خرید اهن در فاز اصلاح بازار

آهن پرایس: روز گذشته نیز کماکان ریزش قیمت روزانه آهن‌آلات تداوم داشت و اکثر محصولات فولادی روندی کاهشی داشتند به‌طوری که این نوسانات کاهشی در بازه ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اتفاق افتاد.

بازار ارز نیز تقریبا آرام بود و قیمت دلار با توقف در مرز کانال ۳۲ هزار تومانی نوسانات جزئی را تجربه کرد، به طوری که قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد حدود ۳۱ هزار و ۸۷۰ تومن به فروش رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن

با توجه به روندی که این روزها بازار آهن و فولاد در پیش گرفته و قیمت‌ها در حال اصلاح هستند، محصولات فولادی در کنار ثبات در برخی مبادی، با کاهش قیمت قابل ملاحظه‌ای عرضه می‌شوند.

بر همین اساس قیمت روز میلگرد آجدار در اغلب شرکت‌ها از ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان با کاهش قیمت همراه بود درحالی که تعدادی از شرکت‌ها نیز تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند همچنین قیمت روز ناودانی و نبشی نیز در اکثر شرکت‌ها با ثبات قیمت همراه بود.

نرخ روز تیرآهن نیز مانند سایر محصولات نوسانات کاهشی داشت به طوری که در بخش کیلوفروشی شاهد کاهش ۱۵۰ الی ۴۰۰ تومانی بودیم و در بخش شاخه‌فروشی نیز با کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی مواجه بودیم که این نوسانات بیشتر در تیرآهن کارخانه ذوب آهن اصفهان قابل مشاهده بود.

همچنین نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند و قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز به همین منوال ثبات داشتند اما قیمت روز ورق سیاه و انواع آن با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بودند.

همانطور که از گزارش‌ها پیداست در یک ماه گذشته چالش‌ها و نوسانات متعددی در بازار آهن و فولاد رخ داد به طوری که دو هفته اول خرداد ماه با کاهش حجم عرضه محصولات فولادی در بورس کالا موجی از افزایش تقاضا در بازار ایجاد شد که افزایش قیمت‌ها را در پی داشت.

اما در دو عرضه اخیر این روال اصلاح شد و حجم عرضه‌ها به همان منوال پیشین بازگشت که این امر به کاهش خریدهای هیجانی و به‌تبع اصلاح قیمت‌ها در هفته جاری منجر شد.

آنچه در یک هفته گذشته به افزایش نرخ پایه محصولات عرضه شده در بورس منجر شد، افزایش نرخ دلار نیمایی بود؛ در کنار این براساس گزارش‌های موجود با توجه به کاهش چشمگیر نرخ محصولات صادراتی ایران، اوضاع صادرات نیز چندان مساعد نیست و از طرفی دیگر بحث قطعی برق و انتظارات تورمی نیز خود مزیت بر علت است.

اما اگر همه این عوامل را فاکتور بگیریم یک عامل دیگر وجود دارد که در رشد مثبت نرخ دلار دخیل است. با این حال می‌بینیم که محصولات فولادی به ویژه میلگرد در برابر کاهش قیمت مقاومت نشان می‌دهد که یکی از دلایل آن را می‌توان به کاهش نرخ شمش CIS و میلگرد ترکیه نسبت داد.

علت اصلی کاهش نرخ شمش صادراتی ایران را می‌توان در زیرفروشی فولاد روسیه جستجو کرد، بنابراین با توجه به اختلاف نرخ شمش صادراتی ایران و میلگرد ترکیه که حدود ۳۳ درصد و معادل ۱۶۵ دلار است از همین رو به دلیل بالا بودن نرخ گرد ترکیه، میلگرد ۶۰۰ دلاری ایران در منطقه جذابیت دارد، به این ترتیب آنچه در بازار رخ می‌دهد حاصل نرخ پایین شمش ایران و نرخ بالای میلگرد در ترکیه است. گفتنی است تا پیش از وقوع جنگ روسیه و اوکراین فاصله نرخ میلگرد ترکیه با شمش ایران حدود ۱۲ درصد و رقمی استاندارد بود.

با این اوصاف و با توجه به شرایط فعلی کشور، با تعطیلی واحدهای تولیدی در پنجشنبه و جمعه به دلیل مشکلات قطعی برق و برخی عوامل دیگر احتمال افزایش قیمت اهن‌الات از هفته دوم تیرماه وجود دارد اما قدرت و میزان این افزایش به قیمت دلار و همچنین نرخ شمش صادراتی ایران، حجم عرضه محصولات در بورس و زمان تحویل آنها در عرضه امروز بستگی دارد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در خوف و رجاء

همانطور که اشاره کردیم به نظر می‌رسد در هفته جاری که قیمت‌ها در فاز اصلاح قرار دارند فرصت خوبی برای خرید اهن الات  مورد نیاز است زیرا همانطور که گفته شد از دهم تیرماه که قطعی کامل برق برخی صنایع فولادی را در پیش داریم، این عامل ممکن است محرکی قوی برای رشد دوباره قیمت‌ها باشد.

در پایان قابال ذکر است که امروز حدود ۱۶۳ هزار و ۵۶۰ تن شمش بلوم در بورس کالا عرضه خواهد شد که نرخ میانگین آن حدود ۱۳ هزار و ۱۳۱ تومان تعیین شده است، نرخ پایه آن نیز حدود ۱۲ هزار و ۹۹۰ تومان در نظر گرفته شده است که بیانگر افزایش ۱۴۰ تومانی این محصول در مقایسه با عرضه پیشین آن است.


بازار آهن در خوف و رجاء

آهن پرایس: براساس آمار موجود دومین روز هفته نیز شاهد اصلاح قیمت روزانه آهن آلات در اغلب مبادی فروش بودیم و بازار آهن در کنار ثبات محصولات فولادی، در برخی شرکت‌ها کاهش قابل توجهی را تجربه کرد.

 قیمت دلار نیز طی روز گذشته بین دو کانال ۳۱ و ۳۲ هزار تومانی در نوسان بود اما پایان روز در مرز کانال ۳۱ هزار تومانی قرار گرفت و در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۸۳۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه نرخ آهن آلات

اصلاح قیمت‌ها که در دو روز گذشته در بازار اهن و فولاد مشاهده شد در شرایطی است که بخش تقاضا تحرک و رونق چندانی ندارد؛ به عنوان نمونه قیمت روز میلگرد آجدار درحالی در بسیاری از مبادی فروش ثابت بود که کلیت بازار نشان از کاهش و اصلاح نرخ این محصول داشت، به طوری که قیمت‌ها از ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان ریزش داشتند به طوری که متوسط نرخ میلگرد با وزن استاندارد حدود ۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان برآورد شده است.

قیمت روز نبشی و ناودانی نیز اگرچه در غالب شرکت‌ها ثبات داشت اما اصلاح جزئی در تعدادی از شرکت‌ها نیز مشهود بود، همچنین نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌های صنعتی، گازی و... در برخی مبادی فروش اعلام نشد اما سایر شرکت‌ها از ۳۰۰ الی ۸۰۰ تومان قیمت‌ها را کاهش دادند.

نرخ روز تیرآهن نیز نوسانات متعددی داشت به طوری که در بخش کیلوفروشی غالبا ثابت بود و در بخش شاخه‌فروشی برخی شرکت‌ها کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی داشتند، همچنین قیمت ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی عرضه شدند اما قیمت روز ورق سیاه و انواع آن با ثبات قیمت همراه بودند.

با توجه به اینکه در پایان ماه قرار داریم بازار فضای اصلاح به خود گرفته و انتظار می‌رود امروز نیز همین روند ادامه داشته باشد، اما اوضاع اولین روز تابستان به حجم عرضه‌های بورس کالا، نقدی یا اعتباری بودن عرضه‌ها و همچنین حفظ نرخ دلار در کانال ۳۲ هزار تومانی بستگی دارد.

همانطور که انتظار می‌رفت نرخ روز میلگرد اصلاح ۳ درصدی داشت و فعلا این محصول در کانال ۱۸ هزار تومانی قرار دارد اما برگشت کاهش ۳ درصدی تحت تأثیر چند پارامتر است، ابتدا اینکه عرضه شمش در بورس روز سه‌شنبه به صورت نقدی است یا اعتباری و اینکه حجم آن نیز چقدر خواهد بود؛ عامل دوم اینکه نرخ دلار چقدر اصلاح خواهد شد و مورد سوم نیز به این بستگی دارد که آیا فاصله ۱۱ درصدی شمش و میلگرد در هفته جاری اعمال خواهد شد یا در هفته آتی.

بنابراین با احتساب میانگین ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومانی نرخ شمش، اگر فاصله ۱۱ درصدی در هفته جاری اعمال شود کف قیمتی میلگرد حدود ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان و میلگرد بورسی نیز بیش از ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان خواهد شد که با این شرایط به نظر می‌رسد با استقبال چندانی مواجه نشود که نتیجه آن رکود و سکون در بازار است.

 تا زمانی که کمبود محصول در بازار احساس نشود بازار در همین فاز می‌ماند، اما اگر کف نرخ میلگرد و تیراهن با قیمت‌های هفته گذشته یکسان باشد شاهد رونق و تحرک معاملات در این بازار خواهیم بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کیند: اصلاح نرخ آهن در بازار نخر

اما میزان معاملاتی که در عرضه شمش رقم می‌خورد احتمال دارد به خرید میلگردهای بورسی در قیمت‌های بالا منجر شود اما با این حساب باید منتظر باشیم تا اوضاع عرضه‌ها و حجم معاملات را در روزهای آتی ببینیم.

گفتنی است امروز نیز برای دومین هفته متوالی عرضه ورق مبارکه در بورس کالا انجام نشد و از آنجایی که تقاضا برای این محصول زیاد است احتمال دارد این روند موجب رشد مثبت قیمت ورق شود که به این ترتیب نرخ پروفیل‌ها نیز افزایشی خواهد بود.

اصلاح نرخ آهن در بازار نخر

آهن پرایس: نخستین روز هفته با اصلاح جزئی قیمت روز آهن آلات آغاز شد به طوری که اغلب محصولات فولادی در بازه ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی کاهش قیمت داشتند.

اما بازار ارز با افزایش مجدد نرخ دلار همراه بود، به این صورت که پس از برگشت دلار به کانال ۳۱ هزار تومانی، روز گذشته با افزایشی ۵۰۰ تومانی دوباره به کانال ۳۲ هزار تومانی صعود کرد، به طوری که در بازار آزاد به قیمت ۳۲ هزار و ۱۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل نرخ روز آهن آلات

در روزهای پایانی خردادماه، آنچه در بازار آهن و فولاد رقم خورد اصلاح جزئی قیمت‌ها بود که موجب سکون و ثبات در بازار شد اما در عین حال تقاضا نیز با رکود همراه بود و به اصطلاح با بازار نخر مواجه بودیم.

بر همین اساس اکثر محصولات فولادی از جمله قیمت روز میلگرد آجدار در مقایسه با چهارشنبه گذشته کاهش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت، به طوری که نرخ میانگین آن ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان برآورد شد.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله مانیسمان، گازی و ... نیز به طور میانگین با کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام شد به طوری که نرخ پروفیل با ضخامت ۲ میلیمتر در بازه ۲۵ هزار و ۵۰۰ الی ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان برآورد شد.

به همین ترتیب قیمت روزانه تیرآهن نیز با کاهش نسبی همراه بود، به عنوان مثال تیرآهن کیلویی حدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ تومان کاهش داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز ۱۰ الی ۳۰ هزار تومان کاهش قیمت مشاهده شد. قیمت روز ناودانی و نبشی نیز در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد.

انواع ورق‌ها نیز روز گذشته را با ریزش قیمت همراه بودند به این صورت که قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان ریزش داشت و قیمت روز ورق استیل و ورق سیاه نیز به همین ترتیب با کاهش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود.

افزایش هیجانی نرخ اهن الات در چند روز اخیر به افزایش تقاضا و خرید هیجانی منجر شد اما به نظر می‌رسد با عرضه ۱۰۰۰ تنی محصولات فولادی در عرضه روز چهارشنبه این تقاضا اشباع شد و از آنجایی که ساخت و ساز چندانی صورت نمی‌گیرد و خرید مصرفی عمق ندارد، مصرف‌کننده نیز زود اشباع شده و دست از خرید می‌کشد.

قطعی برق صنایع که روز گذشته ابلاغ شد پیش از عملی شدن آن در بازار تلاطم ایجاد کرد و افزایش قیمت‌ها را رقم زد اما بخش عرضه بیش از این نمی‌تواند قطعی برق را دستمایه افزایش قیمت اهن قرار دهد، چرا که نمی‌توان بدون در نظر گرفتن فاکتور اصلی تعیین نرخ اهن که همان قیمت‌های جهانی و CIS است، اعلام قیمت کرد.

براساس برخی گزارش‌ها وزارت نیرو با هدف مدیریت مصرف انرژی، ابلاغیه قطعی برق صنایع فولادی را روز گذشته ارسال کرده است، همچنین میزان سقف و کف فروش شمش بلوم نیز به عرضه‌کنندگان این محصول ابلاغ شده است تا در پی قطعی برق و کاهش عرضه شمش، نظم بازار به هم نخورد و قیمت‌ها افزایش نیابد.

در همین زمینه مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق از اختصاص یک روز در هفته برای قطعی برق صنایع خبر داده است. وی همچنین معتقد است که تولیدکنندگان می‌توانند برای جبران این قطعی‌ها در روزهای تعطیل یا شبها به تولید بپردازند.

اگرچه خبرهای ضدونقیض در این زمینه بسیار است اما باید منتظر نحوه اعمال محدودیت برق وزارت نیرو باشیم تا ببینیم تا چه میزان واحدهای تولیدی و تجارت کشور از آسیب این بحران در امان خواهند بود.

معامله شمش در بورس کالای روز گذشته با میزان منفی ۱۰ درصدی در حدود ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومانی رقم خورد که با این حساب باید دید فاصله ۱۱ درصدی در هفته جاری اعمال خواهد شد یا در هفته آتی، به هر حال به نظر می‌رسد نرخ میلگرد بورسی حدود ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: احتمال افزایش مجدد قیمت آهن

مسئله‌ای که در حال حاضر وجود دارد عرضه شمش در پایان خردادماه و عرضه مقاطع فولادی در اول تیرماه است که این اوضاع حجم ورود پول را در این دو روز متفاوت خواهد کرد به این صورت که با افزایش حجم عرضه شمش، ممکن است رقابت چشمگیری برای آن رخ ندهد. با این حساب ممکن است با توجه به نرخ جهانی شمش و نبود تقاضا کمی با کاهش و اصلاح قیمت‌ها مواجه باشیم زیرا همانطور که گفته شد نمی‌توان در طولانی مدت اثرات نرخ فولاد و آهن در بازارهای جهانی را نادیده گرفت.

بررسی بازار فولاد در خرداد ۱۴۰۱

البته از جهت دیگر موجودی انبارهای چین کاهشی شد و همین کاهش جو روانی را بهم ریخت و موجب افزایش قیمت سنگ...شد. اما می توانیم اظهار نماییم که آن صعودی قیمت موقتی بود و هدف اصلیش تغییر روند بازار بود چرا که در حال حاضر روند سنگ آهن نزولی است. 

در دومین هفته ماه جاری سنگ آهن در بورس سنگاپور روی نرخ ۱۳۴ دلار اعلام شد. از سوی دیگر قیمت سنگ آهن، بیلت، بلوم و مواد اولیه نقش کلیدی مهمی در تعیین قیمت محصولات فولادی دارد. همچنین برزیل که یکی از تامین کنندگان سنگ آهن است در طی هفته دوم خرداد با وقوع سیل مواجه شد و این عامل هم تا حدودی توانست این بازار را از مدار طبیعی خود خارج نماید.در سومین هفته خرداد ماه نرخ سنگ آهن وارداتی چین در حدود ۱۴۳ دلار بود. در واقع نرخ سنگ آهن از اعلام یکسری بسته های اقتصادی جدید در دولت چین و همچنین اعمال برخی محدودیت ها از سمت کشور برزیل و هند انجام شد. 

قراضه 

بازار شمش و قراضه در بازار جهانی در حال حاضر به شدت تحت تاثیر عملکرد دولت روسیه است و به دلیل عرضه ارزان قیمت روس ها این بازار در هفته دوم خرداد رونق چندانی نداشت. در هفته دوم خرداد ماه بازار قراضه در مدار نزولی قرار گرفت و نرخ قراضه از کشور امریکا به ترکیه معادل ۴۳۹ دلار سی ار اف و قراضه سرد نیز با قیمت  ۴۵۴ دلار سی ار اف نشان دهنده نرخ نزولی است. 

بورس کالا و نرخ دلار 

قیمت دلار در هفته دوم خرداد ماه در بازار آزاد روی قیمت ۳۰ هزار تومان قرار گرفت و نرخ دلار نیمایی در محدوده ی ۲۴هزارو۹۰۰ تومان بود که این اختلاف دلار نیمایی و آزاد معاملات بورس کالا را ارزشمند می نمایدو تا حد زیادی در بورس کالا میزان تقاضا را افزایش خواهد داد.در سومین هفته خرداد ماه دلار مسیرصعودی را طی کرد و به مبلغ ۳۲ هزار تومان رسید اما دلار نیمایی در جهت عکس و در حالت نزولی قرار دارد اما تنها راهکار در حال حاضر در جهت کنترل نرخ ارز سیاست های پولی در بانک مرکزی است. 

با توجه به قیمت دلار نیمایی می توانیم پیش بینی نماییم که کاهش در صادرات ایران به دلیل میزان کاهش قیمت cis است و در نهایت امر بر نرخ پایه بورس کالا اثرگذار خواهد بود. از سوی دیگر میزان اختلاف نرخ دلار آزاد و نیمایی منطقی به نظر می رسد و ممکن است میزان رقابت در عرضه محصولات افزایش یابد و نکته نهایی اینکه قطعی برق با شروع فصل گرما منجر به کاهش عرضه و افزایش تقاضا خواهد شد. 

نرخ شمش، اسلب و بیلت 

در دومین هفته خرداد ماه کشور روسیه سیاست زیرفروشی را در پیش گرفت و تخفیفاتی در حدود ۲۰ درصد ارائه کرد و با این شیوه مشتریان را به خرید ترغیب نمود در نهایت مشتریان ایرانی کم شد و بازار سنتی ایران برای شمش از تب و تاب افتاد. اما در همین تغییرات و زیرفروشی های روسیه ارزش روبل روسیه افزایش یافت همزمان هزینه های تولید هم بخشی دیگر از هزینه تمام شده برای تولید محصول است بنابراین تولید کنندگان نیز از حدی بیشتر نمی توانند زیرفروشی نمایند اما متاسفانه در مقابل افزایش ارزش روبل در روسیه ، کاهش ارزش ریال در ایران است که نسبت به دلار فاصله زیادی پیدا کرده است بنابراین ایران برای ارائه تخفیف به مشتریان دستش باز است و می تواند تخفیف خوبی لحاظ نماید. به عبارتی از این بررسی می توان به این نتیجه رسید که رقابت عظیم قیمتی بین روسیه و ایران به چشم میخورد. 

نرخ شمش صادراتی کشور خودمان نیز در هفته دوم خرداد ماه  روی ۵۵۰ دلار اعلام شد اما متال بولتن که مرجع اصلی قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا است توجهی به این کاهش قیمتی نکرد و قیمت بیلت صادراتی ایران را ۵۷۰ الی ۵۹۰ دلار اعلام کرد و نرخ اسلب نیز مابین ۵۸۰الی ۶۰۰ دلار بود.
حباب قیمتی که پیش از این در نرخ اسلب و بیلت به چشم میخورد با جنگ روس و اوکراین تا حد زیادی از بین رفت چرا که با بررسی روند قیمت ها از ابتدای ۲۰۲۲ به این نتایج می رسیم اما از دگر سو تحریم شدن روسیه همزمان با از بین رفتن کارخانجات فولادسازی اوکراین و کاهش بیشتر قیمت ها نیز دور از انتظار نیست هر چند که این شیب نزولی خیلی کم خواهد بود. 

البته فراموش نشود که قیمت بیلت روس ارزان است و به خوبی برای تجار ترک در دسترس است و مساله کاهش تقاضا باعث شده است که روند نزولی قیمت قراضه همچنان ادامه دار باشد. در سومین هفته خرداد ماه نرخ شمش صادراتی کمتر از ۵۰۰ دلار فوب بود. این بدان معنی است که نرخ بیلت ۱۰۰ دلار کمتر معامله شده است. در معاملات شمشصادراتی ایران دو فقره از معاملات با قیمت ۵۵۰ و ۵۷۰ دلار معامله شده اند.
 

بیلت صادراتی ایران را نیز به مقصد اندونزی  با نرخ ۵۴۰ الی ۵۵۰ دلار فوب اعلام قیمت کردند.البته این کاهش قیمت معاملات روسیه فقط به شمش و بیلت خلاصه نمی شود. روسیه با کاهش قیمت ۱۲۰ دلاری، بیلت را به چین فروخت این اتفاق در شرایطی رخ داد که ایران به کشورهای همسایه خلیج فارس قیمتی در رنج ۵۶۰ الی ۵۷۰ دلار عرضه کرد. به طور کلی سمت و سوی صادرات در شرایطی است که تمایل به افزایش قیمتی دارد اما عملکرد روس همچون مانعی این ضربه را می گیرد. 

در سومین هفته خردادماه نرخ پایه شمش عرضه شده در بورس کالا با نرخ صادراتی ۵۷۰ دلاری ۱۳۹۲۰۷ریال بود. با کاهش جزئی نرخ ارز نیمایی و کاهش قیمت شمش صادراتی به ۵۵۰ دلار فوب با وجود رقابت میان عرضه های مختلف نرخ پایه شمش ۱۲۸۳۷۱ تعیین گردید. این مبلغ در مقایسه با هفته دوم کاهش ۳ درصدی را تجربه کرد. 

خردادماه در بازار داخلی فولاد ایران چه گذشت؟ 

در اردیبهشت ماه سال جاری بازار آهن آلات در داخل ایران در شیب قیمتی نزولی قرار داشت چرا که تاجران و بازرگانان نیز پیش بینی کرده  بودند که قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا کاهشی خواهد شد و همین امر منجربه عدم رفتار شتابزده خریداران شد و در یک ماه اردیبهشت مسیر کاهش قیمتی را طی کرد.قیمت ورق گرم فولاد مبارکه از اردیبهشت ماه تا هفته دوم خردادماه کاهش حدود ۲۰۰۰ تومانی را رقم زد. همچنین قیمت میلگرد نیز کاهش ۵۰۰ تومانی را لمس کرد. البته از آنجایی که تولیدکنندگان میلگرد تخفیف های زیادی هنگام فروش بار ارائه کردند این مقدار را دقیق نمی شود محاسبه کرد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: اثرات شرایط جهانی برفولاد ایران 

به طور تقریبی می توانیم اظهار نماییم که بازار داخلی ایران در حال حاضر در سردرگمی به سر می برد چرا که برخی از تجار با کاهش قیمت های جهانی دست به عصا می شوند و منتظر می مانند تا قیمت های بورس کالا تعدیل شود و متاسفانه بر خلاف انتظارات بورس کالا همیشه با تاخیر عمل می نماید و تا حد زیادی کاهش قیمت های جهانی نادیده گرفته می شود. در نهایت امر در هفته گذشته بازار آهن آلات شروع طوفانی و پر نوسانی را نشان داد و در روز پایانی هفته ثبات قیمتی و آرامش به بازار آهن بازگشت و فروشندگان  ترمز مدار صعودی را کشیدند.

احتمال افزایش مجدد قیمت آهن

آهن پرایس: پس از تلاطم حدودا ۱۵ روزه در بازار آهن، پنجشنبه گذشته شاهد آرامش و ثبات نرخ روزانه آهن آلات در غالب مبادی فروش بودیم و نوسان قیمت چندانی اتفاق نیفتاد.

پایان هفته گذشته کمی از حرارت افزایشی بازار ارز نیز کاسته شد و نرخ دلار به کانال ۳۱ هزار تومانی بازگشت اما مجددا با کمی نوسان کانال ۳۲ هزار تومانی را لمس کرد؛ درنهایت نیز در بازار آزاد به قیمت ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد.

گفتنی است امیر عبداللهیان وزیرامور خارجه ایران در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از رفع تحریم‌ها و کوتاه نیامدن از حقوق خود سخن گفت که احتمال می‌رود همین امر موجب نوسان افزایشی دلار در روز پنجشنبه بود.

تحلیل روزانه بازار آهن آلات

پس رشد مثبتی که در بازار اهن اتفاق افتاد پایان هفته گذشته نرخ محصولات فولادی در همان قیمت‌های بالا تثبیت شد و کاهش نرخ دلار نیز به کاهش نرخ اهن الات منجر نشد، تنها تعداد انگشت‌شماری از کارخانه‌ها قیمت‌ها را کاهش دادند.

گفتنی است بازار قیمت روز میلگرد آجدار تقریبا در همه مبادی فروش با ثبات همراه بود و کاهش محدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی در شماری از کاخانه‌ها مشاهده شد البته یک شرکت نیز ۳۵۰ تومان قیمت محصولات خود را کاهش داد.

پس از نوسان افزایشی در روزهای اخیر قیمت روز میلگرد ۱۴ آجدار در بازه یک ماه اخیر حدود ۲/۹ درصد افزایش یافته است که این میزان معادل ۵۵۳ تومان است. بر همین اساس نرخ این محصول در بازه قیمتی ۱۸ هزار و ۴۷۷ تومان الی ۱۹ هزار و ۳۰ تومان نوسان داشته است.

همچنین قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی روز پنجشنبه هم در همه شرکت‌ها ثبات داشت. گفتنی است قیمت نبشی نیز دریک ماه اخیر با افزایشی ۲/۳ درصدی همراه بوده که معادل ۴۵۷ تومان است. به طور کای می‌توان گفت قیمت نبشی چندان افزایشی نبوده و ۱۹ هزار و ۴۰۷ تومان به ۱۹ هزار و ۸۶۶ تومان رسیده است.

گفتنی است کلیه محصولات فولادی تقریبا تغییری نداشتند و تیرآهن نیز از این امر مستثنا نبود. اما در یک ماه گذشته نرخ تیراهن ۱۴ با افزایش ۶۱۷ تومانی در بازه ۱۸ هزار و ۵۳۳ تومان الی ۱۹ هزار و ۱۵۰ تومان در نوسان بود.

قیمت روز لوله‌های داربستی، گازی و صنعتی و قیمت روز انواع پروفیل نیز ثابت اعلام شد. اا پروفیل با ضخامت ۲ برخلاف سایر محصولات در یک ماه گذشته روندی کاهشی داشته است به طوری که با با افت قیمت ۳/۴ درصدی که معادل ۹۰۰ تومان است در بازه ۲۶ هزار و ۲۷۱ تومان الی ۲۵ هزار و ۳۷۱ تومان در نوسان بود.

به گزارش آهن پرایس، طی جلسه‌ای که روز چهارشنبه در ستاد تنظیم بازار برگزار شد نرخ محصولات پایین دست در برابر محصولات بالا دست تعیین شد تا این درصدها اساس معاملات بورس کالا در روزهای آتی قرار بگیرد.

بر همین اساس قیمت میلگرد به نسبت نرخ کشف شده بیلت در بورس کالا ۱۱ درصد و نرخ تیراهن نیز ۱۴ درصد تعیین شده است. گفتنی است افزایش نرخ میلگرد به نسبت نرخ کشف شده بیلت در مقایسه با سال‌های اخیر حدود ۵ درصد بوده است.

نرخ ورق گرم نیز درحال حاضر براساس نرخ متوسط منطقه CIS و فوب چین تعیین می‌شود که این محصول نیز در در سال‌های اخیر حدود ۱۱ درصد افزایش یافته است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بررسی روند نوسان نرخ آهن

گفتنی است معاملاتی که امروز در بورس کالا انجام می‌شود ملاک عمل برای عرضه روز چهارشنبه خواهد بود بر همین اساس به نظر می‌رسد از اول ماه دوباره افزایش قیمت‌ها را پیش رو داشته باشیم.

گفتنی است امروز حدود یک میلیون و ۹۶ هزار و ۵۰۱ تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل محصولاتی اعم از ناودانی، شمش بلوم، تیرآهن بال پهن، میلگرد کلاف، سنگ آهن دانه‌بندی شده و ... است.