مخاطرات فولاد ایران و رشد فولاد چین

آهن پرایس: در روزهای اخیرا اقتصاد در کشور ما در حال تغییر و تحولات گسترده ایست و نگرش بر این مبناست همه تغییرات و تحولات با هدف حذف رانت انجام می پذیرد. بازار فولاد نیز بخشی از این تغییر وتحولات است و در نهایت امر امیدواریم این تغییرات در جهت گردش چرخه اقتصادی باشد و محصولات فولادی از جمله قیمت میلگرد و قیمت آهن الات و محصولاتی از این دست با توجه به هزینه تمام شده ی تولید به گونه ای اعمال شود که ساخت و ساز پر رونق گردد. 

بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران اظهار داشت : در مورد اعمال عوارض صادراتی چنانچه قرار باشد در آینده مجددا تصمیم گیری شود باید توجه گردد که این عوارض به طور کلی باید برهمه محصولات اعمال گردد یا به طور کلی چنین عوارضی اعمال نشود چون باید هدف چنین باشد که دامنه تجارت گسترده شود و دست بازرگانان و تجار در معاملات آزاد شود نه اینکه تصمیماتی بگیریم که ارز آوری منطقه را از بین ببریم. عوارض محصولات پایین دست و خام بازار فولاد رقمی جزئی است اما ممکن است این رقم جزئی نیز با قوانین و مقررات بازار فولاد نیز در فصل آینده حذف گردد. 

ابتدای زنجیره تولید محصولات فولادی را به عنوان مواد اولیه می دانیم اما به طور کلی حلقه ی تولید محصولات فولادی بدین صورت است که هر محصولی که از یک زنجیره اول تولید می گردد به عنوان ماده اولیه زنجیره ی بعدی محسوب می گردد. بنابراین نمیتوان این استدلال را داشت که عوارض صادراتی صرفا برای مواد خام ابتدای زنجیره است و به عبارت دیگر اصلا در فولاد واژه مواد خام صحیح نیست چرا که در قانون معادن کشور ، ماده خام تعریف کلی و خاص خود را دارد. 

پس از بحث عوارض صادراتی به عوامل مهمی بعدی باید توجه نمود بدین صورت که با حذف عوارض صادراتی می توانیم مبحث معافیت مالیاتی را به صورت تخصصی و کارشناسی مطرح و اجرا نماییم. چرا که صادرات مواد معدنی معاف از مالیات می باشد. بنابراین چنانچه مالیاتی بر محصولات پایین دستی اعمال شود خود محرکی بر اعمال عوارض بر محصولات بالا دیتی و محصولات انتهای چرخه خواهد شد. 

مخاطرات تولیدات فولاد  

بر اساس آمار منتشره از سوی موسسه رتبه بندی شرکت های تولید کننده فلزات و معادن باید به سوی اقتصاد کم کربن حرکت کنند و هدف اصلی حرکت به سمت و سوی منابع انرژی سبز و مواد اولیه پاک تر می باشد که شرکت های مختلف هر کدام با  چالش هایی در این گذار مواجه می باشند.

نیکل و مس با تغییرات تکنولوژی هم اکنون از اقتصاد سبز بهرمند هستند و از پنل های خورشیدی ، توربین های بادی ، وسایل نقلیه الکتریکی و شبکه ها استفاده می نمایند  و می توانیم انتظار چشم انداز درخشانی را برای آینده این بخش از چرخه اقتصاد داشته باشیم.

حال آنکه تولید کنندگان باید با هدف حرکت به سوی اقتصاد سبز ، میزان مصرف کربن خود را تا حد ممکن به کمترین مقدار برسانند. یکی از محصولات کاربردی در اقتصادسبز می تواند استفاده از آلومینیوم باشد.البته انتظار می رود که میزان تقاضا رشد متوسطی داشته باشد چرا که با افزایش هزینه کربن از لحاظ اقتصادی تولیدکنندگان فشار بیشتری را باید متحمل شوند. 

مساله کربن زدایی سازندگان فولاد نیازمند تغییر در تکنولوژی می باشد و تجهیزات در حال توسعه است و می دانیم که فولاد یکی از مواد ضروری برای ایجاد اقتصاد سبز می باشد. 
یکی از انتظارات مرکز رتبه بندی این است که فولادسازان بتوانند به سمت و سوی کوره قوس الکتریکی روی بیاورند زیرا این کوره ها به زغال سنگ کک شو نیازی ندارند و از سنگ آهن استفاده می نمایند. 

آن دست از تولید کنندگانی که همچنان به مسیر کوره بلند متکی هستند خطرات بیشتری در کمین آنهاست و بهتر است هر چه سریعتر خود را به چرخه جدید تکنولوژی نزدیک کنند چرا که به مرور زمان زغال سنگ های حرارتی به طور کامل حذف خواهد شد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: چالش های پیشروی صنعت فولاد

فولاد چین 

بر اساس بیانات مقامات پکن پیش بینی می شودکه تا پایان سال جاری تقاضای فولاد چین رشد چشمگیری داشته باشد آنچنان که میزان تقاضا از میزان تولید پیشی گیرد و با اتخاذ تصمیمات و حمایت های سیاسی پیش بینی می شود تقاضای فولاد نیز افزایش یابد. در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲ صنعت فولاد چین با وجود شرایط پیچیده ی اقتصادی توانست میزان عرضه ها و همچنین قیمت ها را ثابت نگه دارد. 

مقامات این کشور از جمله معاون رئیس انجمن آهن و فولاد چین معتقدند: پیش بینی می شود صنعت فولاد به عملکرد مفیدتری دست یابد چرا که اقتصاد کلان چین در حال توسعه است و از سوی دیگر اتخاذ تصمیمات سیاسی صحیح می تواند ضامن رشد پایدار صنعت فولاد باشد. 


رکود بازار آهن؛ سرانجام نبود تقاضا

آهن پرایس: قیمت روز آهن‌الات در پایان هفته گذشته تقریبا با ثبات همراه بود و کاهش جزئی ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی نیز در برخی محصولات به‌ویژه در قیمت میلگرد آجدار قابل مشاهده بود.

بازار ارز نیز مانند بازار آهن و فولاد آرامش نسبی را تجربه کرد، به طوری که قیمت دلار در پایان هفته تغییرات چندانی نداشت و نوسانات محدودی در نزدیکی کانال ۳۰ هزار تومانی داشت. به این ترتیب قیمت هر دلار آمریکا روز پنجشنبه در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۱۷۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

کاهش توأم با ثبات که در بازار آهن ایجاد شده بود به طور پراکنده روز پنجشنبه نیز قابل مشاهده بود، ادامه روند کاهشی ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نرخ میلگرد آجدار، کف قیمتی این محصول را در حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان قرار داد اما کماکان کلیت بازار میلگرد ثابت بود.

به همین ترتیب ثبات قیمت نبشی و ناودانی نیز روز پنجشنبه ادامه داشت ولی نرخ روز پروفیل و لوله‌های داربستی و گازی و ... در کنار ثبات، ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان نیز کاهش یافتند.

تیراهن نیز در بخش کیلوفروشی جز ذوب آهن اصفهان که حدود ۲۰۰ تومان کاهشی بود، در سایر مبادی ثابت اعلام شد، همچنین قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز در اکثر مبادی ثبات داشت و تنها در ذوب آهن اصفهان کاهش ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی در برخی شاخه‌ها مشاهده شد.

ثباتی که در بازار آهن و فولاد کشور حکمفرما شده است، عمدتا به تأثیر از نرخ محصولات صادراتی و حواله دلار است که متقاضیان مصرفی و سرمایه‌ای را به تماشا و نظاره اوضاع فعلی بازار واداشته است و خریدار تمایلی به خرید محصولی که نرخ آن بالاتر از نرخ فاکتورهای تعیین‌کننده باشد، ندارد.

از همین رو، با وجود افت نرخ جهانی آهن‌آلات، هفته گذشته تلاش بازارساز بدون توجه به قیمت‌های جهانی فولاد و عرضه محصولات پایانی در بالاترین قمیت در بورس کالا و همچنین غیرکاربردی در بازار آزاد، موجب شد تا فرصت تقاضا در بورس کالا از دست برود، به طوری که هفته گذشته تنها ۱۹ درصد از محصولات نهایی عرضه شده در بورس کالا معامله شد و عرضه‌های پیش از آن هم تعریف چندانی نداشت.

با این اوصاف خریدار هیچ تمایلی به خرید آهن‌آلات نشان نمی‌دهد که نتیجه آن هم رکود عمیق حاکم بر بازار آهن است، از همین رو شاید بتوان گفت درحال حاضر دو عامل مهم وجو دارد که ممکن است تحرک و رونق نسبی در بازار ایجاد کند که یکی از آنها آغاز ساخت مسکن ملی به طور جدی و مستمر است.

عامل دیگری که ممکن است خریدار را ترغیب به تهیه محصول نماید افزایش چشمگیر قیمت حواله دلار نیمایی یا قیمت‌های جهانی فولاد است، اگرچه طی روزهای گذشته برخی در تلاش بودند با دستاویز قرار دادن اخباری مانند قطعی برق صنایع فولادی، روندی افزایشی در بازار ایجاد کنند که چندان کاربردی نبود و نتیجه قابل توجهی نداشت.

با این اوصاف در پی روند کاهش محصولات صادراتی ایران، قیمت شمش ۵۸۰ دلاری، با احتساب دلار ۲۵ هزار تومانی اگر براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار حساب شود و همچنین با احتساب ۱۰ درصد سود حاشیه حوزه نورد، قیمت میلگرد حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود، حتی اگر ۱۰۰ درصدی هم در نضر بگیریم قیمت میلگرد در بورس کالا باید ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان باشد.

به هر حال به نظر می‌رسد کف قیمتی میلگرد داخلی تغییر چندانی با هفته گذشته نداشته باشد و بازار قیمتی آن حول ۱۶ هزار و ۳۰۰ الی ۱۶ هزارو ۷۰۰ تومان تعیین شود.

با این حساب نمی‌توان به طور قطعی درباره اوضاع پیچیده و مبهم بازار آهن نظر داد و گذر زمان تکلیف بازار را مشخص خواهد کرد اینکه نرخ محصولات صادراتی چقدر کاهش خواهد یافت و آیا قیمت محصولات داخلی به قیمتی پایین‌تر از نرخ جهانی خواهد رسید یا نه، که به مرور مشخص می‌شود.

اما اینطور که به نظر می‌رسد با توجه به اینکه نرخ شمش صادراتی ایران نسبت به نرخ پایه به کمتر از ۵ درصد رسیده است، احتمالا در هفته جاری عوارض صادراتی این محصول که ۲ درصد است، حذف شود.

امروز نیز حدود یک میلیون و ۶۸۴ هزار تن محصولات فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد که شامل محصولاتی اعم از: شمش بلوم، تیرآهن، ناودانی، میلگرد کلاف و ... است.

به گزارش آهن پرایس، به طور کلی می‌توان گفت اوضاع بازاراهن در هفته پیش رو را می‌توان اینگونه پیش‌بینی کرد که نرخ شمش در همان کانال ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و نرخ میلگرد نیز در کانال ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی باقی خواهد ماند مگر اینکه نرخ دلار از ۲۹ هزار تومان پایین‌تر بیاید و کف قیمتی آهن اسفنجی نیز از کانال ۹ هزار و ۵۰۰ تومانی کاهش بیابد.

به عبارتی دیگر می‌توان گفت آنچه ممکن است در روزهای آتی در بازار رخ دهد تابعی از تأثیر افزایش نرخ کالاهای اساسی و سخت شدن معیشت مردم است که موجب کاهش سهم دهک‌های پایین جامعه از فولاد و مسکن می‌شود که نتیجه این امر نیز به عدم خرید محصولات توسط مردم و عمیق‌تر شد رکود بازار بیش از پیش منجر خواهد شد.

عرضه و تقاضا بهترین سیستم قیمت‌گذاری

لزوم عرضه کلیه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا و قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی در شرایط فعلی یکی از مشکلات بزرگ این حوزه به شمار می‌رود.

در همین زمینه جهاندار شکری مدیرعامل شرکت ذوب آهن بیستون اظهار کرد: حذف لزوم عرضه کلیه محصولات در بورس کالا یکی از مهمترین عوامل مؤثر در افزایش تولید فولاد است که به نظر از اکتشاف و استخراج و توسعه نیز مهمتر است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رکود در بازار آزاد و بورس کالا

شکری یکی از مهمترین مشکلات این صنعت را وجود قیمت‌گذاری دستوری محصولات دانست که به اسم نظارت بر بازار توسط دولت انجام می‌شود و در ادامه اظهار کرد: بخش خصوصی بالای ۹۰ درصد از محصولات فولادی را در واحدهای خود تولید می‌کند عمدتا باید در بورس کالا عرضه شده و در همان جا نیز قیمت‌گذاری شود که مشخصا این نوع قیمت‌گذاری دستوری خواهد بود.

وی همچنین در ادامه بیان کرد: سیستم عرضه و تقاضا بهترین روش برای قیمت‌گذاری است و اگر وزارت صمت از قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی دست بردارد، دیگر بخش‌های خصوصی نیز مشمول جرایم سنگین نخواهند شد و حتی برای این بخش‌ها سودآور نیز خواهد بود.

سازوکار نامشخص نوسانات بازار آهن

آهن پرایس: با نزدیک شدن به پایان هفته شاهد کاهش قیمت روز آهن آلات در عمده مبادی فروش بودیم، به طوری که پس از افزایش ناگهانی قیمت آهن، روز گذشته اصلاح قیمت‌ها در بازه ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نرخ اهن الات مشهود بود اگرچه بخش زیادی از مبادی فروش تمایل بیشتری به ثبات قیمت‌ها داشتند.

قیمت دلار نیز تقریبا روز آرامی را سپری کرد به طوری که در همان کانال ۳۰ هزار تومانی در نوسان بود و کمی نیز عقب‌نشینی کرد و نهایتا پایان روز گذشته در بازار آزاد ۳۰ هزار و ۲۵۰ تومان مبادله شد.

تحلیل قیمت روز اهن الات

به دنبال اصلاح قیمتی که روز گذشته در بازار آهن و فولاد رخ داد شاهد کاهش قیمت میلگرد آجدار در اکثر مبادی فروش بودیم که به طور میانگین حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان ثبت شد، اما قیمت روز نبشی و ناودانی عمدتا ثابت اعلام شد.

جز نوسانات مختصری که در نرخ تیراهن مشاهده شد، قیمت این محصول در بخش کیلوفروشی تقریبا ثابت بود و در بخش شاخه‌فروشی نیز در کنار کاهش جزئی در برخی شاخه‌ها، غالبا قیمت‌ها ثابت اعلام شد.

قیمت پروفیل و قیمت لوله مانیسمان، داربستی و... در برخی شرکت‌ها ثابت بود اما بخش زیادی از مبادی فروش کاهش ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومانی را تجربه کردند. قیمت ورق استیل، ورق سیاه و... نیز با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان اعلام قیمت شد اما قیمت ورق گالوانیزه ثابت بود.

روز گذشته پس از عرضه محصولات فولادی در بورس کالا، میزان معاملات شمش ضعیف ارزیابی شد. قیمت نهایی شمش روز گذشته در بورس کالا به ۱۵ هزار و ۱۴ تومان رسید که بیانگر افزایش ۰/۰۷ درصدی نرخ این محصول در مقایسه با آخرین عرضه بود.

امروز نیز حدود ۲۶۰ هزار تن محصول فولادی عرضه می‌شود که شامل محصولاتی از جمله میلگرد، ناودانی، تیرآهن، نبشی و ورق گرم است. نرخ پایه میلگرد در عرضه امروز ۱۶ هزار و ۲۷۲ تومان در نظر گرفته شده است که در مقایسه با عرضه پیشین ۰/۳ درصد کاهش داشته است. گویا طبق آمار اغلب محصولات با کاهش قیمت نسبی عرضه می‌شوند و تنها تیرآهن افزایش ۱/۶ درصدی داشته است.

اساسی‌ترین پارامترها که سازوکار بازار آهن را تعیین می‌کند، نرخ صادراتی فولاد ایران ۵۹۰ دلار/تن فوب و قیمت حواله دلار نیمایی حدود ۲۵ هزار تومان، است؛ اما چیزی که این روزها مشاهده می‌کنیم مهندسی بازار و دستکاری قیمت‌ها برای تأمین منافع شخصی است که برخلاف جهت بازار عمل می‌شود.

خروج بازار آهن از ریل تنظیمات

برخی نوسانات ناگهانی بازار آهن را به نرخ دلار نسبت می‌هند، برخی علت آن را نرخ تورم می‌دانند، یکی از قطعی برق و کمبود آن سخن می‌گوید و مسائلی از این دست که وضعیت بازار را متشنج کرده و به هم می‌ریزد.

اینکه بازار از چه الگویی پیروی می‌کند امری مشخص است، اما ظاهرا نرخ تورم تعیین‌کننده روند اصلی سازوکار بازر در این روزها می‌باشد و کاهش قیمت صادراتی شمش و دلار نیمایی، در قیمت‌های کاذب بازار چندان اثرگذار نیستند.

در همین زمینه محمود اصفهانی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد قزوین اظهار کرد: برای حفظ آرامش و ساماندهی بازار آهن و فولاد، بورس کالا موظف به رعایت دستورالعمل‌های ستاد تنظیم بازار است.

وی در ادامه بیان کرد: اگر چه فولاد با دلار نیمایی قیمت‌گذاری می‌شود اما در چند روز اخیر با افزایش قیمت دلار و نرخ تورم، هیجاناتی در بازار ایجاد شد که نرخ هرات را نیز به ۳۰ هزار تومان رسانید و حاصل این مسائل خارج شدن بازار از روند اصولی و منطقی بود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد قزوین در ادامه تصریح کرد: بخش اعظمی از معاملات در مرز کشور به دلیل تحریم‌ها با دلار انجام می‌شود و طبیعتا با افزایش قیمت دلار این افراد سود بیشتری کسب می‌کنند، در نتیجه آنها چون دلار را با قیمت بالاتری می‌گیرند، انتظارشان ار بازارهای داخلی نیز بالا می‌رود.

وی همچنین اضافه کرد: مردم به آنچه در بازار رخ می‌دهد و اینکه تحت چه شرایطی و براساس چه اصولی بازار دچار تغییر می‌شود؛ به صورت تخصصی علم و آگاهی ندارند، بنابراین با افزایش قیمت دلار نگرانی از افزایش نرخ محصولات به تأثیر از نرخ دلار، برای تأمین و ذخیره‌سازی محصولات فولادی مورد نیاز خود اقدام به پیش‌خرید می‌کنند.

وی گفت: با این روندی که در بازار شکل می‌گیرد به طور موقت تقاضا نیز افزایش می‌یابد، اگرچه برخی فروش‌های نقدی و تحویل فوری نیز در افزایش قیمت مقاطع فولادی چندان بی‌تأثیر نیستند. مجموع این عوامل تولیدکننده را برای کسب سود بیشتر به افزایش قیمت‌ها ترغیب می‌کند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن چشم انتظار بورس کالا

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن بیان کرد: اگرچه در حال حاضر قیمت‌های جهانی رو به کاهش است و ستاد تنظیم بازار نیز سقف مجاز قیمت پایه محصولات فولادی را مشخص کرده است، اما برای اثرگذاری قیمت‌ها در بورس کالا زمان لازم است. اگر بورس کالا دستورالعمل‌های ستاد تنظیم بازار را اجرا کند، قیمت‌ها در بورس کالا کاهش می‌یابد، اما آنچه در این مدت در بازار مشاهده کردیم، این تصور القا شده است که تورم و گرانی‌ها بر همه برنامه‌ها غالب است.

 اصفهانی در پایان بیان کرد: در شرایط فعلی بازار می‌توان گفت که در صورت رعایت دستورالعمل‌های ستاد تنظیم بازار، ثبات نرخ دلار نیمایی و عدم عرضه مهندسی شده...، قیمت‌ها اصلاح می‌‍‌‌‌شود و بازار اهن آرامش نسبی را تجربه می‌کند.

بازار آهن چشم انتظار بورس کالا

آهن پرایس: آمارها از بازار آهن و فولاد حاکی از ثبات حداکثری قیمت روزانه آهن‌آلات در غالب مبادی فروش بود، اگرچه نوسانات جزئی در برخی شرکت‌ها قابل مشاهده بود اما بازار دیگر تب وتاب افزایش اوایل هفته را نداشت.

بازار ارز نیز مانند بازار آهن روز گذشته را تقریبا در آرامش به سر برد و نوسانات چندانی نداشت به طوری که هر دلار آمریکا روز گذشته در بازار آزاد حدود ۳۰ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل قیمت روز آهن

به گزارش آهن پرایس، روز گذشته تقریبا قیمت میلگرد آجدار در عمده شرکت‌ها ثابت بود ولی نوسانات کاهشی در حول ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان در چند شرکت نیز مشهود بود به طوری که کانال ۱۸ هزار تومانی قیمت میلگرد محفوظ بود.

قیمت روزانه تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی تقریبا ثبات داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز جز افزایش جزئی در برخی شاخه‌ها، در سایر مبادی فروش بدون تغییر قیمت بود. قیمت روز ناودانی و نبشی نیز فارغ از برخی نوسانات جزئی، در اکثر شرکت‌ها تغییری نداشت.

اما آنچه از گزارش‌ها برمی‌آید قیمت پروفیل‌ها و انواع لوله‌های گازی، داربستی و ... به طور میانگین ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. همچنین قیمت انواع ورق‌ها از جمله قیمت ورق استیل، قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی و... نیز مانند عمده محصولات فولادی ثبات داشتند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت شمش ایران به کمتر از ۵۸۰ دلار/تن فوب نزول کرده و احتمالا در ۱۰ روز آتی که بسیار حساس و مهم است، عوارض صادراتی این محصول به طور کلی حذف شود.
عرضه بورس کالای امروز و روز چهارشنبه در دو روز مهم در بازار اهن به شمار می‌رود زیرا ممکت است تا حدودی اوضاع بازار را شفاف‌تر کند و نرخ آهن آلات به طور واقعی مشخص شود.

همچنین قابل ذکر است که امروز ۲۶۲ هزار و ۱۵۰ تن شمش در بورس کالا عرضه خواهد شد که کف قیمتی آن ۱۵ هزار و ۶۴۱ تومان در نظر گرفته شده است که در مقایسه با آخرین عرضه حدود ۳۰ تومان کاهش داشته است.

این درحالی است که شمش بلوم حدود ۱۵ هزار و ۶۴۱ تومان در بازار داخلی عرضه می‌شود که برابر ۹۵ درصدی این نرخ این محصول روی قیمت صادراتی شمش ایران حدود ۵۹۰ دلار، حول کیلویی ۱۴ هزار تومان خواهد بود و به نظر می‌رسد حباب مثبت هزار تومان، حمایت بازارساز از تولیدکننده‌ها و به نوعی مانعی برای افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی باشد.

علت حذف عوارض صادراتی

پس از وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین که از بزرگترین صادرکنندگان محصولات فولادی بودند، قیمت‌های جهانی این محصولات رو به افزایش گذاشت که تأثیر آن در بازارهای داخلی ایران نیز مشهود بود.
به همین جهت وزارت صمت برای تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها در صدد وضع عوارض صادراتی برآمد که اعتراضات زیادی را نیز برانگیخت و سرانجام مهلت یکماهه این ابلاغیه پایان یافت و عوارض‌ها نیز حذف شد.

در همین زمینه بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: کاهش حدود ۵۰ دلار قیمت محصولات فولادی روسیه که در جهت کسب بازار هدف صادرات بود، به کاهش قیمت‌ محصولات فولادی صادراتی ایران را در بر داشت. به طوری که به تدریج این سیاست وزارت صمت عملا اجرایی نشد و سرانجام موفقی نداشت.

احرامیان در ادامه افزود: مصوبه عوارض صادراتی براساس دریافت سیگنال‌های اشتباه انجام شد به همین دلیل ادامه‌دار نبود و منتفی شدن آن نیز قابل پیش‌بینی بود.

وی بیان کرد: تا پیش از وضع عوارض صادراتی، حمایت‌های دولت از صنعت فولاد تولید مازاد بر نیاز داخل را در بر داشت که تقریبا دوبرابر ظرفیت تولید بود اما با تصویب اخذ عوارض صادراتی حمایت دولت از این صنعت زیر سؤال رفت.

این فعال صنعتی اضافه کرد: به عقیده اغلب کارشناسان به علت تحریم‌های گسترده کشور، عوارض صادراتی به ضرر اقتصاد ما بود که آمدن روسیه به میدان صادرات فولاد، مهر تأییدی بر نظر کارشناسان بود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: توقف افزایش هیجانی قیمت آهن

وی همچنین اظهار کرد: برخی محصولات صادراتی روسیه از قبیل نفت و محصولات فولادی، حدود ۵۰ دلار پایین‌تر از نرخ محصولات فولادی ایران صادر شد که این روند به نزول قیمت محصولات صادراتی ما منجر شد.

نایب رئیس انجمن توایدکنندگان فولاد ایران در پایان بیان کرد: آنچه در چند روز اخیر رخ داد کاهش قیمت محصولات صادراتی ایران در پی کاهش ۵۰ دلار نرخ این محصولات در مقایسه با محصولات صادراتی ما بود که سرانجام موجب ناموفق بودن مصوبه عوارض صادراتی شد.

توقف افزایش هیجانی قیمت آهن

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات پس از افزایشی که در دو روز گذشته اتفاق افتاد نسبتا آرام گرفت و از شیب صعودی بازار کاسته شد. اگرچه همچنان افزایش قیمت در برخی محصولات از جمله قیمت میلگرد آجدار و تیراهن رؤیت شد اما نوسانات هیجانی که در بازار رخ داد تا حدودی آرام گرفت.

بازار ارز نیز پس از تجربه نوسانات جهشی قیمت دلار و ورود به کانال ۳۰ هزار تومانی، روز گذشته نیز پس از کمی عقب‌نشینی نوسانات جزئی را در همین کانال تجربه کرد و پایان روز گذشته در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۵۸۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

به گزارش آهن پرایس، آنچه در چند روز اخیر در بازار آهن و فولاد اتفاق افتاد حاصل هیجاناتی بود که فروشندگان آهن پس از افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی و افزایش نرخ دلار به بازار آهن نیز وارد کردند.

به عبارتی این هیجانات کاذب بود که منجر به رشد حدود ۵۰۰ تومانی نرخ آهن‌آلات شد، زیرا براساس مؤلفه‌های موجود در بازار آهن عملا نباید قیمت‌ اهن افزایش می‌یافت، به هر جهت روز گذشته بازار تقریبا آرام بود و افزایش مختصری در برخی مبادی فروش مشاهده شد.

به این صورت که نرخ میلگرد آجدار تقریبا در نیمی از بازار ثابت بود و نیم دیگر آن در بازه ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نوسان افزایشی داشت. قیمت نبشی و قیمت ناودانی نیز عمدتا ثابت بودند اما نوسانات جزئی افزایشی و کاهشی نیز قابل مشاهده بود. به طور میانگین نرخ نبشی در بازار آزاد حول ۱۸ هزار و ۵۰۰ الی ۱۸ هزار و ۸۰۰ اعلام شد و ناودانی هم حدود ۱۹ هزار و ۳۰۰ الی ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت شد.

قیمت قوطی و پروفیل‌ها نیز در کنار ثبات نسبی، افزایش جزئی ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت اگرچه برخی مبادی فروش نیز اعلام قیمت نکردند. قیمت انواع ورق‌ها از جمله ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی تقریبا با ثبات همراه بود و قیمت ورق سیاه با کاهش ۱۰۰ تومانی اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن نیز عمدتا با ثبات همراه بود اما در بخش کیلوفروشی افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی نیز مشاهده شد، قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز با افزایش ۴۰ الی ۵۰ هزار تومانی اعلام شد.

با عقب‌نشینی نرخ دلار هرات روز گذشته تقریبا از هیجانات بازارها کاسته شد و بازار آهن و فولاد نیز آرام رفت. اما افزایش قیمتی که رخ داد به بیانی دیگر سواستفاده از جو ایجادشده در سایر بازارها بود که برخی به دنبال بهره بردن از آن به نفع خویش بودند، درحالی که اقداماتی که در جهت اصلاح قیمت‌ها در بازار آهن اجرا شده و در حال انجام است، اساسا در تضاد با این فضا بود.

علاوه‌بر استفاده از جو روانی منفی که به دنبال اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار رخ داده است، اخبار قطعی برق هم دستاویزی شد برای افزایش قیمت مقاطع فولادی که در دو روز اخیر اتفاق افتاد.

این در شرایطی اتفاق افتاد که بازارهای صادراتی محصولات فولادی روی قیمت دلار نیمایی، پیش‌تر خلاف این آدرس را نمایان کرده بود، به طوری که این بازار با هدف اصلاح و تنظیم در صدد اجرای دستورالعمل‌های بورس کالا مبنی بر رعایت حقوق مصرف‌کننده داخلی معادل ۹۵ درصد نرخ صادراتی به عنوان سقف نرخ پایه عرضه آهن‌آلات بود.

سعید عسگرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران بورس کالا را نهادی ضروری برای اصلاح بازار به شمار آورد و لزوم افزایش بورس کالا در شهرهای دیگر را امری مفید برای ایجاد فضایی قانونی و غیرانحصاری برای انجام معاملات دانست.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: همبستگی بازار آهن با سایر بازارها

وی بیان کرد: تأکید و تلاش دولت عرضه کلیه محصولات زنجیره فولاد برای عرضه در بورس کالا است، زیرا این نهادی قانونی است و طرح‌هایی که خارج از این نهاد ارائه می‌شود احتمالا با مشکلات و ایراداتی همراه خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگرچه نمی‌توان نقاط ضعف بورس کالا را نادیده گرفت ولی درواقع نمی‌توان نهاد دیگری را جایگزین بورس کالا کرد و نمی‌توان شفافیتی که در معاملات بورس کالا وجود دارد را در جای دیگری جست.