردادها این است که فروشنده از فروش محصولات خود اطمینان دارد و نگران به فروش نرفتن آن نیست و خریدار هم دیگر دغدغه مواجه شدن با کمبود محصول را ندارد و می‌تواند مطابق برنامه به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی ادامه داد: افرادی که قصد دارند قرارداد پرمیوم منعقد کنند، می‌توانند مازاد محصولات عرضه شده در بورس را به هر میزان که مورد نیازشان است، خریداری کنند و کالای خریداری شده نیز به صورت فیزیکی نیست و در انبار بورس کالا محفوظ ست.

در ادامه محمدرضا هوشمند فعال صنعت فولادی نیز اجرای این طرح را مفید خوانده و اظهار کرد: اجرای طرح قرارداد بلندمدت از نوسانات شارپی بازار آهن جلوگیری خواهد کرد، به این صورت که مانع از جهش ناگهانی قیمت شده و به تنظیم نرخ محصولات فولادی منجر خواهد شد.

وی گفت: از آنجایی که اجرای این طرح تعهداتی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند که به‌دنبال آن ممکن است تولید برخی محصولات افزایش بیابد یا سبب افزایش قیمت محصولات شود، از این رو به نظر می‌رسد بهتر بود پیش از اجرای قراردادهای پرمیوم زیرساخت‌های اجرای آن نیز فراهم شود تا مشکلی بر مشکلات موجود افزوده نشود.

هوشمند در ادامه بیان کرد: اجرای این طرح نتایج خوبی در بازار به همراه خواهد داشت که جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، ایجاد ثبات و تنظیم بازار از جمله این عوامل است اما از آنجایی که با احتمال قطعی گاز در فصل زمستان روبه‌رو هستیم، ممکن است تولیدکننده در اجرای تعهد خود با مشکل مواجه شود و در تأمین محصولات خریداری شده توسط متقاضی دچار مشکل شود، از این رو باید همه این عوامل را در نظر گرفت تا چالش‌های جدیدی در بازار ایجاد نشود.

به صورت کلی اگر قراردادهای پرمیوم محصولات اولیه و میانی از قبیل شمش و آهن اسفنجی با استقبال افراد متقاضی مواجه شود و همچنین به رشد صادرات و از بین رفتن توازن در بازار منجر نشود، تاحدودی از نوسانات ناگهانی و شارپی نرخ محصولات اولیه جلوگیری خواهد شد.

ساخت مسکن محرک بازار آهن

آهن پرایس: آمارها از بازار ارز حاکی از ادامه کاهش نرخ دلار در بازار آزاد بود و آنطور که به نظر می‌رسد مطابق صحبت‌های رئیس جمهوری پیش‌بینی می‌شود بازار روزهای آرام و بدون نوسانی را در پیش داشته باشد. همچنین گزار‌ش‌ها از بازار آهن بیانگر ادامه روند ثبات قیمت‌ روزانه آهن آلات در بازار است و گویا درحال حاضر هیچ فاکتور تعیین‌کننده و مؤثری برای تغییر اوضاع فعلی مشاهده نمی‌شود.

از طرفی براساس اخبار موجود از مذاکرات برجامی، طی تماس تلفنی رئیس جمهوری ایران با رئیس جمهوری کشور روسیه صحبت‌هایی درباره لغو تحریم‌ها صورت گرفت که به ظاهر به‌دنبال واکنش به این خبر، بازار نیز ثبات خود را حفظ کرده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن نیازمند شوک

آنچه در بررسی‌های اخیر از بازار آهن برآورد می‌شود این است که وجود متقاضی برای محصولات میانی مشاهده می‌شود اما محصولات نهایی تقاضای مصرفی چندانی ندارد. از آنجایی که تولیدکنندگان محصولات مورد نیاز خود را از بورس کالا تأمین می‌کنند، به دلیل مواجهه با کمبود تقاضای مصرف و اشباع بازار، دیگر تمایلی برای خرید ندارند به همین جهت پیش‌بینی می‌شود تا زمانی که محصولات دپو شده در انبارها پایان نیافته و کمبود محصول احساس نشود، این رکود فعلی ادامه‌دار خواهد بود.

بر اساس آمارها از تالار صنعتی امروز ۱۲۴ هزار و ۵۷۷ تن مقاطع فولادی مانند شمش، میلگرد، تیرآهن و نبشی در بورس کالا عرضه خواهد شد. نرخ میلگرد عرضه شده ۱۴ هزار و ۶۹۸ تومان در نظر گرفته شده است که با نرخ شمش عرضه شده در روز گذشته حدود ۷/۶ درصد تفاوت دارد. همچنین نرخ آن در مقایسه با آخرین عرضه حدود ۰/۵ درصد رشد داشته و قیمت کشف شده آن نیز نسبت به آخرین عرضه ۰/۲ درصد ثبت شده است.

با توجه به آنچه در رابطه با کمبود تقاضای مصرف بیان شد احتمال می‌رود محصولات نهایی عرضه شده رقابت چشمگیری نداشته باشند. آنچه ممکن است تاحدوی بازار را به حرکت دربیاورد، احتمال قعطی گاز در زمستان است که ممکن است موجب افزایش قیمت محصولات در کوتاه مدت شود اما رویدادی که بتواند بازار آهن را از سکون خارج کند، علاوه‌بر احساس نیاز  و کمبود موجودی در انبارها، آغاز ساخت‌وسازها و رونق بازار مسکن است.

تحلیل اهن پرایس از بازار اهن در روز گذشته بیانگر سکون نسبی قیمت‌ در عمده شرکت‌ها بود، قیمت میلگرد در عمده مبادی فروش ثابت بود اما برخی شرکت‌ها نیز با ۵۰ الی ۴۰۰ تومان کاهش محصول خود را عرضه کردند.

قیمت ناودانی و نبشی مانند چند روز گذشته همچنان ثبات خود را حفظ کرد اما کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی این محصول در چند شرکت نیز مشاهده شد. قیمت تیرآهن نیز مانند اکثر محصولات فولادی در بخش کیلوفروشی بدون تغییر اعلام شد، در بخش شاخه‌ای نیز ثبات نسبی حاکم بود و تنها یک شرکت حدود ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت.

قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان با افزایش قیمت عرضه شد و قیمت ورق سیاه نیز حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومان رشد قیمت داشت. قیمت لوله و پروفیل‌ها نیز در کنار ثبات کلی حاکم حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان با کاهش قیمت عرضه شد.

روند صادرات محصولات مازاد در بورس

همانطور که در تحلیل‌های پیشین ذکر شد بنا بر این بود که کلیه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شوند و پس از تأمین نیازهای داخلی، مازاد محصولات به کشورهای حاشیه صادر شود.

 سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی در همین زمینه اظهار کرد: بنا است در پیش‌نویس تنظیم بازار که در پایان تابستان ارائه شده تغییرات کلی صورت بگیرد، به همین منظور نشستی در وزارت صمت با حضور انجمن‌ها و تشکل‌های مربوط به زنجیره فولاد برگزار شد که در این نشست موضوعاتی از قبیل صادرات محصولات فولادی و مقاطع فولادی در بازارهای داخل کشور مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

وی بیان کرد: آنچه حاضران در این نشست بر آن اتفاق نظر داشتند، وجود مازاد در برخی محصولات و عدم مازاد در برخی محصولات دیگر بود.

امیری با اشاره به عرضه محصولات فولادی در بورس کالا در ایام آتی، بیان کرد: از آنجایی که نوردکاران ملزم به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت هستند، پس از سه بار عرضه محصولات در بورس کالا و عدم فروش آنها در بازار داخلی، امکان صادرات برای این محصولات فراهم می‌شود.

مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در این‌باره افزود: پس از عدم فروش محصولات در بورس برای انجام امور اداری به کمرگ ارسال می‌شود به همین جهت بروکراسی و ترددهای زمانگیر برای انجام امور اداری کاسته می‌شود که این عوامل امر صادرات را تسهیل می‌نماید.

از طرفی تولیدکنندگان می‌توانند برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود از سایر تولیدکنندگان قراردادی بلندمدت منعقد کنند که در این صورت تغییر قیمت‌ها و سیاست‌های جاری در این زمینه مشمول این قراردادهای بلندمدت نمی‌شود.

بازار آهن نیازمند شوک

آهن پرایس: خبرها از بازار آهن حاکی از ادامه روند کاهشی نرخ دلار است، به طوری که روز گذشته در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۲۳۰ تومان به فروش رسید. براساس آمارها از بازار آهن قیمت آهن آلات هم همچنان ثابت بود و غالب مقاطع فولادی بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شدند.

روز گذشته ورق گالوانیزه عرضه شده در بورس کالا به قیمت ۲۸ هزار و ۲۴۰ تومان بود که نمایانگر رشد ۷درصدی این محصول نسبت به آخرین عرضه است، همچنین آهن اسفنجی بریکت نیز به قیمت پایه ۹ هزار و ۸۷۳ تومان عرضه شد که نشان‌دهنده رشد ۵ درصدی این کالا نسبت به عرضه پیشین آن است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: انجماد قیمت آهن در بازار بی‌رونق

گفتنی است امروز در تالار صنعتی ۱۹ هزار و ۳۰۰ تن شمش بلوم به قیمت ۱۳ هزار و ۵۴۴ تومان عرضه می‌شود که نسبت به آخرین عرضه کاهش ۲/۴ درصدی دارد. آنچه از شرایط موجود برمی‌آید نه معاملات بورس کالا و نه نوسانات نرخ دلار در چند روز گذشته، هیچکدام نتوانست بازار آهن را از این خمودگی بیرون بکشد و رونقی در آن ایجاد کند.

از سویی دیگر با احیای نشست مذاکرات وین و احتمال لغو تحریم‌ها به نظر می‌رسد نرخ ارز کمی عقبگرد کرده و به مدت کوتاهی ثابت بماند اما این اوضاع پایدار نخواهد بود، به نظر می‌رسد در بازار آهن هم همچنان روند رکودی ادامه‌دار باشد و برای خروج از این سکون به تغییری اساسی نیاز است.

با این حال ممکن است معاملات امروز در بورس کالا تغییری در روند ثابت بازار آهن ایجاد کند اما باتوجه به اینکه درحال حاضر اساسی‌ترین علت رکود بازار کمبود تقاضای مصرفی است، ادامه‌دار بودن شرایط فعلی محتمل‌ترین گزینه پیش رو است.

براساس تحلیل اهن پرایس از قیمت روزانه اهن، روز گذشته غالب محصولات فولادی نوسان قیمت چشمگیری نداشتند و به عبارتی می‌توان گفت بدون تغییر بودند. قیمت میلگرد تقریبا با ثبات همراه بود و در چند شرکت اصلاح قیمت مشاهده شد. بالاترین قیمت ثبت شده برای میلگرد ۱۷ هزار و ۲۲۵ تومان اعلام شد و کمترین قیمت هم ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان به ثبت رسید.

قیمت ناودانی و نبشی نیز کماکان بدون تغییر بود و با حفظ قیمت روز پیشین عرضه شد. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی ثابت بود اما در بخش شاخه‌فروشی کاهش ۱۰ هزار تومانی مشاهده شد. قیمت پروفیل‌ها نیز مانند سایر محصولات فولادی با حفظ قیمت روز های پیشین عرضه شد. قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز تغییری نداشت اما ورق سیاه با افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی به فروش رسید.

مخالفت نوردکاران با شیوه‌نامه جدید 

روز گذشته تحلیلی مبنی بر قیمت‌گذاری دستوری محصولات صورت گرفت که مطابق آن نحوه قیمت‌گذاری جدید مخالفت برخی از مسئولان را برانگیخته است. گویا ایمیدرو شیوه‌نامه‌ای برای مدیریت قیمت‌ها در بازار فولاد ابلاغ کرده است که به جای تنظیم و مدیریت بازار هیزم بر آتش دلالان می‌ریزد و امکان رانت‌خواری را بیش از پیش فراهم می‌کند.

از این رو محمد ابویی عضو هیأت مدیره انجمن نوردکاران ضمن ابراز مخالفت و انتقاد از این شیوه‌نامه، اظهار کرد: تعیین قیمت محصولات بدون وابستگی به ارز و همچنین تصمیم‌گیری در این مورد با مشورت انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه از وعده‌های دولت جدید بود که با شیوه‌نامه جدیدی که صادر شده در تقابل است، چراکه براساس آن نحوه قیمت‌گذاری محصولات همچنان براساس نرخ ارز است به این صورت که اساس قیمت‌گذاری نرخ فوب محصولات خواهد بود.

وی افزود: شیوه‌نامه جدید تفاوتی با شیوه‌نامه‌ پیشین ندارد و موارد ذکر شده در آن بیشتر به نفع صنایع بالادستی است. به همین جهت فعالان و تشکل‌های مربوطه نیز با این شیوه‌نامه مخالف هستند.

به موجب این شیوه‌نامه تعامل و ارتباط بین چرخه تولید و توزیع از میان برداشته شده و در بورس کالا جریان می‌یابد به همین جهت خواسته نوردکاران ورود وزیر صمت به این جریان و حل این مسئله است.

ابویی بیان کرد: از آنجایی که تعیین آخرین نرخ در بورس کالا برپایه ارز بوده است کاهش قیمت اتفاق نمی‌افتد و این روند با آنچه در بازارهای جهانی جریان دارد در تضاد است. همچنین سود هنگفت نصیب کسانی خواهد شد که موافق این شیوه‌نامه هستند و برخی نیز درنهایت امر ممکن است سودی ۱/۵ درصدی داشته باشند، این درحالی است که متن شیوه‌نامه مذکور با اهداف رئیس جمهوری در تضاد است.

بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در بیان مخالفت خود با شیوه‌نامه جدید اظهار کرد: هدف از شیوه‌نامه فعلی نامشخص است به طوری که معلوم نیست قرار است به واسطه آن قیمت‌ها کاهش بیابد یا هدف دیگری مدنظر است.

وی در ادامه افزود: مشکل فعلی کشور تورم عمیق و همه‌جانبه در کلیه بازارها است نه گرانی! به همین جهت مسئولان به اشتباه تولیدکنندگان فولاد را باعث و بانی افزایش قیمت مقاطع می‌دانند. به نظر می‌رسد ارائه راهکاری عملی و کارشناسی‌شده برای کاهش تورم باید در اولویت و دستورکار قرار بگیرد چراکه تعدد و افزایش شیوه‌نامه‌ها گره‌ای از مشکلات موجود نمی‌گشاید.