بررسی علت ثبات قیمت آهن

آهن پرایس: قیمت روزانه آلات روز سه‌شنبه نیز همچنان در غالب مبادی فروش میل به ثبات داشت، اگر چه در این میان نوسانات جزئی در برخی شرکت‌ها مشاهده شد اما چندان چشمگیر نبود.

قیمت دلار هم با ثبات در کانال ۲۷ هزار تومانی به طور جزئی نوسان افزایشی داشت به طوری که در بازار آزاد حدود ۲۷ هزار و ۹۷۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

سردرگمی بازار آهن حاصل عوامل متعددی است که به رکود عمیق بازار و کمبود متقاضی مصرف منجر شده است، به طوری که در زمان اوج خرید و فروش اهن الات آنچه در بازار داخلی رقم خورده، عدم رونق و آشفتگی بازار است.

با این اوصاف آنچه روز گذشته در بازار آهن و فولاد رقم خود ثبات حداکثری محصولات فولادی بود به طوری قیمت میلگرد آجدار غالبا با ثبات قیمت‌ همراه بود اما افزایش ۱۰۰ تومانی نیز در چند شرکت مشاهده شد.

قیمت نبشی و ناودانی نایرانی نیز اگر چه عمدتا ثابت بودند اما چند شرکت به طور میانگین کاهش قیمت ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی را تجربه کردند، همچنین قیمت پروفیل و قیمت لوله داربستی، صعنتی و ... نیز در بخشی از بازار کاهش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی داشتند و در نیمی دیگر بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

نرخ روزانه تیراهن هم مانند غالب محصولات فولادی ثابت بود به طوری که هم در بخش کیلوفروشی و هم در بخش شاخه‌فروشی تغییر قیمتی مشاهده نشد. قیمت ورق‌های گالوانیزه، رنگی و روغنی هم تغییر نداشت و نرخ ورق سیاه نیز مستثنا نبود و روز گذشته ثبات داشت.

همانطور که از اوضاع نرخ آهن آلات مشخص است قیمت‌ها پس از رشدی ناگهانی، در همان نقطه متوقف شده و گویا قصد کاهش هم ندارد و اگر نوسانی هم مشاهده می‌شود بسیار جزئی و محدود است.

همچنین تصمیمات و سیاست‌هایی که هر بار اخذ می‌شود رکود ایجاد شده در بازار را گسترده‌تر می‌کند، به طوری که مجموعه این عوامل پیش‌بینی اوضاع بازار را دشوار کرده و عقب‌نشینی مصرف‌کننده و انتظار تولیدکننده برای اصلاح بازار را رقم می‌زند.

 در کنار این معاملات بورس کالا نیز به تدریج روندی کاهشی طی کرده است به طوری که از شمش عرضه شده در بورس این هفته، تنها ۱۷ درصد از این محصول به فروش رسید. از طرفی دیگر انتشار اخباری مبنی بر قطعی برق در هفته‌های آتی و احتمال کاهش تولید و عرضه نیز نتوانست رکود شکل گرفته در بازار را بکاهد.

همچنین خبر ساخت مسکن ملی که هنوز اجرایی نشده و طبق گفته برخی در شرف اجرایی شدن است که در این صورت به افزایش نرخ محصولات فولادی منجر خواهد شد نیز به افزایش تقاضا و خرید شمش و محصولات فولادی منجر نشد.

در این میان نکته قابل توجهی که وجود دارد عدم هماهنگی وزارت صمت با بورس کالا است، زیرا در حالی وزارت صمت درصدد کنترل قیمت‌ها در بازار داخل است که بورس کالا همچنان محصولات خود را با قیمت بالاتری عرضه می‌کند و خریداران نیز به امید کاهش نرخ اهن، دست از معامله می‌شویند و به امید کاهش قیمت‌ها در روزهای آینده، خرید خود را به عقب می‌اندازند که این خود عامل دیگری برای رکود فعلی به شمار می‌رود.

در شرایط فعلی رکود گسترده‌ای که در بازار حاکم شده است توانایی افزایش تقاضا یا کاهش قیمت‌ها را نداشته است به طوری که تعیین عوارض صادراتی نیز تأثیر نداشت و نرخ هر کیلوگرم میلگرد آجدار سایز ۱۶ حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان محاسبه شد که این میزان افزایش ۲۹ درصدی نرخ این محصول در مقایسه با ایام مشابه سال گذشته است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: داوم رکود گسترده نرخ آهن

محصولاتی هم که این روزها در بورس کالا عرضه می‌شود استقبال چندانی ندارد و با توجه به مازاد عرضه در بازار داخلی، امکان صادرات نیز به دنبال تعیین عوارض صادراتی بالا، محدودتر شده است که با توجه به این شرایط احتمال می‌رود در سال‌جاری با کاهش تولید مواجه شویم.

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی و با فرض عدم دستیابی به توافقات برجام، دو عامل می‌تواند در خروج بازار از رکود فعلی تأثیرگذار باشد. یکی از این عوامل عملیاتی شدن پروژه‌های عمرانی دولتی است که در بلندمدت موجب افزایش تقاضا و خروج بازار از رکود خواهد شد.

عامل دیگری که ممکن است باعث خروج بازار از رکود شود افزایش شارپی نرخ دلار تا کانال ۳۰ هزار تومانی است که احتمال وقوع آن در کوتاه مدت بعید نیست که اگر این اتفاق بیفتد علاوه‌بر خروج بازار آهن و فولاد از رکود، بازار مسکن نیز از رکود خارج خواهد شد.

تداوم رکود گسترده نرخ آهن

 

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن آلات در روز گذشته نیز ثبات داشت و به‌رغم تثبیت قیمت‌ها خرید آهن رونق چندانی نداشت و تقاضا با رکود نسبی مواجه بود.

بازار ارز نیز مانند بازار آهن و فولاد نوسان قابل توجهی را تجربه نکرد و قیمت دلار با توقف در کانال ۲۷ هزار تومانی پایان روز گذشته در بازار آزاد ۲۷ هزار و ۸۲۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

رکود ادامه‌دار قیمت‌ها در بازار آهن روز گذشته نیز در غالب بخش‌های این بازار نمود داشت به طوری که قیمت میلگرد آجدار عمدتا ثابت اعلام شد و قیمت نبشی نیز جز کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی در یک شرکت، در سایر مبادی فروش بدون تغییر قیمت بود، نرخ ناودانی نیز در کلیه شرکت‌ها ثبات داشت.

نرخ روزانه تیرآهن نیز اگرچه در بخشی از بازار ثبات داشت اما تیرآهن کیلویی در ذوب اهن اصفهان حدود ۵۰ الی ۱۰۰ تومان افزایش داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز تیرآهن ذوبی حدود ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان با افزایش قیمت عرضه شد.

قیمت پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و صنعتی جز در یک شرکت که ۳۰۰ تومان کاهش داشت، در سایر شرکت‌ها بدون تغییر قیمت بود. قیمت روز ورق سیاه نیز حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشت اما قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی مانند اکثر محصولات فولادی ثابت اعلام شد..

فضایی که اخیرا در بازار آهن شکل گرفته ثبات قیمت‌ها را رقم زده است، از جمله مهمترین عوامل تأثیرگذار بر شرایط فعلی می‌توان به تعیین عوارض صادراتی اشاره کرد که موجی از اعتراض‌ها را برانگیخت و از ابعاد و زوایای متفاوتی بررسی شد.

از جمله علل چنین تصمیمی تأمین نیازهای داخلی و جلوگیری از کمبود محصولات فولادی در بازارهای داخلی عنوان شده در حالی که تولیدات کشور حدود دو برابر نیاز داخلی کشور است.

اکثر فعالان حوزه فولاد قریب به اتفاق این تصمیم را شتاب‌زده خواندند و نتیجه آن را موجب آشفتگی بیش از پیش بازار عنوان کردند درحالی که ظاهرا این تصمیم در جهت تنظیم و ساماندهی بازار بوده است.

بنابراین انتظار برای اصلاح این مصوبه رکودی سنگین را در بازار حاکم کرد که نتیجه آن رکود معاملات و کمبود متقاضی مصرف بود.

اما طبق گزارش‌ها بخشی از مصوبه اصلاح شد و درصد عوارض تعیین شده برخی محصولات حذف و برخی محصولات کاهش یافت. در همین راستا روز گذشته نشستی در زمینه اصلاح مصوبه مورد نظر برگزار شد که به حذف عوارض محصولاتی همچون نبشی، ناودانی و کلاف منجر شد. با وجود این و حواشی ایجاد شده در پی تعیین عوارض، گفته می‌شود اخذ عوارض تنها تا پایان اردیبهشت ماه اجرایی خواهد شد.

این در حالی است که چندی پیش عوارض محصولاتی از قبیل ورق‌های رنگی و گالوانیزه، لوله، پروفیل و انواع مفتول‌های فولادی حذف شد.

افزایش نرخ حمل بار

روز گذشته خبری مبنی بر افزایش ۳۵ درصدی کرایه حمل و نقل منتشر شد که به طور قطع به افزایش هزینه نهایی محصولات تولیدی منجر خواهد شد که موضوع موجب نگرانی فولادی‌ها شد.

افزایش نرخ کرایه حمل بار موجب افزایش هزینه‌های تولید خواهد شد که به دنبال آن تولیدکنندگان به ناچار به افزایش قیمت محصولات نهایی اقدام خواهند کرد.

رکودی که درحال حاضر به دنبال تعیین عوارض صادراتی ایجاد شده، به خودی خود زیان مالی شرکت‌های فولادی را رقم زده است اما از سوی دیگر افزایش نرخ حمل و نقل نیز هزینه‌های بیشتری را برای تولیدکنندگان در پی خواهد داشت.

هنگامی که نرخ نهایی محصولات افزایش یابد در کنار ایجاد تورم، کاهش تولید را نیز رقم خواهد زد که این امر به تدریج به تعطیلی برخی واحدهای تولیدکننده منجر خواهد شد.

گفتنی است علاوه بر افزایش ۳۵ درصدی حمل بار، تعرفه خدمات بندری نیز افزایش ۴۵ درصدی داشته است که به طور قطع به افزایش نرخ صادرات و واردات منجر خواهد شد که نتیجه آن افزایش هزینه‌های تولید است.

بازار کم‌رمق آهن آلات

آهن پرایس: در نخستین روز کاری بعد از تعطیلات، بازار آهن و فولاد با ثبات قیمت روز آهن آلات آغاز به کار کرد، به عبارتی غالب محصولات فولادی بدون تغییر قیمت در بازار عرضه شدند و این درحالی است که بخش تقاضا همچنان راکد و بدون رونق بود.

بازار ارز نیز که نوسان افزایشی داشت با نزدیک شدن قیمت دلار به مرز ۲۸ هزار تومانی مبادله شد، به طوری که در پایان روز گذشته در بازار آزاد حدود ۲۷ هزار و ۸۳۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

اگرچه غالب گزارش‌ها از بازار آهن حاکی از ثبات نرخ اهن است اما کم و بیش در برخی مبادی نوسانات اندکی نیز به چشم می‌خورد، به عنوان مثال روز گذشته قیمت میلگرد آجدار در اکثر مبادی فروش ثابت بود اما در چند شرکت با کاهش ۱۰۰ الی ۲۵۰ تومانی اعلام قیمت شد.

نرخ نبشی و ناودانی ایرانی نیز با ثبات در اکثر کارخانه‌ها اعلام قیمت شد اما کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی در چند شرکت به ویژه در ناب تبریز نیز مشهود بود.

همچنین به تبعیت از جو غالب بازار، قیمت پروفیل و انواع لوله‌‌های داربستی، صنعتی و ... در کنار ثبات قیمت در برخی مبادی، در چند شرکت نیز اعلام قیمت نشد.

قیمت روز تیرآهن نیز در کلیه شرکت‌های کیلوفروشی با ثبات قیمت همراه بود و در بخش شاخه‌فروشی نیز در کنار ثبات در برخی مبادی، کاهش ۱۰ الی ۳۰ هزار تومانی در برخی از شاخه‌های تیر ذوبی قابل مشاهده بود.

انواع ورق‌ها نیز غالبا با ثبات قیمت همراه بودند، به طوری که قیمت ورق سیاه تقریبا بدون تغییر اعلام قیمت شد، اما قیمت روز ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی در کنار ثبات در تعدادی از مبادی فروش، کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی را تجربه کرد.

در طی یک ماه گذشته آنچه بازار آهن و فولاد با آن مواجه بود، رکود و سکون بود به طوری که در بخش تقاضا تحرکی دیده نمی‌شود و عرضه‌کنندگان بدون توجه به این بخش از بازار و کمبود تقاضا به عرضه محصولات خود مداومت دارند، همچنین با انتشار اخباری مبنی بر تعیین عوارض صادراتی سنگین برای محصولات فولادی صادراتی، بازار صادرات نیز منزوی شده و همه توجه‌ها به بازار داخلی معطوف شده است.

اما به نظر می‌رسد روند عرضه محصولات با بالاترین قیمت و نرخی نزدیک به نرخ محصولات صادراتی در بورس کالا و تداوم عدم تقاضای مصرف چندان بی‌هدف و اتفاقی نیست.

از سوی دیگر گزارش‌های غیررسمی درباره افزایش ۳۵ درصدی نرخ حمل و نقل شنیده می‌شود که در صورت تأیید ممکن است بازار را با چالش‌های مضاعف مواجه کند.

عرضه مهندسی شده آهن در بورس

محمدرضا هوشمند مدیرعامل شرکت رایان تجارت در زمینه عدم شفافیت عرضه و قیمت‌گذاری در بورس کالا و نحوه عرضه محصولات فولادی اظهار کرد: آنگونه که بورس کالا محصولات را عرضه می‌کند به نظر می‌رسد این نهاد شناخت کافی از زنجیره فولاد ندارد و این شبهه را ایجاد می‌کند که عرضه‌ها مهندسی شده است و به نظر می‌رسد برای مدیریت این اوضاع بهتر است از هر واحدی یک متخصص در بورس کالا حضور داشته باشد.

وی در ادامه افزود: موضوع عرضه‌های مهندسی شده مدتهاست که مورد انتقاد فعالان این حوزه قرار دارد و به عبارتی این موضوع مطرح می‌شود که عرضه‌ محصولات کم تقاضا مانند شمش و میلگرد در بورس کالا مهندسی شده و نرخ محصولات نیز دستوری است که این امر نظم بازار را به هم می‌ریزد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اوضاع بازار در روزهای آینده

هوشمند بیان کرد: تا چندی پیش مشکل عرضه نادرست آهن اسفنجی را در بورس کالا داشتیم که به زیان مالی برخی منجر شد، پس از آن نیز عرضه شمش با نرخ دستوری بود که باز هم به زیان بخشی از تولیدکنندگان انجامید و اکنون نیز این مشکل در عرضه مقاطع طویل مشاهده می‌شود.

مدیر عامل شرکت رایان تجارت اظهار کرد: نبود نیروی متخصص از هر واحد زنجیره فولاد در بورس کالا، موجب زیان بازار آهن و فولاد خواهد شد که به طبع علاوه‌بر زیان تولیدکنندگان به ضرر مصرف‌کنندگان نیز منتهی می‌شود.

هوشمند در پایان افزود: فراهم کردن تمهیدات افزایش عرضه محصولات در بورس کالا، به افزایش تولید محصولات فولادی منجر خواهد شد ولی آنطور که به نظر می‌رسد این اتفاق رخ نمی‌دهد و اختلاف فاحش نرخ محصولات عرضه شده در بورس با بازار آزاد به ضرر همه از جمله تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خوهد بود.

اوضاع بازار آهن در روزهای آینده

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات در هفته پایانی فروردین ماه، برخلاف روزهای آغازین آن در رکود به پایان رسید به طوری که در روز نیمه تعطیل پنجشنبه گذشته بازار آهن و فولاد در ثبات نسبی به سر برد.

بازار ارز نیز شاهد ثبات نرخ دلار بود و نوسانان چندانی نیز در این بازار رخ نداد به گونه‌ای که هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل قیمت روز آهن

اگرچه کلیه محصولات فولادی در ابتدای سال با جهش قیمت‌ها آغاز شد اما به تدریج به دلیل کمبود تقاضا، نامشخص بودن اوضاع بازار، تعیین مصوبه اخذ عوارض صادراتی و برخی عوامل مؤثر دیگر، بازار را در رکود عمیق فرو برد که عرضه‌کنندگان را ناچار به عقب‌نشینی و کاهش جزئی قیمت‌ها وادار کرد.

وضعیت بازار در پنجشنبه گذشته نیز در سکون و ثبات بود به طوری که علاوه‌بر قیمت میلگرد آجدار، سایر محصولات همچون قیمت نبشی، ناودانی و پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

نرخ روز تیرآهن نیز از این امر مستثنا نبود و تنها در چند شرکت شاهد نوسانات جزئی بودیم، به طوری که در بخش کیلوفروشی حدود ۵۰ تومان و در برخی شاخه‌های تیرذوبی افزایش قیمت مشاهده شد.

در چند هفته آتی از جمله چالش‌هایی که بازار آهن و فولاد با آن روبه‌رو خواهد شد می‌توان به قطعی برق از نیمه اردیبهشت، افزایش نرخ دلار در پی نامشخص بودن نتایج مذاکرات وین، تعیین عوارض صادراتی و نامشخص بودن نرخ پایه محصولات فولادی به ویژه محصولات اولیه که سایر محصولاتمقاطع فولادی براساس نرخ این محصولات قیمت‌گذاری می‌شوند.

همچنین تورم روزافزون و رکود گسترده در کلیه بازارهای داخلی و برخی چالش‌های بازارهای جهانی و... از جمله چالش‌هایی است که بازار آهن و فولاد در روزهای آتی با آن مواجه خواهد بود که پیش‌بینی روشن و دقیق از بازار آهن را با ابهام و دشواری مواجه می‌کند.

در دو هفته گذشته غالب اخبار منتشر شده در بازار آهن و فولاد حول محور مصوبه اخذ عوارض صادراتی می‌چرخد که تبعات آن توسط فعالان زنجیره فولاد بررسی و تذکر داده می‌شود.

در این مدت که موضوع تعیین عوارض صادراتی اوج گرفته است، مهمترین هدف آن تنظیم بازار داخلی در پی افزایش ناگهانی قیمت اهن الات اعلام شد که انتقاد تولیدکنندگان را برانگیخت، اما همین موضوع عاملی شد تا عرضه‌کنندگان آهن به ثبات قیمت‌ها تمایل بیشتری نشان دهند که نتیجه آن رکود در بازار بود.

در همین زمینه مصطفی عبداللهی عضو هیأت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران اظهار کرد: در نشست اخیری که معاونت معدنی وزارت صمت با نوردکاران برگزار شد در زمینه مصوبه اخیر گفت‌وگو شد.

عبداللهی به گفته‌های محتشمی‌پور در این نشست اشاره کرد و افزود: طبق گفته وی این مصوبه توسط سران قوا تصویب شده و مبلغ آن توسط ستاد تنظیم بازار مشخص می‌شود.

وی در ادامه گفت: تولیدکنندگان معترض به این مصوبه، تحمیل زیان مالی به تولیدکنندگان را در شرایط رکودی و تورم روزافزون کشور مهمترین نتیجه این تصمیم دانستند و عواقب سیاستگذاری‌های یک‌شبه و بدون بررسی تبعات و عواقب آن را گوشزد کردند.

عبداللهی افزود: در این نشست اعضای انجمن نوردکاران ضمن اعلام سود نهایی محصولات فولادی، میانگین سود میلگرد را حدود ۴/۵درصد و مارجین نبشی، ناودانی و تیرآهن را نیز صفر اعلام کردند در حالی که در نشست اسفندماه سال گذشته قرار شد که سود میلگرد زیر ۸ درصد نباشد.

این فعال صنعتی ضمن اشاره به اعتراض نوردکاران به سود حاشیه ۴/۵درصدی میلگرد، بیان کرد: برای صادرات میلگرد ۸ درصد عوارض تعیین شده درصورتی که در خرید شمش باید سود ۴درصدی پرداخت کند که این امر چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

محدودیت مصرف برق از نیمه اردیبهشت

آغاز فصل گرما، آغازگر چالش‌های صنایع فولادی در زمینه کمبود برق است که همچنان حل نشده باقی مانده است و مانع مهمی در زمینه تولید محصولات فولادی به شمار می‌رود.

براساس شنیده‌ها که از اواسط ماه اردیبهشت محدودیت‌های مصرف برق اعمال می‌شود، کارگروهی درحال تنظیم زمان‌بندی محدودیت‌ مصرف و اولویت‌بندی بخش‌های مختلف است.

در همین زمینه امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در این زمینه اظهار کرد: با توجه به این که کمبود برق از نیمه اردیبهشت ماه آغاز می‌شود وزارت نیرو در پی تنظیم الگوی مصرف در شهرهای مختلف است.

صباغ در ادامه بیان کرد: کارگروه تعیین شده طبق منحنی افزایش مصرف در ساعات اوج مصرف، بخش‌ها را اولویت‌‌بندی خواهد کرد، به طوری که صنایع فولادی و تولیدکنندگان زیان کمتری از این چالش متحمل شوند.

وی در پایان افزود: بنابراین باید منتظر نتایج سهمیه‌بندی این کارگروه باشیم تا ببینیم با توجه به کمبود ۵ الی ۶ هزار مگاواتی که با آن مواجه هستیم، ارائه برق به صنایع تولیدی به چه صورت خواهد بود.

در همین زمینه وحید یعقوبی مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز اظهار کرد: محدودیت مصرف برق از اواسط ماه اردیبهشت اعمال خواهد شد که این تصمیم در ابتدا در شهرهایی که با محدودیت مصرف بیشتری مواجه هستند، اجرایی خواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: حباب قیمت آهن در بورس کالا

وی بیان کرد: اگر تولیدکنندگان همانند سال گذشته با کمبود برق مواجه شوند به طور قطع در بازار داخلی و همچنین در زمینه صادرات با کمبود مواجه خواهیم شد.

یعقوبی در ادامه افزود: پیشنهاد می‌شود وزارت نیرو و صمت برای جلوگیری از زیان برخی واحدهای تولیدی، این محدودیت مصرف را بین همه‌ها بخش‌ها تقسیم کنند تا تنها صنایع فولادی متحمل زیان‌های ناشی از آن نشوند.

وی در پایان گفت: اگر بنا بر این باشد که بیشترین محدودیت مصرف برق متوجه صنایع فولادی باشد، می‌توان با برنامه‌ریزی درست این محدودیت را مدیریت کرد تا تنها چند واحد مشخص دچار زیان نشوند و بین همه واحدها اعمال شود.

حباب قیمت آهن در بورس کالا

آهن پرایس: ماه فروردین از روز نخست با نوسانات شدید نرخ روز آهن آلات و تلاطم زیادی آغاز شد اما به تدریج به تأثیر از عوامل گوناگون آرام گرفت و در هفته‌ پایانی این ماه قیمت آهن آلات دچار ثبات و سکون گسترده‌ای بود که تا امروز هم این رکود پابرجا بود، به طوری که نه بخش عرضه قصد تغییر قیمت‌ها را داشت و نه در بخش مصرف، تقاضای چندانی برای خرید و فروش آهن آلات مشاهده شد.

قیمت دلار هم نوسان چندانی نداشت و با حفظ کانال قیمتی ۲۷ هزار تومانی ابتدا کمی افزایش یافت اما پایان روز گذشته مجددا کاهشی شد به طوری که هر دلار در بازار آزاد ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

روز گذشته نرخ اهن در غالب شرکت‌ها بدون تغییر عرضه شد، به طوری که جز انواع ورق‌ها سایر محصولات نوسان چندانی نداشتند و میلگرد آجدار که همیشه سردمدار نوسانات بازار آهن است، روز گذشته در اکثر شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

همچنین قیمت نبشی، ناودانی ایرانی، پروفیل‌ها و انواع لوله‌های داربستی، صنعتی و ... نیز در عمده مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بود، اگرچه قیمت تیرآهن نیز مستثنا نبود اما نوسان جزئی در نرخ این محصول مشهود بود به طوری که در بخش کیلویی ۵۰ تومان و در بخش شاخه‌فروشی حدود ۱۰ الی ۳۰ هزار تومان در شاخه‌های پرفروش افزایش قیمت داشتیم.

اما قیمت روز ورق سیاه برخلاف سایر محصولات حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشت درحالی که قیمت ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه حدود ۲۰۰ تومان افزایش داشت.

نکته‌ای که این روزها بسیار مورد انتقاد و اعتراض فعالان این بخش قرار گرفته اختلاف قیمت فاحش محصولات فولادی بورس کالا با بازار آزاد است، به این صورت که محصولات عرضه شده در بورس با قیمتی بالاتر از بازار آزاد است درحالی که هیچ تقاضایی هم وجود ندارد و به عبارتی تناسبی بین عرضه و تقاضا مشاهده نمی‌شود.

البته تاحدودی میلگرد آجدار از این قاعده مستثنا است، به این صورت که با وجود افزایش قیمت محصولات عرضه شده در بورس کالای روز گذشته، نرخ میلگرد به رغم تقاضای مطلوب‌تر نسبت به سایر محصولات، کاهش قیمت جزئی را تجربه کرد.

اما نکته‌ای که بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفته است، وجود حباب ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تومانی بورس کالا نسبت به بازار آزاد است و علی‌رغم وظیفه‌ این نهاد برای شفاف‌سازی قیمت‌ها، دامنه منفی ۳ درصد را نیز اعمال نمی‌کند که نتیجه این امر اختلاف قیمت فاحش محصولات بورسی با محصولات بازار آزاد است که به رکودی عمیق منجر شده است.

به عنوان مثال نرخ شمش فولادی در بازار آزاد بدون احتساب ۹درصد ارزش افزوده، به طور میانگین حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان است درحالی که همین محصول در بورس کالا حدود ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می‌شود که با بازار آزاد اختلاف قیمت ۱۰۰۰ تومانی دارد.

مثلا قیمت میلگرد اجدار در بازار آزاد به طور میانگین ۱۶ هزار تومان است، درحالی بورس کالا ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان این محصول را عرضه می‌کند و دارای اختلاف قیمت ۹۰۰ تومانی است.

آنچه گفته شد درحالی ایجاد شده است که وظیفه بورس کالا تنظیم قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضاست و می‌بینیم که در بازار بدون متقاضی، قیمت‌ها مدام افزایش می‌یابد، این در حالی است که هر مصوبه‌ای که ابلاغ می‌شود و هر اقدامی که صورت می‌گیرد با هدف تنظیم بازار است اما نتیجه آن در بازار معکوس است.

به گزارش آهن پرایس، جریانات گفته شده در بازار آهن و فولاد، زمانی رخ داده است که انتظار می‌رود بازار در اوج فروش و رونق خود باشد اما آنچه مشهود است رکود عمیق خرید و فروش است.

از سوی دیگر با گذشت بیش از ۱۰ روز از مطرح شدن بحث تعیین عوارض صادراتی و انتقادات متعددی که بر آن وارد شده است همچنان اوضاع بازار را در حالت تعلیق و رکود نگه داشته است و آنچه در مخالفت با این مصوبه بیان می‌شود این است که تعیین عوارض صادراتی با هدف تنظیم بازار تصویب شده در حالی که خود عاملی برای رکود فعلی به شمار می‌رود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: وضع تعرفه برای تأمین بازار داخلی

با این حال علی هراتیان مدیر عامل شرکت راهبر فرآیند آریا با اشاره به منافع کسب بازارهای صادراتی بیشتر در غیاب روس و اوکراین، در زمینه تعیین عوارض صادراتی اظهار کرد: صادرات محصولات فولادی یکی از مهمترین منابع ارزآور برای کشور به شمار می‌رود اما از بین رفتن این فرصت با وضع عوارض صادراتی بر کسی پوشیده نیست.

وی در ادامه افزود: یکی از راه‌های ایجاد توسعه در کشور بهبود اوضاع صادرات است که می‌توانیم با وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین و دور شدن این دو کشور از میادین صدور محصولات فولادی، بازار صادرات این دو کشور را در دست بگیریم اما می‌بینیم که چین و ترکیه به سختی و مصرانه به دنبال کسب این جایگاه هستند. در نهایت اجرای این مصوبه مانعی برای توسعه ملی محسوب می‌شود که به نفع صنایع فولادی کشور نیست.