عمده مشکلات بازار فولاد

به گزارش آهن پرایس  در اخبار بازار فولاد، بسیاری از تولیدکنندگان مقاطع فولادی از نحوه قیمت‌گذاری شمش و دیگر محصولات فولادی در بورس کالا معترض هستند چرا که قیمت پایه محصولات با نرخ دلار نیمایی به دست می‌آمد اما در تاریخ ۱۲ مهر بود که خبر رسید اعضای انجمن فولاد  و وزارت صمت صورت جلسه‌ای را امضا کرده‌اند که طی آن، فرمولی برای تعیین قیمت پایه شمش در بورس کالا ارائه شده است.

دبیر کل انجمن سنگ آهن ایران در این باره گفت: توافق صورت گرفته، اتفاق خوبی در زمینه فولاد است اما باید توجه داشت که هر توافق و هر فرمولی، زمانی معنا خواهد داشت و تأثیر مثبت در مشکلات خواهد داشت که عرضه اتفاق بیفتد...

سعید عسکرزاده با اشاره به اینکه بزرگترین مشکلی که قیمت‌ها را در بازار فولاد بالا نگه می‌دارد، عدم عرضه است، تصریح کرد: عدم عرضه باعث شده بازار متعادل نشود، از سوی دیگر میزان تقاضا به شدت کمتر از میزان تولید آن در کشور است؛ پس اگر عرضه به درستی در بورس کالا صورت می‌گرفت، با فرمول قبل قیمت فولاد هم می‌توانستیم بازار را تنظیم کنیم.

وی تصریح کرد: بحث فرمول‌ها در مشکلات به وجود آمده در بازار فولاد در میان نیست و مشکل ما میزان عرضه در بورس کالا است و اگر میزان عرضه در بورس کالا زیاد شود، قیمت‌ها به هر نحوی به تعادل خواهد رسید.

دبیر کل انجمن سنگ آهن کشور درباره تأثیرگذاری روش ارائه شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: فرمول در نظر گرفته شده برای قیمت فولاد می‌تواند از لحاظ روانی روی بازار تأثیر مثبت بگذارد اما تأثیرگذاری آن مشروط به عرضه درست محصولات در بورس کالا است و اگر عرضه به درستی انجام نشود، مشکلات جای خود باقی خواهند ماند.

عسکرزاده در پایان گفت: باید زمان بگذرد تا ضرایب اصلاحات خود را انجام دهند چرا که این ضرایب ایراد دارند و بسیاری از بنگاه‌داران با این ضرایب کار نمی‌کنند، اما اگر این روش بتواند تعادل را به بازار فولاد بازگرداند، می‌تواند وضعیت سنگ آهن را هم بهتر کند زیرا قیمت‌گذاری محصولات صنایع بالادست با اعدادی غیر واقعی صورت می‌گیرد و اگر این اعداد واقعی شوند و شمش هم در بورس کالا عرضه شود، همه چیز به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی خواهد بود.


اجرایی شدن طرح مالیات بر خانه های خالی

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن،به گفته یکی از مقامات مسئول،مطابق با طرح هایی  که در خصوص بازار مسکن مطرح شده بود مردم بر این گمان بودند که طرح قابل قبول تری باشد، اما اکنون به طرح مسکن ملی اطمینان پیدا کردند و شاهد جو آرام تری هستیم. به گفته وزیر راه و شهرسازی تاثیرات روانی این مسئله بیشتر از آثارعملیاتی است وی همچنین افزود: نرخ مسکن تابع عرضه و تقاضا نیست و تحت تاثیر بازار‌های موازی قرار گرفته است.

وزیر مربوطه در خصوص وجه آورده اولیه اظهار نمود که تاکنون حدود ۱۳۸ هزار نفر از واجدان شرایط و تایید شدگان، پرونده تشکیل داده ‌اند و نیمی از آن‌ها آورده اولیه را واریز کرده‌اند، ایشان تاکید کردند که به همه مردم توصیه می‌کنم فرصت مسکن ملی را برای خانه ‌دار شدن از دست ندهند. همچنین در ادامه از افتتاح اولین پروژه مسکن ملی در چند روز آینده خبر داد و گفت: اولین پروژه مسکن ملی تاچند روز آینده با حضور رییس جمهوری افتتاح می شود.

 وی با بیان اینکه درآینده نزدیک، طرح مالیات بر خانه خالی اجرایی می شود و امید بر این است که سرمایه حبس شده در مسکن خارج شود، با تاکید براینکه تمام کسب و کار‌ها باید شفاف باشند و ما به دنبال شفافیت هستیم تا از درآمد‌های حلال استفاده کنیم، گفت: لیست اول خانه ‌های خالی را به سازمان امور مالیاتی تحویل دادیم و این سازمان می ‌تواند با قوانین موجود نسبت به اخذ مالیات از خانه ‌های خالی اقدام کند.

در بیان دیگر وزیر راه و شهرسازی در خصوص عدم انتشار آمار متوسط قیمت مسکن در برخی مناطق اظهار کرد: نظر ما این است که آمار قیمت و معاملات منطقه یک و سوم تهران حذف شود چراکه این دو منطقه باعث ۵/۳ برابری قیمت متوسط مسکن شده است به گفته ایشان با حذف این آمار متوسط قیمت مسکن در تهران به زیر ۱۵ میلیون تومان می‌رسد.

عرضه نشدن ورق در بورس کالا

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن معاون قضایی دادستان کل کشور ضمن پذیرش این مساله که هنوز توافقات دادستانی با فولاد مبارکه اصفهان عملی نشده است، عنوان کرد: «این کارخانه مدعی شده است که می‌تواند ۹۰ درصد ورق مورد نیاز تولیدکنندگان خودرو، لوازم خانگی و لوله و پروفیل را تولید کند و همچنین اخلاقا، قانونا و کتبا به دادستانی متعهد شده که نحوه عرضه ورق در سطح کشور را اداره کند. اما نمی‌دانیم علت تاخیری که در اجرای این توافق پیش آمده است، چیست.»

درهفته گذشته حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در مصاحبه‌ای بیان کرد که قیمت ورق مورد نیاز تولیدکنندگان لوازم خانگی در بازار آزاد به طور متوسط کیلویی ۱۱ هزار تومان از نرخ جهانی این محصول بالاتر است.‌ این در حالی است که حدود یک ماه پیش، معاون قضایی دادستان کل کشور عنوان کرد از توافق میان قوه قضاییه و فولاد مبارکه اصفهان برای عرضه انواع ورق مورد نیاز تولید کنندگان کشور به صورت سهمیه‌ای در بورس کالا خبر داده بود.

اما با نگاهی به آمار عرضه ورق در چند هفته گذشته در بورس کالا بخصوص به طور قطع می‌توان گفت که توافق معهود هنوز به مرحله اجرا در نیامده است و این هفته نیز اساسا هیچ نوعی از ورق در بورس کالا عرضه نشد. همچنین اظهارنظرهای فعالان بازار آهن از احتکار عمده ورق در میان برخی بنگاهداران آهن و البته بعضی از تولیدکنندگان لوله و پروفیل حکایت دارد. این مسائل نشان‌دهنده آن است که اوضاع ورق در بازار آهن مملکت اصلا خوب نیست و ما هم به همین دلیل، بر آن شدیم تا در گفت‌وگو با سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور اولا پیگیر اجرای توافقات قبلی بشویم و ثانیا آینده بازار ورق و چالش‌های نظارتی پیش روی این بازار آشفته را بررسی کنیم.

عمرانی تاکید کرد که فولاد مبارکه اصفهان در تلاش برای عمل به توافقات خود با قوه قضاییه است و اخیرا نیز اطلاعیه‌ای درباره شرایط فروش انواع ورق‌های خود منتشر کرده که در آن قیمت انواع ورق بین ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان اعلام شده است

تداوم افزایش قیمت مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، نرخ نوسانی ارز و روند رو به نزول بورس، مسکن را به یک صندق سرمایه گذاری ایمن بدل کرده است به طوری که نقدینگی هایی که باید در اختیار بورس قرار بگیرد و در جهت رونق تولید استفاده شود همگی در بخش مسکن حبس شده است که نتیجه آن دو مشکل بزرگ را برای کشور ایجاد کرده است: افزایش قیمت مسکن بخصوص در کلان شهر ها و کمبود مسکن در سطح کشور نسبت به میزان جمعیت و تقاضا. 

براساس گزارش بانک مرکزی، رشد ۱۰درصدی قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در هر ماه به یک روند تبدیل شده است و گویا قرار نیست مانعی بر سر راه این افزایش قیمت افسارگسیخته قرار بگیرد. نکته جالب اینجاست که بخش مسکن از مواردی می باشد که در حیطه اختیار وزارت راه و شهر سازی است اما وقتی موارد این چنینی را از بانک مرکزی میشنویم کاملا مشهود می شود که خود بانک مرکزی از بخش مسکن به عنوان یک صندق سرمایه گذاری استفاده می کند و تا زمانی که منفعت دولت در بخش مسکن باشد بعید است شاهد تغییر جدیدی در ساختار اقتصادی پیش رو در زمینه بازار های سرمایه باشیم چرا که بررسی چند ماه نخست سال تأییدکننده این مسئله است.

 بر این اساس در فروردین‌ ماه امسال، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۱۵میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود. در ماه بعد این قیمت با افزایش ۱۱درصدی به متوسط هر مترمربع ۱۶میلیون و ۹۷۰هزار تومان رسید. خردادماه نیز با رشد ۱۱/۶ درصدی این قیمت به نزدیک متوسط ۱۹ میلیون تومان در هر مترمربع رسید و حالا میانگین قیمت، چیزی در حدود  ۲۴میلیون تومان می باشد. 

بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در سال۹۹، وضعیت بازار در مرداد ماه را بررسی کرده است. براساس این گزارش، خریداران در مرداد ماه برای خرید و فروش هر مترمربع واحد مسکونی، متوسط ۲۳میلیون و ۱۰۰هزار تومان هزینه کرده‌اند که نسبت به ماه قبل ۱۰/۵ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۷/۴ درصد بیشتر بوده است.

اکنون برگشت بازار بورس در ۲ ماه گذشته، کاهش شاخص و بازدهی منفی، جمعیت زیادی را غافلگیر کرده و به دغدغه جدید اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده است. ردیابی خریداران مسکن در معامله ‌های گذشته از فعال ‌ترشدن تقاضای سرمایه‌ای ملک حکایت دارد و به ‌این ‌ترتیب تقاضای غیرمصرفی در بازار مسکن که هم بر حجم معامله‌ها اثر فزاینده گذاشته هم بر قیمت آپارتمان‌ها، از ابتدای سال با موتور «بورس» درحال شارژ است.