چالش تولید کنندگان فولاد

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، تولید کنندگان کوچک صنعت فولاد کشور، از یک سو با مشکلات فراوان تامین مواد اولیه مواجه هستند و از سوی دیگر باید برای فروش محصولات خود در بازار کم‌ رونق داخلی تقلا کنند و این وضعیت مانعی بزرگ در مسیر توسعه و پیشرفت صنایع فولاد است.
یکی از چالش‌ های ماه‌ های اخیر صنایع فولادی به‌ خصوص شرکت‌ های کوچک، تامین مواد اولیه این واحد ها ذکر می شود، به اظهارات کارشناسان بازار فولاد گفته می‌ شود که تولید آهن اسفنجی در کشور، مازاد بر مصرف است، از این رو هم چنان فولاد سازان برای تامین ماده اولیه دچار مشکل هستند و آهن اسفنجی مورد نیاز خط تولید را به صورت مستقیم از شرکت های گوناگون تهیه می کنند. 
در مورد قراضه فولادی نیز شرایط به مراتب بدتر است و قیمت بالای قراضه‌ ها، باعث افزایش قیمت تمام شده شمش‌ های فولادی می ‌شود. مشکل کمبود آب را از دیگر مشکلات واحد های فولاد سازی در مناطق خشک می توان دانست،که از منابع اصلی مورد نیاز در فولاد سازی است که تامین آن حتما باید در جانمایی واحد های تولید فولاد مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر، آب مورد نیاز خود را از منابع گوناگون تامین می کنند. از این رو یک حلقه چاه نیز در اختیار دارند که البته هنوز مورد بهره ‌برداری قرار نگرفته و استفاده از آن نیاز به عملیات لوله‌گذاری و صرف هزینه نیز دارد.
بنا بر این تاثیر سرمایه گذاران خارجی، طبیعتا در شرایطی که سرمایه‌گذار خارجی سرمایه خود را به صنعت فولاد کشور تزریق می‌کند، هم از نظر ارز آوری به اقتصاد کمک می ‌کند و هم با این کار سهمی در ایجاد اشتغال خواهد داشت. ورود به حوزه صنعت کار ساده‌ ای نیست و به نظر می‌ رسد که دولت برای ترغیب سرمایه‌ گذاران خارجی برای این کار، باید تسهیلاتی را در نظر بگیرد.


رکود تاریخی معاملات مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، افزایش نا چیز حجم قرار داد های خرید و فروش مسکن شهر تهران در نیمه مهر ماه نسبت به شهریور ماه نشان می‌ دهد از یک سو بازار از حالت طبیعی بر اساس عرضه و تقاضا خارج شده و از سوی دیگر می‌ توان به این جمع‌ بندی رسید که معاملات به کف رسیده است.
رکود تاریخی معاملات مسکن شهر تهران حاکی از آن است که در حال‌ حاضر گروه غالب خریداران کسانی هستند که به دنبال آپارتمان زیر نرخ می ‌گردند. این افراد نیز شامل دو گروه مصرفی و سرمایه‌گذار هستند، سرمایه‌ گذارانی که نقدینگی مازاد در اختیار دارند و خود را برای رکود ۳ تا ۴ ساله آماده کرده‌ اند.
معاملات مسکن در تهران به کمتر از ۳۰۰۰ فقره رسیده و ارزیابی‌ ها نشان می‌ دهد احتمالا تعداد خرید و فروش کمتر از این مقدار نخواهد شد، چرا که آمار نیمه اول مهر ماه نشان می ‌دهد در آغاز پاییز که اصولا باید تعداد قرارداد ها در هر دو بخش خرید و اجاره نسبت به شهریور ماه تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند، شاهد افزایش ۲۵ درصدی قرار داد های خرید و فروش بوده ایم.
این نمایه می ‌تواند نشان‌ دهنده این موضوع باشد که اولا بازار از حالت طبیعی خود بر اساس نظام عرضه و تقاضا خارج شده، دوما تعداد معاملات به کف رسیده و سوما قرار داد ها صرفا در فایل‌ های زیر نرخ انجام می ‌شود. به اظهارات کارشناسان بازار مسکن، با وجود این که معاملات احتمالا به کف رسیده، نمی ‌توان با قطعیت عنوان کرد که نرخ نیز به کف رسیده است، چرا که نرخ مسکن در تهران دو افت ۲.۴ و ۲.۸ درصد را به ترتیب در ماه‌ های مرداد و شهریور نشان داد و پس از آن‌که در خرداد ماه وارد کانال ۱۳ میلیون تومان شده بود دوباره در شهریورماه به کانال ۱۲ میلیون تومان برگشت و هم‌ اکنون میانگین نرخ مسکن شهر تهران ۱۲ میلیون و ۶۶۷ هزار تومان در هر متر مربع است.

تحلیل های متناقض بازار آهن

طبق آمارهای منتشر شده در اخبار بازار آهن، واردات سنگ‌آهن در این کشور در ماه گذشته به بالاترین میزان طی ۲۰ ماه گذشته رسیده است. شواهد حاکی از ان است که بهبود تولید فولاد در آینده نزدیک یا احتمال رشد قیمت را پیش رو خواهیم داشت. بنابر نظریه کارشناسان آهن پرایس، قابل ذکر است سختگیری‌های دولت چین در برابر تولید فولاد و تاکید بر کاهش تولید، افکار عمومی را به سمت کاهش تولید فولاد و افت تقاضا برای سنگ‌آهن سوق داده بود؛ اما اکنون شاهد این امر هستیم که تقاضای وارداتی برای سنگ آهن با این روند رو به رشد مواجه شده است. از دلایل دیگر در رابطه با این امر میتوان گفت که احتمالا رشد واردات سنگ‌آهن با تغییر جهت از سمت واردات محصول کم‌کیفیت به سمت محصولات باکیفیت و عیار بالا بوده است اما هنوز آماری دقیق در اینباره در دسترس نیست.

همچنین تحلیلگران بر این باورند که، تولیدکنندگان بازار آهن و بازار فولاد بنابر مسائل زیست محیطی خواه ناخواه مجبور میشوند شیوه های تولید فولاد و آهن را تغییر دهند. بطور مثال سنگ‌آهن با عیار بالاتر از ۶۲ درصد را جایگزین محصولات با عیار پایین کنند یا مصرف زغال‌ سنگ را کاهش دهند یا واردات قراضه را به مرحله عمل رسانند که هر اقدامی میتواند تاثیر متفاوتی بر روی بازارهای فولاد و سنگ‌آهن داشته باشد.

طبق آمارهای به دست آمده در ماه سپتامبر بالاترین مصرف‌کننده سنگ‌آهن جهان ۳۶/ ۹۹ میلیون تن از این محصول را خریداری کرده است که بزرگ‌ترین خرید از ژانویه سال ۲۰۱۸ تا به امروز محسوب میشود. این رقم در مقایسه با ماه اوت با ۸/ ۴ درصد افزایش روبه‌رو شده و ۴/ ۱ میلیون تن از رقم مشابه سال پیش بیشتر شده است. با این حال در ۹ ماه اول امسال، وارد‌کنندگان چینی در کل ۷۸۴ میلیون تن سنگ‌آهن وارد کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴/ ۲ درصد کاهش پیدا کرده است. به عبارتی به‌رغم آنکه در مجموع در ۹ ماه کاهشی است اما در ماه گذشته و با آنکه سختگیری‌ها تقویت شده‌اند با رشد روبه‌رو شده است.


تاثیر تحریم فولاد مبارکه بر بازارآهن و فولاد

تحلیل گران صنعت آهن و فولاد کشور اینگونه اظهار داشتند که طی پنج سال آینده شرکت فولاد مبارکه، در کنار سایر فولادسازان بزرگ دنیا به عنوان تکنولوژ  مطرح خواهد شد. کارشناسان با توجه به قرار گرفتن شرکت فولاد مبارکه در لیست تحریم ها اذعان کردند: در مهرماه سال ۹۷ طی اطلاعیه‌ای شرکت فولاد مبارکه در لیست تحریم قرار گرفت و این شرکت طرف‌های تجاری را برای مدت دو تا سه ماه با شوک روبرو کرد و باعث شد به ۶۵ درصد از اهداف صادراتی خود دست پیدا کنیم.

وجود تحریم ها و شرایط اقتصادی علاوه بر ایجاد مشکل در بازار آهن آلات باعث به وجود آمدن مشکلاتی در صنایع خودرو سازی نیز شده است و همچنین کشورهای صاحب قدرت منتظر هستند تا صنایع ما متوقف شود. پس از تحریم فولاد مبارکه با اتخاذ تصمیماتی توانستیم فروش داخلی را افزایش داده و از این رو سودآوری صادرات محصولات آهن و فولادی را جبران کنیم. بر این اساس در شش ماهه سال ۹۸ به اندازه کل ماه های سال ۹۷ فروش داخلی داشته ایم. عوامل دست اندرکار از پیشرفت روز افزون ابراز خشنودی کردند و از دستاوردهای موفق این شرکت دستیابی به محصولات استراتژیک جدید، سودآوری، تامین منابع شرکت و در دستور کار قرار گرفتن پروژه نورد گرم ۲ صحبت به میان آوردند. برای عبور از این مرحله دشوار، مدیران صنعت باید امید و نشاط را به کشور پمپاژ کنند تا از این پیچ خطرناک عبور کنیم.

امروزه فولادهای بزرگ مانند فولاد مبارکه با چالش جدی عدم تامین مواد اولیه (کنسانتره و گندله) مواجه هستند. درگذشته با خرید بلوک عمده شرکت توسعه معادن تصمیم گرفته بودند تا راه حلی برای تامین مواد اولیه اتخاذ کنند اما امسال این تدبیر کارساز نیست. بر اساس شواهد شرکت های معدنی، یا فولاد ساز شدن یا برای ارز آوری بیشتر صادرات خود را افزایش داده اند. به تحلیل کارشناسان، این شرکت‌ها راه را اشتباه می‌روند و سیاست‌گذاری‌های سال گذشته را برای سودآوری شخصی به هم زده‌اند. در شش ماهه گذشته طی جلسات مختلف با فولادسازان و وزارت صمت خواستار تغییر این رویکرد شدند اما این رویکرد تغییرپذیر نیست و همچنان معدنی‌ها و فولادسازی به سودآوری خود پافشاری می‌کنند.


کاهش قیمت ملک در دستان دولت

در تیرماه امسال بازار مسکن در تغییر جهت خود با کاهش قیمت ناچیزی رو به رو شد. طبق امار قیمت مسکن که از ۲۰ماه پیش در حالت افزایشی به سر میبرد در ماه های اخیر  بر مدار کاهشی قرار گرفته است. وزیر راه و شهرسازی در جدیدترین اظهار نظر خود روند بازار مسکن را کاهشی ارزیابی کرده و البته کارشناسان نیز معتقدند با کاهش نسبی قیمت ها معاملات به تدریج افزایش پیدامیکند و باعث پایان تلاطمات  قیمت مسکن در نیمه دوم سال میشود.

قلی خسروی بیان کرد : بیش از ۸۵ درصد مصالح ساختمانی از جمله تیرآهن و میلگرد در داخل کشور تولید می شود که بخش بزرگی از آنها در اختیار دولت قرار دارد؛ از این رو دولت می تواند با قیمت گذاری مناسب، نرخ آن را به ثبات برساند و به این طریق از افزایش قیمت مسکن تا مقدار زیادی جلوگیری خواهد شد. محمود محمودزاده سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: در صورتی که بازار‌های اقتصادی دیگر در این ایام دچار نوسانات اقتصادی نشود شاهد بازاری آرام در بخش مسکن و حتی کاهش قیمت در برخی از مناطق خواهیم بود.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که در پایان سال گذشته اعلام کرده بود مردم از خرید خودداری کنند، در روزهای اخیر نیز طی بیانیه ای اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی هیچ دخالتی در قیمت‌گذاری بازار مسکن نداشته اما مشخص بود که افزایش  قیمت‌ها در دو سال اخیر غیر عادی و غیرواقعی بوده است. من در انتهای سال گذشته و ابتدای امسال اعلام کردم که مردم برای کاهش بهم ریختگی های  بازار مسکن، خانه نخرند زیرا قیمت‌ها به صورت غیرواقعی بالا رفته است.

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: با وجود کساد بودن بازار توانمندسازی خانوارها برای خرید مسکن دارای اهمیت است. همچنین با افت ۳۰% قیمت های پیشنهادی بعضی خریداران ریسک خرید را به آینده موکول نمی کنند  و در بازار دست به کار شده اند. آمار اتحادیه مشاوران املاک معاملات تهران از ۱۶ روز ابتدایی مهرماه نشان می‌دهد که مبایعه‌نامه‌ها مقدار اندکی نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.