کمبود واحد های کم متراژ معضل بازار مسکن

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، مشاوران املاک یکی از گزینه ‌های مناسب برای خانه اولی‌ های در جست و جوی خانه را،  آپارتمان ‌های نقلی تا ۵۰ متر مربع می‌ دانند. بر اساس بررسی های میدانی از وضعیت بازار مسکن طی روز های اخیر نشان می ‌دهد، میزان مراجعه متقاضیان مصرفی به بنگاه‌ های املاک برای خرید مسکن به شدت کاهش پیدا کرده است. به گفته مشاوران املاک محدوده مشتریان موجود در بازار که هم چنان به بنگاه‌ های املاک مراجعه می‌کنند خانه ‌اولی‌ های مجهز به تسهیلات خرید مسکنهستند که به دلیل سر رسید شدن زمان سپرده‌ گذاری خود امیدوار به خرید خانه هر چند با متراژ کوچک هستند.
مشاوران املاک یکی از گزینه‌ های مناسب برای خانه‌ اولی‌ ها را آپارتمان ‌های تا ۵۰ متر مربع می‌ دانند. به ویژه برای خانه‌ اولی ‌های مجرد گزینه خرید آپارتمان‌ های نقلی بسیار مناسب است. به گفته فعالان بازار مسکن به دلیل پایین بودن متراژ، قیمت کل واحد مسکونی با قدرت خرید متقاضی مصرفی تناسب بیشتری دارد.
بررسی ‌های میدانی از وضعیت آپارتمان ‌های نقلی عرضه شده به بازار مسکن نشان می‌ دهد: در حال حاضر بخش عمده این گروه از آپارتمان‌ های مسکونی به قیمت رسیده و متناسب با میانگین قیمت تعیین شده در منطقه است. البته در برخی مناطق شهری نیز قیمت هر متر مربع آپارتمان‌ های نقلی بالا تر از آپارتمان ‌های مشابه ارائه شده است. یکی از نکات قابل توجه که می‌تواند شرایط مناسب‌ تری را برای متقاضیان مصرفی در هنگام خرید آپارتمان‌ های نقلی به وجود آورد، فراوانی نسبی بالا تر این فایل ‌ها نسبت به واحد های کوچک و میان‌ متراژ در بازار مسکن است.امید بر آن است دولت با تدبیر و اندیشه صحیح راه حل مناسبی برای خانه اولی ها اندیشه کنند تا تمام خانه اولی ها توانایی خرید مسکن را داشته باشند.
برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

تدبیری در برابر نوسانات قیمت فولاد

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، بنا بر اظهارات یکی از فعالان  حوزه فولاد کشور با اشاره به اینکه فعالان صنعت فولاد و معدن از توسعه ابزارهای مالی در بورس کالای ایران استقبال می‌ کنند، اظهار داشت: در دنیا بسیاری از شرکت‌ های بزرگ از ابزار های مالی بورس‌ های کالایی بهره می ‌برند به‌ طوری‌که دو خودرو ساز رنو و پژو برای بیمه قیمت فولاد مورد نیازشان در تولید خودرو از قرار داد های فیوچرز و فوروارد سنگ ‌آهن بهره می‌ برند. تحقیقات نشان داده، لزوم استفاده از ابزار های مالی در حوزه فولاد و معدن به منظور پوشش ریسک نوسانات قیمتی از مهم ‌ترین ابزار های مالی که در بورس‌ های کالایی دنیا مورد استفاده قرار می ‌گیرد. فیوچرز و فوروارد سنگ آهن که  با حجم بالایی قرارداد مواجه است و سبب گشته تا سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان محصولات فولادی و سنگ ‌آهن خود را در برابر نوسان قیمت‌ ها در آینده بیمه می‌ کنند.
خودرو سازانی مانند رنو و پژو برای اینکه خود را در برابر نوسان قیمت محصولات فولادی مورد نیاز بیمه کنند، از ابزار های مالی سنگ‌ آهن استفاده می‌کنند که این امر، ریسک آنها را به مقدار زیادی کاهش می ‌دهد. این ابزار های مالی روی محصولات فولادی کمتر مورد استفاده قرار گرفتند زیرا مصرف‌کنندگان یا خریداران فولادی که می‌خواهند موقعیت خود را حفظ کنند یعنی ریسک‌ های خود را از نوسانات قیمت فولاد پوشش دهند، این کار را با قرار دادهای سنگ‌ آهن انجام می‌دهند.
کارشناسان تصریح کردنند، با توجه به تجربه موفق دنیا اگر  بر روی ابزار های مالی سنگ‌ آهن کار کنیم و ابزارها و مشتقات مالی آن در بورس کالای ایران را به مصرف‌کنندگان این محصول و سایر محصولات فولادی معرفی کنیم، آنها می‌ توانند از مزایای این ابزار بهره‌ مند شده و خود را در برابر نوسانات قیمت فولاد بیمه کنند.
برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

بهبود جایگاه فولاد ایران

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، بررسی عملکرد هشت واحد بزرگ فولاد سازی در دوره ۲ ماهه نخست امسال گویای تولید سه میلیون و ۴۲۴ هزار و ۶۷۴ تن است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش یک درصدی را نشان می دهد. بر پایه داده‌ های آماری مورد بررسی، فولاد آلیاژی یزد با تولید ۸۵ هزار و ۱۰۶ تن شمش فولاد آلیاژی در ۲ ماهه ابتدایی امسال، در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ رشد ۴۲ درصدی را در بین هشت واحد فولاد ساز کشور ثبت کرد که بالا ترین میزان در بین واحد های یاد شده است.
انجمن جهانی فولاد در جدید ترین گزارش خود شرکت‌ ها و کشورهای برتر فولاد ساز جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی را معرفی کرد که براساس آن ایران از رتبه سیزدهم در سال ۲۰۱۷ به رتبه یازدهم در سال ۲۰۱۸ ارتقا یافت. بر این اساس تولید فولاد ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ثبت رسید.
نکته قابل توجه اینکه کشورمان از نظر میزان تولید، هم ردیف ایتالیا در رتبه دهم قرار دارد، اما تداوم تولید در این محدوده، آن کشور را در جایگاه دهم نگه داشته است و ایران در رتبه بندی ماهانه ۲۰۱۸ توانسته بود در برخی از ماه‌ ها، رتبه دهم را از آن خود سازد .هم چنین با تولید ۱۶ میلیون و ۷۹۰ هزار تن فولاد در جایگاه نوزدهمین فولاد ساز برتر جهان ایستاد در حالی که پیش از این در سال ۲۰۱۷ با تولید ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در رتبه ۲۱ جهان قرار داشت. بررسی ها حاکی از آن است، سه مجتمع بزرگ فولاد سازی فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان  در ۲ ماهه نخست امسال به ترتیب با یک میلیون و ۵۶۴ هزار و ۷۶۰ تن، ۶۴۵ هزار و ۸۱۲ تن و ۴۲۱ هزار و ۱۹۵ تن تولید داشتند که بالا ترین میزان تولید شمش را به خود اختصاص دادند.
برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید

گلایه مصرف کنندگان از وضعیت بازار آهن

به تحلیل گزارشگران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار آهن، کارشناسان  براین باورند که نابه سامانی های اخیر در روند قیمت گذاری آهن آلات در بازار آهن و حتی سایر بازار های فعال در کشور با توجه به بحران کنونی اقتصاد ایران،  نتیجه ی حاکمیت ایدئولوژی نئولیبرالیسم بعد از جنگ تحمیلی بر کشور است که  برندگانش را تنها  طبقه حاکم و اصحاب قدرت و ثروت در بر گرفته اند.

در این نگاه به بازار آزاد، ثبات ارزش پول و عدم مداخله ی مستقیم  دولت به عنوان قاعده ای مهم پرداخته می شود و به هیج عنوان نقش دولت در نظارت به قواعد معاملاتی را انکار نمی کند چراکه در غیر این صورت فضای کافی برای جولان قوی‌ترها و دلالان مهیا می شود. این دقیقا همان نیاز این روز های متقاضیان بازار آهن می باشد که از مقاومت قیمت ها در برابر سیر کاهشی گلایه دارند. مصرف کنندگان واقعی متضرران اصلی عدم نظارت بر بازار در این مدت می باشند چرا که اگر خرید خود را انجام داده اند، با توجه به روند کاهشی اخیر توانایی این امر را پیدا می کردند که به شیوه ای بهتر هزینه های خود را مدیریت کنند و  از سوی دیگر کسانی که تاکنون خریدی نداشته اند، طولانی تر شدن روند ثبات و رسیدن به قیمت های واقعی در بازار آن ها را در بلاتکلیفی عجیبی فرو برده و سبب کلافگی آن ها شده است.

اقتصاد آزاد که این روزها نقل محافل شده، آن هم در کشوری که مدیریت نرخ ارز، کنترل تورم و قدرت خرید داخلی در آن به شدت متزلزل شده است امری دور از ذهن می باشد و در جامعه ای که نرخ تورم افسار گسیخته باشد، نباید مانع متناسب ‌سازی طبیعی نرخ ارز شد تا مزیت صادراتی برای کالاهای تولید داخل از بین نرود. در حالتی که نرخ ارز با نرخ تورم تنظیم نشود، واردات به شدت جذاب خواهد شد چراکه کالاهای تولید داخلی در اثر تورم گران‌تر می‌شوند، اما کالاهای تولید خارج به دلیل تورم کمتر جهانی، دچار افزایش قیمت محسوسی نخواهند شد و در نتیجه مصرف‌کننده کالای وارداتی را به کالای تولید داخل ترجیح می‌دهد. این چرخه در نهایت پایه‌های تولید داخل را به شدت متزلزل خواهد کرد؛ بدین ترتیب عدم مدیریت صحیح در کشور عرصه را هم برای مصرف کنندگان و هم تولید کنندگان داخلی برای فعالیت محدود کرده است.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

مسکن، رویای دست نیافتنی

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، جهش قیمت مسکن در تهران طی سال گذشته به خروج اجباری خانه ‌اولی‌ ها از بازار خرید منجر شد. آمار ثبت ‌نام خانه ‌اولی‌ها برای دریافت وام مسکن یکم به‌ عنوان یک نشانگر قابل اعتماد از رفتار این گروه تقاضا نشان می‌دهد سال گذشته در پایتخت تقاضای موثر از سمت خانه ‌اولی‌ها برای خرید مسکن ۴۰ درصد ریزش کرد. میزان کاهش در پایان سال تا مرز ۷۰ درصد هم رسید. سال گذشته از هر ۵ نفر خانه ‌اولی که موعد دریافت وام‌ شان در تهران فرا رسیده بود، یک نفر توانست صاحب‌ خانه شود. اوضاع خانه‌ اولی‌ ها در سایر شهرها با تهران تفاوت دارد. خرید مسکن در مناطق دارای اولویت  نیمی از خانه ‌اولی‌ ها در بازار مسکن تهران تحت تاثیر جهش قیمت مسکن  تغییر کرده است.
آنچه سال گذشته در بازار خانه ‌اولی ها گذشت، حاکی از آن است که، در تهران این گروه از متقاضیان مسکن که مصرفی ‌ترین نوع تقاضا محسوب می ‌شود در طول سال ۹۷ به تناسب رشد قیمت فروش آپارتمان، از بازار خرید خارج شدند و از بین  اجاره‌ نشینی یا سکونت در اطراف پایتخت یکی را انتخاب کردند. براساس آمار های موجود در سال ۹۷ در شهر تهران میزان ثبت ‌نام خانه ‌اولی ‌ها برای وام خرید مسکن ۴۰ درصد نسبت به سال ۹۶ کاهش پیدا کرد. این در حالی است که با توجه به میزان ازدواج‌ ها و تقاضای انباشت، انتظار تا مرز ۹۰ هزار نفر در سال افزایش پیدا کند.
اما تعداد ثبت ‌نام‌‌ کننده‌ ها برای دریافت وام خرید خانه اول در پایتخت از ۶۴ هزار نفر در سال ۹۶ به ۳۹ هزار نفر در سال ۹۷ کاهش یافت. بررسی ‌ها درباره علت ریزش تقاضای خرید مسکن از سمت خانه‌ اولی ‌ها نشان می‌دهد: سال گذشته اثر تخریبی تورم مسکن بر قدرت خرید خانه‌ اولی ها، بیش از سایر گروه‌ های متقاضی بود و همین عامل مخرب، به انصراف آنها از سپرده‌ گذاری برای دریافت وام مسکن یکم و در نتیجه، ناتوانی از خرید خانه منجر شد.
برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.