بررسی وضعیت بازار فولاد

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، مهندس فرزاد ارزانی مدیر عامل فولاد هرمزگان  اظهار داشت: در امر صادرات بحث کیفیت، رقابت و قیمت خیلی مهم است و این اهمیت در فولاد حساس تر است چرا که ایران با کشور های CIS نظیر روسیه و اوکراین رقیب بوده و این رقابت اکنون  شدت بیشتری نیز یافته است و  از این رو  فولاد سازان در تلاش هستند تا سهم خود در بازار های صادراتی را حفظ نمایند.
وی هم چنین افزود: انتظار می رود بخشی از این محرک ها از طریق مشوق ها و تسهیلات صادراتی دولت فراهم شود و در شرایط فعلی بهتر است شاهد پر رنگ تر شدن این مشوق ها نیز باشیم تا فولاد سازان با اطمینان خاطر بیشتری به صادرات بپردازند.
ارزانی در ادامه بیان کرد: موضوع مهم دیگر در امر صادرات، جابجایی و نقل و انتقال پول است. اگر شرایطی فراهم شود که موضوع جابجایی پول نیز تسریع شود انگیزه صادراتی واحدها افزایش خواهد یافت. به عبارت دیگر به دلیل تحریم، مشکلاتی در نحوه بازگشت ارز ایجاد شده و بهتر آن است در کنار اقداماتی که شرکت ها در این زمینه انجام می دهند، شاهد تشکیل ستادی در وزارت صنعت، معدن و تجارت باشیم.
وی در ادامه در خصوص حمایت های دیگر انجمن ها بیان کرد: به نظر می رسد با این اقدام و حمایت های انجمن تولید کنندگان فولاد، روند فعلی مدیریت خواهد شد. موضوع مهم دیگر بازگشت ارز حاصل از صادرات به داخل کشور و ثبت در سامانه نیما می باشد. در واقع شرکت ها نیاز های ارزی دارند و بخشی از ارز بازگردانده شده به کشور می بایست صرف تامین نیاز های ارزی خودشان شود و باید به آنها این اجازه داده شود که البته این اجازه تا حدودی داده شده است.
برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

رونق بازار مسکن، نیروی محرکه اشتغال کشور

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، در حال حاضر بهترین راه حل و مهمترین ابزار که برای کاهش قیمت مسکن می‌ تواند موثر باشد، افزایش دادن ساخت و ساز ها و تزریق هر چه بیشتر مسکن به بازار است. این سیاست علاوه‌ بر اینکه می‌ تواند نقش مثبتی در کاهش قیمت مسکن داشته باشد، سبب رونق صنایع مختلفی مانند فولاد، سیمان، آجر و… نیز می شود.

طبق گفته برخی کارشناسان، مسکن می‌تواند به همراه خود ۲۵۰ شاخه صنعتی را هم حرکت دهد که این موضوع نشان می‌ دهد با راه افتادن قطار تولید مسکن، میزان‌اشتغال هم افزایش چشمگیری می‌ یابد.

بدین ترتیب هر اقدام مثبتی در بازار مسکن علاوه‌ بر تاثیرگذاری در کاهش قیمت مسکن، بسیاری از صنایع وابسته به ساخت و ساز را رونق می بخشد و هم چنین کمک بزرگی به امر  اشتغالزایی  کشور می کند.

نکته بسیار مهم دیگری که در این میان وجود دارد، عدم وابستگی کشور ایران در زمینه ساخت و ساز به خارج است؛ به عبارت دیگر، با اعمال سخت‌ ترین تحریم ‌ها و وارد آوردن انواع و اقسام فشار های خارجی، ساخت مسکن می‌ تواند در داخل کشور بدون محدودیت ‌هایی که برای صنایع دیگر وجود دارد، به کار خود ادامه دهد. نمونه بارز این مسئله هم اجرای طرح مسکن مهر بود که توانست در ابعاد میلیونی مردم را صاحب خانه کند.

طبق بیانات مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر به صورت نیمه‌کاره در سطح کشور وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر تکلیف آن مشخص شده و به بازار عرضه شود. این موضوغ به قدری برای جامعه حیاتی بوده که مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: رشته‌ ی مسکن از جمله رشته ‌های کار آفرین در کشور است. یکی از غفلت‌ هایی که در این چند سال صورت گرفت، عدم توجه به حوزه ی ساخت مسکن بوده است. چرا که تولیدِ مسکن، صنایع زیادی را به کار می‌اندازد و به خدمت می گیرد، به عبارت دیگر  هم کار آفرین و هم تولید آفرین است.

نوسانات قیمتی از نگاه فعالان بازار آهن

بنابر گزارش میدانی آهن پرایس پیرامون اتفاقات جاری در  بازار آهن مشخص شد که فعالان حاضر در این بازار از وضعیت فعلی حاکم بر آن و عدم وابستگی نوسانات به معیار های اقتصادی  بسیار گله مند هستند، چرا که بعد از اعلام  فاز جدید تحریم ها، انتظار می رفت تا با اعمال محدودیت های صادراتی بتوان تولیدکنندگان را توجیح به کاهش پلکانی قیمت محصولات تولیدی خود نمود اما پرونده سیر نزولی قیمت ها آنطور که می بایست پیش نرفت و مجددا  در چند روز اخیر شاهد شیب ملایم  افزایش قیمت ها در اکثر مقاطع فولادی بوده ایم، که البته کارشناسان معتقدند  که این امر بیشتر جنبه ی روانی دارد  تا بتواند صف تقاضای خرید آهن را با وارد کردن شوک های قیمتی تحریک به خرید نماید.

از سوی دیگر به علت کاهش توان خرید در جامعه و وجود تورم بالای اقتصادی استفاده از این نوع اهرم ها کارآمد نبوده و نتوانسته بازدهی مورد نظر اعمال کنندگانش را کسب کند. عامل دیگری که فعالان بازار آهن برای  فراز و فرود های قیمتی در بازار مطرح می کنند نوسانات نرخ ارز می باشد که البته با بررسی های بیشتر مشخص شد که میان این دو عامل ( نرخ ارز و قیمت آهن آلات) نمی توان همبستگی معنا داری یافت چرا که تا زمانی که نرخ ارز سیر صعودی را طی می کند جمع کثیری معتقدند که افزایش بهای آهن آلات مصرفی در داخل کشور  متاثر از آن است اما به محض کاهشی شدن نرخ ارز و رویت عدم تغییر محسوس قیمت ها  در بهای اعلامی محصولات کارخانه ها تنها سکوت معناداری باقی می ماند. از این رو عدم وجود نظارت کافی بر قیمت گذاری محصولات و هم چنین عدم شفافیت در بیان برنامه ها و تصمیم گیری مدیران را می توان یکی دیگر از عوامل موثر در بی نظمی های بازار آهن و سایر بازار های فعال در کشور دانست.

نقاط ضعف و قوت فولاد ایران

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، بر اساس بررسی‌ ها، صنعت فولاد ایران در طول ۱۰ سال گذشته، بالغ بر چند میلیارد دلار قرار داد خارجی با شرکت‌ های غیر اروپایی امضا کرده است که این موضوع از محروم ماندن اروپاییان از حضور در بازارفولاد ایران حکایت دارد. در گذشته و قبل از تحریم ‌های امریکا، اکثر صنایع فولادی در ایران، توسط شرکت ‌های اروپایی تامین و راه ‌اندازی می‌ شدند. اما امروز به دلیل تحریم ‌ها، این تقاضا از اروپا به سمت سایر بازارها هدایت شده است و در این میان شرکت‌ های اروپایی بازار خود را از دست داده‌ اند. بنابراین باید همت کرده و تهدید ها را به فرصت تبدیل  کنیم. بومی ‌سازی یکی از این فرصت‌ هاست که باید تقویت شود. در جهت نیل به این هدف بزرگ باید شرکت‌ های دانش‌ بنیان را بیشتر درگیر زنجیره تولید کنیم و برای تحقیقات و مطالعات علمی و تکنولوژیک برنامه‌ ریزی ویژه، دقیق و بلند مدتی روی مواد معدنی استراتژیک کشور داشته باشیم.

طی ٤٠ سال گذشته، میزان و سرعت پیشرفت در بعضی اقتصادها به مراتب بزرگ‌ تر و بیشتر از ایران بوده که نیاز به تامل جدی در نحوه گزینش، اولویت‌ دهی و اجرای سیاست‌ های اقتصادی و اصلاحات ساختاری در این بازه دارد. در سال١٩٨٠، تولید ناخالص داخلی ایران تقریبا مشابه ترکیه و اندونزی بود، اما در سال ٢٠١٨، پس از٤٠ سال، تولید ناخالص داخلی ایران با فاصله معنا داری از کشور های ترکیه و اندونزی پایین تر است. این در حالی است که طی این مدت، تولید ناخالص داخلی مالزی، تقریبا ١٣ برابر شده در حالی ‌که ایران تنها ٥ برابر افزایش داشته است. با توجه به مشکلات و سختی ‌های موجود در صادرات محصولات فولادی، سیاست‌ گذاران باید موانع داخلی موجود بر سر راه صادرات را برطرف کنند تا در سال رونق تولید، زمینه برای تقویت صادرات و تولیدات داخل فراهم شود. مشوق ‌های صادراتی و ایجاد بستر مناسب برای صادرات از جمله این پیشنهاد ها  می باشد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

کاهش قیمت مسکن به چند شرط

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، عضو هیات مدیره کانون انبوه سازان اظهار داشتند که : اگر در قیمت‌ مصالح ساختمانی ثبات ایجاد شود، یقینا افزایش قیمت آن‌چنانی در حوزه نرخ مسکن رخ نمی‌ دهد، اگر اقلام ساختمانی تنها مقدار نا چیزی نوسان داشته باشد، به تبع آن قیمت ساختمان نمی‌ تواند بی‌ رویه بالا رود. با اشاره به اینکه وجود قیمت مسکن در برخی سایت‌ ها از یک سو سبب ایجاد ناامنی و بی‌اخلاقی هایی  در جامعه  و از سوی دیگرباعث افزایش بی پایه و اساس قیمت های زمین و ساختمان به خصوص در برخی مناطق کشور شده است.در حقیقت وقتی قیمت‌ ها بی ‌رویه به این شکل بالا رود اعتقاد کارشناسان بر این است که هم قدرت خرید مردم تضعیف و هم بازار راکد می‌ شود. افزایش قیمت ها باعث می شود مردمی که واقعا نیازمند مسکن  در آینده هستند در این جریانات به تله افزایش قیمت مسکن بیافتند و خرید هایی را انجام دهند که به صورت حباب می باشد . در نتیجه با کاهش احتمالی قیمت ها با ضرر قابل توجهی مواجه خواهند شد.

مدیر کانون انبوه سازان اظهار داشت وقتی یک شرایط اقتصادی تا حدودی از یک نظم  نسبی برخوردار نباشد کنترل بحران ها  سخت می ‌شود  از این رو می  بایست شرایط  در یک چارچوب کاملا از پیش تعریف شده حرکت کند تا کنترل محقق شود.
بدین ترتیب زمانی که در کشور نرخ دلار افزایش یابد با افزایش قیمت اقلام تاسیساتی یا سایر ملزمات ساختمان مواجه می گردیم و در پی آن تولید کنندگان و فروشندگان قیمت املاک خود را افزایش خواهند داد و به ناچار این افزایش نرخ دلار در قیمت تمام شده مسکن خود را نشان می‌دهد .تا زمانی که دامنه نرخ دلار در همین حدود باشد تغییری در قیمت‌ های حوزه مسکن رخ نخواهد داد و تنها بهانه‌ هایی را برای  برخی سودجویان مهیا میکند تا به افزایش بی رویه قیمت ها  دامن بزنند.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.