افزایش هیجانی قیمت آهن

آهن پرایس: در روز گذشته قیمت ارز نوسانات کم اما صعودی داشت و در بازار آهن نیز خبرها از ادامه نوسانات صعودی حکایت دارد. علیرغم این که تا روز یکشنبه اغلب قیمت‌ها به کف رسیده بود اما ادامه روند صعودی بازار توجیه چندانی ندارد چراکه تقاضای مصرفی و سرمایه ای در بازار موجود نیست.

شایان ذکر است قیمت های جهانی با توجه به کاهش میزان تولیدات چین و همچنین اتفاقات آمریکا ریزش نخواهد داشت، از سوی دیگر دلار در قیمت ۲۷ هزار تومان تثبیت شده است چنانچه فرض کنیم افزایش قیمت ها در هر ماه تا سه درصد متناسب با تورم ماهانه باشد در این صورت افزایش قیمت‌ها قابل توجیه است اما در شرایط کنونی افزایش قیمت ها و بالعکس کاهش قیمت ها هر دو هیجانی و بر اساس جو روانی بازار است و نباید تداوم چندانی داشته باشد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ثبات توام با صعود قیمت آهن آلات

با بررسی قیمت روز آهن در روز گذشته مشاهده می‌شود اکثر شرکت های تولید کننده، قیمت میلگرد را در حدود ۵۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش داده اند به همین موازات در بازار تیرآهن نیز افزایش قیمت رویت شد و به جز یک شرکت، سایر شرکت‌های تولید کننده قیمت تیرآهن خود را افزایش دادند.

در این بازار صعودی بازار نبشی و ناودانی نیز ثبات توأم با افزایش اندک قیمت ها را اعمال کردند، به طور تقریبی قیمت نبشی و ناودانی افزایشی در حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان داشت و در بازار پروفیل نیز برخی از مبادی فروش اعلام قیمت نکرده و فروش خود را بستند و الباقی آنها افزایش قیمت پروفیل را در حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان اعمال داشتند.

ثبات توام با صعود قیمت آهن آلات

آهن پرایس: در روز گذشته قیمت ارز نوسان اندکی داشت و دلار با قیمت ۲۷ هزار و ۳۷۰ تومان به فروش رسید، به همین موازات بازار آهن نیز تحت تاثیر نرخ ارز در نوسانات صعودی قرار گرفت.

در معاملات آتی بورس سنگاپور، قیمت سنگ آهن به حدود ۹۳ دلار رسیده است. از سوی دیگر کاهش میزان تولیدات چین همزمان با تحولات بازار آمریکا منجر به عدم کاهش قیمتی محصولات جهانی شد، در گزارش روز گذشته متال بولتن شمش CIS  ثابت اعلام شد و روی نرخ ۶۰۰ دلار اعمال شده است. 

شایان ذکر است در هفته گذشته عرضه های شمش در بورس کالا استقبال چندانی نداشت و برای عرضه های روز جاری قیمت پایه شمش تغییر چندانی نکرده است و به طور میانگین فقط ۰/۳ درصد افزایش داشته است. 

می توان اظهار داشت قیمت های فعلی بازار با نرخ ارز و همچنین قیمت های جهانی مطابقت دارد و از این پس تحولات قیمتی متناسب با تحولات سیاسی و همچنین متغیرهای اقتصادی تاثیر گذار  و بازارهای جهانی نوسان خواهد داشت. افزایش قیمت های روز گذشته رو نیز در همین چهارچوب می توانیم تحلیل نماییم و در عین حال بازار از شوک و رفتار هیجانی فاصله گرفته است و تلاش می شود قیمت ها با قیمت های واقعی مطابقت داشته باشد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : تعدیل نسبی قیمت آهن آلات

بر اساس نوسانات روز گذشته می توانیم در روز جاری انتظار داشته باشیم که در بورس کالا معاملات شمش پر رونق باشد. 

با بررسی روزانه قیمت آهن آلات مشاهده می شود که شرکت های تولید کننده میلگرد در روز گذشته در ابتدا قیمت ها را ثابت اعلام کردند و پس از گذشت ساعتی با اعلام قیمت دوم، قیمت میلگرد را تحت تاثیر افزایش ۴۰ الی ۶۰۰ تومانی قرار دادند و چه بسا برخی دیگر که ثبات قیمتی را اعمال کرده بودند بلافاصله فروش خود را بستند، میلگرد ۱۲ کویرکاشان در روز گذشته روی نرخ ۱۵ هزار و ۹۹۵ اعلام قیمت شد.

در بازار نبشی و ناودانی نیز تعداد کثیری از شرکت ها فروش را بسته و از اعلام قیمت صرف نظر کردند و صرفا سه شرکت افزایش قیمت نبشی و ناودانی را در حدود ۱۰۰ و ۲۰۰ تومان را اعلام داشتند.

 قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی کاهشی در حدود ۳۰۰ و ۳۵۰ تومان را به نمایش گذاشت و برخی از مبادی نیز ثبات قیمتی را اعمال داشتند. در شاخه های پر فروش افزایش قیمتی در حدود ۱۰ الی ۳۵ هزار تومان رویت شد و سایزهای سنگین وزن بدون تغییر باقی ماندند. تیرآهن سایز ۱۴ ظفربناب روی قیمت ۱ میلیون و ۹۹۰ تومان اعلام شد. 

قیمت پروفیل نیز در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد و فقط یک شرکت کاهش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی را اعمال داشت.

شیب تند کاهش قیمت آهن

آهن پرایس: در روز گذشته نرخ دلار نوسانات اندکی داشت و با کاهش اندکی در کانال ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش می رسید، بازار آهن نیز دستخوش نوساناتی در مسیر کاهشی بود.

در پی کاهش تب توافق با گروسی و آژانس بین المللی گویا قیمت ارز مجددا خود را بلای ۲۷ هزار تومان تثبیت کرده است و شاید بتوان اظهار داشت روزهای اخیر تغییرات و نوسانات نرخ ارز که تا پیش از این یک فاکتور موثر در روند قیمت گذاری در بازار آهن بود هم اکنون اثر گذاری چندانی بر بازار آهن نمی تواند داشته باشد.

از طرف دیگر شایعاتی مبنی بر کاهش قیمتی میلگرد تا محدوده ی ۱۰ هزار تومان نیز بر جو کنونی منطقه افزوده است و بازار را در دامنه پایین قیمت نگه داشته است.البته کارشناسان معتقدند که میزان رشد بیش از حد قیمت آهن آلات را می توان ناشی از خاموشی ها مکرر دانست و در حال حاضر پس از این کاهش هایی که تا کنون اتفاق افتاده است می توان گفت کف قیمتی که الان مشاهده می شود تقریبا با قیمت های قبل از قطعی های برق برابری می کند. حال آنکه در بورس کالا نیز عدم تقاضا در عرضه های شمش و مقاطع آتش کاهش قیمت ها را داغ تر کرده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : بررسی دلایل کاهش قیمت بازار آهن

یک احتمال دیگر نیز وجود دارد چنانچه قیمت های جهانی ریزش کند، آنگاه قطعا بازار داخل کشور هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و کاهش قیمت ها را ادامه دارتر خواهد کرد ، البته با بررسی گزارشات متال و تحولات بازار چین حداقل در کوتاه مدت چنین سیگنالی را نمی دهد.

با بررسی روزانه قیمت آهن مشاهده می گردد قیمت میلگرد در روز گذشته کاهشی در حدود ۲۸۰ الی ۵۰۰ تومان داشت و کف قیمتی میلگرد روی ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان قرار گرفت و سقف قیمتی آن روی کانال ۱۶ هزار تومان بود. 
بازار نبشی و ناودانی نسبت به کاهش قیمتی مقاومت داشت  و فقط دو  شرکت قیمت نبشی و ناودانی را با کاهش ۴۰۰ و ۵۰۰ تومانی اعمال کردند و مابقی ثابت باقی ماندند.در بازار تیرآهن اکثر محصولات با ثبات قیمتی همراه بودند اما در شاخه های پر فروش دوبی کاهش قیمت تیرآهن در حدود ۸۰ الی۹۰ هزار تومان رویت شد.قیمت پروفیل نیز در تمامی شرکت ها کاهش ۱۰۰ الی ۹۵۰ تومانی داشت.

تصویب طرح جهش تولید مسکن

آهن پرایس: طحان نظیف اظهار داشت: طرح جهش تولید مسکن مورد تایید قرار گرفت بدین شرح که طرح دو فوریتی جهش تولید مسکن از سوی اعضای شورای نگهبان با احکام شرعی و قانون اساسی مغایرتی ندارد و دولت در جهت ساخت مسکن مانعی ندارد. 

هادی طحان نظیف: در طی جلسه روز جاری در مورد تولید مسکن بیان داشت: طرح جهش تولید مسکن چندین مرتبه فی مابین مجلس و شورای نگهبان رفت و آمد داشته است شایان ذکر است اولین بار طرح مذکور در فروردین ماه سال جاری به شورای نگهبان ارسال گردید و در نهایت اشکالات و نقاط مبهمی از سوی شورای نگهبان به آن وارد گردید و دوباره به مجلس بازگشت که در پی اصلاحاتی که مجلس شورای اسلامی انجام داد در نهایت امر در جلسه اخیر شورای نگهبان مجددا طرح مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت و از سوی اعضای شورای نگهبان این طرح هیچ گونه مغایرتی با شرع و قانون اساسی ندارد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : افق مسکن با وزات رستم قاسمی

ایشان تصریح داشت: امید است این طرح با توجه به فضایی که در کشور جاری است منجر به رونق و جهش در ساخت و ساز مسکن گردد چرا که ساخت مسکن یکی از پیشروترین و سکان دارترین صنایع کشور می باشد و همچنین یکی از بزرگترین دغدغه های مردم و اقشار جوان جامعه است و مرتفع نمودن این مهم بلاشک اثری مستقیم بر زندگی مردم خواهد داشت. 

سخنگوی شورای نگهبان افزود: نسبت به جزییات و سازوکار این طرح بایستی نمایندگان مجلس صحبت نمایند، این روزها در رسانه ها و همچنین در آحاد مردم سخن از ساخت یک میلیون مسکن  مطرح می باشد. دولت با اجرای این قانون دیگر مشکلی در ساخت مسکن نخواهد داشت. ما امیدواریم تمامی دستگاه های ذیربط در این زمینه همه تلاش خود را به کار بندند که طرح جهش تولید مسکن که یکی از وعده های پر اهمیت دولت سیزدهم می باشد محقق شود. 

طحان نظیف در پایان بیان داشت: سازوکارهای دیگری نیز در این مصوبه مورد بحث و بررسی قرار گرفته به طور مثال ایجاد شورای عالی مسکن در بالاترین سطح با ریاست رییس جمهور و چند تن از وزیران زبده در دستور کار قرار گرفت. بحث ایجاد صندوق ملی مسکن که هدف آن جمع آوری و اختصاص منابع مالی به طرح جهش تولید مسکن می باشدنیز مورد بررسی قرار گرفته است همچنین مواردی از جمله تامین و واگذاری اراضی، تامین مصالح ساختمانی، خدمات ساختمانی مانند صدور پروانه و دریافت پایان کار نیز از بندهای مهم این طرح می باشد که به مرحله تصویب رسید.

بازار آهن پس از استقرار وزرا

آهن پرایس: یکی از شاخص ترین روند این روزهای بازارهای داخلی نرخ ارز می باشد، یعنی قدرت این روند نسبت به سایر عوامل بیشتر است و نوسانات نرخ ارز مستقیما بر بازار اثر دارد.

در پی هفته گذشته، نرخ ارز دوبار به سوی ۳۰ تومان تازید و حتی پس از مدت ها مقاومت ۲۸ هزار تومان نیز شکسته شد، اما بر اساس نمودارهای پیشین که رویت شده بود هم نرخ ارز پول بک زده و به کانال زیر ۲۸ هزار تومان بازگشته است. 

اگرچه در شرایط فعلی دلار با نرخ ۲۸ هزار تومان فاصله ی کمی دارد، اما نقطه امیدواری مستقر شدن وزراست که ممکن است بازارساز وارد عمل شود و در جهت کنترل بازار تدبیری بیندیشد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : آهن در خلاف جهت نرخ ارز

در هفته ی پیش رو سفرهای منطقه ای وزیر خارجه به عراق و قطر آغاز خواهد شد و می تواند روزنه ای در جهت بهبود ورود ارز به کشور را رقم زند،البته شایان ذکر است مشکل اصلی بازار عواملی همچون کاهش ارزش ریال به دلیل رشد نقدینگی، کسری بودجه و عدم استقبال از اوراق می باشد. 

متاسفانه هنوز هم احتمال حرکت ارز به سوی ۳۰ هزار تومان وجود دارد هرچند که دلایل مختلفی از جمله استقرار وزرا و شرایط منطقه این احتمال را کمتر از قبل خواهد کرد، ممکن است نرخ ارز روی همین ۲۷ الی ۲۸ هزار تومان زیر نوساناتی را لمس نماید. 

نکته قابل توجه این است که بر اساس مصوبه وزارت صمت برای فولادی ها در جهت رعایت کف عرضه، می توانیم به رشد و تقویت عرضه های بورس کالا امیدوار باشیم، مخصوصا در مورد عرضه شمش که با تحت فشار قرار دادن القایی ها قدری در آرامش و حتی اصلاحات جزیی قیمت ها می تواند موثر باشد. 

قیمت های جهانی نیز در حالت اصلاح است، قیمت سنگ آهن نیز کمی بهبود یافته است و کف ۱۶۰ دلاری را مجددا به دست آورده اما به طور کلی اکثریت موسسات جهانی روزهای جالبی را برای بازار پیش بینی نمی کنند. 

در هفته ی پیشین هرچند بازار در روزهای های آخر هفته چهارشنبه و پنج شنبه به ثبات و بعضا اصلاح نسبی رسید اما به طور کلی قیمت ها نسبت به هفته ای پیشتر آن رشد داشته است، به طور مثال میلگرد آجدار ۱۴حدودا افزایش ۱۰۰ تومانی نسبت به ابتدای هفته داشت و روی نرخ ۱۷ هزار و ۷۷۷ تومان معامله می شد. 

چنانچه عرضه های شمش ادامه داشته باشد، خواه ناخواه القایی ها ناچار به اصلاح قیمت خواهند بود و این وضعیت با توجه به رکود سنگین و یخ زدگی تقاضا  منجر به ثبات قیمت ها با روند کاهش جزئی خواهد بود.

حالت دیگر این است که چنانچه نرخ ارز به سوی ۳۰ هزار تومان حرکت کند احتمال ثبات قیمت توام با افزایش جزیی وجود خواهد داشت، که بر اساس شواهد موجود احتمال حالت اول بیشتر است، اغلب روندها به سوی ثبات و کاهشی شدن قیمت ها تمایل دارد، اگر اتفاق دیگری در نرخ ارز رخ دهد.