بررسی نوسانات قیمتی آهن سال ۹۶ و ۹۷

محصولاتی همچون آهن آلات و مقاطع آهن از آن دسته از کالاهایی هستند که طی یک سال اخیر متاثر از نوسانات نرخ ارز قیمت های متفاوتی را تجربه کرده اند. طی یک هفته اخیر این نوسانات شکل جدیدی به خود گرفته است و شاهد کاهش قیمت ها در این بازار بوده ایم.

به گزارش اهن پرایس در اخبار بازار اهن، از اوایل سال جاری افزایش قیمت دلار موجب شد تا قیمت آهن آلات نیز افزایش یابد. در حقیقت نرخ دلار بازار آهن را نیر تحت تاثیر قرار داده، بصورتی که در کمتر از ۱۰ ماه قیمت اهن الات با افزایش دو برابری مواجه گردید.

طبق گزارشات منتشر شده از سوی رئیس اتحادیه آهن فروشان، نرخ آهن الات در آذر ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش تر بوده است، این در حالی است که طی یک ماه اخیر با توجه به آمدن فصل سرما و روند کاهشی قیمت دلار شاهد افت قیمت آهن ومیلگرد در بازار بوده ایم. محمد آزاد در گفتگویی خاطر نشان کرد: طی یک ماه اخیر هیچ محصولی به اندازه آهن و میلگرد کاهش قیمت نداشته اما با این وجو هنوز نرخ این محصولات به قیمت های سال گذشته نرسیده است.  

در دی و بهمن سال گذشته قیمت میلگرد در بازه ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو اعلام می شد، اما در حال حاضر قیمت این محصول در بازار اهن با نرخی بیش از ۳۰۰۰ تومان به فروش می رسد. قیمت تیرآهن سایز ۱۴ و ۱۶ در بازه ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان قرار دارد. این محصول یکی از پرفروش ترین محصولات در بازار بوده که نرخ سایز های درشت آن از جمله ۲۰ و ۳۰ گرانتر گزارش شده است.

با توجه به شرایط بوجود آمده، قیمت آهن الات در مقایسه با سال گذشته افزایش زیادی داشته و با توجه به روند کاهشی این روزهای بازار، انتظار می رود قیمت ها بیش از پیش کاهش یابد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید. 

نایاب شدن واحدهای نقلی در پایتخت

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، کاهش معاملات ملکی که دستاورد افزایش قیمت مسکن طی هشت ماه اخیر است، هشداری برای مسئولان در رابطه با کاهش قدرت خرید جامعه  می باشد.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور، خریداران واحد های مسکونی به سمت خرید واحد های با متراژ کم و سوئیت متمایل شده اند.البته قبل از این نوسانات خانه های با متراژ کم همیشه با استقبال عده ی کثیری از اقشار با درآمد متوسط و پایین جامعه قرار داشته است و اکنون با تورم رکودی حاصل شده در بازار مسکن و افزایش تقاضا  برای این نوع املاک، دسترسی به آن ها بسیار کمیاب شده است.

بررسی میدانی نشان می دهد ارزش سوئیت در شمال شهر تهران شکاف قابل ملاحظه ای با قیمت این واحدها در سایر مناطق تهران دارد، این درحالی است که شکاف قیمت مربوط به واحدهای کوچک و متوسط میان مناطق شمالی، غربی وحتی مرکزی کمتر است سوییت های موجود در مناطق شمالی، غربی و مرکزی دارای عمر بنای بالایی هستند، اما در مناطق جنوبی و شرقی، عمر بنای واحدهای ریزمتراژ یا همان سوییت ها بسیار کمتر و جوان تر به نظر می رسد.

 قیمت همین واحد های کم متراژ در شمال تهران به بالای یک میلیارد تا یک و نیم میلیارد تومان می رسد اما در غرب تهران قیمت ها به مرز یک میلیارد تومان خواهد رسید که نسبت به شمال تهران با کاهش چند درصدی مواجه می گردد. در مناطق مرکزی بهای یک واحد مسکونی ریز متراژ تقریبا همانند مناطق غربی تهران می باشد. اما همین املاک در مناطق جنوبی با ارزش و بهای منطقی تری نسبت به سایر مناطق عرضه می گردد به طوری که عمر بنای آن بسیار کم تر و یا حتی نوساز می باشد.

شما می توانید به منظور اطلاع از آخرین وضعیت بازار آهن، بازار فولاد و بازار مسکن به اتاق خبر سایت آهن پرایس مراجعه نمایید.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.


وضیعت بازار ارز و مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، در چند ماه گذشته که شاهد روند نجومی افزایش نرخ ارز و ثبت رکورد جدیدی در اقتصاد کشور بوده ایم، اکنون ارزش دلار به کمتر از ده هزار تومان رسیده است، که همین امر سبب تغییر جایگاه خریداران و فروشندگان شده است به طوری که تعداد انگشت شماری از دارندگان ارز باقی مانده است و اکثریت خریداران دلار تمایلی به خرید مجدد نداشته و اندوخته های ارزی خود را از بیم ادامه روندکاهشی، برای فروش به بازار عرضه کرده اند.

بدین ترتیب فعالان بازار ارز اتفاق نظر یافته اند که ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز بسیار بالا رفته است و باید با نظارت در این حالت از جولان سوداگران جلوگیری کرد.

در بازار مسکن نیز هم چنان تحرکی احساس نمی شود چرا که رکود توأم با تورم، خرید و فروش مسکن را به کف رسانده است و می تواند شرایط دشواری را پیش روی بازار مسکن قرار دهد چرا که ورود سرمایه به بازار مسکن را با مشکل روبرو می کند.

احتمال بروز جهش در بازار مسکن در سال های آتی امری دور از انتظار نمی باشد چرا که در شرایط کنونی میزان تولید مسکن کمتر از نیاز واقعی بازار است و عدم ورود سرمایه های جدید بار دیگر فنر عرضه در این بازار را فشرده است.

باید توجه داشت که در دوره های غیرعادی که قیمت ها بالا می رود یا پایین می آید نباید دست به سرمایه گذاری زد چرا که خطر و ریسک در آن بسیار بالا است و می تواند شرایط را متحول نماید.

 این شرایط بیش از پیش می طلبد که دولت اقدام به اعتماد سازی بزند و با پیگیری سیاست های اصلاحی و ایجاد اطمینان نسبت به بهبود وضعیت ، آرامشی را در میان مردم ایجاد نماید.

شما می توانید به منظور اطلاع از آخرین پیش بینی وضیعت بازار آهن، تحلیل بازار آهن و خرید آهن آلات به سایت آهن پرایس مراجعه نمایید.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

مشکل تأمین نقدینگی فولادسازان


محدودیت های ایحاد شده در بورس کالا و دستورالعمل های بدون کارشناسی موجب شده تا رکود در بازار فولاد تشدید شود. به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، با توجه به شرایط موجود در بازار و بورس کالا تأمین نقدینگی واحدهای فولادسازی با مشکل مواجه شده است. نعمت الله محسنی با اشاره به این دستورالعمل های ایجاد شده بیان کرد: این محدودیت ها و آزاد شدن سقف رقابت در بورس کالا موجب شده تا بازار فولاد با رکود مواجه شود. پس از تصویب دستورالعمل هایی مبنی بر تعیین نرخ ارز با قیمت پایه ۴۲۰۰ تومان، شاهد رانت خواری چند هزار میلیارد تومانی بودیم اما این بار موضوع کمی متفاوت است و با دستورات جدید رو به رو هستیم.


وی در ادامه افزود: در دستورالعمل جدیدی که تصویب شده، اگر محصولی در تالار معاملاتی فروش نرفت در عرضه های بعدی با کاهش ۱۰ درصدی عرضه می شود و در مقابل هم ضرر باطل شدن معامله ۵ درصد در نظر گرفته شده است. سرپرست حوزه معاونت بازرگانی ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: ماه تخیر  پیشنهادی به انجمن ارائه شد که مورد موافقت معاونت‌های مختلف وزارت صنعت نیز قرار گرفت اما به دلیل تغییراتی که در وزارتخانه صورت گرفت این پیشنهاد حتی اگر در آینده نزدیک نیز تصویب شود، برای بازار کاربردی ندارد. با توجه به وضعیت موجود در بازار و حذف شدن واسطه های مفید از معاملات، تامین نقدینگی واحد‌های فولادی با مشکل مواجه شده و در صورت تداوم این وضع دولت باید خود را برای تامین نقدینگی فولادسازان آماده کند. برای حل این مشکل نیز پیشنهاد می‌شود در صورتی که دولت تمایل به تعیین قیمت‌ها دارد، حداقل قیمت‌های داخلی را بر اساس قیمت‌های جهانی و نرخ نیما برای هر گروه محصول هفته به هفته تعیین کند و تغییرات قیمت‌های جهانی و نرخ ارز نیما روی محصول لحاظ شود تا رکود در صنعت فولاد پشت سر گذاشته شود.


برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.