بازار آهن در شوک قیمتی

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن؛ روز گذشته جو روانی حاکم بر بازار موجب شد تا شوک بزرگی به مصرف کنندگان وارد شود. روند عرضه در بورس کالا طی روز گذشته به شکلی پیش رفت که بازار آهن با افزایش نجومی قیمت ها همراه بود. میزان عرضه فولادسازان بزرگ در بورس کالا نقش مهمی در تنظیم هیجان بازار دارد؛ از این رو هر چند فاصله میان عرضه ها کمتر باشد، التهاب در بازار کاهش پیدا خواهد کرد. البته نا گفته نماند که میزان عرضه ها در بورس بسته به میزان فعالیت آنها در بازارهای صادراتی بر می گردد و هر چقدر که فعالیت آنها در بازارهای صادراتی افزایش یابد، توجه به بازار داخلی بصورت چشمگیری کاهش می یابد.

در کل نوسانات بازار داخلی متأثر از عوامل متعددی می باشد از جمله نوسانات نرخ ارز و تقاضای بازار که بر قیمت آهن آلات اثر چشمگیری می گذارد؛ اما در نهایت باید به این نکته توجه کرد که چه بر سر مصرف کنندگان می آید؟

آیا این افزایش نجومی قیمت ها به ضرر مصرف کنندگان نیست؟ آیا نباید فکری به حال مصرف کنندگان واقعی کرد؟ با افزایش نجومی قیمت ها چگونه می توانند از پس مخارج ساخت و ساز خود برآیند؟ در این میان چه بر سر مستأجران می آید؟

تمام این موارد سوالاتی است که مصرف کنندگان در ذهن خود می پرورانند اما در مقابل پاسخ صحیحی دریافت نمی کنند. چطور پس از عرضه محصولات در بورس کالا قیمت ها با افزایش چشمگیری همراه می شود؟ مگر غیر از این است که روزنه های صادراتی باز شده و توجه به بازار داخلی به حداقل رسیده است؟  اما در تحلیل های حاصل از وضعیت بازار آهن به این امر اشاره ای نمی شود!

بازار داخلی نیاز به توجه بیشتری دارد و برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان باید تدابیری اندیشیده شود؛ چراکه در نهایت این سمت تقاضا است که می تواند سمت و سوی بازار را مشخص نماید بدین معنی که یا با تحریم خرید، در مقابل زورگویی بایستند یا با سرمایه گذاری در این بخش به افزایش قیمت های بیش از پیش دامن زنند!

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید. 

مسکن مهر غرق در ابهام

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، با گذشت سال ها از ساخت مسکن مهر در بسیاری از مناطق هم چنان با مشکل زیر ساخت و انشعابات مواجه می باشیم به طوری که از ۲۰۰هزار واحد مسکن مهر هنوز تحویل ۵۰۰هزار واحد آن محقق نشده است و تداوم مشکلات عنوان شده پرونده این نوع ساخت و ساز ها را با چالش روبرو کرده است. چالشی که وعده و وعیدهای مسئولین سال ۹۸ را برای تکمیل و رفع نواقص نشان می دهد که البته شدت کمبود و کاستی ها بیانگر زمان بیشتری برای ایجاد زیرساخت و سایر نیاز های این پروژه بزرگ برای اسکان متقاضیان است. چرا که وعده جشن اتمام مسکن مهر، دو سه سالی است که اعلام می شود، اما خشکی منابع دولتی برای ایجاد زیرساخت های طرح مانع از تحقق این هدف شده است.

اگر چه کارشناسان اذعان داشتند که هدف اولیه مسکن مهر کاهش قیمت مسکن نبوده است و در تورم ۴۰درصدی ایجاد شده و جهش سه برابری نرخ ارز در دولت های نهم و دهم نیز بی تاثیر بوده است.اما واقعیت چیز دیگری را نشان می دهد. حتی اگر هدف ایجاد این چنین پروژه هایی خانه دار شدن اقشار ضعیف جامعه بوده است می توان با جرأت گفت که موفقیت آمیز نبوده و بیش از اینکه مشکلی را از دوش این اقشار بردارد مشکلات عدیده ای را برایشان ساخته است.

روند صعودی قیمت هر متر مربع مسکن مهر از سال ۸۶ با وسوسه ورود مستقیم دولت برای خانه دار کردن مردم مواجه گشت که نتیجه ای جز اینکه پس از ۱۱ سال هنوز پروژه ها به طور کامل تکمیل نشده اند  و تعداد مستاجران نیز از ۲۶ درصد در سال ۱۳۹۱ به ۳۱ درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است،در بر نداشته است.

 احمد اصغری مهرآبادی، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اذعان داشت که دولت به تن هایی قادر به حل همه مشکلات این طرح نخواهد بود و باید طبق نظر وزیر راه و شهرسازی تفاهم نامه ای با استانداران تهیه شود تا تعهدات وزارت راه و شهرسازی و استانداران برای اتمام هرچه سریع تر مسکن مهر در کشور مشخص شود.

 شما می توانید به منظور اطلاع از آخرین پیش بینی وضیعت بازار آهن، تحلیل بازار آهن و خرید آهن آلات به سایت آهن پرایس مراجعه نمایید.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.


اهمیت به بخش تولید، راهکار رهایی از رکود

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، یک خطر جدی برای سال های آینده بازار آهن را تهدید می کند که آن هم کاهش سرانه مصرف آهن و فولاد در کشور است. در حال حاضر سرانه مصرف فولاد کاهش چشمگیری داشته و پیش بینی می شود اگر این شرایط به همین منوال پیش رود، رقم مصرف سرانه به پایین ترین حد خود برسد.

مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن در خصوص کاهش مصرف سنگ آهن بیان کرد: ما در حوزه سنگ آهن نیز مشکلاتی داریم ولی باید این نکته را یادآور باشیم که یکی از عوامل مهم که می تواند کشور را از شرایط فعلی حفظ کند، تولید است. از این رو نمی توان یک بخش را نجات داد اما در مقابل بخش های زیرساختی و مهم را که استخوان بندی اقتصاد هستند، نادیده گرفت؛ بنابراین دولت باید ارجحیت را به حفظ تولید بدهد و درآمدهایی که مربوط به بخش خصوصی واقعی هستند را واقعی سازی کند.

وی در ادامه افزود: نهاده های تولید در این شرایط دچار ضعف خواهند شد، بدین معنی که تولید و فروششان بطور چشمگیری به مشکل بر خواهد خورد که این امر به سایر بخش های تولیدی در کشور نیز منتقل خواهد شد. بهترین راهکار برای رهایی از وضعیت فعلی و گذر از رکود در کشور اهمیت به بخش تولید است که می تواند موجب رونق در بازار و کاهش التهابات شود. متأسفانه تمامی تولیدات سنگ آهنشرایط مناسب و بهینه ندارند؛ از این رو بهتر است به قسمتی از تولیدات در کشور که ارزش نگه داشتن و توسعه را دارند، توجه بیشتری گردد.

کاهش مصرف سرانه فولاد و آهن در داخل کشور می تواند تهدیدی برای اقتصاد داخلی باشد. برای رهایی از رکود باید اهمیت بیشتری به بخش تولید داده شود تا تعادل به بازار باز گردد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید. 

اثرات بورس کالا در صنعت فولاد

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، با ورود به سال جدید کارشناسان معتقدند که اقتصاد کشور در بسیاری از ابعاد نیازمند یک تغییر ساختاری جدی است و با توجه به تحریم‌های پی در پی اقتصادی که در بیش از یک دهه گذشته متوجه کشور بوده استفاده از پتانسیل‌های داخلی برای عبور از این چالش‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

اکنون زمان آن فرارسیده است تا بیش از پیش به دو بازار متمرکز بااستاندارد جهانی که همان بورس کالا و انرژی است توجه شود.این دو بازار در اقتصاد های توسعه یافته جهان دو هدف استراتژیک می باشند اما در کشور ما تحت تاثیر سیاست های محدودکننده دولتی قرار گرفته اند.گرچه این دو دو بازار دارای پتانسیل فراوانی تحول اقتصادی در بلند مدت برای کشور می باشند که راه اندازی بورس کالا در یک دهه گذشته توانست به صنعت پتروشیمی، فولاد و فلزات کمک شایانی کند و در شفافیت عرضه و مسیر مبادلاتی اثری پر رنگ بر جای گذاشته است اثری که با وجود تمام مشکلات توانسته است در بورس کالا به یک سازماندهی منسجم در قیمت گذاری اقلام برسد.البته ضعف هایی در بخش عرضه و تقاضا در بورس نیز وجود دارد اما با این وجود برای صنایع این اطمینان را حاصل می کند که تغییرات قیمتی، تغییرات تقاضا، تقاضای کاذب، کاهش احتمالی عرضه و تمام موضوعات از طریق کانال بورس کالا قابل نظارت می باشد.

 در چند ماه گذشته بوسیله بورس در تابلوی  اعلانات آن وجود رانت در بازار فولاد مشخص و توسط دولت پیگیری شد و با اقدام به موقع وآزاد سازی قیمت ها توسط دولت تداوم رانت بازی متوقف شد.

از دیگر اثرات بورس کالا می توان به تامین مالی برای صنایع مهم و استراتژیک با انتشار اوراق مختلف و رشد جایگاه صنایع پایه کشور، بهبود دسترسی صنایع پایین‌دستی به مواد اولیه، ایجاد توازن نسبی بین مصرف داخلی و صادرات، رصد شکاف‌های تولید و مصرفو...اشاره داشت. با این حال کارشناسان معتقدند سهم این بازار در مقایسه با کل اقتصاد چندان قابل قبول نیست و انتظار می‌رود در دهه جدید نقش این بازار در اقتصاد ملی تقویت شود.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.