گسستگی توازن در زنجیره فولاد


به گزارش اهن پرایس در اخبار بازار فولاد، در سال گذشته میزان تولید فولاد در کشور حدود 22 میلیون تن گزارش شده است که از این میزان حدود  میلیون و 300 هزار تن سهم کارخانه ذوب آهن اصفهان بوده است. جعفر سرقینی در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن، اظهار داشت: امروزه کارخانه تولید  فولادی را نمی توان یافت که ذوب آهن صفهان در تولیدات نقشی نداشته باشد.

صنعت فولادی که شروع به کارش با ذوب آهن اصفهان بوده و اکنون دارای یک زنجیره کامل تولیدات می باشد. اما متاسفانه طی سال های اخیر توازن در زنجیره تولیدات این کارخانه بهم ریخته است.

وی در ادامه افزود: بخش معدن را از شرکت ذوب آهن گرفتند و به شرکت دیگری واگذار کردند و بعد در اقدام تعجب بر انگیز به ذوب آهن گفتند آن را مدیریت کن!

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: ما در سال 1392 طرحی مبنی بر ایجاد توازن در زنجیره فولاد را مطرح کردیم و آن را به اجرا در آوردیم. در آن مدت میزان ظرفیت تولید فولاد کشور 120 میلیون تن بود و امروزه این میزان به 200 میلیون تن رسیده است. ما در هر بازه زمانی که توانستیم معدن را توسعه دهیم، ردی از فولادی ها بوده است و خوشبختانه امروزه این زنجیره متعادل تر از گذشته شده است.

جعفر سرقینی در ادامه با اشاره به این که ذوب آهن اصفهان برکت صنعت فولاد کشور است، گفت: رمز ماندگاری ذوب آهن اصفهان تولید بیشتر می باشد. در شرایط فعلی، این مجموعه برای ادامه تولیداتش کمترین ریسک را داراست و دیگر شرکت ها امکان دارد در این راه دچار تلاطم شوند. اما این شرکت ذوب آهن است که می تواند بدون داشتن دغدغه ای به  فعالیت های خود ادامه دهد.

سرقینی درپایان با بیان این که در شرایط فعلی برای ساخت کارخانه‌های فولاد مشکلات زیادی نداریم، افزود: در بحث کمی خوب پیش رفته‌ایم. ظرفیت ۳۳ میلیون تن فولاد را داریم و قطعاً به ظرفیت ۵۵ میلیون تن خواهیم رسید، اما تأکید من بیشتر به این است که به مصارف بپردازیم؛ این که چه کاری انجام دهیم تا مصرف آب و انرژی را کاهش دهیم.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

کاهش قیمت آهن الات

در هفته هایی که تنها شاهد افزایش قیمت در بازار آهن آلات بوده ایم، طی دو روز اخیر بازار در مسیر کاهش قیمت ها قرار گرفت. در شرایطی که افزایش قیمت در این بازار سر به فلک کشیده و قیمت میلگرد آجدار از مرز 3000 تومان عبور کرد، از حدود دو روز گذشته قیمت ها روند کاهشی به خود گرفت. گویی این نوسانات پایانی ندارد و هر روزه این بازار دچار نوسان می شود، حال چه افزایشی و چه کاهشی. مهم این است که مدت هاست بازار روی ثبات به خود ندیده  است و هر روزه قیمت هایش در حال تغییر می باشد. دیگر متقاضیان نمی توانند در این بازار نا امن خرید کنند چرا که وضعیت بازار تنها در دو روز متوالی هم قابل پیش بینی نیست و در یک روز افزایش می باشد و در روز بعد قیمت ها با کاهش مواجه خواهد شد.

به گزارش اهن پرایس در اخبار بازار آهن، بخش میلگرد ها از روز سه شنبه روندی کاهشی را طی کرد. روز گذشته قیمت میلگرد آجدار درب کارخانه بطور میانگین 30 تومان کاهش یافت.

خبر های بازار آهن حاکی از کاهش 50 تومانی میلگرد سایز 14 کارخانه آناهیتا گیلان می باشد. در حال حاضر قیمت میلگرد سایز 14 این کارخانه 3350 تومان می باشد. قیمت میلگرد کارخانه آریان فولاد نیز پس از 30 تومان کاهش، 3150 تومان اعلام گردید.

در حال حاضر بازار اهن در وضعیت سردرگمی بسر می برد و هنوز روند مشخصی نداشته و هر روزه قیمت ها در این بازار دچار نوسان می شوند. پیش بینی بازار اهن حاکی از روند کاهش قیمت ها تا پایان روز جاری و ثبات در برخی بخش ها می باشد. اگرچه منظور از ثبات قیمت بیشتر عدم اعلام قیمت بوده و کمتر کارخانه ای اعلام ثبات قیمت می کند ان هم در شرایطی که وضعیت بازار نا بسامان است.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید

کاهش قیمت ها نزدیک است

وضعیت در بازار فولاد از هفته گذشته متاثر از عوامل واقعی و روانی روندی صعودی را در پیش گرفته و این روند از ابتدای هفته جاری نیز همچنان ادامه دار می باشد.

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، در شرایط فعلی بازار در وضعیت پیچیده ای می باشد که برای تحلیل آن باید عوامل واقعی و روانی را که بر بازار تاثیر می گذارند را مورد کنکاش قرار داد. اکنون می توان این پیچیدگی را در دو وضعیت کلی دسته بندی نمود:

1-در حال حاضر وضعیت قیمت در اکثر بازار ها متاثر از نرخ سکه می باشد و بالا رفتن قیمت سکه موجب شد تا شوک بزرگی به بازار وارد شود، از این رو بسیاری از فعالان در بازار نگرانی هایی مبنی بر کاهش قیمت سکه دارد. چرا که هر نوسانی در این بازار به دیگر بازار ها نیز سرایت خواهد کرد و چنانچه قیمت سکه کاهش یابد، احتمال کاهش قیمت در دیگر بازار ها از قبیلبازار فولاد نیز وجود دارد.

2- از سویی دیگر بازار سهام در حال ثبت رکود های جدید و تاریخی می باشد که همین امر موجب خواهد شد تا بیشتر نقدینگی ها  سرمایه ها به این بازار سرازیر شود. موضوعی که موجب افزایش قیمت در بازار هایی از قبیل فولاد شده است. در حال حاضر قیمت ها در بازار فولاد درحدی بالا است که کمتر واسطه ای ریسک خرید می کند و دیگر کسانی که خرید هایشان از قبل صورت گرفته است، در حال حاضر با فروش در حال حکسب سود های بسیار زیادی می باشند. با توجه به شرایط بوجود آمده، میزان تمایل به فروش در بین بازاری ها از خرید بیشتر می باشد. اما در این میان خریداران هم ریسک نمی کنند و خریدشان را به آینده موکول کرده اند و تنها در ح نیاز اقدام به خرید می کنند.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

افزایش 100 درصدی قیمت آهن

وضعیت بازار های داخلی کشور بطوری است که افزایش رکود موجب کم رونق شدن فروش بسیاری از محصولات در بازار هایشان شده است. اما در این شرایط که رکود بر بازار حاکم است، همچنان شاهد افزایش قیمت محصولات در بازار ها هستیم و خبری از پایین آمدن قیمت ها نیست. بطور مثال، طی یک سال اخیر شاهد رکود بازار مسکن بوده ایم و هیچ افزایش فروشی در بخش میلگرد و تیرآهن دیده نمی شود اما با این وجود بازار معاملات و قیمت مصالح روند صعودی را در پیش گرفته است.

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، همچنان آهن فروشان خبر از عدم رونق در بازار آهن آلات می دهند و معتقدند با وجود رکود در این بازار هر روزه به واسطه نرخ ارز شاهد افزایش قیمت آهن آلات هستیم. میزان افزایش قیمت ها از یک سال گذشته تا کنون به نحوی بوده که قیمت آهن در خرداد ماه سال گذشته حدود 1600 تا 1650 تومان بوده است و این میزان در خرداد ماه امسال با تاثیر پذیری از قیمت های جهانی و نرخ ارز به 3200 تومان رسیده است.

بررسی وضعیت بازار اهن الات حاکی از شروع روند صعودی قیمت ها از تیر ماه سال گذشته می باشد. افزایش قیمت در بازار اهن از تیر ماه سال گذشته متاثر از نرخ ارز بوده است بطوری که از خرداد ماه تا اسفند سال گذشته قیمت اهن از 1650 تومان به 2600 تومان رسیده است و تا به امروز خبری از کاهش قیمت ها به گوش نرسیده است. در حال حاضر قیمت آهن 3200 وقیمت روز میلگرد 3100 تومان می باشد و اکثر کارخانه های تولید کننده در این حدود قیمت اقدام به خرید و فروش آهن می کنند.

پیش بینی بازار آهن حاکی از ثبات نسبی این بازار از ابتدای هفته آینده می باشد. چنانچه اتفاقی غیر منتظرانه در این بازار رخ ندهد می توانیم به ثبات نسبی قیمت ها از ابتدای هفته آینده امید داشته باشیم.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید

خطر در کمین بازار مسکن

بازار مسکن پس از چند سال از رکود بیرون آمده است اما مشخص نیست که با این افزایش ناگهانی قیمت ها، چه بر سر نرخ اجاره بها می آید. به گزارش آهن پرایس در تحلیل بازار مسکن، در سال های 1392 تا 1396 روند افزایش قیمت مسکن با نوسان اندکی همراه بود، اما با این وجود نرخ اجاره بها بیش از قیمت مسکن افزایش یافت بنابراین امسال نمی توان  پیش بینی کرد که با رشد 30 درصدی قیمت مسکن چه بر سر اجاره بها خواهد آمد!

قیمت مسکن عامل اصلی تعیین نرخ اجاره بها به شمار می رود و از سوی دیگر سود بانکی و تورم نیز بر آن تأثیرگذار است؛ اما طبق گزارشات از سال 92 به بعد حتی با وجود افزایش اندک قیمت مسکن، بهای اجاره همچنان روند صعودی داشته است. مالکان هر چند سال اقدام به اعلام شاخصی برای نرخ اجاره بها می کنند که نرخ تورم و سود بانکی می تواند بر روی آن تأثیر بگذارد اما همانطور که شاهد بودیم حتی با وجود اینکه تورم همواره در حد تک رقمی بوده بازهم نرخ اجاره بها بیش از پیش افزایش یافته است.

با توجه به آماری که از سوی بانک مرکزی ارائه شد، تعداد معاملات در شهر تهران طی 5 سال گذشته روندی نزولی داشته ولی قیمت های واحد مسکونی همچنان با رشد همراه بوده که این نشان دهنده عدم نظارت بر بازار مسکن از سوی دولت است. در این راستا اعمال سلیقه مالکان تعیین کننده نرخ اجاره بها می باشد بطوری که هر کدام بدون توجه به میزان رشد قیمت مسکن، اقدام به اعلام قیمت های نجومی می کنند.

با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقالات پیش بینی می شود که نرخ اجاره بها از یک رشد بیش از حد اندازه برخوردار خواهد شد. بنابراین این بازار نیاز به نظارتی دقیق از سوی دولت دارد. البته این نظارت باید در تمام بازارها صورت گیرد زیرا تأثیر نوسانات قیمتی در بازار ارز و بازار آهن تهران موجب تشدید افزایش قیمت مسکن می شود.
برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.