دستورالعمل های دولت در حوزه فولاد

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، آخرین دستورالعملی که از سوی دولت تایید شد، مربوط به 5 سال اخیر است که صادرات فولاد را بر صادرات دیگرمحصولات ترجیح دادند. طبق قوانین تاکید شده از سوی دولت، بورس کالایی در بازار تداول پیدا کرد تا شرایطی مساعد در بازار فولاد برای عرضه و تقاضا فراهم شود و قیمت های معقولی برای محصولات فولادی، آهن و سایر محصولات دیگر تعیین گردد تا با قیمت مناسب در بازار فولاد ارائه شود.


کارشناسان صنعت فولاد در خصوص دستورالعمل های جدید ارزی دولت بیان نمودند: در اوایل سال 97 مصوبه ای ابلاغ شد که قرار بود مبنی بر آن قیمت گذاری محصولات فولادی در بازار بر مبنای دلار 4200 تومانی مشخص شود. متاسفانه پس از دستورالعمل های ارزی جدید دولت  توسط معاون رئیس جمهور نرخ دلار تغییر کرد و مصوبه ابلاغ شده برای قیمت معقول محصولات در بازار رسمی کالا لغو شد، لذا در هفته گذشته این مصوبه تغییر کرد و فقط کالاهایی شامل دریافت دلار 4200 تومان قرار گرفت که جزء محصولات ضروری و اساسی به شمار می رفت  و سایر کالاهای دیگر همانند، محصولات فولادی، پتروشیمی جزء  بازار ارز ثانویه بشمار رفتند.


بسیاری از کارشناسان صنعت فولاد بر این نگرش هستند که در چند ماه گذشته  با افزایش نرخ دلار  بسیاری از قشر جامعه  برای خرید دلار حریص تر شده اند. چرا که از یک سو کاهش سود بانکی  موجب شده که بسیاری از اقشار جامعه کسری سرمایه های خود را  در بازار ارز جبران کنند و از سوی دیگر  عدم اعتماد بسیاری از اقشار جامعه به بانک‌ها و موسسات مالی موجب شده است  تا حجم گسترده ای  از نقدینگی را وارد بازار ارز کنند. این امر نشان می دهد زمانی که عرضه ثابت باشد  تقاضا در بازار ارز افزایش می یابد به طوریکه  موجب می شود قیمت های نامتعارف در محصولات فولادی و سایر محصولات دیگر... ادامه دار باشد. 

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

وعده مسئولین جهت کنترل قیمت آهن آلات

طی روزهای گذشته دستوالعمل جدید دولت جهت تنظیم بازار، خبر اول رسانه ها شده بود. به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، این روزها نقد و بررسی هایی در مورد تنظیم بازار آهن و فولاد از سوی دولت صورت گرفته است و هر کسی از زاویه دید خودش این موضوع را ارزیابی می کند.

پس از عبور از مشکلات و مولفه های تأثیرگذار در بازار، نهایتا دستوالعمل جدید از سوی دولت روانه بازار شد. طبق این دستوالعمل، تلاش گردیده که التهاب بازار آهن و نوسانات قیمت قوطی پروفیل، قیمت میلگرد و سایر محصولات رفع گردد. در این میان مصاحبه ها نشان از تفاوت تفکرات اشخاص مختلف در این زمینه دارد؛ به همین دلیل ضعف مدیریتی در بازار دیده می شود.

مباحثی که این روزها در جریان است، گواه تقابل فولادی ها برای حفظ سهم بازار می باشد. این نبرد همانطور که قابل مشاهده است قربانیان زیادی دارد که از طرفی می تواند باعث تغییرات مدیران ارشد حوزه فولاد شود و از طرفی هم ممکن است منجر به تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی و توزیعی گردد. آنچه این روزها مورد توجه قرار گرفته است و موجب شده فعالان بازار ترغیب به خرید محصولات فولادی نداشته باشند، نوسانات چشمگیر بازار از جمله بازار آهن تهران می باشد.

برای نجات فولادی ها از این نگرانی ها باید دولت طبق دستوالعمل جدید، سعی بر کنترل قیمت ها داشته باشد تا بازار از این آشفتگی ها رهایی باید. آنچه که این روزها بیشتر از همه چشمگیر شده است روند نزولی قیمت ها طی هفته اخیر می باشد. کارخانه های تولیدکننده میلگرد آجدار طی روزهای گذشته قیمت اعلامی محصولات خود را از 20 الی 150 تومان در هر کیلو کاهش دادند که همین امر موجب شده تا بازار در حال حاضر در سردرگمی فرو رود زیرا این فراز و نشیب های قیمتی به مزاج خریداران مصرفی و غیر مصرفی خوش نیامده است.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

طرح جدید ساخت واحدهای مسکونی در حومه شهر تهران

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار مسکن، حبیب الله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمرانی در خصوص ساخت و ساز واحد های مسکونی جدید بیان نمود: قرار است حدود 50هزار واحد مسکونی نوساز در حومه شهر تهران ساخته شود. این واحدهای مسکونی جدید  با طرح مشارکت همگانی سازندگان ساخت و ساز ساخته خواهد شد بطوری که برای اعمال این طرح از سوی دولت تسهیلاتی در اختیار متقاضیان مصرفی و سازندگان ساخت و ساز قرار می گیرد. برای اجرای این طرح سازندگان ساختمان و انجمن صنفی انبوه سازان می توانند برای اتمام این طرح وارد مشارکت شوند و از تسهیلات 18 درصدی مسکن بهره مند شوند.

حبیب الله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمرانی در رابطه با اعمال طرح جدید مسکن در حومه شهر تهران بیان کرد: دولت در اجرای طرح جدید مسکن هیچ نقشی ندارد و تنها اجرای این طرح و مشارکت آن با سازندگان  برای قشر متوسط  جامعه صورت می گیرد که قدرت توان خریدشان را در شهر تهران از دست دادند تا اعمال این طرح جدید راهی برای بهبود وضع مسکن فراهم کند، همچنین در ساخت این پروژه عمرانی تنها حدود  30 درصد به شرکت تعلق می گیرد و بخشی از این واحدهای مسکونی در قالب طرح استیجاری به بنیاد مسکن واگذار خواهد شد. برای اجرای این پروژه محدودیتی برای قیمت گذاری آن وجود ندارد و همه ی ساخت و ساز این پروژه در قالب مشارکت به صورت خصوصی و توسط انبوه سازان  ساخته خواهد شد.

 طاهرخانی در خصوص شروع این پروژه بیان نمود: به زودی ساخت واحدهای مسکونی برای قشر متوسط جامعه اقدام به عمل می شود و برای اتمام این پروژه سعی و تلاش خود را خواهیم کرد و همچنین با بانک مسکن راجع به اعمال این طرح مسکن مذاکره های لازم انجام شود تا حتی بسیاری از متقاضیانی که صاحب خانه اول هم هستند بدون انتظار در قالب یک ثبت نام از این واحدهای مسکونی بهره مند شوند.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

تعیین نرخ مشخص برای محصولات فولادی

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، طی چند روز گذشته قیمت محصولات فولادی و فلزات در بورس کالا با مشکلات متعددی مواجه شد و بسیاری از فعالان بازار و متقاضیان مصرفی شاهد این اتفاقات ناگوار بودند. در این میان کارشناسان صنعت فولاد راجع به اتفاقات گذشته در بازار بورس اعلام کردند که رئیس اتحادیه آهن فروشان در شهر تهران نامه ای در خصوص مشکلاتی که برای قیمت گذاری فلزات در بورس کالا به وجود آمده به مدیرعامل بورس کالا ارسال کرد،  تا جلسه ای برای قیمت محصولات فولادی و فلزات در حضور نماینده های تولیدکننده و توزیع کننده برگزار شود . طبق شنیده ها متن نامه حاکی از آن است که به جای  اینکه قیمت های پایه محصولات فولادی در بازار  مطرح شود،  قبل از آن در جلسه در حضور نماینده دولت و نماینده بورس تعیین شود. همچنین قیمت پایه محصولات فولادی بر اساس نرخی که در روز گذشته در بازار معامله شده است  به عنوان نرخ پایه روز بعد تعیین می شود.  


محمد آزاد، رئیس اتحادیه آهن فروشان اظهار کرد: مقرراتی که نرخ پایه بر اساس آن تعیین می شود باید طبق اصول خاصی رعایت شوند؛ به طوری که وقتی خبری از  نرخ پایه محصولات  فولاد در بازار منتشر شد  باید میزان حداکثر نوسان قیمت گذاری آن هم مشخص شود. همچنین نوسان قیمت های محصولات فولادی حدود 15 درصد در یک روز برای بازار  بورس کالا معقول نیست و باید نوسان قیمت تا 3درصد کاهش یابد. تغییر و تحولات گسترده بازار بورس بخاطر افزایش سرسام آور قیمت های محصولات فولادی معقول نیست . 

رئیس اتحادیه آهن فروشان در خصوص روند صعودی بازار محصولات فولادی بیان نمود: علت افزایش قیمت های محصولات فولادی و فلزات، تولیدکنندگان محصولات هستند که قیمت های محصولات را با توجه به قیمت پیشنهادی خود تعیین می کنند و بدون در نظر گرفتن قوانین خاص به این روال ادامه می دهند. متاسفانه این نحوه ی قیمت گذاری در بورس کالا معقول نبوده و ادامه این روند در بازار بورس کالا پیامدهای ناگواری را به بار خواهد آورد اگرچه این روند به نفع تولیدکنندگان بوده اما  موجب  دغدغه و نارضایتی بسیاری از متقاضیان مصرفی شده است.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

بازار آهن آلات باید مدیریت شود

در روز های جاری با توجه به شرایط بوجود آمده در بازار آهن، اکثر کارشناسان و فعالان ورود دولت را به حوزه قیمت گذاری امری اشتباه می دادند بر این عقیده اند که این کار نظم بازار را برهم ریخته و وضعیت کالاهایی را که سابقه بالایی در عرضه بورس کالا دارند را بدتر خواهد کرد.

به گزارش اهن پرایس در اخبار بازار آهن، اکثر کارشناسان بر این عقیده اند که این عمل دولت موجب ایجاد رانتی برزگ در بازار خواهد شد. اگرچه در حال حاضر نیز شاهد این رانت از سوی بورس کالا هستیم و علی رغم وعده های داده شده مبنی بر عرضه دیگر محصولات زنجیره فولاد، خریداران هنوز از کالاهای بورسی استقبال چندانی نکرده اند. این شرایط موجب التهاب بازار آهن و فولاد کشور و ورود تعزیرات حکومتی به منظور احتکار و جلوگیری از گران فروشی در این بازار ها شده است. به همین دلیل تولید کنندگان از ادامه فعالیتشان در این شرایط نگرانی های بسیاری دارند و برای حل آن به انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران به‌عنوان تشکل صنفی خود و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی روی آورده اند.

خبر های بازار اهن حاکی از واکنش های نمایندگان مجلس در مقابل ورود دولت به عرصه قیمت گذاری می باشد. در این راستا نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دولت خواستند تا در قیمت گذاری های بورس کالا مداخله ای نداشته باشد، که پس از آن شورای‌عالی بورس نیز دستور توقف معاملات بورس کالا را تا مشخص شدن شرایط معاملات بورس کالا داده است.

طی جلسه ای که چندی پیش با حضور مسئولان ذی ربط بر گزار شد، وزارت صنعت، معدن و تجارت هدف خود را از ورود به عرصه قیمت گذاری بورس کالا جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ها و کنترل بازار اعلام نمود. اما در حال حاضر با وجود تمام تلاش های صورت گرفته شاهد تفاوت بسیار زیادی میان قیمت های بازار ازاد و بورس کالا هستیم. در حقیقت بازار مسیر خود را در پیش گرفته است و غیر قابل کنترل در های پیش روی می باشد.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.