دارایی‌های یخ‌زده سرمایه‌داران سرگردان

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، وضعیت کنونی بازارمسکن را می‌توان به ظرفی تشبیه کرد که به طور مداوم در آن آب ریخته ‌‌اند، آن قدر که سر ریز شده است. از یک‌ سو دایره سرمایه ‌گذاری محدود و کوچک شده و از سوی دیگر این دایره محدود قدرت سابق را ندارد. عملا بخش بزرگی از جمعیت فعال و مولد از بازار اخراج شده‌اند. طبقه متوسط از بازی کنار گذاشته شده و میدان محدود به بازی گروهی از سرمایه‌گذاران سردرگم و بحران‌ زده است؛ بحران ‌زده از این جهت که پول نقد و مولد وجود ندارد و معامله محدود به معاوضه شده است. معاوضه خانه به خانه، در واقع تنها عنصر مولد در بازار معامله مسکن است؛ سرمایه ‌ای یخ‌ زده که سخت می‌توان آن را تبدیل به پول نقد کرد. شاید هنوز معامله‌ گران قهار و بساز و بفروش ‌ها احساس کنند ضرر نکرده‌ اند که هیچ ارزش سرمایه‌شان را حفظ هم کرده‌اند. اما مشکل اینجا است که ارزش افزوده مسکن در این سال‌ها روی کاغذ ثبت می‌شود و بلافاصله یخ می‌زند.
این وضعیت تا حدودی در سایر بازارهای سرمایه‌ هم جاری است و همه سرمایه‌داران، از دولت، نهاد های ثروتمند حکومتی و بانک ‌ها گرفته تا خرده موسسات مالی و اعتباری، که اگر دارایی ‌های منجمد را از دفاتر حسابداری خط بزنیم، معلوم می‌ شود که تا چه اندازه در بحران فرو رفته ‌اند.این وضعیت برای خرده ‌سرمایه ‌داران هم بهتر از این نیست. آنها با پول اجاره امرار معاش می‌کنن و تورم به آنها فشار می‌آورد اما از زاویه دیگر از تورم ناراضی نیستند. از بالا رفتن قیمت مسکن،  روی کاغذ احساس خوشحالی می‌کنند، به این امید که رونق به بازار برگردد. برای این کار در دوره‌ هایی هم تلاش کرده ‌اند با دست به دست کردن خانه و معامله و معاوضه، رونق مصنوعی ایجاد کنند. شاید در بالا بردن قیمت ‌ها موفقیت‌ هایی داشته‌ اند، اما در ایجاد رونق قطعا خیر!

عرضه کنندگان آهن در انتظار افزایش قیمت ها

در اواخر وقت روز گذشته بازار اهن شاهد تغییر رویه ای در قیمت گذاری محصولات خود گشت. به طوری بود که برخی از عرضه کنندگانورق گالوانیزه از اعلام قیمت های خود امتناع ورزیدند. این حواشی همان میل پنهان عرضه کننده داخلی در جنب و جوش و افزایش قیمت ها می باشد.

کارشناسان علت این نوسانات را در مسایل سیاسی کشور هم چون توقیف کشتی انگلستان در اقدام متقابل ایران دانسته اند؛ اقداماتی که سبب گشته تا احتمال بلوکه شدن دارایی های ایران در این کشور به شدت بالا بگیرد.

التهابات این چنینی بازار ارز را نیز مجددا وارد فاز افزایش قیمت کرده است که خود عاملی در بی نظمی های اخیر بازار های موازی نیز می باشد؛ از این رو بانک مرکزی بیش از پیش در تلاش برای محیط شدن بر این بازار و مهار آن می باشد.  کنار هم قرار گرفتن این سیگنال های دریافتی از سمت بازار، نشان دهنده شروع شکل گیری احتمالی یک موج افزایشی خواهد بود؛ موجی که معتقدیم با توجه به متغیرهای اثرگذار بلند مدت بر بازار داخلی آهن آلات  و همچنین موفقیت های صورت گرفته از سمت بانک مرکزی در مهار بازار ارز، از پایداری و دوام بلند مدت برخوردار نخواهد بود. چه بسا که این موج احتمالی قبل از شکل‌گیری، با توجه به شرایط حاکم بر بازار، زود هنگام، شکسته شده یا به مرحله تشکیل نرسد.

عرضه کنندگان بازار آهن از ثبات قیمت ارز و رکود بازار به کررات گلایه داشته اند چرا  که متقاضیان مصرفی آهن برای تهیه نیاز خویش صبر پیشه کرده اند و برای خرید پیش قدم نمی شوند و تا رسیدن به کف قیمت ها از خرید خود امتناع می ورزند. طبق بررسی های صورت گرفته، هر دو سمت عرضه و تقاضا که ناخواسته درگیر بازی های سیاسی کشور شده اند بازنده ی این جریانات می باشند چرا که اصحاب قدرت با توجه توانایی اتصال به منابع خبری بزرگ قطعا قابلیت انعطاف و مانور بیشتری کسب اهداف خویش می باشند.

بومی ساز نتیجه تولید داخل

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، بنا بر اظهارات کارشناسان بازار فولاد بومی‌ سازی می‌تواند ریسک ‌هایی را به همراه داشته باشد؛ از این‌ رو تولید کنندگان باید در جهت حمایت از تولید داخلی این ریسک ‌ها را نیز پذیرا باشند. درباره بومی‌ سازی صنعت فولاد و مراحل و ریسک‌ های آن مدیر عامل شرکت فولاد هرمزگان اظهار کرد: بومی‌ سازی در صنعت فولاد موضوع جدیدی نیست، اما زمانی که کشور دچار برخی محدودیت‌ ها مانند تحریم‌ می‌ شود، این موضوع پر رنگ‌ تر مطرح می‌ شود.
در زمینه بومی‌ سازی صنعت فولاد، سال گذشته انجمن تولیدکنندگان فولاد نمایشگاهی را برپا کردند و امسال نیز این نمایشگاه را پیگیری می‌کنند. در این زمینه نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت‌ های لازم را انجام داده و قرار است نمایشگاه دائمی با موضوع بومی ‌سازی صنایع در کشور برگزار کند که اقدام‌ قابل‌ توجهی در زمینه بومی‌ سازی در کشور است.  طبیعی است که شرکت فولاد هرمزگان نیز با توجه به شرایط موجود از طریق کار گروهی که با موضوع بومی‌سازی تشکیل داده است، در مسیر بومی ‌سازی پیش برود. شرکت ما نیز در نمایشگاه‌ بومی ‌سازی شرکت کرده و نیاز های خود را اعلام می‌کند.
از این رو در نمایشگاه بومی ‌سازی، شرکت ‌ها این فرصت را پیدا خواهند کرد که خدمات خود را در زمینه بومی‌سازی در معرض دید بگذارند که سایر شرکت‌ ها از آن بهره بگیرند و هم چنین نیاز های خود را اعلام کنند. در کل نمایشگاه‌ های بومی‌ سازی محل مناسبی برای بیان نیاز و خدمات شرکت ‌ها است. در این راستا کار گروه بومی‌ سازی فولاد هرمزگان نیز در جهت بومی ‌سازی مواد اولیه، نسوز ها و قطعات و... اقدام‌ هایی را انجام داده و می ‌تواند خدمات خود را ارائه دهد و البته در برخی زمینه ‌ها نیز نیاز به کمک سایر شرکت‌ ها دارد..

آغاز کاهش قیمت آپارتمان

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، اثر روانی کاهش قیمت ارز طی هفته‌ های اخیر نیز پارامتر دیگری است که با توجه به سهم بالای تجهیزات ساختمانی وارداتی به‌ کار رفته در ساخت‌ و ساز های لوکس نسبت به سایر پروژه‌ های ساختمانی مصرفی در تهران، اکنون فروشنده ‌ها در منطقه یک به این کاهش، واکنش نشان داده ‌اند.
 تجهیزات ساختمانی در لوکس ‌ترین منطقه شهر تهران به‌ عنوان منطقه صدر نشین در تورم ملکی، تحت تاثیر تشدید رکود معاملات مسکننشست کرد. تحقیقات میدانی از تازه‌ ترین شرایط بازار معاملات آپارتمان‌ های مسکونی شهر تهران نشان می‌ دهد در حالی که‌ پیش ‌رونق و رونق معاملاتی در بازار مسکن از منطقه ۵ شهر تهران به عنوان پرتقاضا‌ ترین منطقه مصرفی به لحاظ معاملات خرید آپارتمان آغاز شد، اما طی هفته‌ های اخیر، قیمت پیشنهادی فروش مسکن در پر تورم‌ ترین منطقه پایتخت منطقه یک سیر نزولی به خود گرفت.
نشست قیمت پیشنهادی در بخش عمده‌ ای از فایل‌ های عرضه شده به بازار مسکن منطقه یک شهر تهران به عنوان منطقه کانون عرضه واحد های مسکونی لوکس، بزرگ‌ متراژ و گران ‌قیمت پایتخت در حالی از اوایل تیر ماه سطح قیمت‌ های اعلام شده را در مقایسه با خرداد ماه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داده است که این کاهش قیمت پیشنهادی، اثر خود را در برخی از قیمت‌ های قطعی فروش آپارتمان نیز منعکس کرده است.
شواهد حاکی از آن است اگر چه پیش‌ رونق و به دنبال آن رونق بازار معاملات خرید مسکن از منطقه ۵ شهر تهران آغاز شد و در عین حال این منطقه پیشتاز آغاز جهش قیمتی اخیر بود، اما از ابتدای دوره رونق اخیر معاملات مسکن پایتخت تاکنون بیشترین تورم ملکی مربوط به منطقه یک بوده است.4