معافیت مالیاتی محصولات فولادی

آهن پرایس: بررسی جزئیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد بنابر سخنان نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به پایان رسیده و طرح مذکور در این کمیسیون به تصویب رسیده است.

وی همچنین تاکید کرد: معافیت مالیاتی برای محصولات میانی و ابتدایی فولاد در این طرح برداشته شده است، اما محصولات انتهای زنجیره همچنان معافیت مالیاتی خواهند داشت، زیرا تحت هیچ شرایطی قابل پذیرش نیست که به وسیله معافیت مالیاتی به خام فروشی کمک کنیم.

با توجه به اینکه روز ۲۳ دی کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با ۱۶۸ رای موافق، ۲۲ رای مخالف و ۸ رای ممتنع در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و مقرر شد جزئیات آن با مشورت مجدد نمایندگان مجلس و دولت در کمیسیون صنایع و معادن بررسی شود، حالا نایب رئیس این کمیسیون از پایان بررسی جرئیات این طرح و همچنین تصویب آن خبر داده است.

علی جدی در این زمینه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: جزئیات طرح توسعه و تولید پایدارزنجیره فولاد در کمیسیون صنایع مجلس به تصویب رسید. البته لازم به ذکر است که پیش از این کلیات این  طرح در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده بود اما جهت بررسی جزئیات به کمیسیون صنایع ارجاع داده شده بود. در بررسی های کمیسیون مواردی از این طرح دست خوش تغییراتی شد اما مسائل مهمی همچون عرضه کل زنجیره فولاد در بورس به تصویب رسید.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : دست های پشت پرده بازار فولاد

وی با اشاره به موضوع تاکید برطرح فولادی مجلس بر صادرات نهایی زنجیره فولاد، ادامه داد: معافیت مالیاتی برای محصولات میانی و ابتدایی فولاد در این طرح برداشته شده است اما محصولات انتهای زنجیره فولاد همچنان دارای معافیت مالیاتی خواهند بود. این تصمیم به دلیل پیش رفتن تولید به سوی انتهای زنجیره و همچنین جلوگیری از خام فروشی گرفته شده است.

همانطور که ذکر شد، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد که تحت هیچ شرایطی کمک به خام فروشی از طریق معافیت مالیاتی قابل قبول نیست. در رابطه با سنگ معدن نیز مردم دارای منافعی هستند که به آن نیز میبایست توجه شود، اینکه هم معافیت مالیاتی وجود داشته باشد و هم صادرات به صورت خام فروشی صورت گیرد امکان پذیر نیست.

جدی در رابطه با تاثیرات قیمت فولاد بر صنایع کشور بیان کرد: با وجود اینکه تولید فولاد در کشور مازاد بر مصرف است اما در بخش عرضه با برخی مشکلات روبه رو شده است. در نهایت تولید کنندگان فولاد بر اساس طرح مجلس می بایست در ابتدا اقدام به عرضه محصولات خود در بورس کالا کنند و در صورت نبود خریدار برای محصولاتشان می توانند صادرات خود را انجام بدهند.

طرح تامین مالی نوین مسکن

آهن پرایس : کبیری معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اذعان کرد : معاونت امور تعاون وزارتخانه با مشارکت و همکاری  بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، تلاش کرد این مشکل را برطرف کند و برای این منظور ۲ طرح پیشنهاد و مقدمات لازم برای اجرایی شدن آن انجام شده.رونمایی از طرح‌های تامین مالی نوین مسکن با حضور امیرحسین قاضی زاده، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و محمد کبیری، معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

محمد کبیری در مراسم رونمایی از این طرح که در محل مرکز نوآوری توسعه تعاون برگزار شد، گفت: مشکل اصلی تعاونی‌های مسکن این است که برخی اعضا حق عضویت خود را پرداخت نمی‌کنند و این امر باعث طولانی شدن اجرای طرح ها می‌شود.

کبیری در ادامه تشریح کرد: در طرح پوشش مالی بانک توسعه تعاون، به تعاونی‌هایی که در پروژه‌های خود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند، اما به دلیل مشکلات مالی اعضا توانایی پرداخت حق عضویت نداشتند، خط اعتباری در نظر گرفته شده تا این پروژه‌ها به اتمام برسند.البته این خط اعتباری به تعاونی‌هایی تعلق می‌گیرد که فعالیت آنها روشن و شفاف ، انجمن تعاونی به‌روز و مشکل حقوقی نداشته باشند و تعاونی این اطیمنان را بدهد که پروژه را به اتمام برساند.

وی در مورد طرح دیگر تامین مالی مسکن گفت: طرح دیگر، استفاده از بازار سرمایه و بورس کالا است که مسکن را به بورس می‌بریم و با کمک این طرح، تغییری در رونق تعاونی مسکن ایجاد می‌شود.در این طرح تعاونی‌ها برای تامین مالی اقدام به تامین نقدینگی از طریق بازار سرمایه‌ می‌کنند و بخشی از آورده که اعضا نمی‌توانند تامین کنند، از طریق این بازار و با ضمانت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون انجام می‌شود.

کبیری افزود: در سررسید اوراق، اعضا اگر نقدینگی داشته باشند، پرداخت می‌کنند، در غیر این صورت با مراجعه به بانک توسعه تعاون به صورت اقساطی اقدام به فروش اقساطی می‌کنند.هم‌اکنون سهم تعاونی‌ها در تولید مسکن زیر ۱۰ درصد است و با اجرای این ۲ طرح می‌توان گفت بخش تعاون مسکن متحول می‌شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : جو شکننده بازار مسکن

همچنین در ادامه این مراسم، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تقدیر از عملکرد بخش تعاون گفت: عملکرد بخش تعاون نشان می‌دهد، ‌هرجا به جوانان دانشمند اعتماد کردیم، تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند و نتایج درخشانی آفریدند.

نایب رئیس مجلس در ادامه در مورد اهمیت بخش تعاون گفت: تعاون ارزش فرهنگی بوده و در واقع تلاش در خدمت جمع است و روح تعاون باعث پیشرفت سطح تربیت جامعه می‌شود. امیرحسین قاضی زاده درخصوص تعاونی‌های مسکن و مشکلات آنها، گفت: تجربه نشان می‌دهد که تعاونی‌های مسکن مهر در گذشته موفق نبودند و حتی در مرحله‌ای افراد تصمیم گرفتند، این تعاونی‌ها را دور بزنند و به صورت مستقیم با انبوه‌سازان قرارداد ببندند.

ممنوعیت خام فروشی سنگ آهن

آهن پرایس: بر اساس گفته های یکی از فعالان بازار سنگ آهن، در این حوزه با کاهش ۳۴ درصدی از میزان سرمایه گذاری در معادن سنگ آهن ایران مواجه هستیم که می تواند این موضوع بحران جدی را در بخش معادن سنگ آهن ایران ایجاد کند.

از سوی دیگر ورود مجلس شورای اسلامی در رابطه با قیمت گذاری سنگ آهن و فولاد به مشکلات این حوزه دامن زده است . حال آن که موضوع مهم تری که در این میان مطرح می شود آن است که کاهش صادرات مواد خام به چه اندازه بر تولیدات صنعتی کشور تاثیر گذار بوده و صاحبان معادنی چون سنگ آهن را با چه مشکلاتی رو به رو کرده است. دیگر مسئله مهم این است که دلیل تامین نشدن منابع مالی معادن سنگ‌ آهن در روند صنعتی و تولیدی کشور چیست.

در رابطه با همین مسائل با قدیر قیافه، نایب‌رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و فعال حوزه معدن گفت و گویی صورت گرفته که به آن میپردازیم. وی با بیان این که طی سال‌های اخیر قانون رفع موانع تولید در احکام برنامه توسعه کشور تصویب شده که صادرات هر نوع محصول به ‌دلیل کنترل و تنظیم بازار ممنوع است. همچنین در سال گذشته محدودیت‌هایی در زمینه صادرات محصولات معدنی سنگ ‌آهن مطرح شد که جایگاه قانونی نداشت.

همچنین وی ادامه داد در رابطه با مفهوم خام‌ فروشی و جلوگیری از آن به سبب محدودیت های صادراتی اعلام شده، سنگ آهن خام به کلوخه سنگ آهن گفته می شود وقتی کلوخه ها استخراج می شوند و با پالایش به سنگ آهن تبدیل می شوند که دیگر خام نبوده و از آن به عنوان مواد اولیه نیز می توان استفاده کرد. پس عبارت خام‌ فروشی در این بحث مفهومی ندارد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : بازار آهن طعمه بی نظمی

در رابطه با کاهش صادرات سنگ آهن و تاثیر آن بر تولیدات صنعتی کشور نیز ذکر کرد که اکثر کارشناسان نه فقط در حوزه معدنی بلکه در تمامی بخش ها اعتقاد دارند که بیشترین سهم ارزش افزوده باید در داخل کشور بماند و اگر قدرت جذب سنگ ‌آهن به‌عنوان مواد اولیه در کشور وجود دارد، باید صنایع کشور از آن بهره‌ برداری کنند تا ارزش افزوده مناسبی ایجاد شود.

در پایان نیز در رابطه با راهکار حل مشکلات معادن سنگ آهن، افزود: برخی مسئولان با بحث معادن و مواد‌ معدنی از جمله سنگ‌آهن به گونه ‌ای برخورد می ‌کنند. فعالیت معدنی و بخش معادن نیاز به نگاه کارشناسی و ریزبینانه‌ ای دارد. در عین حال همچنین غیرت عمومی نباید از سوی مسئولان دولتی هدف گرفته شود و با جملاتی مانند مردم نیاز به میلگرد و تیر‌آهن دارند، جامعه را تحریک نکنند چراکه مردم این روزها چه در مقام تولید‌کننده و صاحب صنعت و چه در جایگاه‌های دیگر اجتماعی نیاز به ثبات اقتصادی برای ادامه فعالیت و زندگی دارند. 

تمام ارزان ‌فروشی‌هایی که در بخش فروش سنگ‌ آهن به صنایع رخ می‌دهد، وارد جیب مصرف ‌کننده نشده بلکه در دست واسطه‌ گران و افرادی با رانت‌های طلایی قرار می‌گیرد. این افراد قصد دارند تا رفتاری مانند ارز با این محصولات داشته و با انبار کردن محصولات فولادی در حال حفظ و افزایش سرمایه در دست خود هستند. به‌عنوان مثال سنگ‌آهن در تولید میلگرد و تیرآهن نیز علاوه‌‌ بر فولاد استفاده می‌شود و این ارزش‌های افزوده در تولیداتی همچون ساختمان‌ سازی استفاده می‌شوند و با پایین بودن نرخ سنگ‌آهن خریداری شده از سوی صنایع، تولید این محصولات با هزینه کمتری همراه بوده و انتظار می‌رود تا نرخ ملک نیز کاهش پیدا کند اما در عمل شاهد این اتفاق نیستیم. 

همچنین برای رفع مشکلات معادن به‌ ویژه معادن سنگ‌ آهن نیاز به تغییر شیوه رویکرد مسئولان و مقامات دارد تا با اتخاذ تصمیم‌ گیری‌های مناسب و کارشناسانه‌ تری در جهت رفع مشکلات و مصائب بخش معدن، که یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد کشوری است، گام برداشته شود.

دست های پشت پرده بازار فولاد

آهن پرایس: درهفدهمین نمایشگاه بین المللی متافو، احمد رضوی نیک در نشست خبری خود در غرفه انجمن نوردکاران به وجود مافیای فولاد اشاره کرد و صراحتا اعلام کرد که قیمت های مواد اولیه در بورس کالا، ۱۰ درصد گران تر از قیمت ها در کف بازار آزاد می باشد. احمد رضوی نیک در رابطه با این موضوع که نوردکاران شمش فولادی را تحویل گرفته اما محصول را در بورس کالا عرضه نکرده اند، بیان کرد: بیشرین دلیل بحث های اخیر پیش آمده، سود حاصل و رانت موجود در زنجیره فولاد می باشد که از دست عده ای از مافیای این زنجیره خارج شده است.

وی همچنین بر این باور است که از آغاز تاسیس انجمن نوردکاران فولادی، آمار و اطلاعات اشتباه از نوردکارانی که به تعهدات عرضه خود حتی بالاتر از آنچه که موظف بوده، عمل کرده اند و همواره انگشت اتهام را به سوی نوردکاران گرفته اند که وظایف خود را جهت حفظ اشتغال در بخش پایین دستی زنجیره فولاد و تامین مواد اولیه مورد نیاز آنها را به درستی انجام داده است.

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران تصریح کرد: انجمن نوردکاران درواقع با هدف تامین مواد اولیه برای فعالان این حوزه تاسیس شد و ارزش افزوده ای که از محل خام فروشی به وسیله عده ای از مافیا در کشور که چیزی حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در سال ایجاد می شود را به انتهای زنجیره هدایت کند و اشتغال زایی و صادرات را در انتهای زنجیره داشته باشد. بر همین اساس اقدامات زیادی صورت گرفت که می توان تاسیس انجمن نوردکاران و شرکت در تمامی جلسات وزارتخانه، قوه قضائیه، نهاد ریاست جمهوری، مجلس و سایر نهادهای نظارتی را از جمله این اقدامات در نظر گرفت. اقدامات صورت گرفته موجب شد تا بسیاری از معادن و نهادهای نظارتی از اصل ماجرا مطلع شوند.

در ادامه این خبر را نیز مطالعه نمایید: مشکلات تامین مواد اولیه فولادی

وی افزود: یکی از سرپرست های پیشین وزارت صنعت، معدن و تجارت، متاسفانه صراحتا اعلام می کرد که مواد خام باید صادر و ارزآوری شود؛ در این زمینه، در همان زمان انجمن هم به صورت کتبی و هم شفاهی اعلام کرد که این آمادگی را دارد تا محصولات نهایی با ارزش افزوده بالاتری را صادر کند و ۱۰۰ درصد ارز حاصل را به بانک مرکزی بازگرداند؛ اما این موضوع پذیرفته نشد.

رضوی نیک هچنین اشاره کرد که مواد اولیه در زنجیره فولاد با قیمتی بسیار ارزان تر و با ۴۵ درصد قیمت جهانی با رانت فولادی ها بر اساس مصوبات قبلی به بنده و همچنین میانه زنجیره وارد شده و در واقع صادرات را ممنوع کرده است که این موضوع نشان دهنده انحصار گرایی می باشد. این درحالی است که مواد اولیه توسط فولادسازان با قیمت ارزان تهیه شده ولی به جای این که محصول تولیدی خود را با قیمت مناسب در اختیار پایین دستی ها قرار دهند تا به واسطه آن محصول نهایی نیز در انتها با قیمت مناسب تر به دست مصرف کننده نهایی برسد، قیمت محصولات تولیدی خود مواد اولیه و پایه نوردکاران می باشد را متناسب با نرخ دلار قیمت گذاری می کند؛ لازم به ذکر است که همین عرضه با نرخ دلار به صورت قطره چکانی صورت می پذیرد.

رئیس انجمن نوردکاران فولادی خاطر نشان کرد: بر اساس صورت های مالی قیمت تمام شده شمش فولادی در کشور برای شرکت های متفاوت از ۳۸۱۸ تومان برای فولاد خوزستان شروع شد و با ۴۷۵۰ تومان برای ذوب آهن طی مدت زمان ۹ ماه سال جاری ثبت شده است؛ این در حالی است که همین شمش با حدود ۳۰۰ درصد افزایش قیمت در بورس کالا، با مهندسی عرضه و به صورت قطره چکانی در اختیار نوردسازان قرار گرفت. از خرداد ماه امسال به یکباره قیمت شمش چیزی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافت و همین مسئله منجر به افزایش قیمت محصولات نهایی شد.

وی یاد آور شد: شرکت هایی که در بورس کالا عضو هستند، به طور ناخواسته و غیرمستقیم، موجب ایجاد رانت در بورس کالا می شوند. مثلث مافیایی تشکیل شده از انجمن فولاد، بورس کالا و عده ای از فولاد سازان می باشد که می توان گفت در این زنجیره، بخش خصوصی در کنار نوردکاران بوده است. بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رانت در قیمت مواد اولیه موجود است؛ در واقع ابتدا و انتهای زنجیره کوچک می باشد اما میانه زنجیره از منافع بسیاری برخوردار است که نتایج این منافع چیزی جز ایجاد رانت نبوده است.

جو شکننده بازار مسکن

آهن پرایس :  مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در گفت و گوی خبری اذعان کرد : اگر بخواهیم شرایط جامعه را در نظر بگیریم از طرفی ما از افزایش قیمت ها سود می بریم ولی از سوی دیگر هزینه‌های ساخت واحدهای مسکونی چند برابر می‌شود که اگر دقیق به این موضوع بپردازیم این به نفع ما نیست.

با توجه به حاشیه های موجود در پیرامون  طرح مسکن مهر اگر کسی آگاهی کمی هم از مسکن مهر داشته باشد، بعید است که از پروژه شهر جدید پردیس چیزی نشنیده باشد. در محل کنونی شهر جدید پردیس، در سال‌های قبل از انقلاب قرار بود، یک شهرک ساخته شود که به وسیله آن از حجم عظیم جمعیتی که در پایتخت زندگی می کردند کاسته شود . که کارهای اولیه تاسیس آن آغاز شده بود ، اما با شروع انقلاب، عملیات ساختمانی متوقف شد و سپس وزارت مسکن و شهرسازی در محل آن اقدام به طراحی و احداث شهر جدید پردیس کرد.

یادآوری اتفاقات ابتدایی مسکن مهر پردیس و صف ۳ کیلومتری متقاضیان برای ثبت ‌نام در این پروژه که برای سایر پروژه‌های مسکن تکرار نشد، اما این پروژه عظیم که قرار بود در انتهای سال ۹۲ با ساخت بیش از ۸۰ هزار واحد مسکونی به اتمام برسد، اکنون با گذشت بیش از ۷ سال از مهلت تعیین شده همچنان ادامه دارد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : نهایی شدن طرح جهش تولید مسکن

مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران اظهار کرد: پردیس آخرین پروژه مسکن مهر بود که در کشور شروع شد و از لحاظ حجم عملیات اجرایی و مالی بزرگترین پروژه مسکن مهر به حساب می‌آمد. یعنی بعد از انقلاب تا به امروز پروژه‌ای در مقیاس پردیس نداشتیم. این پروژه ۸۵ هزار واحدی در یک مکان نگاری بسیار پیچیده و با حجم مالی بالایی آغاز شد که متاسفانه یک سری عوامل دست به دست هم دادند تا پروژه پردیس به یک پروژه طولانی تبدیل شود و گروه هدفی که ما به دنبال صاحب‌خانه کردن آن‌ها بودیم به دلیل افزایش زمان ساخت از دست برود.

اولین اتفاقی که افتاد این بود که در سال ۹۱ نوسان  ۳ برابری قیمت دلار را داشتیم و نرخ ارز ۱۰۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تومان رسید. مسکن مهر پردیس هم با همان ۳۰۰ هزار تومانی که مسکن مهر پایه‌گذاری شده بود، شروع شد و اتفاق ناخوشایندی که اثرات منفی در پروژه پردیس گذاشت و سرعت پروژه را کم کرد، همین بحث افزایش قیمت‌ها بود. ما در آن مرحله از لحاظ پیش‌بینی مالی که به مردم اعلام کرده بودیم، عقب افتادیم و قیمت همه چیز افزایش پیدا کرد، برای مثال  میلگرد از ۵۰۰ تومان به ۲۰۰۰ تومان رسید و بعد هم که با تغییرات دولت روبرو شدیم که این موضوعات سیاسی هم در طولانی شدن این پروژه بی‌تأثیر نبود. از سوی دیگر حجم کاری که برای پردیس تعریف شده بود بسیار بالا بود و عملاً در پردیس سه شهر ساخته می‌شد نه یک مسکن مهر. 

در شهرها اگر ۲۰۰۰ مسکن مهر می‌ساختیم ، وسط شهر بود و دسترسی به خدمات آسان بود، ولی پردیس سه شهر بود که هیچ خدماتی نداشت.فاز ۱۱ ما عملا یک شهر ۱۲۰ هزار نفری است و فاز ۸ هم یک شهر ۱۲۰ هزار نفری دیگر تلقی می‌شود. فاز ۵ و ۹ هم یک شهر ۵۰ هزار نفری هستند. در فاز ۱۱، ۳۴ هزار واحد و در فاز ۸ هم حدود ۳۳ هزار واحد برای واگذاری احداث کردیم. اگر بُعد خانوار را ۴ در نظر بگیریم، این سه پروژه هر کدام یک شهر محسوب می‌شوند.