موازنه بین صادرات و مصرف سرانه فولاد

از عوامل مهمی که در حال حاضر بازارهای اقتصادی را به شدت متأثر کرده است، می توان به رکود در بازار فولاد و مسکن اشاره کرد که وابسته به هم هستند. به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، کیوان پورشب تحلیل گر حوزه فولاد با اشاره به وضعیت بازار فولاد در حال حاضر بیان کرد: باید بیشتر تمرکزمان به سمت توسعه صادرات پیش رود، بطوری که اقتصاد کشور صادرات محور باشد.

وی در ادامه افزود: سوألاتی در مورد کاهش مصرف داخلی و اتکای بیشتر به صادرات بیان می شود که باید در پاسخ گفت، تجربه های زیادی در جهان وجود دارد که می توان به آن استناد کرد. بطور مثال تجربه کشورهایی که به دلیل افزایش قیمت ارز بخش عمده ای از محصولات خود را صادر کرده اند و از طرف دیگر هم نیاز خود را وارد کرده اند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که باید میان مصرف سرانه و صادرات هماهنگی برقرار باشد.

پورشیب در ادامه تصریح کرد: این موضوع به مدیریت مناسب مصرف سرانه فولاد باز می گردد که مسئول آن نیز شرکت های فولادی نیستند بلکه این مسئولیت متوجه وزارت صمت است که متولی اصلی این جریان بشمار می رود. البته ناگفته نماند که در این فرایند فقط وزارت صمت دخیل نیست بلکه وزاتخانه های دیگر از جمله وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و در نهایت دولت نیز دخیل هستند. پس می توان نتیجه گرفت که دولت باید سیاست گذاری هایی را انجام دهد تا این موازنه بین صادرات فولاد و مصرف سرانه آن برقرار شود.

وی بیان کرد: در درجه اول برای رسیدن به موازنه باید تقاضا تحریک شود بدین معنی که سیاست گذار با استفاده از ابزارهای سیاست گذاری شرایط را برای افزایش تقاضا فراهم آورد و شرایط بگونه ای باشد که مصرف کننده واقعی بتواند بدون استرس نوسانات قیمتی به دنبال محصول مورد نیاز خود برود.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

صنعت فولاد در انتظار استراتژی های نوین

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، صنعت فولاد به راهکارهای نوین نیاز دارد که اگر به طور جامع به تدوین خط مشی ها و استراتژی ها پرداخته نشود سرمایه گذاری ها در این بخش بی فایده می شود بدین ترتیب باید یک خط‌مشی جامع برای کل زنجیره فولاد از اکتشاف تا محصول نهایی باید تدوین و نهایی شود. مجلس نیز با تصویب قانون و بودجه مناسب می تواند از این استراتژی ها پشتیبانی کند، در عین حال معادنی که در اختیار دولت هستند نیز باید کم‌کم واگذار شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطر‌نشان کرد: طرح‌های توسعه ای شرکت ذوب آهن اصفهان نیز باید مورد توجه قرار گرفته و به ثمر بنشیند و تولید این مجموعه نه‌تنها به سه میلیون و ششصد هزار تن (‌برنامه‌ریزی شده) بلکه به پنج میلیون تُن باید برسد زیرا تولید کمتر از این میزان اقتصادی نمی باشد. اگرکشور دارای برنامه مدون و دقیقی در این صنعت بود می توانست از فرصت ها و پیشرفت های خوبی که از این صنعت حاصل می شود در جهت آبادانی و توسعه سایر صنایع کشور با شتاب بیشتری گام بردارد.

ذوب‌آهن اصفهان نمونه ی شایسته ای از فعالان این صنعت است که می‌تواند همه نیازهای ریلی کشور را پوشش دهد و قابلیت‌ های جدیدی را نیز می تواند در خود ایجاد کند و صنعت کشور را به لحاظ تولید داخل و حمل و نقل ریلی از واردات بی‌نیاز کند. ریل یکی از نیازهای آینده کشور است و ما با توجه به سابقه‌ای که در صنعت فولاد داریم پسندیده نیست که وارد‌کننده این محصول باشیم زیرا صنعت و تکنولوژی آن در داخل وجود دارد و هر جایی هم نیاز به فناوری باشد، وارد می‌کنیم.

که اگر راه آهن کشور بتواند ترتیبی اتخاذ کند تا قراردادهای خرید ریل را توسعه دهد کارخانه ذوب آهن به این بینش می رسد که در چند سال آینده بر اساس چه میزانی تولید خود را تنظیم کند.

تا بتواند کاملا از قابلیت های خویش استفاده کند. تمام این اتفاقات خوب زمانی رخ می دهد که کشور دارای برنامه و استراتژی مدون و نوینی در جهت اداره صنایع باشد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

افزایش تسهیلات هم چاره ی رکود نمی شود

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، با افزایش مبلغ تسهیلات مسکن قدرت خرید مردم هیچ تغیری نکرده است بلکه با وجود تورم توان خرید مسکن جامعه کاسته شده است وتسهیلات ۱۶۰میلیونی اعطایی بانک مسکن تنها حدود بیست درصد از قیمت یک واحد مسکونی با متراژ۶۰ را پوشش می دهد.

این کاهش قدرت خرید مردم در تابستان امسال با نوسانات بازار های موازی شروع شده و اکنون در اوج خود قرار گرفته و این بازار را دچار رکود تورمی  کرده است.

بالا بردن رقم تسهیلات خرید، تنها به نفع سفته‌بازان  و سوداگران در بازار مسکن است چرا که هرچقدر به متقاضیان تسهیلات با سقف بالاتری پرداخت شود اثر خود را در افزایش قیمت مسکن نشان می‌دهد. از سوی دیگر افزایش ۴۰ میلیون تومانی وام خرید مسکن که مدت ها قبل مطرح شده بود در صورت محقق شدن در حال حاضرهم، هیچ تاثیری در افزایش قدرت خرید مردم با توجه به رشد ۸۳ درصدی قیمت مسکن در کلان‌ شهر تهران نخواهد داشت . البته در حال حاضر به نظر می‌رسد سیستم بانکی، برنامه‌ای برای افزایش مجدد سقف تسهیلات ندارد.

به دنبال افزایش قیمت مسکن، عباس آخوندی ‌وزیر سابق راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات از ۱۶۰ به ۲۰۰ میلیون تومان را ارائه کرد اما این پیشنهاد هنوز مورد موافقت بانک مرکزی قرار نگرفته است. افزایش ۲۰ میلیون تومانی تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. هم‌چنین در حوزه ساخت، بنا بر اظهارات انبوه‌سازان، تسهیلات و مشوق‌های فعلی نمی‌تواند بخش خصوصی را برای تولید مسکن ترغیب کند.

 برخی معتقدند که: با ارایه بسته‌های تشویقی، تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی می توان به حوزه‌ی تولید مسکن کمک کرد،تا این بازار سردرگم بتواند راه خود را پیدا ‌کند و نهایتا قیمت مسکن در بازاربه تعادل برسد، این اندیشه با توجه به کاهش بودجه دولت وسیستم بانکی که منابع جدیدی برای اختصاص به هیچ یک از دو حوزه خرید و ساخت مسکن ندارد، به راحتی نقض می شود.

شما می توانید به منظور اطلاع از آخرین وضعیت بازار آهن، بازار فولاد و بازار مسکن به اتاق خبر سایت آهن پرایس مراجعه نمایید.

رای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

بازار آهن الات تحریم ها را شکست

از اولین روز شروع تحریم های ۱۳ آبان حدود دو هفته می گذرد و ما شاهد روند ارام کاهش نرخ ها در بازار آهن بوده ایم.

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، آمار و ارقام نشان دهنده این مهم می باشد که قریب به دو هفته است بازار وارد فاز جدیدی از کاهش قیمت ها شده است. همین کاهش نرخ ها موجب شده تا بازار ارز نیز پس از روز ها افزایش قیمت، وارد دوره جدیدی از کاهش قیمت ها شود. بررسی های صورت گرفته بر روی وضعیت بازار اهن نشان می دهد پس از دور دوم تحریم ها تا به امروز قیمت میلگرد از ۴ هزار و ۶۵۰ تومان به ۴ هزار و ۴۷۰ تومان کاهش یافته است. همچنین قیمت تیرآهن سایز ۱۴ از ۸۲۳ تومان به ازای هر شاخه، به ۸۱۵ تومان افت کرده است. این در حالی است که دیگر محصولات فولادی و مقاطع آهن نیز دچار این افت قیمت شده اند.

اگر بخواهیم بازار اهن آلات را پس از تحریم ها بصورت دقیق تری انالیز کنیم، به این مهم دست می یابیم که آنچه بیش از پیش در این بازار خودنمایی کرده است کاهش قیمت ها بوده که به دنبال آن شاهد کاهش میزان تقاضا در این بازار بوده ایم. اما منشا اتفاقاتی که تا به امروز در بازار رخ داده است، تحریم های اعلام شده نبوده چرا که از حدود شش ماه گذشته شاهد عوامل اثر گذاری از جمله کاهش نرخ های جهانی، افت نسبی قیمت نفت، روند نزولی قیمت دلار در یک ماه اخیر، سختگیری در صادرات مصنوعات فولادی، افزایش میزان بارندگی در فصل پایییز و مشکلات حمل و نقل بوده ایم. رکود نسبی در اکثریت بازارهای کالایی که نه فقط برای فولاد بلکه برای بقیه کالاها نیز وجود دارد و شائبه‌ای از یک رکود جدید را در فاز تقاضا ایجاد کرده است.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.