وضعیت بازار مسکن در سال 97 چگونه خواهد بود؟


به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار مسکن؛ تحولات به وجود آمده در بازار پول از جمله افزایش سود سپرده های بانکی باعث ایجاد دوگانگی در بازار شد. این موضوع در کوتاه مدت منجر به مهاجرت سرمایه گذاران از بخش مسکن به بازار پول شد. بر اساس پیش بینی های صورت گرفته از اخبار بازار مسکن و طبق گفته های علی چگنی مدیرعامل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن، در سال آینده شاهد نرخ تورم بخش مسکن تا پنج درصد بالاتر از تورم عمومی خواهیم بود.
جهش قیمتی در سال 97 با توجه به واحدهای خالی، گذاره ای غیرمتحمل در بازار مسکن است که اکثر کارشناسان بر آن اعتقاد دارند. در این چند سال اخیر ساخت و ساز مسکن افت محسوسی داشته و بازار از طریق واحد های خالی موجو در سطح استان ها تغذیه شده است. بنابراین پیش بینی می شود سال 97 با کمبود واحد های کوچک متراژ مواجه باشیم.
حسین تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در رابطه با این موضوع می گوید: پرش قیمتی اتفاق افتاده در چند ماه اخیر، به دلیل رشد منفی قیمت اصلی مسکن و کاهش رفتارهای سفته بازارنه بوده است. از این سو جهش قیمتی برای سال آینده پایدار نخواهد بود و امیدواریم شاهد برنامه ریزی برای برطرف کردن تقاضای مردم از بازار مسکن باشیم. هرچند اگر سرمایه گذاران به الگوی رفتاری متقاضیان توجه نکنند، بازار مسکن از این ناحیه آسیب پذیر خواهد بود بنابراین تلاش ها باید بر اساس نیاز واقعی متقاضیان بخش مسکن باشد. 
با توجه به تحلیل های صورت گرفته در بازار مسکن، پیش بینی می شود که در سال جدید افزایش قیمت چشمگیری در این بخش نداشته باشیم ولی مسکن همچنان به روند خود ادامه می دهد و بعید به نظر می رسد که به دوران رکود چند سال اخیر بازگردد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید

 

اقدام ناعادلانه ممنوعیت افزایش قیمت فولاد در سال97


به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، طی روز های اخیر خبری مبنی بر ممنوعیت افزایش قیمت فولاد تا پایان سال 95 منتشر گردید. این خبر نیز به استناد صورت جلسه پایش وضعیت تامین، توزیع و بازار فلزات که در تاریخ 6 اسفند ماه برگزار شده بود، منتشر گردید. این جلسه با حضور 4 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین انجمن تولید کننگان فولاد کشور برگزار شد. در این صورت جلسه 5 بند وجود دارد که بر خلاف خط مشی اعلامی دولت که گفته بود دولت به اقتصاد دستوری ورود نخواهد کرد، پر است از دستور ها و همچنین راه حل هایی که امکان اجرای آن ها با ابهاماتی همراه می باشد. به دور از این مهم که تمام دستور های موجود در این صورت جلسه بصورت کلی با واقعیات اقتصادی بازار فولاد تفاوت دارد، به ببرسی هر یک از بند های ان می پردازیم.      

در بند اول حاضرین را موظف به ارائه گزارشاتی مبنی بر آمار، فرصت ها و راهکار ها پیشنهادی کوتاه مدت و بلند مدت نموده که این امر نشان دهنده عدم انسجام نقطه نظرات بخش های مختلف وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد صنعت فولاد می باشد.

بند دوم این جلسه که موجب رسانه ای شدن آن نیز شده است، این است که عرضه محصولات در بورس کالا باید حداکثر باشد. همچنین مورد دیگری که تمام بخش ها را در فکر فرو برده است، عدم افزایش قیمت ها به هر صورتی، حتی اگر قیمت های جهانی افزایش یافت! به این معنی که چنانچه قیمت های جهانی، نرخ ارز و قیمت های نهاده های تولید فولاد افزایش یافت، تولید کننده فولاد نمی تواند قیمت های خود را افزایش داده و افزایش قیمت نهایی محصولاتش را باید از جیب پرداخت کند! این موضوع یک امر غیر عادلانه می باشد که موجب شده تا میزان پایبندی به این دستورات به طور قابل توجهی کاهش یابد. زیرا شاید برخی از شرکت ها برای کوتاه مدت بتوانند ضرر ناشی از این امر را متحمل شوند اما بخش های خصوصی واقعی از این معادلات بدور بوده و بر اساس اقتصاد بازار عمل خواهند کرد. البته طی گذشت زمان سهامداران همان شرکت هایی که متحمل زیان شده اند به دلیل افزایش میزان ضرر به اعتراض برخواهند امد.

بند سوم و چهارم این صورت جلسه که قابل توجه قرار گرفت، این است که تمامی تولید کنندگان شمش و میلگرد باید محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کرده، به نحوی که افزایش میزان عرضه موجب کاهش قیمت ها در بورس شود! در این مورد هم باید گفت الزامی برای حضور همه تولید کنندگان در بورس کالا وجود ندارد و ثانیا انتظار برای کاهش قیمت ها در بورس کالا کاملا غیر منصفانه می باشد چراکه قیمت های داخلی حدود 15 درصد کمتر از نرخ هیای صادراتی می باشد. همین دوعلت موجب خواهد شد تا عمل به این دو بند کاهش یابد.  

بند پنچم هم در مورد عرضه شمش و ورق فولادی به صنایع پایین دستی می باشد که قرار است در قالب سامانه بهین یاب صورت گیرد که این بند نیز با توجه به عدم ثبت نام اکثریت واحد های تولیدی در این سامانه و بروز مشکلات فنی و نرم افزاری، امکان اجرایی شدن ان بسیار کم می باشد.

اگرچه در همین بند دوماه به حضار فرصت داده شده به واحد پایین دستی این صورت جلسه را ابلاغ کرده و در جهت بروز رسانی و تکمیل این سامانه اقداماتی را صورت دهند.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید

وضعیت بازار آهن آلات در سال 97


به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازارآهن؛ با توجه به رشد قابل توجه قیمت دلار و تک نرخی شدن قیمت ارز، پیش بینی می شود در سال 97 با رشد قیمت آهن آلات مواجه باشیم اگرچه هر ساله در ابتدای سال و شروع کار بازارها پس از تعطیلات نوروزی به دلیل محدودیت های به وجود آمده در عرضه و تقاضا رشد چشمگیری در ابتدا نخواهیم داشت.
از سوی دیگر خریداران پس از شروع کار مجدد بازارآهن، به صورت مرحله ای وارد بازار می شوند بنابراین ورود افراد به بازار به صورت لایه لایه خواهد بود. با توجه به روزهای نخستین سال جدید و تعداد کم مشتریان و متقاضیان در این دوره، تمام عرضه و تقاضا به صورت کامل پاسخ داده می شوند اما با وجود این برخی از افراد و خریداران فقط نظاره گر خواهند بود تا زمانی که قیمت به ثبات نسبی برسد.
لازم به ذکر است که ورود این افراد به بازار می تواند تأثیر بسزایی در رشد و متحول سازی قیمت آهن داشته باشد. در هفته های اول این امکان وجود دارد که حجم خرید و فروش بالا باشد اما به دلیل اینکه خریدها به صورت ترکیبی انجام میشود، بیشتر بازار به سمت برطرف سازی نیاز ها سوق پیدا میکند. البته از دلایل دیگری که ممکن است در سال 97 بر روی قیمت آهن آلات از جمله قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن تأثیر داشته باشد، محدودیت عرضه از سوی کارخانه های تولید است. بسیاری از کارخانه ها به دلیل تعمیرات و بهبود استانداردهای خط تولید عرضه محصولات خود را محدود می کنند. همین امر موجب افزایش قیمت آهن آلات ساختمانی در یک برهه زمانی می شود که می تواند بر تمام بخش ها از جمله مسکن تأثیرگذار باشد و باعث ایجاد تب و تاب در این بخش شود.
بر اساس پیش بینی های صورت گرفته از وضعیت بازارآهن آلات در سال 97 امیدواریم شاهد رونق این بازار باشیم.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید

رفع چالش ها در صنعت فولاد

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار فولاد؛ چالش هایی پیش روی صنعت فولاد کشور وجود دارد که برای برطرف کردن آنها میتوان راهکارهایی را دنبال کرد. موضوع جدیدی که در کشور ما بیان شده، استفاده از پساب ها است. بیشتر واحدهای بزرگ تولیدی به استفاده از پساب به جای آب خام روی آورده اند. در واقع چالش اصلی که در کشور ما مطرح است کمبود آب می باشد. البته نقش صنعت در مصرف آب مانند بخش کشاورزی نیست بطوری که بخش کشاورزی حدود 90 درصد سرمایه آبی کشور را مصرف میکند اما بخش صنعت 10 درصد مصرف آب دارد.
متاسفانه در رابطه با این طرح ها مدیریت منابع مالی ما ایراد دارد و امروزه صنایع فولاد ما که بیشتر در مراکز استانها متمرکز هستند مانند ذوب آهن و فولاد مبارکه دچار مشکل کمبود آب شده اند. در صورتی که اگر ما می توانستیم مدیریت مناسبی در خصوص مصارف و هدر رفت آب ارائه دهیم، هیچ مشکلی برای این کارخانه ها بوجود نمی آمد. اما در شرایط فعلی در این بخش دچار مشکل هستیم و راهکاری که می تواند در حال حاضر کمک بزرگی برای تأمین آب مورد نیاز این کارخانه ها انجام دهد، نگاه دقیق تر به استفاده از پساب ها است. 
نا گفته نماند که در بخش تأمین مواد اولیه نیز دغدغه هایی وجود دارد و بخشی از درگیری های صنایع فولادی به همین موضوع بر می گردد. چرا که کارخانه های احیای مستقیم نیاز به گندله دارند و از واحدهای دیگری این ماده را تأمین می کنند. در خصوص این موضوع، امسال از چند طرح استانی بهره برداری شده است که یکی از آنها فولاد شادگان است. امیدواریم بخش آهن اسفنجی بافت هم در ماه های نخستین سال 97 راه اندازی شود به دلیل آنکه فولاد بافت هم گندله دارد و می توانند نیاز واحد های مذکور را برطرف کند.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید

افزایش قیمت پروفیل ها در روزهای پایانی سال

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازارآهن، در روز گذشته شاهد افزایشقیمت قوطی پروفیل از سوی کارخانه های تولیدکننده بودیم. با توجه به ثبات قیمتی حاکم بر بازارآهن در چند هفته گذشته، ادامه ی روند افزایشی قیمت از سوی کارخانه ها ممکن به نظر نمی رسید. برخلاف تصور روز گذشته شاهد افزایش یکباره قیمت ها در بخش قوطی فلزی ها بوده ایم که در ادامه به آن می پردازیم.

کارخانه پروفیل جهان با افزایش لحظه ای قیمت های اعلامی خود، اقدام به فروش قوطی پروفیل های خود با قیمت بالاتری نسبت به هفته ی گذشته کرد. از این سو این کارخانه قیمت قوطی های ضخامت 2 میل خود را 3200 تومان اعلام کرد. در همین راستا کارخانه های دیگر نیز اقدام به افزایش قیمت های خود کردند به صورتی که کارخانه ی هیربد نیز با 40 تومان افزایش، اقدام به فروش محصولات خود کرد. این کارخانه قیمت پروفیل ضخامت 2 میل خود را 3000 تومان اعلام کرد.

با توجه به تب و تاب افزایش قیمت در این بخش، کارخانه های دیگر از جمله کارخانه ی گل نرده ، یاران ، یزد و نورد میلاد نیز قیمت های خود را افزایش دادند. در این میان کارخانه هایی نیز بودند که قیمت های خود را همراه با ثبات نسبی اعلام کردند. از جمله کارخانه پروفیل صابری که همچون روزهای گذشته در ثبات بود و قیمت پروفیل ضخامت 2 میل خود را 3020 تومان اعلام کرد.

از سوی دیگر کارخانه هایی نیز روز گذشته اعلام قیمتی نداشتند و یا فروش خود را بسته بودند. کارخانه ی پروفیل تهران شرقو پایا اصفهان جزء این گروه بودند که فروش خود را در روزهای پایانی سال 96 بسته اعلام کردند. با توجه به روند افزایش قیمتی در دو روز پایانی سال، نمی توان اشاره ای دقیقی به ادامه ی افزایش قیمت ها در سال آینده داشت. وضعیت بازارآهن، خرید و فروش آهن و قیمت های اعلامی از سوی کارخانه ها در سال جدید قابل پیش بینی نیست.

شما می توانید برای اطلاع از آخرین اخبار بازاراهن و بررسی وضعیت آهن آلات کشور به بخش تحلیل بازار در سایت آهن پرایس مراجعه کنید.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید