رشد قیمت‌‌ها در بازار نیمه‌تعطیل


آهن پرایس: روز گذشته افزایش قیمت روزانه آهن آلات همچنان تداوم داشت و این در حالی بود که در برخی مبادی فروش اعلام قیمت نمی‌شد و کلا فروش‌ها بسته بود، برخی دیگر نیز تمایلی به تغییر قیمت‌ها نداشتند.

بازار ارز برخلاف بازار آهن نوسان چندانی نداشت و قیمت دلار با توقف در کانال ۲۶ هزار تومانی با کمی نوسان کاهشی در بازار آزاد به قیمت ۲۶ هزار و ۳۱۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

تداوم افزایش قیمت‌ها در روزهای آخر سال اگرچه تغییر چندانی در بخش تقاضا ایجاد نکرد اما بهانه و سکوی افزایش و جهش قیمت‌ مقاطع فولادی در سال جدید خواهد بود.

روز گذشته رشد قیمت‌ها همچنان در بازار آهن مشهود بود به طوری که قیمت میلگرد آجدار با افزایش ۲۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام شد، قیمت‌ها در برخی مبادی ثابت بود و تعدادی نیز اعلام قیمت نکردند.

تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی تقریبا بدون تغییر قیمت بود اما در بخش شاخه‌فروشی به ویژه در شاخه‌های پرفروش تیرذوبی حدود ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت مشاهده شد.

قیمت روز نبشی و ناودانی نیز اگرچه افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی را تجربه کرد اما غالب مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بودند. در بخش پروفیل و انواع لوله نیز مانند برخی مبادی فروش اعلام قیمت‌ها بسته بود ولی افزایش ۳۰۰ تومانی این محصول نیز مشاهده می‌شد. قیمت انواع ورق‌های روغنی، رنگی، گالوانیزه هم با ثبات نسبی همراه بود اما قیمت ورق سیاه حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش داشت.

روز گذشته با عرضه شمش فولادی در بورس کالا که در مقایسه با عرضه پیشین کاهش حجم داشت، با استقبال خوبی مواجه شد و نرخ آن با مقداری افزایش به حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان رسید که این آمار و ارقام دلیلی شد تا آهن‌فروشان در لحظه‌های پایانی سال در افزایش قیمت‌ اهن الات مداومت داشته باشند.

طبق آمار امروز نیز حدود ۹۴ هزار تن محصولات فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که این محصولات شامل میلگرد، نبشی، تیرآهن، ورق گالوانیزه و... است. قیمت میلگرد در مقایسه با آخرین عرضه حدود ۶ درصد رشد داشته و نرخ متوسط آن نیز ۱۵ هزار و ۵۵۰ تومان در نظر گرفته شده است.

اجرای عوارض صادراتی از ابتدای سال

با افزایش قیمت مقاطع فولادی در آخرین هفته سال، وزارت صمت برای کنترل نظم بازار تصمیم به اجرای سیاست عوارض محصولات صادراتی گرفت که گویا از ابتدای سال آینده اجرایی خواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: گرانی ادامه‌دار آهن‌آلات

سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در این زمینه اظهار کرد: تصمیمی که وزارت صمت جهت تنظیم بازار اتخاذ کرده، از مدتها پیش در دستور کار بوده و قصد اجرای آن را داشت اما با وضع موجود و شرایطی که در بازار آهن رخ داده، قرار است به این تصمیم زودتر جامه عمل بپوشانند.

وی در ادامه بیان کرد: نحوه اجرای سیاست عوارض صادراتی به این صورت خواهد بود که هر گاه نرخ محصولات افزایش یافت، عوارض نیز افزایش یابد و هرگاه قیمت‌ها کاهش یافت عوارض نیز کاهش می‌یابد که این سیاست به صورت پله‌ای و تدریجی اعمال خواهد شد.

گفتنی است عوارض صادراتی همه محصولات زنجیره فولاد را در برخواهد گرفت و در بیان جزئیات آن باید گفت که به عنوان مثال درصد عوارض صادراتی مواد اولیه از قیمت‌های جهانی تبعیت می‌کند به این صورت که اگر نرخ فوب ایران ۵ درصد افزایش یابد، عوارض این کالاها ۲ درصد خواهد بود.

با توجه به رشد ناگهانی قیمت مقاطع فولادی در چندین روز اخیر که در اثر عوامل متعددی از جمله جنگ روسیه و اوکراین، بورس کالا و... تقویت می‌شد وزارت صمت در صدد اصلاح و تنظیم بازار برآمد.

این تصمیم راهکاری برای کاهش نرخ اهن الات به شمار می‌رود که سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت از اجرایی شدن آن در سال ۱۴۰۱ خبر داده است.

بررسی نوسانات نرخ میلگرد

 به طور کلی از آنجایی که میلگردها و به طور کلی آهن آلات محصولات بسیار کاربردی در حوزه ساختمان سازی هستند پیش بینی قیمت میلگرد بسیار حائز اهمیت است.هدف از این مقاله بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن و علی الخصوص میلگرد و همچنین پیش بینی قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۱ می باشد چرا که بشدت بازار در فاز انتظار به سر می برد و مداوما این سوال پرسیده می شود که آیا میلگرد ارزان خواهد شد؟ 

پیش بینی قیمت میلگرد در ۱۴۰۱

عوامل متعددی بر قیمت میلگرد اثرگذار است و برای پیش بینی میلگرد در سال آتی باید عوامل ذیل را بررسی نمایید:

۱-    میزان عرضه و تقاضا                                                                               
    میزان عرضه و تقاضا تاثیر بسزایی در تعیین قیمت میلگرد خواهد داشت فی الواقع هرچه میزان تولید و عرضه محصول بیشتر باشد قیمت کاهشی خواهد شد و بالعکس چنانچه میزان تقاضا بیش از میزان عرضه و تولیدات باشد آنگاه نرخ آرماتور افزایشی خواهد شد. 

۲-    میزان فعالیت و بازار صنایع و ساختمان
     چنانچه بازار خرید ساختمان رونق داشته باشد و به عبارتی خریدار قدرت خرید داشته باشد آنگاه ساخت و سازو در پی آن بتن ریزی و فنداسیون فعال می شود و چنانچه میزان فعالیت این حوزه افزایش یابد میزان تقاضای میلگرد نیز افزایش خواهد یافت. 
شایان ذکر است که میزان تقاضا در بازارهای جهانی را باید بیشتر مدنظر قرار دهیم چرا که رونق بازار داخلی به تنهایی تاثیر چندانی نخواهد داشت.

۳-    تورم 
تاثیر تورم بر بازار میلگرد و همچنین بازارهای موازی حائز اهمیت است چرا که زمانی که نرخ تورم افزایش می یابد بلاشک قیمت سنگ آهن و مواد اولیه نیز افزایشی می گردد و در نتیجه نه تنها بر قیمت میلگرد بلکه بر قیمت سایر محصولات بازار آهن نیز اثرگذار خواهد بود. 

۴-    عرضه های بازار بورس کالا
یکی دیگر از عوامل مهمی که بر بازار آهن آلات و همچنین قیمت میلگرد اثر گذاراست بورس کالا و همچنین میزان ارزش سهام شرکت عرضه کننده محصول می باشد. 

۵-    هزینه سوخت و حمل و نقل 
هزینه سوخت و به طور کلی هزینه حمل و نقل چه در حوزه داخلی و چه در بخش صادراتی و واردات بسیار حائز اهمیت است حتی انتخاب روش حمل در سطح بین المللی از جمله CFR یا CIF و FOB نیز بسیار در هزینه تمام شده موثر است و چنانچه دقت و توجه ویژه در این زمینه به کار برده نشود می تواند منجر به هزینه گزافی شود. 

۶-    نرخ دلار در بازار آزاد و نیمایی
یکی از عوامل بسیار پر اهمیت در اقتصاد کشور نرخ ارز ،طلا و سکه است و از آنجایی که متاسفانه با افزایش ارزش دلار از ارزش پول ملی ایران کاسته شده است اقتصاد کشور و نرخ تعداد کثیری از محصولات از جمله میلگرد تحت تاثیر نوسانات ارز می باشد. برای تولید میلگرد به مواد اولیه ای نیاز است که باید  این مواد به صورت وارداتی تهیه گردد ودقیقا با افزایش نرخ دلار و همچین افزایش نرخ مواد اولیه در سطح جهانی منجر افزایش نرخ میلگرد می گردد.  
شایا ذکر است که قیمت پایه برای عرضه در بورس کالا نیز بر اساس نرخ دلار نیمایی تعیین می گردد در نتیجه افزایش قیمت ارز نیما مستقیم منجر به افزایش نرخ میلگرد در عرضه ها منجر خواهد شد.  


۷- بازه ی زمانی 
بازه های زمانی و شرایط آب و هوایی و فصل های مختلف نیز موثر است چرا که فرضا در بازه های زمانی چون تعطیلات یا در زمانهایی که روزها کوتاهتر است و هوا سردتر می باشد میزان ساخت و ساز کاهش می یابد و همین امر منجر به باقی ماندن میلگرد در انبارها می شود و از آنجایی که میزان عرضه بیش از میزان تقاضا می باشد قیمت میلگرد کاهش می یابد.

۸-    عوارض و مالیات محصولات صادراتی 
قابل توجه است که مبلغی به عنوان عوارض نیز به محصولات صادراتی افزوده می شود که چنانچه این عوارض صادرات افزایش یابد قیمت محصول نیز افزایش خواهد یافت. 

۹-     بازار صادرات و واردات
یکی دیگر از عواملی که بر اساس آن می توان نوسانات قیمت میلگرد را پیش بینی کرد بحث صادرات و واردات محصولات است که بحث صادرات و واردات تحت تاثیر تصمیمات سیاسی منطقه و همچنین تحریم ها و لغو تحریم ها است و ارزش واحد پول سایر کشورها در حال حاضر از ریال بالاتر است و همین امر باعث می شود که تولید کننده بیشتر به صادرات تمایل داشته باشد و همین امر نیز می تواند بر افزایش نرخ میلگرد موثر واقع شود. 

البته این مساله نیز حائز اهمیت است که تمامی مواردی که بالا ذکر شد بر قیمت میلگرد موثر است اما عوامل دیگری نیز می تواند مسیر حرکتی قیمت میلگرد را رقم بزند و میلگرد ارزان یا گران شود به طور مثال تصمیمات سیاسی و مصوبات مختلفی و لایحه بودجه مصوب شده در هیات دولت که صادر می گردد و حتی بعضا اتفاقا ناگهانی غیرقابل پیش بینی نیز نه تنها بر قیمت میلگرد بلکه بر قیمت آهن آلات موثر است. البته در سایت آهن پرایس نیز ما با انتشار روزانه اخبار آهن، فولاد و مسکن و درج نمودار قیمت هفتگی، ماهانه و سالانه و به روز رسانی روزانه قیمت ها بر آنیم تا همراهان خود را در یک خرید مطمئن یاری رسانیم.

فروش میلگرد زیر قیمت بازار

عوامل متعددی در قیمت میلگرد تاثیر گذار است و ممکن است منجر به نوسانات قیمت میلگرد گردد.میلگردهای تقویتی پروفیلی هستند که به دلیل کاربردی بودن و مصرف بالا در ساختمان سازی کاربردی هستند بنابراین تغییرات ناگهانی مواد اولیه از جمله سنگ آهن وشمش بر قیمت این محصول تاثیرگذار خواهد بود.

میلگردهای فولادی نیز که به شکل میله یا مش استفاده می گردند و با هدف بهبود مقاومت کششی بتن استفاده می شوند. شرکت آهن پرایس در تلاش است که خرید میلگرد با قیمت مناسب و کیفیت مناسب را برای مشتریان خود فراهم نماید از همین رو راه های خرید مقرون به صرفه میلگرد را بیان می نماییم:

۱-    خرید به صورت عمده :

تلاش نمایید خرید پروژه های خود را یکجا انجام دهید و از خرید چند پارتی و جزیی خودداری فرمایید چرا که در زمان خرید میلگرد به صورت عمده بار مستقیما از کارخانه برای شما ارسال می گردد و هزینه های انبارداری و خواب بار در انبار افزوده نمی شود. 

۲-    خرید از برند کارخانه هایی که به محل تخلیه نزدیک باشد :

برای افرادی که در غرب کشور هستند و میلگرد با کیفیت می خواهند میلگرد راد همدان مناسب است و کرایه حمل خیلی کمتر می شود یا برای خرید برای شرکت های که در شمال کشور هستند، خرید از میلگرد آناهیتاگیلان یا حسن رود بهتر است و همچنین برای جنوب کشور نیز از کارخانه های روهیناجنوب، فولاد کوثر اهواز و در شرق کشور نیز خرید میلگرد از میلگرد خراسان می تواند مقرون به صرفه ترین گزینه ها باشد، شما می توانید با یک تماس با شرکت آهن پرایس سایزهای مد نظر میلگرد خود را  به صورت عمده از کارخانه های نزدیک به محل پروژه خود اعلام بفرمایید و خرید موفقی را تجربه نمایید. 

۳-    همیشه مبلغی نقدینگی برای خرید از فروش های ویژه میلگرد داشته باشید:

بعضی شرکت های عرضه کننده آهن آلات صنعتی و ساختمانی از جمله شرکت آهن پرایس ماهانه یک الی دو باراعلام فروش ویژه می نماید و فرضا برخی سایزها و یا مقدار اندکی در حد یکی دو تن یا بیشتر میلگرد را ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان زیر قیمت بازار اعلام می نماید در خریدهای این چنینی ۲۰۰ تومان زیر قیمت در حجم تناژ بسیار چشم گیر است. 
 

۴-    روزانه قیمت های میلگردهای مختلف را روی سایت آهن پرایس چک نمایید :

وقتی شما به صورات روزانه قیمت های میلگرد را روی سایت چک نمایید می توانید قیمت کارخانه های مختلف را با یکدیگر مقایسه نمایید و همچنین با مطالعه اخبار لحظه ای و اخبار آهن، فولاد و مسکن در روی سایت آهن پرایس در جریان سیکل حرکت قیمت میلگرد قرار میگیرید و می توانید در زمانی که میلگرد در کف قیمتی خود قرار گرفته پیش از آنکه مجددا وارد فاز صعودی شود خرید نمایید. 

۵-    خرید و فروش کیلویی میلگرد :

غالبا مهندسان پروژه مقدار میلگرد مورد نیاز را به صورت شاخه ای اعلام میدارند اما خرید و فروش میلگرد به صورت شاخه ای اصولی نیست چرا که مبلغی هزینه نیز بابت شاخه شماری باید پرداخت نمایید از همین رو توصیه می گردد با در نظر گرفتن وزن هر شاخه میلگرد مورد نظر خرید خود را به صورت تناژ و بندیلی انجام دهید. همچنین در صورتیکه قصد معامله میلگرد به صورت شاخه ای را دارید حتما وزن استاندارد مد نظر خود را اعمال بفرمایید چرا که چنانچه وزن میلگرد پایین تر باشد به معنای کاهش ایمنی سازه خواهد شد. 

۶-    بررسی دلایل فروش میلگرد زیر قیمت بازار :

حتما در زمانی که قیمتی زیر نرخ بازار عرضه می گردد دلایل آن را بررسی کنید چرا که می تواند چندین دلیل داشته باشد: 

۱-    مقدار بار ناقص شده و چون سایز آن نیز بسیار کاربردی نیز زیر قیمت عرضه می گردد. 

۲-    فروشنده به صورت اضطراری به نقدینگی نیاز دارد از همین رو زیر قیمت بازار عرضه می نماید. 

۳-    بار مدتی زمان زیادی است در انبار مانده و زنگ زدگی دارد.

۴-    کیفیت بار ضعیف است و در برابر رطوبت و یا تغییرات آب و هوایی برخی مناطق مقاومت خوبی ندارد. 

۵-    منطقه روی گسل زلزله است و میلگرد تولید شده مناسب استفاده در مناطق زلزله خیز نمی باشد. 

برتری کارخانه های تولید کننده میلگرد:

همه کارخانه های تولید کننده میلگرد ایران استانداردهای تولید میلگرد را رعایت می نمایند اما با تمامی این اوصاف برخی کارخانه ها موفق به تولید میلگردهای با کیفیت تر و همچنین رعایت استانداردها با سختگیری بیشتری شده اند که عبارتند از : 

میلگرد ذوب آهن اصفهان ،میلگرد کویر کاشان ،میلگرد خراسان ،زاگرس ،فولاد میانه و فولاد کوثر اهواز که غالبا کارخانه هایی که کیفیت بالاتری دارند به دلیل کیفیت بالاتر غالبا اندکی قیمت بالاتری دارند. 
 درادامه می توانید این مقاله را نیز مطالعه فرمایید: بررسی نوسانات نرخ میلگرد

خرید میلگرد ذوبی

در کشور ما کارخانه‌های متعددی در زمینه تولید آهن و فولاد در حال فعالیت هستند که کارخانه ذوب آهن اصفهان یکی از پیشگامان عرصه تولید آهن آلات از جمله میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی و ... به شمار می‌رود که سالیانه به طور میانگین حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد تولید می‌کند.

هر کارخانه‌ای با استانداردهای مخصوصی به تولید مقاطع فولادی اقدام می‌کند که ذوب آهن اصفهان نیز از این قاعده مستثنا نیست. بر مبنای بررسی‌ها این کارخانه در تولید کلیه محصولات فولادی از استانداردهای خاصی تبعیت می‌کند که اکثر مصرف‌کنندگان را به خرید از این کارخانه ترغیب می‌کند. 

از میان همه محصولاتی که در کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می‌شود در مقاله حاضر به تفصیل به میلگرد تولیدی این کارخانه پرداخته خواهد شد که در بازار و در میان فعالان این حوزه به میلگرد ذوبی شناخته می‌شود.

به صورت کلی میلگرد یکی از کاربردی‌ترین مقاطع در صنعت و به ویژه در ساخت‌وساز است که کیفیت و ویژگی‌های آن برای فعالان این حوزه حائز اهمیت است، به همین جهت از میان کارخانه‌ها و برندهای متفاوتی که تولیدکننده میلگرد هستند، میلگرد ذوبی از کیفیت مطلوبی برخوردار است و بین متقاضیان مصرف خرید میلگرد ذوبی بیشتر مشاهده می‌شود.

نحوه خرید میلگرد ذوبی

عموما کارخانه ذوب آهن اصفهان محصولات فولادی خود از جمله میلگرد را از طریق عرضه در بورس کالا به فروش می‌رساند و متقاضیان مصرف نیز میلگرد مورد نیاز خود را با داشتن کد بورسی از طریق بورس کالا تهیه می‌کنند. اگرچه خرید مستقیم از کارخانه به واسطه مدیریت فروش شرکت ذوب اهن اصفهان نیز میسر است. قیمت این محصول هم در بورس کالا اصولا به واسطه میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.میلگرد ذوبی در اشکال مختلفی تولید می‌شود که دارای ویژگی‌ها و شاخصه‌های متعددی است. 

یکی از شاخصه‌های بارز این میلگرد که آن را از سایر میلگردها متمایز می‌کند انطباق کیفیت این محصول با استاندارد Gost روسیه، DIN آلمان و استاندارد ملی ایران است که در نهایت با بررسی آن در بخش کنترل کیفیت، از استاندارد تعیین شده اطمینان حاصل می‌شود.

میلگردهای ذوب اهن اصفهان براساس استانداردهای موجود در اشکال متفاوتی تولید می‌شوند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

۱-    آج ۴۰۰ دوکی شکل
۲-    آج ۳۴۰ دوکی شکل
۳-    آج یکنواخت ۳۴۰
۴-    آج یکنواخت یا آج ۴۰۰
۵-    آج مرکب یا میلگرد ۵۰۰

کارخانه ذوب اهن اصفهان انواع میلگرد کلافی و مفتول را در سایزهای ۵/۵ الی ۱۴ میلیمتر، میلگرد ساده و میلگرد آجدار را در سایزهای ۸ الی ۳۶ میلیمتر تولید می‌کند. به عبارتی تولید میلگرد ذوبی در ۴ گروه A۱ الی A۴ که هر کدام ظاهر منحصر به خود را دارد در بازار موجود است.

بندیل میلگرد ذوبی

معمولا کارخانه‌ها اوزان مشخصی برای بسته‌بندی محصولاتشان تعیین می‌کنند که به نوعی شناسنامه آن کارخانه به شمار می‌رود، هر بندیل میلگرد ذوبی نیز اینگونه است که تعدادی میلگرد در سایز و طول و ابعاد مشخصی با نوار فلزی باریکی بسته‌بندی می‌شوند. وزن تقریبی هر بندیل ذوبی حدود ۵ الی ۵/۵ تن است که شامل سه حلقه خاموت و ۵ تسمه است که مشخصه‌های آن با دو عدد پلاک بر روی هر بندیل نصب می‌شود. به این صورت که یک پلاک دو رو سفید و یک پلاک با دو رنگ سفید و زرد که شامل اطلاعات محصول از جمله طول و وزن بسته، تاریخ تولید، علامت ESCO، سایز، مارک، کارگاه نورد، نوع محصول، شماره بسته، شماره ذوب، علامت استاندارد ایران و کارخانه است و در طرف دیگر پلاک اطلاعاتی از قبیل علامت استاندارد ایران و آرم کارخانه و همچنین آدرس سایت و عبارت «ساخت ایران» درج می‌شود. می‌توان گفت این پلاک‌ها به نوعی شناسنامه محصول و کارخانه است که خریدار را از خرید باکیفیت و صحیح محصول مطمئن می‌کند.


علائم اختصاری حک شده بر میلگرد ذوبی

همچنین هر کارخانه‌ای دارای یکسری علائم اختصاری منحصر به خود است که بر روی محصولات تولیدی خود حک می‌کند که این ویژگی یکی از وجوه تمایز مقاطع فولادی از یکدیگر است، میلگردهای ذوبی نیز دارای یکسری علائم حک شده بر روی محصول هستند که شامل علائم اختصاری زیر است: 

-JU: A۲ یا آج ۳۴۰
-SA: A۴ یا آج ۵۰۰
-CU: A۳ یا آج ۴۰۰
میلگرد ترمکس که از مقاومت بالایی برخوردار است نیز در این کارخانه تولید می‌شود، این محصول دارای علائم اختصاری مشخصی است که بر روی محصول حک می‌شود، 

برخی از این علائم شامل:
JT: میلگرد A۲
CT: میلگرد A۳
شماره ذوب، طول اسمی شاخه‌ها، تعداد بسته‌ها قطر اسمی، ویژگی‌های مکانیکی و شیمیایی، نوع علامت حک شده بر پلاک‌ها و ... می‌شود.ویژگی‌هایی که در بالا ذکر شد از علائم انحصاری میلگرد ذوبی است که این مشخصه‌ها میلگردهای ذوب اهن اصفهان را از سایر میلگردها متمایز کرده و هنگام خرید تشخیص این محصول از سایر میلگردها را برای متقاضیان تسهیل می‌کند.

ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی میلگرد ذوبی

یکی دیگر از فاکتورهایی است که در حین خرید باید به آن توجه کرد، ظاهر محصول است، به گونه‌ای که ظاهر میلگرد نباید ترک و تاخوردگی، برجستگی و فرورفتگی داشته باشد.ویژگی‌هایی که یک میلگرد دارد نوع کاربری آن را مشخص می‌کند، اینکه در کجا از آن استفاده شود منوط به خواص فیزیکی و شیمیایی آن است.

به این صورت که میلگردهای ذوبی اجدار نسبت به میلگردهای ساده استحکام بیشتری دارند و سخت و انعطاف ناپذیرتر هستند از همین رو مقاومت و استحکام بالایی نیز دارند از همین رو استفاده از این محصول در ساختمان‌سازی و برخی صنایع مناسب‌تر است.

وزن و سایز میلگرد ذوبی

یکی از مسائل دیگری که لازم است هنگام خرید میلگرد ذوبی یا سایر میلگردها به آن توجه کرد دو فاکتور مهم وزن و سایز است که بسیار در قیمت محصول اثرگذار است، بنابراین توجه به این امر در حین خرید حائز اهمیت است. 

گفتنی است میلگرد ذوبی تنوع بالایی در سایزهای تولیدی دارد که همین امر یکی از دلایل استقبال بالا برای خرید این محصول به شمار می‌رود.عموما وزن هر محصولی بر اساس استاندارد جدول اشتال تعیین می‌شود اما ممکن است هر کارخانه‌ای جدول وزنی مختص به خود را داشته باشد که ذوب اهن اصفهان نیز از این امر مستثنا نیست.

شایان ذکر است که گاهی برای بررسی کیفیت یک محصول نمی‌توان تنها به ظاهر آن یا خواصی که کارخانه ارائه می‌دهد، اکتفا کرد زیرا ممکن است به عنوان مثال برخی محصول بی‌کیفیت را در قالب و ظاهر محصول باکیفیتی ارائه دهد که لازمه تشخیص آن آزمایش کیفیت و خواص شیمیایی محصول است.

تعیین میزان کربن موجود در عنصر میلگرد نشان می‌دهد که این محصول چقدر انعطاف و استحکام دارد که این میزان میلگرد ساده را از میلگرد آجدار متمایز می‌کند و در نتیجه مصرف‌کننده را در تعیین جایگاه استفاده از محصول یاری می‌کند.

در ادامه می توانید این مقاله را نیز مطالعه نمایید:فروش میلگرد زیر قیمت بازار

نتیجه‌گیری 

در مطلب بالا شاخصه‌ها و ویژگی‌های مختص میلگرد کارخانه ذوب اهن اصفهان ذکر شد که متقاضیان را در امر خرید آگاه‌تر کرده و کمک می‌کند. نحوه خرید این محصول همانطور که در بالا ذکر شد به این صورت است که مصرف‌کننده علاوه‌بر خرید از بورس کالا، می‌تواند به واسطه شرکت‌های تأمین آهن آلات و به صورت آنلاین اقدام به خرید کند.

هزینه حمل و نقل میلگرد

آهن پرایس:هنگام خرید هر محصولی با حجم بالا یا متوسط، نحوه حمل و نقل آن از محل خریداری شده تا محل مورد نظر یکی از دغدغه‌های خریداران است از همین رو حمل و نقل میلگرد نیز از این امر مستثنا نبوده و انتقال آن از کارخانه یا انبار به مقصد موردنظر یکی از مهمترین پارامترهای قابل توجه در حین خرید آهن آلات به شمار می‌رود.

در مقاله حاضر به بررسی پارامتر هزینه حمل و نقل میلگرد پرداخته و جزئیات آن را بررسی می‌کنیم. در ادامه به عوامل تأثیرگذار بر هزینه حمل، نحوه حمل و نقل و ... پرداخته خواهد شد، بنابراین اگر شما نیز به دنبال خرید به‌صرفه و راهکاری برای کاهش هزینه‌های خود هستید، پیشنهاد ما مطالعه این مقاله است.

در نقل و انتقال میلگرد خریداری شده عوامل مختلفی وجود دارد که بر قیمت حمل آن اثر می‌گذارد، از جمله این عوامل می‌توان به حجم محصول خریداری شده، مسافت مبدأ تا مقصد، وسیله حمل و نقل و تعرفه حمل بار اشاره کرد که در ادامه به شرح هر یک از این عوامل پرداخته می‌شود. 

 تأثیر مسافت بر هزینه حمل میلگرد

به طور معمول در هنگام خرید میلگرد نکته‌ای که در ابتدا ممکن است مصرف‌کنندگان به آن توجه کنند فاصله جفرافیایی کارخانه یا بنگاه از محل پروژه است، زیرا پرواضح است که هرچقدر مسافت بین کارخانه و محل پروژه کمتر باشد خریدار نیز هزینه حمل کمتری متحمل خواهد شد.

به عنوان مثال اگر محل پروژه در شمال کشور باشد و کارخانه موردنظر برای خرید میلگرد در جنوب کشور، به‌طبع حمل این بار هزینه گزافی بر دوش خریدار خواهد گذاشت و از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست، بنابراین در هنگام خرید حتما به این نکته باید توجه کنید که ترجیحا تهیه میلگرد یا هر محصول فولادی دیگری از نزدیکترین کارخانه به محل پروژه، صورت بگیرد. 

تأثیر حجم بار بر هزینه حمل میلگرد

 مورد دیگری که به طور مستقیم بر هزینه حمل بار اثر می‌گذارد حجم محصول است، به این صورت که هر چقدر وزن بار بیشتر باشد به‌طبع هزینه حمل آن نیز افزایش می‌یابد.قابل ذکر است که عموما محصولی که وزن آن بیش از ۲۲ تن باشد از کارخانه تهیه می‌شود اما اگر حجم آن زیر ۲۲ تن باشد به طور معمول از بنگاه‌ها خریداری می‌شود، بنابراین در هنگام خرید باید این نکات را مورد توجه قرار داد.

تعرفه حمل و نقل میلگرد

حمل و نقل هر محصولی هزینه مشخصی دارد که از سوی سازمان حمل و نقل کشور تعریف می‌شود و غالبا براساس حجم محصول و مسافت مبدأ تا مقصد تعیین می‌شود، هزینه حمل و نقل میلگرد نیز ممکن است در باربری‌های مختلف براساس هر دو فاکتور یا یکی از این‌ عوامل تعیین شود.

در انتخاب باربری مناسب برای انتقال محصول خریداری شده نیز باید نکات مهمی را مورد توجه قرار داد تا در نهایت به هزینه مضاعفی برای مصرف‌کننده منجر نشود. به این معنی که انتخاب ماشین متناسب با محصول خرید شده، رعایت نکات ایمنی در حین بارگیری، بارگیری درست و اصولی محصول و همچنین دریافت هزینه حمل براساس تعرفه سازمان حمل و نقل و ...، نکاتی است که در انتخاب شرکت باربری و درنهایت هزینه حمل میلگرد باید مورد توجه قرار داد.

نوع وسیله حمل میلگرد

پس از حجم محصول، بُعد مسافت و باربری، عامل بعدی که در خرید میلگرد باید به آن توجه کرد انتخاب وسیله انتقال میلگرد است، انتخاب ماشین حمل باید متناسب با نوع محصول باشد تا آسیبی به محصول نرسد.

همچنین در انتخاب نوع ماشین باید به نکات مختلفی از جمله حجم و ابعاد محصول و توان حمل ماشین دقت کرد، به همین جهت ممکن است در حمل و نقل آهن‌آلات با توجه به ظرفیت بار از پیکان وانت، نیسان، خاور، کامیون، ۱۰ ‌چرخ و ۱۸ چرخ استفاده شود.

به عنوان مثال برای حمل میلگرد که به صورت بندیل‌های ۱۲ متری هستند بهتر است تریلی استفاده شود و برای مقاطع ۶ متری هم بهتر است از خاور استفاده شود تا محصول در حین حمل و نقل دچار آسیب فیزیکی نشود.

هر کدام از وسایل نقلیه‌ای که در بالا ذکر شد ظرفیت مخصوصی دارد و تنها برخی محصولات را می‌توان با آنها حمل کرد.به عنوان مثال ظرفیت تریلی برای حمل بار حدود ۲۲ الی ۲۴ تن است و برای حمل مقاطع با طول ۱۲ متر مناسب است یا ظرفیت بار خاور حدود ۴ الی ۵ تن است که برای مقاطع با طول ۵ متر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین حمل و نقل میلگرد با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که هر کدام معایب و مزایای مختص به خود را دارد.از جمله آن می‌توان به حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، دریایی، کانتینری و ترکیبی اشاره کرد.

 اما از میان همه این‌ها حمل و نقل جاده‌ای به دلیل امکان حمل با حجم بالا، در دسترس بودن ماشین‌ نقلیه، کنترل محصول در طول مسیر، کاهش زمان کم نقل و انتقال و ... مواردی است که فعلان این حوزه را برای حمل و نقل جاده‌ای ترغیب می‌کند.

در ادامه می توانید این مقاله را نیز مطالعه نماید:خرید میلگرد ذوبی

از آنجایی که هزینه حمل و نقل میلگرد بر عهده خریدار است، به همین جهت برخی عوامل ممکن است افزایش هزینه حمل را در بر داشته باشد که این موارد شامل: خرید بدون توجه به مسافت کارخانه از محل پروژه، حجم بار و تعدد بارگیری، خرید از مراکز غیرمطمئن، بالا رفتن نرخ سوخت، شرایط آب و هوایی مقصد، حمل با وسیله نامتناسب و ... می‌شود.بنابراین لازم است نکات ذکرشده در حین خرید و اقدام به حمل بار مورد توجه قرار گیرد.

نتیجه‌گیری


گاهی مصرف‌کنندگان بخصوص کسانی که در حوزه صادرات آهن فعالیت می‌کنند توجه چندانی به بارگیری و حمل و نقل میلگرد نشان نمی‌هند که این موضوع به زیان مالی منجر شده و محصول نیز آسیب می‌بیند.

مواردی که در مطالب فوق ذکر شد از جمله عواملی است که در تعیین هزینه حمل میلگرد نقش مهمی ایفا می‌کنند، به همین جهت خریداران مقاطع فولادی، برای خرید به‌صرفه و پرهیز از تحمیل هزینه‌های گزاف باید موارد ذکرشده را مورد توجه قرار دهند.