اوضاع نامشخص بازار آهن

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در روز گذشته نیز تقریبا در اغلب مبادی فروش ثابت بود و اگر نوسان قمیتی هم رخ داد به صورت جزئی و مختصر بود اما در کل تمایل چندانی به خرید آهن آلات در بازار مشاهده نشد.

قیمت دلار نیز نوسان جزئی را تجربه کرد و در پایان روز گذشته در بازار آزاد پس از کمی افزایش به قیمت ۲۷ هزار و ۸۲۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با توجه به اینکه خرید اهن درحال حاضر رونق گذشته را ندارد و معاملات چندانی نیز در بازار اهن رخ نمی‌دهد از همین رو به ندرت نوسانات کاهشی و افزایشی اتفاق می‌افتد و این نوسانات اندکی که مشاهده می‌شود بیشتر اصلاح قیمت است.

از همین رو آنچه از گزارشات قیمت اهن الات در روز گذشته برآورد می‌شود نشان‌دهنده ثبات حداکثری قیمت مقاطع فولادی است به این صورت که قیمت میلگرد جز در چند کارخانه که نوسان کاهشی ۱۰۰ الی ۴۲۰ تومانی داشت در عمده مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شد.

قیمت تیرآهن نیز همچنان در بخش کیلوفروشی بدون تغییر بود و در بخش شاخه‌فروشی نیز این ثبات قیمت مشاهده شد اما شاخه‌های پرفروش کارخانه ذوب آهن اصفهان حدود ۱۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت.

قیمت نبشی و ناودانی نیز تقریبا در همه شرکت ثابت بود و کاهش ۱۵۰ تومانی تنها در یک شرکت مشاهده شد. قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌ها نیز درکنار ثبات قیمت در چند شرکت، در مابقی مبادی فروش حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشت.

قیمت روز ورق سیاه نیز نوسان کاهشی ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت اما ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی همچنان ثابت و بدون تغییر اعلام قیمت شد.

همانطور که در نخستین روز هفته نیز پیش‌بینی شد آخرین هفته دی ماه درحالی به پایان رسید که قیمت اکثر اهن الات در عمده مبادی فروش به طور مداوم ثابت اعلام می‌شد و هیچ یک از عوامل مؤثر در قیمت آهن، توانایی ایجاد تحرک در بازار آهن را نداشت.

این در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به تجریبات سال‌های گذشته در این موقع از سال به تدریج خرید اهن الات شروع شود و بازار آهن تحرک و شور و نشاطی به خود ببیند اما همانطور که مشاهده می‌شود چنین امری رخ نداد و به تأثیر از عوامل متعددی از جمله بلاتکیفی مذاکرات برجام و همچنین عدم نقدینگی خریداران، بازار اهن الات با کمبود متقاضی مصرف روبه‌رو است.

از سوی دیگر میزان معاملات بورس کالا نیز در قیمت روزانه اهن آلات تأثیرگذار است از همین رو همانطور که احتمال می‌رفت معاملات مقاطع فولادی عرضه شده در بورس کالای روز گذشته نیز تغییر چندانی در قیمت‌ها ایجاد نکرد و حاشیه سود عرضه‌کنندگان مقاطع به میزان عرضه پیشین یعنی ۳ الی ۵ درصد باقی ماند.

به گزارش آهن پرایس، خبرها از عامل مهم فعلی که بازارهای مالی را در نوعی بلاتکلیفی نگه داشته است بیانگر این است که مذاکرات برجام در مسیر مثبتی در جریان است اما گویا طرف‌های مذاکره‌کننده غربی در صدد تعیین ضرب‌العجل برای مذاکرات هستند و هشدار می‌دهند که هرچه سریع‌تر مذاکرات را پایان داده و توافقی شکل بگیرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ثبات گسترده قیمت آهن آلات

با این اوصاف با توجه به شرایط فعلی جامعه می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که بازار بلاتکلیف آهن در شرایط کنونی متقاضی مصرف به دلیل عدم نقدینگی تمایلی به خرید اهن ندارد و برای برون‌رفت بازار اهن از رکود به انجام معاملات نقدی نیاز است تا بازار از این ترس و خمودگی رها شود و دوباره جان بگیرد.

محصول نهایی ارزانتر از مواد اولیه

به اعتقاد علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، عرضه محصولات تمامی زنجیره‌ها در بورس کالا موجب تسهیل دسترسی به محصولات می‌شود و انحصار محصول هر واحد از این زنجیره مانعی در واحدهای دیگر ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: گاه می‌بینیم واحدهای تولیدکننده شمش که مواد اولیه آنها آهن اسفنجی است، نرخ نهایی شمش برای آنها پایین‌تر از آهن اسفنجی تمام می‌شود و به‌طبع این امر جز ضرر و زیان مالی هیچ سودی برای تولیدکننده ندارد. این در شرایطی است که در حال حاضر عرضه آهن اسفنجی با کاهش روبه‌رو است و برخی تولیدکنندگان که تولیدات انبوه دارند مواد اولیه خود را تهیه می‌کنند اما چیزی عرضه نمی‌کنند و این امر زنجیره فولاد را با مشکل مواجه می‌کند.

جدی در پایان تصریح کرد: براساس طرح توسعه، تولید و نظارت زنجیره فولاد همه واحدها موظف هستند محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند تا بدین وسیله بازار تنظیم شده و نظارتی بر قیمت‌ها انجام شود که نتیجه این امر جلوگیری از رانتخواری است که عموما هم توسط دولتی‌ها اتفاق می‌افتد.

ثبات گسترده قیمت آهن آلات

آهن پرایس: روز گذشته همچنان بازار خرید آهن آلات کساد بود و آنچه بیش از همه مشاهده می‌شد ثبات حداکثری قیمت روز آهن آلات بود و آنطور که به نظر می‌رسد حتی تثبیت قیمت‌ مقاطع فولادی به رونق تقاضای مصرف و خرید آهن منجر نشد و کارساز نبود.

بازار ارز نیز مانند چند روز اخیر کماکان دچار نوسانات جزئی است و قیمت دلار در کانال ۲۷ هزار تومانی درحال کاهش و افزایش بود، به طوری که روز گذشته هر دلار در بازار آزاد با کمی افزایش به قیمت ۲۷ هزار و ۸۲۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات

ثبات گسترده‌ای که در دو ماه اخیر در بازار آهن حاکم است گویا همچنان ادامه دارد اما این عدم تغییر قیمت‌ها به افزایش خرید آهن منجر نمی‌شود. این امر دلایل متعددی دارد که از جمله آنها می‌توان به کمبود نقدینگی و رکود ساخت و سازها اشاره کرد. 

پس از بررسی قیمت‌ها در بازار آهن، قیمت روز میلگرد تنها در شمار معدودی از شرکت‌ها کاهش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت درحالی که غالب مبادی فروش تغییری در قیمت‌ها ایجاد نکرده و همچنان ثابت بودند اما با وجود این بازار خرید میلگرد همچنان دچار خمودگی و کم‌رونق بود.

قیمت تیرآهن نیز تنها در بخش شاخه‌فروشی و در یک شرکت کاهش ۱۰ الی ۴۰ هزار تومانی را تجربه کرد و مابقی بخش‌ها ثبات قیمت داشتند، در بخش کیلوفروشی نیز کلیه مبادی فروش با ثبات قیمت عرضه شدند.

اما در این میان کاهش قیمت برخی مقاطع فولادی نیز رؤیت شد که انواع لوله‌ها و پروفیل جزو این دسته محصولات بودند به طوری که در غالب مبادی فروش قیمت روز پروفیل با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بود.

نبشی و ناودانی ایرانی نیز مانند عمده مقاطع فولادی بدون تغییر قیمت عرضه شدند و جز چند شرکت که کاهش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی داشتند مابقی شرکت‌ها با ثبات قیمت همراه بودند.همچنین قیمت روز ورق سیاه حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان و قیمت ورق گالوانیزه هم به طور میانگین حدود ۴۰۰ تومان کاهش داشت.

مطابق آمارها از بورس کالا روز گذشته در کنار استقبال پایین از محصولات عرضه شده، شمش بلوم حدود ۲۷۱ هزار و ۷۰۰ تن متقاضی داشت که این میزان بیانگر رشد ۱/۱ درصدی این محصول در مقایسه با عرضه پیشین بود و قیمت پایه آن نیز حدود ۱۲ هزار و ۴۱۳ تومان بود. با توجه به این آمار احتمال می‌رود معاملات مقاطع فولادی در بورس کالای امروز با کمی نوسان روبه‌رو باشد اما نمی‌توان رشد چشمگیری برای آن متصور شد.

براساس گزارش‌ها امروز حدود ۱۹۲ هزار تن محصولات فولادی در بورس کالا بر روی تابلو خواهد رفت که شامل میلگرد، تیرآهن، ناودانی و نبشی، آهن اسفنجی و ورق گرم می‌شود. ظاهرا حجم محصولات عرضه شده در مقایسه با عرضه پیشین کاهش داشته است.

در حال حاضر یکی از عوامل مؤثر در تغییر قیمت اهن الات که مذاکرات وین است همچنان در جریان است و براساس اخبار جدید، ایران در پی دریافت تضمین از طرفین مذاکره برای عدم تکرار دوباره خروج از برجام است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رکود خرید آهن آلات

طبق اخبار منتشر شده در این زمینه، یکی از علل کشدار شدن مذاکرات وین همین امر است و ایران به دنبال دریافت تضمین موثق و مطمئن است که با تبصره و قانون و تغییر دولت، همچنان پایدار باشد و تحریم‌ها بازگردانده نشود.

به نظر می‌رسد امریکا نیز برای ارائه تضمین‌های مورد نظر اعلام آمادگی کرده است که این خبر می‌تواند نشان‌دهنده روند رضایت‌بخش مذاکرات و زمینه افزایش احتمال دستیابی به توافقات بود.

انتشار این خبر بازارهای مالی را که غالبا در فاز انتظار و صبر فرو برده است سیگنال مثبتی بود و می‌تواند بازارها را از این بلاتکلیفی نجات دهد.

تأمین منافع همه واحدهای فولادی در بورس کالا

به گزارش آهن پرایس، پس از اعتراض فعلان فولادی به نحوه قیمتگذاری محصولات در بورس کالا، انجمن تولیدکنندگان فولاد نامه‌ای اعتراضی در انتقاد به این روند ارسال کردند که به بنا بر اظهارنظر مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن کشور، محتوای این نامه در صدد تأمین منافع کل زنجیره فولاد نیست.

وی در ادامه بیان کرد: نظرات سایر انجمن‌های فولادی باید با نظرات انجمن تولیدکنندگان در یکسو و هم‌جهت باشد تا بتوان از آنچه در نامه اعتراضی مکتوب شده در نشست‌های متعدد مربوطه دفاع کرد اما آنچه مشهود است خلاف این عمل است و سایر تشکل‌ها با فولادسازان هم‌عقیده نیستند.

اکبریان عمکرد سامانه بورس را مثبت ارزیابی کرد و افزود: درخواست تولیدکنندگان فولاد تأمین مواد اولیه با قیمتی پایین است و کاری به واحدهای دیگر زنجیره فولاد ندارند. در واقع آنچه موجب اعتراض این انجمن شده افزایش قیمت مواد اولیه است و پیشنهاد آنها این است که مواد اولیه در بورس عرضه نشود تا بتوانند در خارج از بورس با قیمتی پایین‌تر تهیه کنند.

رئیس انجمن سنگ آهن کشور اجرای این درخواست را نادرست خواند و در پایان تصریح کرد: با انجام چنین درخواستی واحدهای کوچکتر و پایین دست زنجیره فولاد متضرر خواهند شد و این غیرمنصفانه است و در شرایط فعلی کشور که اقتصاد ضعیفی داریم، نباید عملکردی یکجانبه و منفعت‌طلبانه داشته باشیم.

رکود خرید آهن آلات

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در روز گذشته همچنان در اکثر شرکت‌ها ثابت بود و فروشندگان با حفظ قیمت‌ روز پیشین محصولات خود را عرضه کردند اما در این میان کاهش قیمت جزئی در برخی مبادی فروش نیز مشاهده شد. با وجود این شرایط خرید آهن آلات نیز همچنان کم رونق است و بازار شور و نشاطی به خود نمی‌بیند.

بازار ارز نیز همچنان درگیر نوسانات جزئی بود و دلار در همان کانال ۲۷ هزار تومانی در یک بازه محدود در رفت و برگشت بود و درنهایت در پایان روز هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۵۷۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با توجه به اینکه کلیه مبادی فروش در رکود و سکون به سر می‌برند و تقاضای خرید آهن نیز در این فصل از سال یخ‌زده و منجمد شده است ناگزیر قیمت اهن الات نیز عمدتا ثابت اعلام می‌شود و بعضا نوسانات کاهشی جزئی که اتفاق می‌افتد باز هم تقاضایی در بازار شکل نمی‌گیرد.

به عنوان مثال قیمت روز میلگرد که درحال حاضر در بازه ۱۴ الی ۱۵ هزار تومانی قرار دارد همچنان در اکثر بازارها ثابت بود اما کاهش قیمت ۱۵۰ الی ۳۰۰ تومانی در چند مبادی فروش نیز مشاهده شد، با وجود این آنچه در شرایط فعلی در جریان است این است که خرید میلگرد همچنان رونقی ندارد و شاید یکی از عوامل آن رکود ساخت‌وسازها باشد.

با این اوصاف قیمت روز نبشی و ناودانی نیز عمدتا ثابت و بدون تغییر بود. همچنین به تبعیت از جو غالب بازار خرید تیرآهن نیز کماکان با رکود نسبی مواجه بود به طوری که روز گذشته در بخش کیلوفروشی قیمت آن ثابت بود اما قیمت تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی در کنار ثبات برخی شرکت‌ها کاهش ۵ الی ۱۰ هزار تومانی را تجربه کرد. 

قیمت پروفیل و انواع لوله‌ها نیز همچنان ثابت اعلام شد اما قیمت ورق سیاه به طور میانگین ۵۰ الی ۱۰۰ تومان کاهش داشت. قیمت روز ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی نیز مانند اکثر محصولات تغییر قیمت نداشته و ثابت اعلام شد.

ماحصل تحلیل قیمت آهن در روز گذشته بیانگر استمرار رکودی عمیق در بازار آهن و فولاد است و در حال حاضر مهمترین فاکتور نتایج مذاکرات وین است که هنوز به فرجامی نرسیده است.

طبق آخرین اخبار موجود از برگزاری نشست‌ مذاکره‌کنندگان ارشد در روز گذشته، طرفین به دنبال ارائه راهکارهایی برای لغو تحریم‌ها و دریافت ضمانت از آمریکا برای عدم تکرار خروج از توافق هستند. با این اوصاف درحال حاضر نمی‌توان نتیجه مشخصی برای آینده مذاکرات متصور شد و همچنان باید منتظر تصمیمات طرفین بود.

همچنین با توجه به آمارها قیمت آهن اسفنجی برای عرضه در بورس کالا ۷ هزار و ۴۰۰ تومان در نظر گرفته شده است که انتظار می‌رود با کاهش قیمت این محصول تقاضای مصرف نیز افزایش بیابد.

امروز حدود ۳۴۰ هزار تن محصولات فولادی همچون شمش، تختال، ورق قلع اندود، ورق گرم و سرد در بورس کالا عرضه خواهد شد. که کف قیمتی تعیین شده برای شمش ۱۲ هزار و ۲۷۰ تومان است که در مقایسه با آخرین عرضه کاهش ۱/۳ درصدی داشته است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار سرمازده آهن و فولاد

به همین منظور حسین بختیاری معاون فروش فولاد خراسان در زمینه عدم توازن قیمت‌ها در بورس کالا اظهار کرد: قیمت شمش در بازارهای جهانی حدود ۱۵ الی ۱۶ هزار تومان است اما در بازارهای داخلی ۱۲ هزار تومان معامله می‌شود و این نتیجه تصمیمات و سازوکار نادرست بورس کالا است که به اعتراض القایی‌ها و نارضایتی آنها منجر شده است.

وی در ادامه افزود: حتی اگر واحدهای القایی برای تولید شمش از قراضه استفاده کنند، قیمت آن با شمش عرضه شده در بورس برابر می‌شود و اگر از آهن اسفنجی استفاده کنند اوضاع همچنان به همین منوال خواهد بود زیرا ۱۰ الی ۱۵ درصد آن به هدر می‌رود.

این فعال صنعتی تصریح کرد: قیمتی که بورس کالا برای شمش در نظر گرفته حتی از هزینه تولید آن نیز کمتر است زیرا علاوه‌بر مواد اولیه، هزینه‌های حمل و نقل را نیز باید در نظر گرفت و این محصول را به نرخ واقعی عرضه کرد. اما اگر قرار نیست نرخ شمش اصلاح شود، بهتر است نرخ آهن اسفنجی تنظیم شود و متناسب با قیمت شمش باشد.

ناامنی تولیدکنندگان در بورس کالا

در همین زمینه می‌توان به اظهارات آنوش رحام دبیر سندیکای لوله و پروفیل اشاره کرد، وی معتقد است ناآگاهی از ماهیت و سازوکار بورس کالا، برخی تولیدکنندگان را با چالش‌هایی مواجه کرده است. تا حدی که این واحدها به دلیل متحمل شدن ضررهای مالی مداوم به تعطیلی تهدید می‌شود. نحوه قیمتگذاری محصولات اولیه در بورس کالا چندان منطقی به نظر نمی‌آید و باید براساس عرضه و تقاضا شکل بگیرد.

بازار سرمازده آهن و فولاد

آهن پرایس: بر اساس گزارش‌ها قیمت روز آهن آلات روز گذشته تقریبا به طور یکدست در اغلب مبادی فروش ثابت بود و تغییر قیمت چشمگیری در بازار آهن و فولاد مشاهده نشد.

بازار ارز نیز نوسانات جزئی نرخ دلار را شاهد بود و با توقف در کانال قیمتی ۲۷ هزار تومان در این محدوده قیمتی در نوسان داشت به طوری که هر دلار در بازار آزاد به نرخ ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با توجه به سکون یکدستی که در بازار آهن حاکم بود نوسان چندانی هم رخ نداد و عمده مبادی فروش محصولات خود را به قیمت روز پیشین عرضه کردند. به عنوان مثال قیمت میلگرد جز در چند شرکت که کاهش مختصری داشت در غالب شرکت‌ها ثابت و بدون تغییر بود.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله‌ها نیز تقریبا در کلیه مبادی فروش ثابت بود اما کاهش قیمت جزئی در چند شرکت نیز مشاهده شد. همچنین قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی در همه مبادی روش ثابت اعلام شد و تغییر قیمتی نداشت.

قیمت ورق گالوانیزه، ورق سیاه، ورق رنگی و روغنی نیز مانند سایر محصولات فولادی با ثبات قیمت عرضه شدند. قیمت روز تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی همچنان ثابت بود اما در بخش شاخه‌فروشی در کنار ثبات قیمت برخی شاخه‌ها، به صورت جزئی کاهش قیمت نیز مشاهده شد.

با توجه به اینکه کلیه بازارهای آهن و فولاد در رکود به سر می‌برند، عاملی که بتواند کمی از فشار رکودی موجود بکاهد و تغییری در قیمت‌ها ایجاد کند، دستکم در روز گذشته رخ نداد از همین رو فروشندگان نیز به ناچار محصولات خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند.

به گزارش آهن پرایس، خبرها از مذاکرات وین که در شرایط فعلی به مهمترین فاکتور اثرگذار در کلیه بازارهای مالی تبدیل شده و بازارها را در فاز صبر و انتظار فرو برده است، گویای این است که امروز کارشناسان ارشد مذاکره‌کننده ادامه نشست‌های دور هشتم مذکرات در زمینه رفع تحریم‌ها را برگزار می‌کنند.

اگرچه به نظر می‌رسد برگزاری این نشست‌ها و دستیابی به نتایج مشخص بیش از حد انتظار کشدار و طولانی شده است اما به هر حال عملا هیچ توافقی درحال حاضر صورت نگرفته و همچنان باید منتظر نتایج نهایی این مذاکرات باشیم. در نتیجه تأثیری که روند مذاکرات و نتایج نامشخص آن در بازار آهن دارد ثبات حاکم بر قیمت اهن الات است.

مورد بعدی که به نظر می‌رسد ممکن است نقشی تعیین‌کننده در بازار آهن داشته باشد مسأله اجرای سند توافق ۲۵ ساله بین ایران و چین است که احتمال دارد اجرای آن به طور غیرمستقیم به تقویت بازارهای مالی ایران منجر شود و نتایج مثبتی در اقتصاد کشور داشته باشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در تنگنای کاهش قیمت

همچنین براساس آمار موجود از تالار صنعتی، روز گذشته مواد اولیه عرضه شده در بورس کالا تقاضای چندانی نداشت و این محصولات معاملات کم‌رونقی داشتند. نتیجه این امر احتمال افزایش قیمت‌ها است زیرا اگر مواد اولیه تقاضای مصرف نداشته باشد به کاهش تولید محصولات میانی منجر می‌شود که این مسأله ممکن است کمی قیمت‌ها را بالا ببرد.

براساس گزارش‌ها امروز نیز حدود ۳۶ هزار تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل ورق گالوانیزه، ورق سرد و  ورق گرم و شمش آلیاژی می‌باشد. حجم عرضه ورق گالوانیزه در مقایسه با عرضه پیشین افزایش داشته درحالی که قیمت آن ثابت است.

با این اوصاف در حال حاضر جو غالب در بازار اهن ثبات قیمت آهن آلات است و عملا جریانی که بتواند بازار را از این اوضاع رکودی خارج کند وجود ندارد.

ضرر فولادسازان از صادرات ارزان

مسأله‌ای که این رزوها مورد توجه قرار گرفته فروش محصولات نهایی به قیمتی کمتر از محصولات اولیه آن است. به این صورت که عدم تناسب قیمت شمش با بازارهای جهانی به تولید محصولات نهایی ارزان قیمت منجر می‌شود که این امر به ضرر تولیدکنندگان است.

در همین زمینه بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: با توجه به این شرایط تولیدکنندگان نیز به تطابق قیمت شمش با قیمت جهانی آهن اصرار دارند زیرا در این صورت فولادسازان محصولات خود را براساس قیمت‌های جهانی عرضه می‌کنند و متحمل زیان‌های مالی نمی‌شوند.

وی افزود: صادرات محصولات نهایی همچون میلگرد به قیمتی کمتر از مواد اولیه آن مانند شمش، امری غیرعقلانی است و جز تحمیل هزینه‌های تولید سوخت و سرمایه، عواید دیگری ندارد.

به اعتقاد این فعال صنعتی صادرات میلگرد باید با احتساب ارزش افزوده باشد زیرا فروش محصولات نهایی زیر قیمت شمش تنها زیان مالی به بار خواهد آورد.

تأمین منافع عامل قیمتگذاری دستوری

نامتناسب بودن و ناترازی قیمت محصولات زنجیره فولاد همیشه مورد بحث و مناقشه بسیاری از فعلان این حوزه بوده است زیرا نامشخص بودن اساس قیمتگذاری محصولات به نابسامانی در بازار آهن و فولاد منجر می‌شود.

در همین زمینه مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران اظهار کرد: برای ایجاد تناسب و نظم در بازار باید نحوه قیمتگذاری محصولات مشخص باشد و اینکه بر چه اساس و سیستمی این جریان صورت می‌گیرد و تعیین قیمت محصولات متأثر از چه پارامترهایی است.

وی افزود: عرضه محصولات در بورس کالا به قیمت بالا متقاضیان را به سمت واحدهای عرضه‌کننده با قیمت پایین‌تر هدایت می‌کند. از سویی دیگر از آنجایی که هدایتگران بورس کالا از افرادی با نظرات و منافع مختلف شکل گرفته است، به یقین در تعیین نرخ محصولات منافع خویش را نیز در نظر می‌گیرند. اکبریان در پایان افزود: نتیجه این جریان قیمتگذاری دستوری است که عدم توازن قیمت‌ها در زنجیره فولادی را در پی دارد.

هزینه های نهضت مسکن ملی

آهن پرایس: در حالی که به ماه های پایانی سال ۱۴۰۰ نزدیک می شویم همچنان چشم انتظار تحقق قول ساخت سالیانه ۱ میلیون مسکن ملی هستیم. در این روزهای رکودی بازار که قیمت آهن آلات صنعتی و ساختمانی بشدت کاهشی شده است و قیمت میلگرد و تیرآهن و بسیاری دیگر از مقاطع تا حد زیادی اصلاح شده است باز هم خبری از تحرک نیست و بسیار واضح است که بازار آهن و فولاد و مسکن در یکسو هستند و چنانچه بازار آهن و فولاد رکودی باشد بلاشک بازار مسکن نیز در خواب کامل خواهد بود. 

یکی از اعضای هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان اظهار داشت: جهت ساخت نهضت ملی مسکن پیشنهاد انبوه سازان به وزارت راه و شهرسازی مبلغی معادل متری ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. 

بنا بر اظهارات رستم قاسمی آورده متقاضیان ملی مسکن نهایتا ۱۵۰ میلیون تومان خواهد بود. همانطور که قبلا نیز اعلام شده بود مقرر شده است که متراژ این واحدها ۱۰۰ مترمربعی باشند و از سوی دیگر تسهیلات مورد نظر برای نهضت ملی مسکن در حدود ۳۵۰ الی ۴۵۰ میلیون تومان برآورد شده است و پیش از اعلام انبوه سازان نیز هزینه ساخت این واحدها رقمی بین ۵ الی ۶ میلیون تومان پیش بینی شده بود. 

جالب توجه است که در دولت پیشین این مبلغ را متری ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان برآورد کرده بودند یعنی مبلغی حدود نصف مبلغ فعلی بوده است، که پس از یک بازه ی زمانی یک ساله معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی دولت روحانی طی توافقاتی با سازمان برنامه و بودجه کشور و انعقاد قرار دادهای جدید این مبلغ را ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان اعلام نمود. 
در نهایت امر نیز پس از جلسات و رایزنی ها مقرر گشت که طرح ملی مسکن به طرح نهضت ملی مسکن منتقل شود و بر اساس بیانات محمودزاده معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی همه افرادی که در طرح ملی مسکن ثبت نام کرده بودند با همان شرایط به نهضت ملی مسکن منتقل شدند. 

در ادامه می توانید این مطلب را نیز بخوانید: بازار مسکن۱۴۰۰ رکودی تر از قبل

محمد مرتضوی یکی از اعضای ایات مدیره کانون سراسری انبوه سازان اظهار داشت: یکی از مسائل پر اهمیت برای افرادی که در طرح نهضت ملی مسکن شرکت کرده اند هزینه های احداث است چرا که تعداد کثیری از افرادی که در این طرح شرکت کرده اند از دهک کم در آمد جامعه هستند و هدف از این طرح باید چنین باشد که که دهک با بضاعت کم نیز صاحب خانه شوند. 

مرتضوی معتقد بود که از برخی کم و کاستی ها در مسکن مهر باید درس بگیریم و با تجربه مکفی در نهضت ملی مسکن باید توجه نماییم که همچون مسکن مهر فرسایشی نشود چرا که در مسکن مهر احداث دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی هدف گذاری شده بود که این رقم بزرگی بود و ناتمام ماند و حتی دولتهای بعدی نیز درگیر به پایان رساندن این طرح بودند لذا در شرایط امروز باید از مسکن مهر درس بگیریم و قراردادهای پیمانکاری نسبت به تورم عمومی در سازمان برنامه و بودجه منعقد شود.