افزایش 62 درصدی قیمت مسکن در سال جاری

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، طی چند ماه گذشته  بازار مسکن در اثر التهابات بازار ارز در سیر صعودی قرار گرفت که این جهش قیمت های مسکن بسیار بر کاهش معاملات مسکن اثر گذاشته است.

 کارشناس بخش مسکن در خصوص التهاباتی که طی چند ماه پیش در این بخش ایجاد شده گزارشی مطرح کرد که در پی این گزارش اعلام شد: بر اساس تحلیل  وزارت راه و شهرسازی  بازار مسکن، در مرداد ماه امسال تورم قیمت های بازار مسکن  بارشد ۶۲ درصدی همراه بوده است که به دلیل افزایش غیرمعقول قیمت های مسکن، بسیاری از متقاضیان خرید مسکن و فعالان بازار از خرید و فروش مسکن صرفه نظر کردند.

 این شرایط باعث شد معاملات مسکن با کاهش مواجه شود بطوری که براساس بررسی های صورت گرفته شده این میزان معاملات مسکن امسال حدود 28 درصد کاهش یافته است. در شرایط  فعلی نوسانات ارزی نیز بر کاهش تقاضا مردم برای خرید مسکن اثر گذاشته است بطوری که بسیاری از اقشار جامعه برای خرید و فروش مسکن  رغبتی ندارند؛ همچنین تا به این حال  از سوی وزارت راه و شهرسازی اقدام قابل توجهی برای سروسامان دادن این بخش صورت نگرفته است. 

لذا با توجه به تورم بخش مسکن تنها دولت می تواند تورم بازار مسکن را کنترل کند تا این روند در سیر تعادل قرار بگیرد. در شرایطی که بازار مسکن به سر میبرد افزایش 62 درصدی قیمت خرید مسکن به هیچ وجه منتطقی نیست و برای حل این مشکل دولت و وزارت راه و شهرسازی  باید برای کنترل بازار مسکن، سهم تسهیلات مسکن را برای متقاضیان خرید مسکن افزایش دهند و همچنین قیمت های مسکن بر اساس دستورالعمل عادلانه دولت وضع شود تا همین امر باعث شود متقاضیان مصرفی انگیزه بیشتری برای خرید مسکن پیدا کنند و با گذشت زمان این بخش از رکورد خارج شود.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

عامل تشدید روند نامتعارف بازار فولاد

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، یکی از مهم ‌ترین عامل بحرانی که در بازار فولاد فراگیر شد، ورود رانت و واسطه گران سود جو بود که حذف آن از بازار می تواند زمینه ای را برای بهبود این روند فراهم کند. لذا با برداشته شدن سقف رقابت در بازار فولاد ممکن است در ابتدا قیمت های کلیه محصولات فولادی افزایش پیدا کند اما عرضه و تقاضا در کوتاه‌ مدت در نقطه‌ای‌خود را پیدا می‌کنند و موجب می شود روند  بازار به ثبات خواهد رسید.

متاسفانه در طی چند سال اخیر به جای اینکه کشور در صنعت خود پیشرفت کند روند دلال پروری را طی کرده که ادامه این روند باعث شده واسطه گران با دخالت های نابجای خود برای روند بازار تصمیم گیری کنند همچنین زمانی به مصرف کنندگان نهایی  از بازار سودی حاصل می شود  که دلالان و سوداگران فرصت طلب از بازار حذف شوند  که  منجر می شود روند بازار در سیر تعادل قرار گیرد. همچنین در صورتی که بر اساس بخشنامه‌های دستوری، تولیدکنندگان و مصرف‌کننده  نهایی سودی از بازار دریافت نکردند به دلیل اینکه  روند بازار توسط  دلالان  اداره می شد  رانت ایجاد شده در بازار حاصل جیب واسطه گران شد.

در شرایطی که بازار فولاد به سر میبرد، این حجم رانت در مدت زمان کوتاه، نتیجه دستوالعمل نادرست دولت بوده و برداشته شدن سقف رقابت، بهترین تصمیم در این زمینه است . با توجه به شرایطی که هم‌اکنون وجود دارد، عرضه داخلی ۲ برابر تقاضای داخلی است. لذا این امر نشان می دهد عرضه بالا، نرخ را در نقطه‌ای متعادل خواهد کرد، بطوری که فولادسازهای بزرگ کشور با قدرت وارد بازار شده و بتوانند مقاطع فولادی خود را در بازار عرضه کنند. همچنین اگر مسیر بازار فولاد از این بحران خارج شود می توان  تصمیم‌ها را تعدیل کرد و با گذشت زمان کشور در صادرات ترقی خواهد کرد و همچنین موجب می شود انگیزه را برای صادرکننده به وجود می‌آورد. 

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

نشانه های حذف سقف رقابت در بورس کالا

در دومین روز حذف سقف رقابت قیمتی در بورس کالا شاهد تحرکات بازار آهن  بوده ایم که همین امر نشان می دهد بازار آهن با این اقدامات موافق بوده و عملکرد مناسبی دارد. در حقیقت بررسی بازار آهن حاکی از آن است که این بازار در روز گذشته علی رغم حذف سقف رقابت ها و تصورات پیش از این، ثبات داشته و حتی در برخی مبادی شاهد کاهش قیمت نیز بوده ایم.

از سویی دیگر موضوعی که موجب تحرکات بازار آهن در روز های اینده خواهد شد، افزایش نرخ دلار می باشد. در حقیقت این دو مولفه دو وجه متناقض در بازار محسوب می شوند که موجب می شود روند بازار متفاوت باشد. بصورتی که طی روز گذشته این دو اتفاق موجب ثبات بازار شده است. چنانچه افزایش قیمت دلار رخ نداده بود، قیمت آهن آلات می توانست با کاهش بیشتری همراه شود. اگر چه روز گذشته میزان عرضه محصولات در بورس کالا قابل توجه نبوده و این اتفاق خود می تواند موجب التهابات قیمتی شود چرا که همواره میزان عرضه در بورس با نرخ محصولات در بازار ارتباط مستقیمی دارد.

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، به دنبال کاهش میزان عرضه و همچنین افزایش نرخ دلار در روز های آتی، احتمال افزایش قیمت ها وجود دارد. چرا که هم قیمت دلار رو به بالاست و هم رقابتی در بورس کالا وجود ندارد. اما از ابتدای هفته با وجود این نشانه ها، افزایش قیمت رخ نداده و بازار ازاد روندی کاهشی را در پیش گرفته است.

 با توجه به فضای بوجود آمده در بازار، هر اقدامی ریسک محسوب می شود. به همین علت در حال حاضر شاهد خالی بودن انبار ها هستیم چرا که هیچ یک از تامین کنندگان و انبار دارها ریسک نگه داری محصولات را در انبارها نمی کنند.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

عرضه محصولات فولادی در بورس کالا

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، در اوایل سال جاری هجوم نقدینگی  بازار ارز و سکه را ملتهب کرد بصورتی که  که  التهابات بازار ارز و سکه بازار فولاد را تحت تاثیر قرار داد.  با توجه به اوضاع نامطلوبی که در بازار فولاد ایجاد شده  در چند روز اخیر رئیس اتحادیه آهن فروشان طی نشست های خود با وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص عرضه محصولات فولادی  در بورس کالا مقرر  شد تا تنها آهن فروشان مورد تایید اتحادیه نسبت به خرید از بورس کالا اقدام کنند. لذا مقرر است به زودی عمده محصولات فولادی از قبیل انواع میلگرد و تیرآهن با قیمت به طور معقول در بازار  توزیع شود. 

همچنین طی چند روز گذشته که خرید میلگرد و تیرآهن در بورس کالا با تقاضای کم مواجه شده بود، با گذشت زمان براساس دستورالعمل جدید وضع شده بهبود می گردد بطوری که قرار است به اکثر آهن فروشان برای خرید محصولات خود از بورس کالا کد بورسی تعلق گیرد که به زودی خرید و فروش محصولات فولادی با رونق چشمگیری در بازار فولاد رونمایی شود که شاهد رشد رونق بازار خواهیم بود.

محمد آزاد رئیس اتحادیه آهن فروشان کشور در خصوص التهاباتی که تاکنون در بازار فولاد رخ داده است اظهار داشت که ریشه التهاب های اخیر نوسانات نرخ ارز بوده و تا زمانی که نرخ ارز به ثبات نسبی نرسد شاهد همین وضعیت نابسامان بازار فولاد خواهیم بود. تاکنون بعضی ها بورس کالا را  تحت فشار قرار دادند در حالی که بازار به طور قطعی عامل ایجاد نظم و عدالت بوده همچنین  در این شرایط، اقتصاد کشورما همواره به توسعه این بورس نیاز بسیار دارد. لذا براساس دستورالعمل جدید وضع  شده مقرر است طی هفته آینده قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن کاهش یابد بطوری که تاکنون قیمت هر کیلو آهن به  حدود 5 هزار تومان رسیده است با قیمت کمتر در بازار فولاد عرضه می شود. 

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

بازار آهن آزاد شد

پس از نوسانات بسیار زیاد بازار آهن آلات و همچنین اعمال حکم های متفاوت از سوی مسئولان مربوطه در ماه های اخیر، روز گذشته معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت سقف رقابتی را از بورس کالا حذف نمود تا بدین صورت نرخ بازار و بورس کالا یکسان سازی شده و دلال گری ها از میان برداشته شود. اگرچه تعیین قیمت آهن آلات طبق بازار ارز ثانویه نمی باشد اما بنظر می آید مشکلات با این تصمیم گیری حل شود. به دنبال این اتفاقات این مقام مسئول طی نامه ای به حامد سلطانی نژاد، مدیر عامل بورس کالای ایرانی مجوزی مبنی بر ابطال سقف رقابت برای محصولات فولادی در بورس کالا را صادر نمود.

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، در نامه ارسال شده به مدیر عامل بورس کالا، سه موضوع مهم مطرح شده است که این سه موضوع عبارتند از «قیمت‌های پایه محصولات فولادی»، «نرخ کشف شده کالاها» و از همه مهم‌تر «سقف رقابت». سرقینی در ادامه با اشاره به اهمیت اعمال اصلاحات مطرح شده در تنظیم بازار محصولات فولادی، از مدیر عامل بورس کالا درخواست کرد تا این تغییرات در سیستم سازمان مربوطه از روز سه شنبه 20 شهریور ماه اجرا شود. بر این اساس از تاریخ یاد شده قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا، بصورت متوسط قیمت این محصولات در 4 عرضه آخر تعیین می گردد و بدین صورت سقف رقابت در معاملات بورس کالا برای محصولات فولادی باز می گردد.

احتمال کاهش قیمت ها در بازار

جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت روز گذشته طی گفتگویی در رابطه با کاهش قیمت آهن الاتعنوان کرد: با توجه به تصیمات اخذ شده، به زودی قیمت آهن و فولاد با کاهش چشمگیری مواجه خواهد شد و متوسط قیمت میلگرد به کیلویی 3500 تومان خواهد رسید. همچنین از 24 شهریور ماه تنها کسانی می توانند از بورس کالا خرید نمایند که سفارش آن ها در سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت به ثبت رسیده باشد. پیش‌بینی می شود با توجه به کاهش قیمت انواع محصولات فولادی و به ‌ویژه افت قیمت میلگرد به کیلویی ۳۵۰۰ تومان در بازار، درآمد فولادسازان در بورس نیزحدود ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یابد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.