اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان

گزارش آهن پرایس از جزئیات طرح «اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان» حاکی از این است که همه اختیارات و مسوولیت‌های کلیدی وزیر راه و شهرسازی در حوزه خدمات مهندسی ساختمان و ساخت و ساز‌های شهری به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور سپرده می‌شود.

با استناد به قانون فعلی نظام مهندسی و کنترل ساختمان، وزیر راه و شهرسازی مسئولیت هایی چون «تدوین مقررات ملی ساختمان، ، صدور پروانه اشتغال به‌کار مهندسان ناظر، نظارت بر انتخابات نظام مهندسی و همچنین حق اظهارنظر و توصیه به سازمان‌های نظام مهندسی استان برای هدایت فعالیت‌ها و تصمیمات سازمان‌ها در مسیر منطبق با اصول شهرسازی و مصوبات وزارتخانه» را برعهده دارد و به‌ واسطه این تکالیف و ماموریت‌ها، وزارت راه و شهرسازی قادر است بر «حسن اجرای مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و مقررات ساخت‌ و سازهای شهری» نظارت و پیگیری‌های لازم را به‌عنوان متولی بخش مسکن و ساختمان در دولت انجام دهد. اما براساس طرح مجلس، همه این مسوولیت‌ها از وزیر راه و شهرسازی گرفته می‌شود و به رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه سپرده می‌شود.

به این ترتیب، فرمان هدایت سازمان‌ نظام مهندسی ساختمان از کنترل وزیر خارج می‌شود و «مجریان» قواعد و اصولی که برایساختمان‌سازی در وزارت راه و شهرسازی تصویب و تدوین می‌شود، در صورت تصویب طرح، باید به یک سازمان موازی وزارت راه و شهرسازی پاسخگو باشند. اما طرح فعلی که تنها به جایگزینی سازمان برنامه و بودجه با وزارت راه و شهرسازی در قانون نظام مهندسی، بدون توجه به مفاد دیگر قوانین پرداخته و افزایش اختیارات سازمان نظام مهندسی و رئیس شورای مرکزی را نسبت به شرایط حاضر رقم زده، چشم‌اندازی برای رفع مشکلات موجود نمی‌گشاید و این گمان را تقویت می‌کند که اصلاحیه مذکور در ادامه اختلافات برخی افراد با وزیر راه و شهرسازی سابق مطرح شده است. در صورتی که در «آیین‌نامه کنترل ساختمان» که در دوره وزارت قبل تهیه و برای تصویب به هیات دولت ارسال شده بود، نقش سازمان‌های نظام مهندسی در امر کنترل ساختمان محدود به تنظیم امور حرفه‌ای مهندسان شده، از مداخلات مالی و اداری در فرآیند صدور پروانه و پایان کار ساختمان حذف می‌شد، در طرح فعلی کمیسیون عمران، وزارت راه و شهرسازی از حوزه نظام مهندسی و کنترل ساختمان حذف و اختیارات سازمان و رئیس شورای مرکزی فزونی می‌گیرد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

فاصله حرف تا عمل در بازار آهن

شاید شما نیز بارها خبرهای حاکی از چالش های داخلی بازار آهن را شنیده باشید! مشکلاتی که همچنان پابرجا باقی مانده و موجب نابودی بسیاری از واحدها شده و از سوی دیگر فریاد متقاضیان مصرفی را نیز به اوج رسانده است. ارائه گزارشاتی از بررسی های میدانی به آهن پرایس، مرجع اخبار بازار آهن نشان می دهد که با وجود افزایش سختگیری های گمرک، صادرات همچنان در حال انجام است.

آمارها حاکی از آن است که با وجود بسته بودن راه های صادراتی طی ماه اخیر، صادرات در خرداد ماه جانی دوباره گرفته و مرزهای سومار و شلمچه بیشترین میزان عبور بارهای صادراتی را به خود تخصیص داده اند. سوالی که این روزها ذهن متقاضیان مصرفی را به خود مشغول کرده، دلایل اصلی کاهش قیمت ها می باشد. آیا کاهش قیمت آهن آلات وابسته به کاهش نرخ دلار است؟ آیا تحریمات پیش رو موجب شده تا شاهد روند نزولی قیمت ها باشیم؟ آیا محدودیت های صادراتی سدی مقابل افزایش بی رویه قیمت ها شده است؟ و سوالاتی از این دست که در میان مصرف کنندگان باب شده است.

اما اتفاقات رخ داده در بازار هیچ همبستگی معناداری را با پرسش های فوق نشان نمی دهد. چراکه با وجود تحریم ها و موانع صادراتی هنوز هم شاهد صادرات محصولاتی همچون میلگرد آجدار و تیرآهن هستیم. از نگاه بسیاری از مصرف کنندگان کاهش صادرات برابر است با کاهش قیمت های داخلی اما آنچه که طی هفته جاری با وجود کاهش قیمت ها شاهد آن بودیم، افزایش خروج از مرز بارهای صادراتی می باشد.

از سوی دیگر مسئله ی تحریم ها عنوان می شود که در گذشته نیز با آن مواجه بودیم و اثرگذاری آن را به صورت محدود و گذرا در وضعیت بازار آهن دیده ایم که پس از گذشت زمان تأثیر آن کمرنگ تر شده است. تنها مسئله ای که در این میان بیشتر به چشم می آید، کاهش تقاضای داخلی می باشد که موجب روند نزولی قیمت ها شده است؛ البته این امر نیز ممکن است با عکس العمل متفاوتی از سوی تولیدکنندگان مواجه گردد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

مقایسه بخش خصوصی و دولتی در صنعت فولاد

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، روز گذشته کارخانه‌ ای که قیمت پایه محصولش کمتر محاسبه شده یک کارخانه دولتی (ذوب‌آهن) و کارخانه‌ ای که قیمت بالا تری را ثبت کرده مربوط به یک تولیدکننده بخش خصوصی (پرشین فولاد آریا) بوده است.
بررسی قیمت پایه سبد میلگرد ذوب ‌آهن و سبد میلگرد پرشین فولاد آریا نشان می ‌دهد که قیمت کالای عرضه شده ذوب اهن به میزان ۵۹۱ ریال کمتر از قیمت کالای عرضه شده پرشین فولاد آریا بوده است، این در حالی است که معامله سبد میلگرد پرشین فولاد آریا که به ‌صورت نسیه نیز به فروش رسید در پایان با اختلاف قیمت  ۱۵۶ تومانی خاتمه یافت.
نکته دیگری که در بررسی و رصد قیمت‌ ها در عرضه‌ های روز های ابتدایی هفته جاری به چشم خورد، قیمت پایانی میانگین موزون ثبت شده شمش از تولید‌ کننده آهن و فولاد ارفع در تاریخ یکشنبه ۱۹ خرداد ۹۸ بود که با قیمت پایانی میانگین موزون و تیر آهنذوب آهن اصفهان تقریبا پایاپای و یکسان بود به‌ طوری‌که‌ قیمت تیر آهن به‌ عنوان کالای نهایی تنها ۲۸ تومان با قیمت شمش تفاوت نرخ داشت. از ابتدای هفته تا کنون به میزان ۸۴ هزار و ۲۳۶ تن کالای فولادی و شمش در بورس کالا معامله شده است، در شرایطی که بازار فولاد مدت ‌هاست از نبود مصرف‌ کننده واقعی رنج می‌برد، رصد قیمتی در بستر بورس کالا هم نشانه‌ های محرزی از عدم تعادل در بازار را نشان می‌دهد، اما این که به چه دلیل شاهد این عدم تعادل در بازار هستیم خود به ریشه‌ یابی جدی اوضاع معاملات در بازار نیاز دارد که شاید یکی از این موارد تغییراتی دست ‌ساخته در ساز‌ و‌ کار بازار باشد. آن هم در شرایطی که بعد از رصد قیمت‌ها در هفته‌های پیش، شاهد افت جدی نرخ در آن می باشیم.
برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.