انتظار عقب گرد قیمت فولاد

آهن پرایس: این روزها ابهامات بازار فولاد افزایش یافته و می توانیم رکود بازار را به وضوح مشاهده کنیم. البته این رفتار در اوج قیمت های این روزها منطقی به نظر می رسد. اعلام نتایج انتخابات و ریاست جمهوری آیت الله رییسی و انتظار برای نتایج مثبت در مذاکرات وین و سیگنال های موجود در بازار ارز گویای این است که در آینده احتمال رشد قیمت ها مبهم و ناواضح است. 

در این شرایط پیش بینی افت قیمت جهانی نیز صحیح به نظر می رسد، بنابراین خریدهای سابق بر این که به صورت ارائه سفته و همچنین واسطه گری بود محدودتر از قبل پیش بینی می شود. بر اساس این شرایط موجود می توان انتظار یک عقب گرد در بازار فولاد را داشت که نیازمند تحلیل و بررسی های بیشتری است. 

از گذشته تاکنون، ماه های گرم سال زمان رشد تقاضای فولاد علی الخصوص مصنوعات ساختمانی بوده است و در حال حاضر نیز وضعیت معاملات در بازار آزاد برای میلگرد و تیرآهن به نسبت ماه های قبل جذابتر است. ولی به طور کلی در مقایسه با سال گذشته راکد می باشد، همچنین آنچه که به چشم می خورد خریدهای هیجانی به امید سرمایه گذاری و کسب سود حاصل از نوسان قیمت ها نیز محدود شده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: چگونگی مقابله با افزایش قیمت شمش

قیمت میلگرد در پایه قیمتی ۱۶ هزار تومانی که بالاترین رکورد تاریخی قیمت در بازار فولاد است؛ یک سیگنال بسیار مهم در کاهش تقاضای سفته بازی است. لازم به ذکر است رکود نسبی در بازار املاک جذابیت احداث واحدهای جدید را کاهش داده و سرعت ساخت را کاهش داده است. در شرایط فعلی دورنمای مبهمی پیش روی بازار مسکن است از آنجایی که تلاش برای کاهش استفاده از مصالح ساختمانی بیشتر شده است نگرانی خاص خود را در خصوص استحکام بنا به همراه خواهد داشت. 

موارد فوق را می توانیم با نوسان محدود قیمت های جهانی همسان ارزیابی کنیم چرا که نه تنها میل به افت نرخ در بازارهای بین المللی وجود دارد بلکه در روزهای اخیرا پراهمیت تر شده است. تغییر در سیاست های پولی امریکا اثر مستقیمی در بسیاری از بازارها دارد و ناخودآگاه بر بازار جهانی فولاد با محوریت چین و سایر مصرف کنندگان و صادر کنندگان بزرگ فولاد نیز موثر خواهد بود؛ بنابراین باید احتمال افت قیمت فولاد و بسیاری از کالاها  را در نظر گرفت که تاثیر مستقیم بر بازار داخلی و مخصوصا بازارهای صادراتی بر جا می گذارد. 

می توان به این نتیجه رسید که تقاضای غیر واقعی و دقیق تر تقاضای سرمایه ای و سفته بازی ریسک بسیار بالایی پیدا کرده و هر شخصی توان ورود به این بازی پر ریسک را ندارد. از سوی دیگر رشد قیمت ها باعث شده که به طور کلی جذابیت خرید کاهش یابد و افت قیمت ها بیشتر شود. در شرایط فعلی تنها مصرف کننده واقعی که لزوما باید کالای مورد نیاز خود را تهیه کند مهم ترین رکن بازار بوده و عملکرد این بخش از تقاضا بر سایر ارکان بازار تاثیر مستقیم خواهد داشت. افرادی هم که به طور قطعی خریدار نهایی هستند در شرایط فعلی تلاش می نمایند تا کمترین ریسک را متحمل شوند و بر همین اساس خرید خود را به اندازه ضرورت انجام می دهند و قطعا در این خصوص سختگیری و احتیاط زیادی خواهند داشت.

تحولات بازار مسکن در دولت جدید

آهن پرایس: رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه آیت الله رییسی از اولویت های برنامه های خود رشد تولید و رونق بازار مسکن را در دستور کار قرار داده است گفت: افزایش عرضه منجر به ثبات قیمت مسکن می شود و انتظار داریم در نیمه دوم سال جاری آثار برنامه های آیت الله رییسی را به شکل ثبات و حتی کاهش قیمت مسکن شاهد باشیم.

آیت‌الله رئیسی، مسکن را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و اعلام کرده که از روز اول مسئله مسکن را پیگیری می‌کند. این نشان می‌دهد که منتخب مردم، درک درستی از تاثیر مسکن بر معیشت مردم و همچنین رونق اقتصادی دارد. به هر حال مسکن یک  صنعت مادر است که دست کم ۱۸۴ شغل کلیدی را در بر می‌گیرد، یعنی اگر مسکن به رونق برسد اقتصاد کشور نیز رونق می گیرد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: شرایط دریافت وام ودیعه مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه آشنایی کاملی با تفکر و برنامه‌های آیت‌الله رئیسی دارد، گفت: رئیس جمهور منتخب هر کجا بوده تا جایی که توانسته آثار مثبت و خوبی از خود به جا گذاشته است. به طور مثال معمولا از اینجانب موضوع کد رهگیری را پیگیری می کرد و تنها یک دلیل داشت که ایشان ذاتا به شفافیت در همه زمینه ها اعتقاد دارد. برنامه دیگر ایشان برای احداث سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور است که قطعا با برنامه ریزی، پشتیبانی مالی و پشتکار، احداث یک میلیون واحد مسکونی دور از انتظار نخواهد بود. 

رییس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد که بنده معتقدم در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ نشانه های خوبی در شکوفایی مسکن دیده خواهد شد. البته نیاز است یک بازه زمانی ۳ ماهه به اقای رییسی فرصت بدهیم تا بر امور اشراف پیدا کنند. ایشان ادامه داد: به دلیل اینکه نگرش آقای رئیسی به ساخت و ساز است بسیار خوشبین هستیم که با افزایش عرضه، قیمت ها در بازار مسکن کنترل شود. پیش‌بینی بنده این است که در آینده متغیرهایی که منجر به کاهش قیمت مسکن می‌شود، بر متغیرهای افزایشی غلبه می‌کند. بدین ترتیب انتظار داریم قیمت ها به ثبات برسد، همچنین از رکود فعلی خارج خواهیم شد.

تداوم رکود در بازار آهن

آهن پرایس : روز شنبه در حالیکه  قیمت دلار کاهش ۶۲۰ تومانی داشت و به کانال ۲۳ هزار تومان بازگشت و با قیمت ۲۳ هزار و ۷۳۰ تومان به فروش رسید، اما در بازار آهن قیمت ها همچنان با ثبات همراه بود. البته برخی شرکت های میلگرد، نبشی، ناودانی، قیمت خود را کاهش داده اند؛ اما قیمت شمش در بورس کالا در برابر کاهش قیمت مقاومت می کند. جالب است که در همین بازار فعلی نیز قیمت مقاطع نسبت به معاملات بورس کالا پایین تر است و این نشان دهنده ی سایه تورم منفی بر بازار است.

در بازارهای جهانی خبرها حاکی از آن است که قیمت مواد اولیه در چین دوباره صعودی شده و دولت چین هم اعلام کرده که تلاش های خود را برای کنترل بازار بیشتر می نماید. البته اغلب کارشناسان معتقدند تلاش های دولت چین تاثیرگذار نخواهد بود. 

در این شرایط که قیمت شمش داخلی به قیمت شمش صادراتی تنه می زند و از سمت دیگر رکود سنگینی در  بازار موج می زند، مذاکرات وین به اواسط تیر ماه موکول شد و پیش بینی می شود در دولت آقای روحانی نتیجه آن مشخص نشود. از سوی دیگر تا آمدن دولت جدید نیز ۴۵ روز دیگر باقیست و شاید این به معنی ادامه رکود بازار آهن باشد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: انتظار افت قیمت آهن در دولت جدید

با این تفاسیر، در روز شنبه شاهد ثبات حداکثری در قیمت میلگرد بودیم و  در این میان ۳ شرکت کاهش ۴۰ الی ۱۰۰ تومانی را بر قیمت محصولات خود اعمال کردند. بالاترین قیمت میلگرد ۱۴ مربوط به شرکت نورد فولاد گلستان با قیمت ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان و کمترین قیمت روی ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان متوقف شده است. 

قیمت نبشی و قیمت ناودانی نیز روز گذشته در بازار آزاد با ثبات در اکثر مبادی فروش عرضه شد و در مقابل دو شرکت قیمت محصولات خود را حدود ۲۰۰ تومان کاهش دادند. قیمت تیرآهن در بازار امروز در بخش کیلویی ثابت بود. در بخش تیرآهن شاخه ای نیز تنها کاهش ۲۰ هزار تومانی یکی از شاخه‌های سنگین رویت شد و در سایر سایز ها قیمت ها بدون تغییر اعلام شد. ثبات قیمت ها در بازار پروفیل نیز به چشم می خورد، به این صورت که اکثر فروشندگان پروفیل نیز قیمت‌هایشان را ثابت نگه داشتند؛ تعداد زیادی هم از اعلام قیمت محصولات خود در این حوزه خودداری کردند.

چگونگی مقابله با افزایش قیمت شمش

آهن پرایس: نوردکاران در نامه ای مکتوب به نهادهایی قضایی از وزیر و قوه قضاییه و واحد های امنیتی تقاضا کرده اند که دلیل افزایش قیمت یکطرفه شمش را از بورس کالا تقاضا کنند. سید احمد رضوی نیک، رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران در پی اشاره به افزایش قیمت شمش داخلی از بازارهای جهانی بیان کرد : افزایش قیمت شمش در بازار داخلی کشور دلیل و اساس منطقی ندارد و نمیتوان تحلیل کرد که این افزایش قیمت شمش ناشی از کاهش یا افزایش قیمت حاملهای انرژی بوده است.

وی همچنین اضافه کرد: برنامه ها و سناریوهای مشترک فولادسازان و شرکت بورس کالا  دلیل اصلی افزایش قیمت شمش در بورس کالاست تا با این کار بین نوردکاران اختلاف ایجاد شود و با در فشارگذاشتن نوردکاران به اهداف خود برسند. همچنین ایشان اشاره چشم گیری به این امر داشت که بورس کالا و فولادسازان از زمانی در تعیین قیمت محصولات فولادی مداخله کردند که در یکی از جلسات فولادی آقای رزم حسینی وزیر صمت، نماینده بورس کالا را از جلسه بیرون کرد ولی بلافاصله طی یک نامه دستوری از طرف اقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور، اختیار قیمت گذاری از وزارت صمت سلب شد و به بورس کالا داده شد و این سناریو ساخت مافیای فولاد را رقم زد تا آنچه که خودشان می خواهند انجام دهند.

 وی اشاره داشت که پس از این بود که بورس کالا در جلسات به صراحت اعلام کرد که از وزارت صمت تبعیت نمی کند و هر آنچه که در هیات مدیره بورس کالا که اغلب اعضای آن فولاد سازان هستند تصمیم گیری شود به بورس ابلاغ می گردد.

ایشان همچنین تصریح کرد: امسال قیمت تمام شده شمش از ۵ هزار تومان  کمتر می باشد و در پایه به مبلغی مابین ۶۵۰۰ الی ۶۷۰۰ تمام می شود اما هم اکنون قیمت شمش ۱۳۴۰۰ تومان در بورس کالا قیمت گذاری شده است که با افزایش ۹ درصد ارزش افزوده به مبلغ ۱۴۴۰۰ تومان رسیده است و هیچ نهادی در کشور پیگیر این مسئله نمی باشد. نه تنها با این افزایش قیمت مواجه شدیم بلکه مارجین سه درصد مثبت و منفی لحاظ کرده که بتواند قیمت را بالانس نماید و همچنین قیمت محصولات طویل فولادی را با همکاری فولاد سازان بر اساس نرخ روز CIS  تعیین نماید.

رییس انجمن نوردکاران اشاره داشت توزیع در زنجیره فولاد نه تنها عادلانه نیست بلکه سود در میانه زنجیره حدود ۳۰۰ درصد و در پایان زنجیره حدود ۵ درصد می باشد ، و با چنین زنجیره ای نه تنها نوردکاران سود نمی کنند بلکه با شکست مواجه خواهند شد. 

فولاد سازان با ایجاد  جو روانی بازار بر عرضه و تقاضا در سال مانع زدایی و تولید  تلاش دارند نوردکاران را بیکار نمایند و مانع صادرات آنان شوند. همچنین ایشان اشاره داشت فولاد سازان در بورس کالا پایه قیمتی میلگرد صادراتی  ذوب آهن را که قیمت ۶۷۰ دلار دارد را به قیمت ۷۸۰ دلار گزارش کرده اند و نورد کاران نیز بر اساس قیمت پایه فولاد خراسان و ذوب آهن اصفهان ۲۰ دلار گرانتر از ۶۷۰ دلاری میلگرد برای صادرات خریداری کرده اند اما هم اکنون بانک مرکزی در مقابل آن ها قرار گرفته است، زیرا بانک مرکزی از صادرکنندگان محصولات نوردی خواسته که بر اساس ۷۸۰ دلار، ارز دریافتیشان را تحویل دهند.

این در حالیست که نوردکار محصول خود را ۷۱۰ دلار فروخته و ۷۰ دلار مابقی را بدست نیاورده است چه بسا که بخواهد به بانک مرکزی پرداختی داشته باشد و همین امر باعث جریمه این واحد ها شده است و با ابزار دولتی و خصولتی در صنعت فولاد می خواهند تا مرداد به همین صورت ادامه دهند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: عوامل جهش قیمت میلگرد

لازم به ذکر است در صنعت فولاد با مافیا مواجه هستیم و هر جا لازم بدانند از ابزار دولتی استفاده می کنند و حتی دولت نیز بخشنامه ای صادر و اجرا می کند و در جایگاه عمل معاون اول بخشنامه را ابطال میکند و بازار دچار نابسامانی می شود. 

ایشان در مورد اقدام انجمن برای مقابله با افزایش قیمت شمش اظهار داشت: انجمن در پی نامه های متعدد به سازمان های نظارتی و بورس کالا از افزایش قیمت ابراز نگرانی داشت اما بورس کالا نه تنها پاسخ نامه را نداده بلکه حتی پاسخ شفاهی نیز ارائه نکرده اند . نوردکاران نیز مجبور شده اند با اسناد و مدارک نامه نگاری هایی انجام دهند.
 
نتیجه نشت مشترک میان فولادسازان و بورس کالا بر این مبنا شد که عمدا این تفاوت قیمت را در بازار بگذارند. سخن پایانی ایشان بر این مبنا شد که  انجمن نوردکاران در صورت لزوم  به همراه  سایر واحدهای نوردی، سندیکای لوله و پروفیل و اتحادیه صنفی فروش آهن الات این طرح را به مجلس شورای اسلامی خواهد برد تا از طریق نهادهای امنیتی و نظارتی ظرف چند روز آینده و بعد از انتخابات پیگیری شود.

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن

آهن پرایس: شرایط دریافت وام ودیعه مسکن به دستور مصوبات ستاد ملی کرونا تغییر کرد و مبلغ وام برای مستاجران تهرانی از ۵۰ به ۷۰ میلیون تومان افزایش یافت.

شیوه پرداخت وام ودیعه مسکن به دو صورت است که در حالت اول این مبلغ در اختیار مالک قرار می گیرد و مستاجران سود و کارمزد آنرا طی یکسال پرداخت می کنند که مبلغ سود ۱۳ درصد می باشد و دیگر آنکه وام مستقیما به مستاجر داده می شود و اقساط آنرا با سود ۱۲ درصدی پرداخت خواهد کرد. باز پرداخت این تسهیلات به این صورت است که تسهیلات تا مبلغ ۳۰ میلیون تومان ۳ ساله و ۳۰ میلیون تومان به بالا ۵ ساله است.

شیوه ی قسط بندی به این صورت است که قسط وام ۲۵ میلیون تومانی حدود ۸۳۰ هزار تومان، ۴۰ میلیون تومانی حدود ۹۰۰ هزار تومان و ۷۰ میلیون تومانی حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان است. سود وام ۲۵ میلیونی حدود ۵ میلیون تومان، وام ۴۰ میلیون تومانی حدود ۱۳/۳ میلیون و وام ۷۰ میلیونی حدود ۲۳.۵ میلیون تومان است.

اگرچه شرایط و مقررات این تسهیلات در سال ۱۳۹۹ در سال جاری نیز به قوت خود باقیست، اما شرایط پرداخت با تغییرات جزئی ولی مهم همراه است. بدین صورت که با افزایش ۱۰ میلیون تومانی وام ودیعه مسکن شهرستان ها، دیگر پرداخت این وام با سفته امکان پذیر نیست. در حالیکه این وام در سال گذشته با مبلغ ۱۵ میلیون تومان با سفته پرداخت می شد اما با افزایش به مبلغ ۲۵ تومان نیاز به داشتن یک ضامن کارمند هست.  از این رو  تعداد مستاجران کمتری موفق به دریافت این وام ودیعه می شوند که نیاز است ستاد ملی کرونا توجه مجزایی به این بخش داشته باشد. 

طی مصوبه ستاد ملی کرونا مهلت ثبت نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ تمدید شده و بانک ها و موسسات اعتباری موظفند حداکثر تا پایان آذر ماه سال جاری تسهیلات مذکور را پرداخت کنند.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: مسکن دغدغه جوانان

شرایط و مقررات مرتبط بر این تسهیلات در سال ۱۳۹۹، در سال جاری نیز به قوت خود باقی است. تا سقف مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان از بسته تسهیلات کرونایی، در سال ۱۴۰۰ به پرداخت تسهیلات برای این موضوع اختصاص داده می‌شود.

معاونت ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی با اعلام زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن شرایط دریافت وام را به شرح زیر اعلام کرد: متقاضیان دریافت این تسهیلات ودیعه مسکن باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند، متقاضیان باید دارای اجاره‌ نامه رسمی یا اجاره‌ نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند، تاریخ انعقاد اجاره‌ نامه واحد مسکونی باید مربوط به شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ باشد و چنانچه متقاضی تا حداکثر ۲ هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنین اقدام نکند، نسبت به رد درخواست متقاضی اقدام می‌ ‌شود.