بازگشت آرامش در بازار مسکن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، افت تعداد معاملات مسکن و کاهش قیمت در برخی از مناطق حاکی از کمرنگ شدن سایه سوداگران از سر بازار مسکن است پس به نظر می رسد با رفتن سوداگران از این بازار آرامش و ثبات قیمتی در حال ورود به بازار مسکن است.
سود های بالا و یک شبه در حوزه مسکن باعث شد تا در یک سال و نیم گذشته سرمایه های سرگردان به دو صورت وارد حوزه مسکن شوند. اول کسانی که مسکن خریداری کردند و با احتکار آن به انتظار افزایش قیمت و سود بیشتر نشستند و دوم کسانی که با خرید و فروش مکرر مسکن در زمانی کوتاه باعث افزایش جهشی قیمت شدند.
اگر چه اجرا و اعمال مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن می ‌توانست کمک بزرگی به جلوگیری از ورود سوداگران مسکن کند اما همین کاهش بیش از ۷۰ درصدی معاملات و افت قیمت در برخی نقاط باعث شده تا سایه سودا گران در بازار مسکن کمرنگ شود.
طبیعی است که وقتی قیمت‌ ها افزایش و قدرت خرید کاهش یابد، افت معاملات موجب کسادی بازار مسکن می‌شود و با خروج برخی از افراد از بازار مسکن که برای سودآوری و سرمایه‌گذاری اقدام به خرید مسکن کرده بودند، قیمت مسکن کاهش می‌یابد و به ثبات می ‌رسد.
فعالان بازار مسکن نیز بر این اعتقاد هستند که با رفتن سوداگران از بازار مسکن پس از مدتی این بازار به آرامش رسیده است و زمان خرید برای متقاضیان واقعی مسکن فرا رسیده است. با اشاره به اینکه مدیران تصمیم گیر باید از این تجربه ‌ها درس گرفته و با شناخت درست نسبت به این موضوع مانع رشد چنین جریاناتی و ورود سوداگران و جولان آنها در بازار مسکن شوند. تصمیم گیران به خصوص وزارت راه و شهر سازی و وزارت اقتصاد می توانند با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن از هم اکنون برای سال های آینده بازار مسکن را بیمه کنند تا با ورود سوداگران به این بخش شاهد جهش قیمت نشویم.

راه تحقق اهداف صادراتی فولاد

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، ایده‌ آل‌ ترین میزان صادرات فولاد در سال جاری را، ۱۰ میلیون تن میتوان عنوان کرد. چرا که با توجه به میزان تولید ۲۵ تا ۲۸میلیون تنی فولاد و مصرف حدود ۱۵میلیون تن داخلی، باید تولید کنندگان و دست‌ اندرکاران دست‌ کم به صادرات ۸ میلیون تنی فولاد همت بگمارند تا با مازاد تولید رو به‌ رو نباشیم.
اگر تولید کنندگان فولاد در زمینه صادرات، تمام تمرکز خود را بر کشور های منطقه سوق دهند، اهداف صادراتی کشور محقق خواهد شد
 سال گذشته حدود ۲۵میلیون تن فولاد در کشور تولید شد و رتبه تولید فولاد کشور نیز به دهم جهان ارتقا پیدا کرد. برای امسال نیز پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تولید کشور از مرز ۲۸میلیون تن عبور کند. مصرف داخلی کشور حدود ۲۰ میلیون تن خواهد بود که سال گذشته صادرات فولاد کشور از مرز ۶ میلیون تن عبور کرد و در سال جاری قادر به صادرات ۸ تا ۹ میلیون تن خواهند بود.
بنا بر اظهارات کارشناسان در صنعت فولاد برای این میزان صادرات با مشکلی رو به‌ رو نخواهند شد و با توجه به آمار ۵ ماه نخست سال جاری اهداف صادراتی تا هم‌ اکنون محقق شده و مشکلی برای صادرات تا پایان سال نخواهند داشت. بازار های همسایه مهم‌ ترین گزینه برای صادرات کشور به ‌شمار می ‌روند، برای صادرات فرا منطقه ‌ای نیاز به حمل ‌و نقل وجود دارد و از آنجا که ردیابی حمل‌ و نقل دریایی برای امریکایی‌ها که پیگیر تحریم ایران هستند به ‌راحتی انجام می‌شود، صادرات را با مشکل روبه‌ رو می‌کند. این در حالی است که حمل‌ و نقل زمینی چندان قابل‌ ردیابی نیست و یکی از بزرگ‌ ترین مشکلات تحریم‌کنندگان این است که حمل‌ونقل زمینی را نمی‌توانند ردیابی کنند. از این‌ رو بازار های منطقه ‌ای ایران در زمینه تحریم‌ ها قابل‌ پیگیری برای امریکایی‌ ها نیست و می ‌تواند بهترین گزینه برای صادرات به‌ شمار رود.

وضعیت نابسامان بازار مسکن

به گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، توجه‌ ها و نگاه‌ ها در بازار مسکن به سمت نیمه روشن و معلوم بازار جلب شده است. اما این بازار در همین مقطع نیمه تاریک و مبهمی دارد که اگر در حال حاظر برای آن فکری نشود، احتمال تکرار روز های روشن در آن،‌ کاهش خواهد یافت.

ماه گذشته قیمت مسکن در تهران بعد از دو سال، سرانجام مسیر کاهشی را در پیش گرفت و حدود نیم میلیون تومان در متر مربع افت کرد. اخیرا کلان ‌شهر های دیگر کشور هم از این کاهش قیمت،‌ تاثیر گرفته‌ اند و قیمت فروش واحد های مسکونی در آنها نیز به تبعیت از تهران، در حال تجربه کاهشی است.

بازار مسکن این اتفاق کاهش قیمت مسکن را به رخداد مثبت تعبیر می‌کند، چون امکان خرید های مصرفی بعد از چند ماه تداوم کاهش قیمت مسکن، به تدریج احیا خواهد شد، ضمن آنکه این کاهش به معنای توقف روند جهش قیمت‌ ها است که باعث می‌شود وضعیت نا بسامانی رخ دهد.

فعالان بازار مسکن در حال حاضر سرگرم این نیمه روشن بازار هستند، غافل از اینکه جریان عرضه مسکن جدید همچنان در حالت نا مطلوبی قرار دارد و این اتفاق به‌عنوان نیمه تاریک بازار، بخش روشن را تهدید می‌کند. گروهی از متقاضیان مصرفی خرید مسکن در روزهای اخیر از تغییر مثبت فضای بازار مطلع شده‌اند و از اینکه قیمت‌ ها رو به کاهش گذاشته است، امیدوار هستند.

اما تقریبا هیچ گروهی از سازنده‌های مسکن،‌ رضایتی از شرایط فعلی بازار ساخت و ساز ندارند. وضعیت بازار ساخت و ساز نشان می‌دهد برآورده سازنده‌ها از قیمت تمام‌شده ساخت مسکن با توجه به سطح قیمتی زمین و مصالح ساختمانی و از همه مهم‌تر، دستمزد کارگر ساختمانی به گونه‌ای است که برای تخمین قیمت فروش واحد های نوساز در آینده، قادر به ارتباط برقرار کردن بین سه پارامتر قیمت ساخت، قیمت فروش و قدرت خرید متقاضیان خرید نیستند.

بررسی راه های صادراتی در بازار آهن

بنابر تحلیل کارشناسان آهن پرایس در اخبار بازار اهن، ایده‌آل‌ترین میزان صادرات در سال جاری ۱۰ میلیون تن عنوان شده است که با توجه به میزان تولید ۲۵ تا ۲۸میلیون تنی و میزان مصرف حدود ۱۵میلیون تن داخل می بایست تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران دست‌کم به صادرات ۸میلیون تنی در سال جاری همت بگمارند تا با مازاد تولید روبه‌رو در آینده مواجه نگردیم. در این رابطه برخی کارشناسان معتقدند اهداف صادراتی معین شده  تا پایان سال محقق خواهد شد ولی برخی نیز بر این باورند که صادرات بیشتر نیازمند مشوق‌های صادراتی می باشد و دولت باید بیش از پیش برای صادرات فولاد زمینه‌ها را مهیا کند. از این رو مسئولان کشور تاکید دارند که اگر تولیدکنندگان فولاد در زمینه صادرات، تمام تمرکز خود را بر کشورهای منطقه سوق دهند، اهداف صادراتی کشور به زودی محقق خواهد شد.

زکریا نایبی مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز اذعان داشت که سال گذشته حدود ۲۵میلیون تن انواع مقاطع فولادی در کشور تولید شده و  توانسته رتبه تولید کشور  را به دهم جهان ارتقا دهد. برای امسال نیز پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تولید کشور از مرز ۲۸میلیون تن عبور کند. نایبی در ادامه خاطرنشان کرد: مصرف داخلی کشور حدود ۲۰ میلیون تن خواهد بود که سال گذشته صادرات فولاد کشور از مرز ۶ میلیون تن عبور کرده است و در سال جاری نیز قادر به صادرات ۸ تا ۹ میلیون تن از این نوع محصولات خواهیم بود. برای این میزان صادرات با مشکلی روبه‌رو نخواهیم بود و با توجه به آمار ۵ ماه نخست امسال اهداف صادراتی تا هم‌اکنون نیز محقق شده و مشکلی برای صادرات تا پایان سال ان شاءاله نخواهیم داشت.

وی با اشاره به این موضوع که در شرایط تحریم بازارهای همسایه مهم‌ترین گزینه برای صادرات کشور به‌شمار می‌روند، عنوان داشت که برای صادرات فرا منطقه‌ای نیاز به  برنامه منظم حمل ‌و نقل داشته  و از آنجا که ردیابی حمل‌ونقل دریایی برای امریکایی‌ها که پیگیر تحریم ایران هستند به ‌راحتی انجام می‌شود، صادرات با مشکل مواجه می گردد. این درحالی است حمل ‌و نقل زمینی چندان قابل ‌ردیابی نیست و یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تحریم‌کنندگان این است که حمل‌ونقل زمینی را نمی‌توانند ردیابی کنند. از این‌رو بازارهای منطقه‌ای ایران در زمینه تحریم‌ها قابل‌پیگیری برای امریکایی‌ها نیست و می‌تواند بهترین گزینه برای صادرات به‌شمار رود. برای نمونه عراق از هیچ‌یک از تحریم‌های امریکا پیروی نکرده است.

خروج از تنگنای صادرات بازار فولاد

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، صنعت فولاد ایران در نیم قرن گذشته به‌ خوبی رشد کرده است، به گونه ‌ای که هم توانسته تجهیزات خود را در این صنعت تامین کند و هم به رتبه تولید دهم در رده جهانی دست یابد. از سوی دیگر صنعت فولاد در زمینه صادرات نیز به جایگاه قابل‌توجهی در منطقه و حتی در سطح بین‌ المللی دست یافته است. هم اکنون نیز این صنعت با توجه به تحریم‌ ها آبدیده‌ تر از قبل و در زمینه تامین تجهیزات به بومی‌ سازی حدود ۸۰ درصدی نزدیک و به جایگاه قابل‌ قبولی در زمینه صادرات رسیده است.

تامین تجهیزات در عبور از تحریم‌ ها با وجود تحریم ‌ها، این روزها تولید و صادرات فولاد تا حدی سخت شده که نیازمند راهکار هایی برای عبور از این شرایط است. در این‌ باره کارشناس بازار فولاد اظهار دارند، تحریم ‌هایی که به کشور تحمیل شده است، در دو بخش در حوزه فولاد تاثیر گذار بوده است. بخشی از آن در راستای تدارک و محدودیت ‌های تجهیزات و قطعات و کالا های مصرفی موردنیاز خط تولید و بخش دیگر در زمینه محدودیت‌ های صادراتی است.

حدود نیم قرن از پیشینه صنعت فولاد در کشور می‌گذرد و در این مدت این صنعت توانسته در زمینه طراحی، مهندسی، ساخت و اجرای کارخانه‌ های فولادی به خوبی پیشرفت کند تا بتواند سهم قابل‌ توجهی از نیاز های تولید فولاد را عهده‌ دار شود. توسعه صنعت فولاد کشور در دهه‌ های گذشته در دوران تحریم‌ ها انجام شده است.
در حال‌ حاضر و با توجه به تحریم‌ های ۱.۵سال گذشته، ایران در ردیف دهم تولید فولاد قرار گرفته‌ و نشان‌ دهنده این موضوع بوده که این صنعت در اوج تحریم‌ ها، به خوبی توانسته تجهیزات مورد نیاز خود را تامین کند. قابلیت‌ های بسیاری در صنعت فولاد وجود دارد و این موضوع که تحریم‌ ها تبدیل به فرصت شده است، شعار نیست.