نوسانات جهانی در صنعت آهن آلات

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار آهن، یکی از مهم ترین مشکلات در صنعت آهن آلات بالا رفتن میزان ظرفیت تولید جهانی می باشد. در سال های اخیر یکی از کشورهایی که برای حل این مشکل اقداماتی انجام داده، کشور چین بوده است. این کشور برای انکه بتواند به صنعت فولاد جهانی و دیگر صنایع وابسته به آن کمک کند، این اقدامات را انجام داده است.
اخبار بدست امده حاکی از ان است که طی سال های آینده تمام کشورها باید با یکدیگر همکاری های لازم را انجام دهند . در صورتیکه این همکاری ها صورت بگیرد، شاهد هماهنگی بین عرضه و تقاضا خواهیم بود. در این مورد می توان گفت در کشور چین که از بزرگترین کشورهای تولیدکننده می باشد موضوع افزایش عرضه اهن آلات در کنار مشکل کاهش ظرفیت تولید به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است. معضل افزایش میزان عرضه آهن آلات در شرایطی گفته می شود که کشور چین طی سال های اخیر در صدد کاهش میزان تولید خود بوده است. با توجه به شرایط بوجود آمده در اینده ای نه چندان دور شاهد تغییراتی در های تجاری در صنعت آهن آلات جهانی خواهیم بود.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

عبور از شاخص تورم

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار مسکن ؛ نیمه ی دوم سال 96 در حالی آغاز شد که فعالان حوزه ی مسکن پیش بینی می کردند که حرکت قیمت مسکن با نرخ تورم تا پایان سال به صورت همسان خواهد بود.

اما گزارشات منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان دهنده ی رشد 8/9 درصدی قیمت مسکن بوده است در حالی که نرخ تورم در کل کشور طی این مدت 8 درصد بوده است. با این وجود نرخ مسکن نسبت به نرخ تورم رشد بیشتری را تجربه کرده است.  رئیس اتحادیه مشاورین املاک در رابطه یا این موضوع بیان کرد : « قیمت مسکن از شاخص تورم عبور کرده ولی شاهد افزایش بیش از تصور قیمت مسکن طی روزهای اخیر نخواهیم بود.»

خسروی افزود : تفاوتی که بازار مسکن در ماه گذشته نسبت به ماه‌های قبل داشته، این است که همواره اعلام می‌شد قیمت مسکن هنوز به شاخص تورم نرسیده است، اما براساس مشاهدات میدانی و آمارها می‌توان گفت که رشد قیمت مسکن از شاخص تورم عبور کرده است. این عبور از نرخ تورم می تواند نشانه ی افزایش قیمت طی روزهای آینده باشد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

تحلیل بازار میلگرد در هفته جاری

به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار آهن، طی هفته جاری شاهد نوسانات بسیاری در قیمت اکثر مقاطع بوده ایم. این نوسانات در قیمت میلگردها نیز رسوخ کرده ، بطوری که از اول هفته جاری قیمت میلگرد افزایش شدید یافته است. در ادامه گزارش به بررسی قیمت برخی کارخانه های میلگرد در سایز 14 می پردازیم.

کارخانه آناهیتاروز ابتدایی هفته را در آرامش گذراند، بطوری که قیمت میلگرد این کارخانه در روز شنبه ثابت اعلام شد.اما این ثبات قیمت طولی نکشید و روز یکشنبه این کارخانه قیمت خود را با 30 تومان افزایش اعلام نمود. این افزایش قیمت ادامه دار بود تا در روز دوشنبه میلگرد این کارخانه با 20 تومان افزایش معامله شد.

کارخانه شاهرود از اول هفته استارت افزایش قمیت را زد و در همان روز شنبه قیمت ها را 20 تومان افزایش داد. همچنین این کارخانه در روز یکشنبه در شرایطی کاملا ناباورانه قیمت های خود را با 60 تومان افزایش اعلام نمود. این در شرایطی است که به این افزایش قیمت پایان داده و روز دوشنبه را با اعلام قیمت ثابت در ارامش گذراند.

میلگرد کارخانه ظفربناب در روز شنبه در ثبات به سر می برد اما روز یکشنبه میلگرد این کارخانه با 40 تومان افزایش معامله شد. این افزایش قیمت ادامه داشت و کارخانه ظفر بناب در روز دوشنبه با 20 تومان افزایش به کار خود پایان داد.

این نوسانات قیمتی به این کارخانه ها ختم نشد و کارخانه ابهر در هر سه روز هفته جاری قیمت هایش را افزایش داد. این افزایش قیمت به ترتیب از روز اول تا سوم 25 و 40و10 تومان بوده است.

با توجه به وضعیت پر نوسان این روزهای بازار مقاطع، می توان پیش بینی کرد که این شرایط تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.بدیهی است که برای قطعی بودن این وضعیت باید منتظر اعلام قیمت از سوی کارخانه ها باشیم.

در نمودار زیر نوسانات قیمتی کارخانه ها در آذر ماه قابل مشاهده است.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

تأثیر بخش مسکن بر رشد اقتصادی

با توجه به ارتباط گسترده پیشین بخش مسکن با سایر بخش های اقتصادی ، تأثیر بخش مسکن بر رشد اقتصادی انکارناپذیر است اما این بدین معنی نیست که هدف بخش مسکن ، ایجاد رونق اقتصادی باشد. به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار مسکن ؛ گاهی مشاهده میشود که برخی از سیاست گذاران فکر میکنند هرچه بیشتر مسکن بسازیم بهتر است و بازار مسکن دچار رکود نمی شود. چنین دیدگاهی کاملا اشتباه است چرا که در اینصورت دولت فقط باید مراقب باشد که رشد بخش مسکن منفی نشود!

نکته ی مهم و قابل توجه این است که ساخت و ساز مسکن در راستای تأمین نیازهای بازارمسکن برای خانه اولی ها ، بافت های فرسوده و حاشیه نشین ها باشد .
این موضوع همیشه مطرح بوده که رشد بازار مسکن در رشد اقتصادی نیز تأثیر می گذارد اما در واقع از این به بعد ، کشور ما خیلی نیازمند افزایش موجودی مسکن نیست. شکایت سازندگان و فروشندگان مسکن از نبود خریدار و در نتیجه قفل شدن منابع مالی در پروژه های آماده فروش ، خود گواه روشنی بر این موضوع است. از سوی دیگر افزایش قیمت مصالح ساختمانی و قیمت آهن آلات باعث کاهش رشد در بخش مسکن شده و روند رکود آن همچنان ادامه دارد. بنابراین نباید هدف اصلی بخش مسکن را ، ایجاد تحول در رشد اقتصادی دانست.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

افزایش ظرفیت فولاد جهانی

ه گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار فولاد، کشور چین از سال 1996 عنوان بزرگترین تولید کننده را بدست اورد. این کشور در سال 1993 نیز توانست رتبه اول را در مصرف فولاد جهانی کسب کند و در شرایط فعلی حدود نیمی از تولید مصرف فولاد جهانی در دستان این کشور می باشد.این کشور در سال های اخیر نقش بسزایی در فولاد جهانی ایفا کرده است بطوری که 23 درصد از تولید فولاد جهانی تا سال 2014 نسبت به قبل از آغاز بحران اقتصاد جهانی سال 2007 را می توان متاثر از رشد 68 درصدی تولید فولاد چین دانست. در صورتیکه این کشور را در نظر نگیریم طی این سال ها نه تنها تولید فولاد جهانی رشدی نداشته بلکه با کاهش 1/3 درصدی مواجه شده است.با توجه به این شرایط بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده فولاد جهانی پس از پایان سال 2015 که سالی بحرانی باری فولاد بود، سیاست های فولادی را برای جلوگیری از ضرر بیشتر با تغییراتی همراه کرد.

طبق بررسی های انجام شده، طرفیت جهانی تولید فولاد خام در سال 2016 در مقایسه با 10 سال ما قبل ان افزایش 60 درصدی داشته و 2.38 میلیارد تن رسیده است. همچنین ظرفیت تولید فولاد خام چین هم با افزایش 140 درصدی مواجه شده و به 1.16 میلیارد تن رسیده است. این در شرایطی است که فقط دو سوم از ظرفیت فولاد مورد استفاده قرار می گیرد که حکایت از فزونی داشتن ظرفیت های احداث شده در مقایسه با میزان مصرف و تقاضا جهانی برای این محصول است. باید به این نکته بسیار توجه کرد که ظرفیت زیاد تولید، رقابت را دشوار می کند. تولید کننده ها مجبور به کاهش قیمت ها می شوند تا در نتیجه بتوانند در این بازار رقابت کنند. در نتیجه ادامه این روند امکان پذیر نخواهد بود و موجب ضرر تولیدکننده ها خواهد شد. گفتنی است، شورای دولتی چین قصد دارد تا ظرفیت فولاد را تا سال 2020 تا حدود 100 تا 150 میلیون تن کاهش دهد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.