شیوع کم فروشی در بازار آهن

آهن پرایس: محمد صادق چیت ساز، عضو هیئت مدیره اتحادیه صنفی توزیع کنندگان آهن و فولاد در رابطه با تولید در حوزه فولاد و آهن اظهار کرد: در تولید محصولات فولادی عواملی همچون کم فروشی و همچنین فروش محصولات غیراستاندارد تاثیر گذار هستد و در جهت رفع موانع موجود در این حوزه می بایست اقدامات جدی تری صورت پذیرد.

وی در ادامه افزود: برطرف کردن موانع تولید  در حوزه آهن و فولاد به همکاری دولت با تولیدکننگان و توزیع کنندگان بستگی دارد؛ در این رابطه وی بیان کرد: عواملی همچون رشد قیمت حامل های انرژی و ازسوی دیگر دریافت مالیات های چندین برابری، بر افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار تاثیر گذاشته اند. این موضوع موجب شده تا توان خرید مشتریان پایین آمده و رکود در بازار در روزهای قبل از برگزاری انتخابات حکم فرما شود. عضو هیئت مدیره اتحادیه صنفی توزیع کنندگان آهن و فولاد، تصریح کرد: در حال حاضر در بازار شاهد کم فروشی و همچنین فروش محصولات غیر استاندارد هستیم که نظارت جدی برای رفع این مسئله آغاز شده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ناامیدی خریداران از افت قیمت آهن

وی در رابطه با موضوع کم فروشی محصولات فولادی در بازار بیان کرد: مسئله کم فروشی در بازار به گونه ای رخ می دهد که میلگرد و تیرآهن هایی که در بازار موجود هستند، گاها از وزن استاندارد خودشان پایین تر عرضه می شوند و به صورت شاخه ای عرضه شده نه به صورت کیلویی؛ همین عوامل موجب ضرر مصرف کنندگان می شود. چیت ساز افزود: برخی از تولیدکنندگان حوزه تیرآهن و نبشی بنابر سفارش متقاضیان به تولید محصولات فولادی با وزنی کمتر و کیفیتی پایین تر از حد معمول اقدام می کنند.

وی در ادامه گفت: سال هاست که در سه استان مازندران، گیلان و بخشی از آذربایجان با فروش میلگرد و تیرآهن به صورت شاخه ای مواجه هستیم نه کیلویی. به عنوان مثال وزن تیرآهن های سایز کمتر از ۱۴ می بایست چیزی حدود ۱۵۰ الی ۱۵۵ کیلوگرم باشد، اما تیرآهن هایی که در این استان ها تولید می شوند وزنی حدود ۱۱۰ الی ۱۳۰ کیلو را دارا می باشند. این تیرآهن ها در بعضی از بخش های ساختمان ها در جهت ایمنی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند ولی حتی دیده شده که در تمامی ساختمان از این محصولات استفاده شده است که این امر بسیار خطرناک می باشد.

محمد صادق چیت ساز افزود: در رابطه با ورق استیل نیز همچون میلگرد و تیرآهن شاهد تخلفاتی می باشیم؛ با وجود اینکه تولید این محصول در حجم پایین و در کارخانه های نامعتبر صورت می گیرد اما در این رابطه نیز در حال بررسی هایی می باشیم. وی در پایان تاکید کرد: سازمان ملی استاندارد ایران در حال تهیه و تدوین مقررات برای برخورد با متخلفان می باشد؛ علاوه بر این سازمان اتحادیه صنفی فروشندگان و توزیع کنندگان آهن آلات و فولاد هم به طور جدی در حال بررسی تخلفات بوده و در جهت رفع موانع این حوزه در تلاش می باشد.

احتمال افزایش نرخ اجاره

آهن پرایس: محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به این موضوع که این سازمان راهکارهایی در رابطه با بازار اجاره به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد کرده است اذعان کرد: در هفته های اخیر چندین نشست و کارگروه علمی و تخصصی مرتبط با بحث بازار اجاره برگزار شده و صحبت‌های لازم هم در این خصوص انجام شده است.

وی در ادامه افزود: این هفته کارگروه‌ها تمامی بخش‌ها و تصمیمات لازم در رابطه با بازار اجاره را بررسی و هفته آینده هم ستاد ملی مقابله با کرونا، مصوبات و جزئیات بازار اجاره از جمله تعیین سقف اجاره و همچنین پرداخت وام ودیعه مسکن را بررسی خواهند کرد. محمود زاده  در گفت و گویی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی و همچنین معاونت مسکن و ساختمان تمامی جوانب بازار اجاره را بررسی و پیشنهادات خود را هم در رابطه با سقف اجاره و همچنین وام ودیعه مسکن ارائه کرده است.

براساس این آمار در اوایل تیرماه سال گذشته مصوبه افزایش ۲۵ درصدی سقف اجاره و همچنین پرداخت وام ودیعه مسکن به کلان شهرها و شهرهای کوچک اعلام شد. همچنین در ابتدای امسال هم مصوبه تمدید قراردادهای اجاره را هم وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرد. طبق گزارش های میدانی بازار اجاره امسال نسبت به سال گذشته از آرامش بیشتری  برخوردار بوده و هنوز اجاره‌ها با افزایش چشمگیری روبرو نشده است و با وجود آنکه به تازگی فعالیت مشاوران املاک آغاز شده هنوز فایل‌های اجاره چندانی به مشاوران املاک ارائه نشده است و از سوی دیگر تمدید مجدد قراردادهای اجاره باعث شده که فایل‌های زیادی ارائه نشود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : شمارش معکوس اخذ مالیات مسکن

از سوی دیگر مشاوران املاک اعتقاد دارند که بسیاری از صاحب خانه ها منتظر تعیین سقف اجاره هستند تا بتوانند واحدهای خود را به بازار ارائه کنند. هرچند به نظر می‌رسد امسال با سال گذشته تفاوت‌هایی دارد، به طوری که با راه اندازی سامانه املاک و اسکان و ثبت نام سرپرستان خانوار در این سامانه شاید عرضه واحدهای مسکونی در این بخش افزایش یابد اما بعید به نظر می‌رسد که این طرح به بازار اجاره امسال کمکی کند،  بنابراین باید از ابتدای آغاز فصل نقل و انتقالات منتظر اتفاقات تازه و افزایش‌های چشمگیر اجاره در بازار باشیم.

ایجاد رینگ صادراتی فولاد در بورس

آهن پرایس: مصطفی عبداللهی، عضو هیاًت ‌مدیره انجمن نورد کاران فولادی ایران در رابطه با ایجاد رینگ صادراتی در بورس کالا بیان کرد: انجمن نوردکاران از رینگ صادراتی مقاطع اطلاعات دقیق در اختیار ندارد و با جدیت با واسطه ها برای صادرات مقاطع مخالف است. 

عبداللهی در ادامه ذکر کرد: هنوز اطلاعات کامل و شفافی از رینگ صادراتی بدست ما نرسیده و در حال حاضر اطلاعات ما در رابطه با این رینگ محدود است و هدف تشکیل، زمان شروع به کار، عملکرد و ساز و کار آن مشخص نیست و ما در جریان تشکیل آن قرار نگرفته ایم.

عضو هیاًت ‌مدیره انجمن نورد کاران فولادی ایران در رابطه با مزیت ایجاد رینگ صادراتی در بورس کالا، گفت: با ایجاد این رینگ اگر نوردکاران تمام امور صادرات را خودشان انجام دهند خود به خود واسطه ها و دلالان حذف می شوند و از دخالت واسطه ها برای خرید و فروش محصولات فولادی جلوگیری می شود. 

مصطفی عبداللهی خاطر نشان کرد: در صورتی که تولیدکنندگان خود محصولاتشان را صادر کنند با توجه به حذف واسطه ها در بازارهای صادراتی می توانند کالاهای خود را با برند و با کیفیت مطلوبی عرضه کنند. اما وجود دلالان در بازار مشکلاتی در خصوص برگشت دلار و تعهد ارزی را ایجاد می کند. در حالی که وقتی یک شرکتی با مشخصات خودش محصولاتش را صادر می کند قابل رهگیری و ردیابی است .

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سرنوشت صادرات محصولات فولادی

وی با اشاره به از دست دادن بازارهای صادراتی، افزود: وقتی دلالان و واسطه گران به فعالیت خود در بازار صادراتی ادامه دهند ممکن است به اسم یک محصول و با سند صادراتی آن  محصول، کالای بی کیفیت دیگری به بازار صادراتی عرضه شود که این به معنای از دست رفتن آن بازار صادراتی است.

در این میان بهادر احرامیان، نایب رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مورد ایجاد رینگ صادراتی در بورس کالا، گفت: تولیدکنندگان محصولات فولادی در دو سال گذشته به منظور کنترل قیمت‌های داخلی تحت فشار گذاشته شده‌اند تا محصولات خود از جمله شمش و میلگرد را با قیمت‌ های پایین ‌تر از قیمت‌ های جهانی در بازار عرضه کنند، در حالی که این کار موقعیت مناسبی برای افراد فعال در بازار صادراتی ایجاد می ‌کرد تا بتوانند این محصولات را که برای مصرف‌ کنندگان داخلی هدف‌ گذاری شده بود، با قیمت پایین ‌تر خریداری و صادر کنند.

 همچنین احرامیان در ادامه افزود: گسترش و توسعه رینگ صادراتی می تواند فضایی ایجاد کند تا مشکلات  و موانع موجود در صادرات حل شود و رینگ صادراتی باعث می‌شود بین محصولاتی که هدف صادراتی دارند، رقابت خوب و آزادی شکل بگیرد تا دیگر شاهد این مشکلات در بازار صادراتی نباشیم و در این میان، شرکت‌های تجاری با ورود خود به رینگ صادراتی می ‌توانند رونق قابل توجهی را ایجاد کنند.

شمارش معکوس اخذ مالیات مسکن

آهن پرایس: طبق گفته مسئولان بخش مسکن، دو ماه دیگر نخستین قبوض مالیاتی برای خانه‌های خالی در کلان شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت فرصت باقی مانده که این شرایط موجب عرضه خانه‌های خالی به بازار مسکن و اجاره شده است اما با بررسی های میدانی انجام شده در حال حاضر این موضوع نه تنها پیامد مثبتی بر بازار اجاره نداشته، بلکه نوسانات قیمتی این بازار را دوچندان کرده است.

با شروع سال ۱۴۰۰ اطلاعات ۱.۳ میلیون واحد مسکونی که به‌عنوان خانه خالی شناسایی شده بود، از وزارت راه و شهرسازی جهت اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی ارسال شد. حالا که فقط ۲۰ روز تا پایان مهلت ثبت املاک حقیقی و حقوقی در سامانه ملی املاک و اسکان باقی مانده است، باید منتظر تطبیق نهایی این فهرست با اطلاعات حاصل از خود اظهاری مردم در سامانه ملی املاک و اسکان ماند تا بعد از آن دریافت مالیات از خانه‌های خالی از اول مرداد وارد فاز اجرایی شود.

از اول مرداد ماه به بعد، خانه‌هایی که در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر حداقل به‌مدت ۱۲۰ روز از ابتدای سال ۱۴۰۰ خالی بمانند باید مبلغی را به‌عنوان مالیات بپردازند و با توجه به شواهد، در این مورد برای مالکان حقیقی و معمولی هیچ تخفیف و شرایط ویژه ای در نظر گرفته نمی شود. بر این اساس، مالکان حقیقی خانه‌های خالی که مانند مالکان بزرگ، حقوقی‌ های بانکی و نهادی قدرت چانه‌ زنی با مجریان قانون یا مهارت پیگیری امور حقوقی برای استفاده از خلأ‌های قانونی ندارند، باید خود را برای جریمه قانونی کلانی آماده کنند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سیر صعودی قیمت مسکن ملی

در این میان احتمالا ثبت‌نام نشدن تعداد بالایی از املاک در سامانه ملی املاک و اسکان به تمدید مهلت ثبت‌نام در این سامانه یا تأخیر در آغاز صدور قبض‌های مالیاتی رخ دهد، اما حتی با وجود تاخیراتی در صدور قبض مالیات در نتیجه این موضوع تغییری ایجاد نمی شود و درنهایت هر واحد مسکونی که بدون دلیل موجه قانونی از ابتدای امسال بیش از ۱۲۰ روز متوالی یا غیر متوالی خالی مانده باشد باید در سال اول معادل ۶ برابر مالیات بر اجاره آن واحد، در سال دوم معادل ۱۲ برابر و در سال سوم معادل ۱۸ برابر مالیات بر اجاره تعلق گرفته به واحد را به‌عنوان مالیات بر خانه خالی بپردازد. این مالیات به‌صورت ماهانه محاسبه و در حساب بدهی مالک منظور می‌شود و رقم آن به ‌قدری سنگین است که در همان سال اول می‌تواند به مبلغ کل اجاره سالانه ملک نزدیک شود.

با توجه گفته ی مسئولان این حوزه این گونه برداشت می شود که این بار، ماجرای اخذ مالیات از خانه‌های خالی شوخی نیست و گام نخست برای مصرفی‌سازی کالای مسکن است. مشاهدات میدانی  از بازار مسکن و اجاره و دفاتر مشاوران املاک حاکی از این است که در سایه این اتفاق اثرگذار، بخشی از خانه‌های خالی را مالکان آن‌ها برای فروش یا اجاره وارد بازار کرده‌اند، اما تعداد آن‌ها در مقایسه با اعدادی که وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌کند، رقم چشمگیری نیست.

ناامیدی خریداران از افت قیمت آهن

آهن پرایس: آمار منتشر شده از وضعیت روز گذشته بازار آهن نشان می دهد که این بازار تحت تاثیر عوامل بسیاری که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد با افزایش قیمت ها مواجه بود. بازار ارز در ابتدای روز روند با ثباتی را سپری می کرد اما این روند دوام چندانی نداشت و از ساعاتی از روز نرخ ارز مجددا افزایشی شد و از کانال ۲۳ هزارتومان عبور کرد و به ۲۳ هزار و ۲۵۰ تومان رسید.

از سوی دیگر روز گذشته در معاملات بورس کالا شاهد رقابت ۰/۷ درصدی برای خرید شمش بودیم، اما لازم به ذکر است که عبور قیمت شمش از کانال ۱۲ هزارتومان و همچنین رسیدن میانگین قیمت های پیشنهادی به چیزی حدود ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان را می توان هشداری برای افزایش قیمت ها در نظر گرفت.

از بازارهای جهانی نیز خبرهایی از افزایش مجدد قیمت سنگ آهن به گوش می رسد؛ در این میان تقاضای قوی از رشد قیمت محصولات فولادی همچنان حمایت می کند و این به معنای آن است که افزایش سه درصدی قیمت پایه شمش که روز گذشته بدون در نظر گرفتن عدم تقاضای واقعی در بازار با آن مواجه شدیم، احتمال دارد هفته آتی نیز مجددا تکرار شود. تمام این شرایط کافی بود تا تولیدکننگان انواع آهن آلات به افزایش قیمت محصولات خود اقدام کنند. البته برخی همچنان قیمت های اعلامی خود را بدون تغییر اعلام کردند، اما جو کلی بازار با شیب ملایم صعودی همراه بود.

در میان در قیمت هایی که از سوی تولیدکننگان انواع محصولات فولادی اعلام شد، شاهد افزایش قیمت میلگرد بودیم؛ به این صورت که اغلب شرکت ها حدود ۲۰ الی ۲۰۰ تومان قیمت های اعلامی خود را افزایش دادند و تعداد قابل توجهی نیز محصولات خود را بدون تغییر در قیمت ها روانه بازار کردند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: سنگ آهن گرفتار سیاست های چین

قیمت میلگرد ۱۴ راد همدان با نرخ ۱۴ هزار و ۷۱۵ تومان اعلام شد و شرکت نورد گلستان قیمت میلگرد خود را ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد که بیشترین قیمت اعلام شده در میلگرد سایز ۱۴ در روز گذشته محسوب می شد. شرکت بردسیر کرمان نیز کمترین قیمت میلگرد را با نرخ ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان برای محصولات خود در نظر گرفته بود.

در بازار نبشی و ناودانی، بیشتر محصولات با ۱۰۰ تومان افزایش قیمت اعلام و روانه بازار شدند و برخی نیز در این میان ترجیح دادند قیمت های خود را بدون تغییری اعلام کنند؛ لازم به ذکر است که تعدادی از شرکت های این حوزه به بستن فروش خود اقدام کردند و با اعلام قیمت دوم، به افزایش قیمت اقدام کردند.

در بخش دیگر، در بازار تیرآهن نیز شاهد افزایشی بودن قیمت های اعلامی بودیم؛ به نحوی که قیمت تیرآهن کیلویی ۱۰۰ تومان افزایش همراه با ثبات را شاهد بود. در بخش تیرآهن شاخه ای، در شاخه های پر فروش یک شرکت بدون تغییر قیمت محصولات خود را در این حوزه اعلام کرد و قیمت تیرآهن ذوب آهن نیز با افزایش ۳۰ الی ۴۰ هزار تومانی اعلام شد. فروشندگان پروفیل نیز همچون سایر بخش ها افزایش قیمت را در محصولات خود اعمال کردند، به این صورت که قیمت پروفیل روز گذشته ۱۰۰ تومان افزایش یافت و در این بین برخی مبادی نیز ثبات قیمت داشتند.

با وجود شرایطی که در بازار به وجود آمده است، دغدغه این روزهای متقاضیان در بازار آهن یافتن بهترین زمان جهت اقدام به خرید می باشد. با توجه به اینکه به روزهای برگزاری انتخابات نزدیک می شویم احتمال نوسان قیمت ها در بازار وجود داشته و همچنین ممکن است با کاهش قیمت ها نیز مواجه شویم؛ اما شواهد همواره ثابت کرده است که روند نزولی قیمت ها دوام چندانی نداشته است. بنابراین متقاضیان می بایست با در نظر گرفتن نقدینگی و نیاز خود و همچنین توجه به شرایط بازار به خرید آهن آلات مورد نیاز خود اقدام کنند.