سیگنال های روانی در بازار فولاد

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، به تازگی جریان اصلی رشد نرخ با شتاب بر جسته افزایش قیمتی تجربه شده است آن هم در شرایطی که تجربه از تداوم رشد قیمت ‌ها با آغاز فاز شتاب افزایش نرخ حکایت دارد. این درحالی است که بازار فولاد همان بازاری نیست که همیشه می ‌شناختیم بلکه تغییرات بسیاری را متحمل شده است که نیاز به باز بینی داده ‌های پیشین ذهنی را مطرح می ‌کند. 
جریان تزریق کالا به بازار حتی در بسیاری از موارد بین تولید کننده یا نماینده فروش اصلی با خریدار نهایی بعضا متصل شده است و خرده ‌فروشی را هم در پاره ‌ای از اوقات به حاشیه رانده است. این تغییر در مکانیزم فروش جایگاه تولید کننده اصلی را تقویت کرده است و تا زمانی که پتانسیل عرضه کافی کالا از انبار به مصرف ‌کننده نهایی یا حتی واسطه ایجاد نشود یا قیمت ‌های بازار کمتر از نرخ ‌های تولید کننده نشود، این روند کلی ادامه خواهد داشت.
بررسی روند بازار فولاد نشان می ‌دهد جای داده ‌های بنیادین در بازار فولاد با سیگنال ‌های روانی عوض شده و البته رفتار واحد های تولیدی اصلی هم مزید بر علت بوده و هست. در گذشته عنوان شد که بازار مدتی است که به ‌صورت مستقیم با اثر گذاری واحد های تولیدی در حال ایفای نقش است آن هم در شرایطی که قیمت تمام شده تولیدات هم افزایش یافته و با رشد هزینه‌ ها در واحدهای تولیدی، بخشی از این رشد نرخ منطقی به‌ شمار می ‌رود. به‌ صورت مختصر می‌ توان گفت که رشد بهای قراضه در کنار مشکلات جمع ‌آوری آن در روز های سرد سال در کنار افت تولید در بسیاری از کارخانه‌هایی که در تولید و عرضه قراضه نقش دارند به رشد بهای شمش منجر شد و افزایش قیمت شمش هم به رشد قیمت تمام شده میلگرد انجامید که در نهایت بخش ‌های اصلی در بازار مصنوعات فولادی را در بر گرفت.

نوسانات نرخ بازار مسکن

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، براساس نوسانات ۱۲ ماهه نرخ مسکن شهر تهران، روند رشد سالانه قیمت، نزولی است و برخی کارشناسان، رکود غیر تورمی تا پایان سال جاری را محتمل‌ترین سناریو برای بازار مسکن شهر تهران می ‌دانند. فروردین ماه کف نرخ و تیرماه سقف نرخ مسکن شهر تهران در بازه هفت ماهه بوده است. آمار دفتر اقتصاد مسکن نشان می‌دهد پس از تیر ماه نرخ مسکن در پایتخت با دو افت ماهیانه ۳.۱ و ۳.۵ درصد مواجه شده و در مهر ماه رشد اندک یک درصد را به ثبت رسانده است.
لذا گزارش آبان که در پایان ماه منتشر می ‌شود تا حدودی می‌ تواند وضعیت آینده بازار را ترسیم کند. هر چند برآورد می‌ شود اگر رشد عجیب و غریبی در نرخ مناطق ۱ تا ۳ پایتخت رخ ندهد احتمالا روند کلی بازار در آبان ماه کاهشی خواهد بود، زیرا شش منطقه‌ مصرفی تهران که بیش از نیمی از معاملات در آن صورت می‌گیرد، در مهرماه ۱۳۹۸ با افت ۲ تا ۱۲ درصد نرخ مواجه بودند.
اما افزایش غیر منتظره ماهیانه نرخ در مناطقی از تهران هم چون منطقه یک با رشد ۷.۶ درصد، منطقه دو با رشد ۹ درصد و منطقه هشت با رشد ۴.۳ درصد کمک کرد تا معدل کل یک درصد نسبت به ماه قبل افزایش یابد. با این حال کارشناسان هیچ نوع چشم‌ انداز افزایشی در بازار مسکن متصور نیستند.
عمده کارشناسان معتقدند محتمل ‌ترین سناریو در بازار مسکن آن است که اواخر امسال معاملات مقداری افزایش پیدا کند اما رشد نرخ رخ نخواهد داد. از نیمه بهمن ماه سال جاری معاملات افزایش پیدا می‌کند، آن هم به این دلیل که معمولا اقتصاد ایران هر ساله به شکل سیستماتیک با تورم مواجه می‌ شود و مردم این موضوع را در نظر می‌گیرند و بعضی افراد هر طور شده یک خانه می‌خرند که از گرانی سال بعد در امان باشند.


تاثیر گرانی بنزین بر بازار آهن

اگرچه در ظاهر مسئولان اذعان دارند که افزایش نرخ سوخت بر روی بهای کالاهای تولیدی تاثیری نخواهد داشت و هزینه های حمل بار همچنان بر حسب تن کیلومتر محاسبه خواهد گشت اما تجربه ثابت کرده است افزایش قیمت خواه ناخواه در آینده ای بسیار نزدیک در جامعه به وقوع خواهد پیوست. البته در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام رونق تولید نام گرفته، مسئولان حمایت و کمک به مجموعه های کارگری را به دلایل مختلف ازجمله سوء مدیریت پشت گوش انداخته اند و همین امر سبب نگرانی و افزایش حجم فشار بر قشر های نیازمند شده است.

در این میان نقش کارگران و تلاش گران عرصه صنعت که به حق نقش ارزنده و بسیار تأثیرگذاری در رونق تولید و گردش چرخ صنعت کشور دارند، نباید فراموش شود و در کنار گردش چرخ صنعت گردش امور این عزیزان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یکی از مشکلاتی که سال هاست گریبان صنعت کشور را گرفته عدم مدیریت صحیح بر کارخانجات بزرگ و عموما تخصصی است که به دلیل نبود اهلیت و داشته های فنی مدیران آن سبب شده تا بسیاری از این واحدهای تولیدی راهی جز تعطیلی را انتخاب نکرده و به تبع آن علاوه بر توقف تولید، زندگی صدها نفر از کارگران و خانواده های این کارخانه ها را دچار چالش بزرگی نماید. در این زمینه کم نبوده اند کارخانجاتی که به واسطه بی تدبیری در اختیار مدیران بی تعهد و تخصصی قرار گرفته اند که در نهایت موجبات ورشکستگی و از بین بردن منابع ملی و بیت المال را فراهم آورده اند.

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، این اتفاق علاوه بر تبعات اقتصادی بسیار زیادی که برای کشور به ویژه در دوران تحریم دشمنان این مرز و بوم دارد، موجب بروز آسیب های اجتماعی فراوان و گاها مشکلات امنیتی در جامعه شده و مدیریت آن بسیار دشوار خواهد بود. یکی از این نمونه مجموعه ها، کارخانه فولاد قزوین است که پیش از این به دلیل سوء مدیریت های صورت گرفته در آن، مسیر انحلال و ورشکستگی را پیموده و انبوه کارگران این شرکت به دلیل مشکلات مالی و عدم کارآیی لازم کارخانه در خطر اخراج و بیکار قرار داشتند. اما با تغییر تیم مدیریتی این کارخانه، ورق برگشت و امروز خبرهای خوبی هم ازحوزه تولید و هم از حوزه نیروی انسانی آن به گوش می رسد.


وضعیت سهام ذوب آهن

براساس گزارشات کارشناسان آهن پرایس در اخبار بازار آهن ،افزایش یا کاهش سهام ذوب اهن بستگی به تولید و فروش این شرکت در طی ماه های سپری شده دارد. طبق آمار منتشر شده این میزان مدت ها ثابت بوده است که از این حیث می توان به وضعیت سهام و بهبود تولید در ذوب آهن امیدوار بود.

بررسی آمارهای بورس در سال جاری نشان می‌دهد که بازار سرمایه در سال ۹۸ پس از طی کردن ۵ سال رکودی که آغاز آن با بحران دی ماه سال ۹۲ همراه بوده ، وارد فاز صعودی شده و عدد شاخص کل از ابتدای ۹۷ تا پایان مهر ماه سال ۹۸، رشد ۴ برابری به خود دیده است.

پیش بینی ها حاکی از ان است که در برخی نمادها، رشد بالاتر و برخی رشدی پایین‌تر از شاخص کل را تجربه خواهند کرد که از بین آن‌ها، نمادهای گروه دارو بیشترین و همچنین برخی تک نمادهای کوچک، بیشترین بازدهی را از خود برجای گذاشتند.

فولادسازان در شش ماه ابتدایی سال ۹۷ با وجود همه خوش‌بینی‌ها به تداوم صادرات و افزایش قیمت فولاد، به دلیل رویکرد کنترلی دولت در بازار فولاد و شاخص قرار دادن دلار ۴۲۰۰ تومانی به عنوان شاخص قیمت‌گذاری فولاد و همچنین سایر بخشنامه‌های دولت در محدودیت صادرات فولاد، با مشکلات متعددی مواجه شدند.

ذوب‌آهن اصفهان از جمله شرکت‌هایی بود که با وجود همه مشکلات درونی و بیرونی، توانست عملکرد خود را در سال ۹۷ و ۹۸ ارتقا دهد و با اتکا بر افزایش ظرفیت تولید و صادرات، فروش خود را افزایشی کرد. سهام این شرکت نیز از این روند متأثر شد و بازدهی این سهام از ابتدای سال ۹۷ تا کنون ۲۹۵ درصد بوده و قیمت آن از ۴۶ تومان به ۱۸۲ تومان رسیده است.

اما در طی چند ماه اخیر، صحبت‌های متعددی در خصوص ارزندگی یا عدم ارزندگی سهام ذوب‌آهن در قیمت‌های فعلی عنوان شده و سهامداران این شرکت معتقدند فروش سهام توسط شرکت‌های حقوقی مانع از رسیدن نماد ذوب به قیمت‌های ذاتی خود شده است. لذا برای سنجش این ادعا می‌توان از چند روش تحلیلی استفاده کرد.

روند و رشد صادرات فولاد در بازار

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، بررسی آمار واحد های ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، کاوه جنوب، صبا فولاد، بناب و ... در مهر ماه سال جاری در زمینه صادرات رقم ۵۶۱ هزار و هفت تن را نشان داد که در مقایسه با ماه مشابه در سال ۹۷ رشد ۵۴ درصدی را ثبت کرد.
از این رو بیشترین سهم صادرات هفت ماهه مربوط به فولاد خوزستان با یک میلیون و ۸۳ هزار و ۶۷۴ تن است، با وجود کاهش ۱۹ درصدی نسبت به هفت ماهه سال گذشته، رقم ۲۶/۷ درصد از مجموع صادرات فولاد سازان را به خود اختصاص داد. هم چنین فولاد بناب با صدور ۲۶ هزار و ۲۴۰ تن میلگرد در هفت ماهه ۹۸ نسبت به مدت مشابه در ۹۷ رشد یک هزار و ۵۳۳ درصدی را از آن خود ساخت که بالاترین میزان رشد صادرات در بین واحد های مورد بررسی است.  در سال جاری کارشناسان بازار فولاد، معدن و تجارت دستیابی به ظرفیت ۴۰ میلیون تنی فولاد سازی را پیش بینی کرده و انتظار می رود ۲۶ تا ۲۸ میلیون تن فولاد تولید شود و از این رقم ۱۲ میلیون تن صادر خواهد شد.
بنا بر این بررسی عملکرد فولاد سازان یاد شده در هفت ماهه سال جاری نشان داد که فولاد خراسان در بخش صدور میلگرد با رقم ۶ هزار و ۹۲۵ تن نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ بیشترین کاهش را با ۸۷ درصد به خود اختصاص داد. فولاد مبارکه اصفهان با صادرات ۸۸۵ هزار و ۳۹۷ تن در هفت ماهه امسال در مقایسه با دوره مشابه در سال ۹۷ رشد ۲۳ درصدی را کسب کرد و ذوب آهن هم با رقم ۶۸۱ هزار و ۸۶۸ تن در این مدت به رشد ۱۲ درصد رسید. ایران برای چشم انداز ۱۴۰۴ دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن را هدف گذاری کرده که حدود ۴۰ درصد تولید را برای صادرات در نظر گرفته است.