همبستگی بازار آهن با سایر بازارها

آهن پرایس: قیمت روز آهن‌آلات در نخستین روز هفته به‌طور میانگین با افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی قیمت تیرآهن، میلگرد، و... آغاز شد به طوری که این نوسانات با کلیه بازارها‌ همسو شده و به طور موازی در مسیر افزایشی قرار گرفت.

بازار ارز نیز روز گذشته را افزایشی شروع کرد اما به تدریج کمی عقب‌نشینی کرده و در نهایت قیمت دلار نوسانات جزئی در کانال ۳۰ هزار تومانی را تجربه کرد، به طوری که تا پایان روز هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش رسید.

برخی شنیده‌ها حاکی ازا ین است که کاهش جزئی نرخی دلار در روز گذشته در پی اخباری مبنی بر احتمال تزریق دلار در بازار و کاهش قیمت آن رخ داده است که اگر امروز این اتفاق بیفتد احتمال دارد قیمت دلار به زیر ۳۰ هزار تومان نیز برسد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

آنچه در چند روز اخیر در بازار آهن مشاهده می‌شود هیجانات ناشی از افزایش قیمت دلار و اقلام اساسی است که به بازار آهن و فولاد نیز منتقل شده و مبادی فروش را به افزایش قیمت‌ها وادار کرده است.

بر همین اساس روز گذشته تقریبا همه محصولات فولادی نوسانات افزایشی داشتند به طوری که قیمت میلگرد آجدار حدود ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان در غالب شرکت‌ها افزایش داشت.

قیمت نبشی و ناودانی نیز تقریبا در اکثر شرکت‌ها حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایشی بود، همچنین افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی در قیمت پروفیل‌ها و انواع لوله داربستی و لوله گازی و... نیز مشهود بود.

قیمت ورق سیاه، قیمت ورق استیل و... در کنار افزایش قیمت به طور کلی ثابت اعلام شد، همچنین ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد.

نرخ روز تیرآهن نیز تقریبا همسو با سایر محصولات افزایش قیمت را تجربه کرد به طوری که نرخ تیرآهن کیلویی حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش داشت، همچنین تیرآهن شاخه‌ای نیز با افزایش حدود ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی عرضه شد.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که افزایش نرخ دلار و عدم عرضه و تقاضای مناسب به افزایش قیمت اهن الات در چند روز گذشته منجر شده است درحالی که نرخ فولاد در بازارهای جهانی در حال ریزش و عقب‌نشینی است.

اما با توجه به شرایط تورمی کشور و جهش چندبرابری قیمت‌ها در کلیه بازارها، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت اهن الات کاهش یافته و قانون همبستگی بازار را نادیده گرفت.

به گزارش آهن پرایس، خبرها حاکی از این است که عوارض صادراتی محصولات فولادی تخت و طویل نیز پس از یک ماه کشمکش و چالش‌ها، براساس ابلاغیه وزارت صمت به طور کامل حذف شد.

از آنجایی که این ابلاغیه به دلیل نوسانات قیمت‌ها و آشفتگی بازارها به دنبال جنگ بین روسیه و اوکراین رخ داد، تصویب شده بود که اصلاح شد و این آخرین اصلاح جدول عوارض صادراتی خواهد بود.

بنابراین طبق این ابلاغیه عوارض صادراتی بیلت به ۲ درصد، اسلب به ۵ درصد، گندله و آهن اسفنجی ۲ درصد کاهش یافت و انواع ورق، میلگرد و تیرآهن نیز کاملا حذف شد.

اخبار متناقض قطعی برق

این روزها اخبار مربوط به کمبود برق و اعمال محدودیت مصرف در صنایع فولادی ضدونقیضی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که برخی گویای قطعی برق در تابستان هستند و برخی نیز این خبر را نقض می‌کنند.

اما ناگفته پیداست که این چالش و بحرانی که در سال گذشته دامن فولادی‌ها را گرفته بود، امسال نیز ادامه خواهد داشت چراکه هنوز این مشکل حل نشده و صنایع فولادی ما نواقص زیادی در زیرساخت‌ها دارد.

در همین زمینه سیدرضا شهرستانی عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد اظهار کرد: اخبار متناقضی در زمینه قطعی برق شنیده می‌شود که یکی از این اخبار اظهارات معاون وزیر نیرو مبنی بر عدم کمبود انرژی و قطعی برق در سالجاری است، درحالی که طبق گزارشات دیگر در ابلاغیه‌ای زمان قطعی برق از اواسط اردیبهشت ماه اعلام شده است.

وی در ادامه بیان کرد: اگر در سالجاری اوضاع قطعی برق بدتر از سال گذشته نباشد قطعا از سال گذشته نیز بهتر نخواهد شد، در شرایط فعلی که واحدهای فولادی کوچک دچار زیان شده‌اند و از نظر تأمین مواد اولیه نیز با مشکلاتی مواجه هستند، با قطعی برق نیز احتمالا به طور کامل تعطیل شوند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش هیجانی نرخ آهن آلات

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: یکی از ابزارهایی که برای کنترل بازار در نظر گرفته شده، عرضه کلیه محصولات فولادی در بورس کالا است، اما به دلیل عدم تقاضا مازاد محصولات مجوز صادرات دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: از طرفی قیمت‌های بازار داخلی نیز در مقایسه با بازارهای خارجی با کاهش قیمت ۱۵ الی ۲۰ درصدی مواجه است که این شرایط مورد سواستفاده برخی قرار می‌گیرد، به این صورت که به طور مثال آهن سفنجی که در مقایسه با قیمت جهانی ۱۵ درصد ارزان‌تر است، با احتساب عوارض صادراتی ۲۶ درصد به فروش می‌رسد که صرف اقتصادی ندارد، به همین دلیل با کاهش یا حذف عوارض صادراتی بازار محصولات صادراتی نیز بهبود می‌یابد.

چالش های پیشروی صنعت فولاد


آهن پرایس: صنعت فولاد کشور که همواره برای اقتصاد ما یکی از ارکان اساسی و پایه ای بوده و هست در سالهای اخیرا با سدهای پی در پی که مانع از رشد و پیشرفت می شود مواجه شد، قطعی های برق در تابستان ها ،تیک صادراتی ،عوارض اعمالی بر صادرات محصولات فولادی همواره همچون سد در مسیر توسعه و پیشرفت این صنعت عمل کرده است. که در نهایت امر این سدها و چالش های پی در پی در قیمت آهن آلات و قیمت روز میلگرد و قیمت تیراهن و ... موثر می گردد. 

شهرام عالی وند، مدیر عامل فولاد امیرکبیر کاشان اظهار داشت: به طور کلی در صنعت فولاد ما تلاشهای گسترده ای شده و این صنعت در مسیر توسعه قرار گرفته است اما برخی چالش ها و تصممیات غیرکارشناسی و اعمال موانع و سدهایی در این مسیر نشان دهنده ی که آنگونه که باید بر توسعه متوازن و پایدار تمرکز نشده است.چالش هایی که امروز ما با آن مواجهیم حاصل کم توجهی به توسعه پایدار و حفظ سلامت محیط زیست و پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی، تامین مواد اولیه و مبحث هزینه انرژی و سوخت در حمل و نقل است. 

فی الواقع مشاهده می شود صنعت فولاد کشور از سال ۱۴۰۰ با چالش های گسترده ای مواجه شده است و تمامی این چالش ها حاصل عدم توجه به مساله توسعه می باشد. در کشورهای توسعه یافته پیش از آنکه با چللش مواجه شوند به فکر اصلاحات و اقدامات گسترده می افتند.

ما هم ملزم هستیم در صنعت فولاد قبل از اینکه چالش ها سد راه شوند به مسائل زیست محیطی، انرژی، حمل و نقل و چالش های مواد اولیه توجه نماییم تا اقدامات لازم در جهت اصلاح و فراهم سازی زیر ساخت ها آماده گردد. 

چالش های صنعت فولاد عبارتند از : 

۱-    حمل و نقل ریلی :

حمل و نقل مواد اولیه در جهان از طریق خطوط ریلی است  زیرا این راه حمل و نقل از سایر راه ها از نظر اقتصادی به صرفه تر می باشد. در کشور ما نیز طی برنامه ریزی طرح جامع فولاد کشور توسعه کل خطوط ریلی تا سال ۱۴۰۴ به میزان ۲۵ هزار کیلومتر پیش بینی شده است اما متاسفانه تا پایان سال ۱۳۹۹ عملکرد خطوط ریلی کشور ما ۱۳ هزار و ۹۵۴ کیلومتر بوده است که طبق برنامه چیده شده خیلی از برنامه عقب تر هستیم. 

۲-    تامین آب : 

یکی از چالش هایی که با آن مواجه هستیم مساله تامین آب در صنعت است و بر اساس بررسی ها و مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته است چنانچه خط تولید فولادی در برنامه احداث قرار گیرد این خط تولید باید در خلیج فارس و نواحی دریای عمان صورت گیرد که از نظر تامین آب با چالش کمتری مواجه گردد. چنانچه اقداماتی در جهت تامین آب صورت نگیرد، ممکن است بخشی از خطوط تولیدی صنعت فولاد متوقف گردد که اگر چنین اتفاقی بیوفتد به بخش صنعت فولاد نه تنها آسیب رسیده بلکه برخی افرادی که بصورت مستقیم یا غیر مستقیم در این زمینه مشغول به کار بوده اند شغل خود را از دست خواهند داد. 


۳-    تامین مواد اولیه 

علی رغم تلاشها و اقدامات صورت گرفته در اکتشافات معادن، باز هم کشور فاصله زیادی با اهداف مدنظر دارد چرا که ذخایر معادن استخراج شده اند و رو به پایان است و در ذخایر معادنی که نیز به حفاری عمیق است به مطالعه و بررسی بیشتری احتیاج است.برای دستیابی به هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد باید مواد اولیه مورد نیاز به موقع تامین گردد و برای این امر نیاز به سرمایه گذاری گسترده در این زمینه است و برای رسید به اهداف افق ۱۴۰۴ مستلزم استخراج سنگ آهن در حدود ۱۵۵ تا ۱۶۸ میلیون تن هستیم. 

۴-    تجهیز خطوط تولید به تکنولوژی روز 

در کشور ما متاسفانه همچنان درخطوط تولید از تجهیزات قدیمی و بعضا دستگاه های دست دوم و دست سوم استفاده می شود و در پایان می توان گفت از ابتدای چرخه تولید از اکتشاف و استخراج تا پایان تولید محصولات نهایی نیاز به استفاده از تجهیزات به روز دنیاست که هم مصرف سوخت و انرژی و برق کمتری دارند و همچنین محیط زیست را کمتر آلوده کنند. 

۵-    قیمت گذاری 

برای داشتن چرخه اقتصاد سالم باید قیمت گذاری ها منطقی و احتساب هزینه تمام شده ی تولید کننده و حاشیه سود مناسب انجام شود اما متاسفانه در سالهای اخیرا ما با قیمت گذاری دستوری مواجهیم که چنین تصمیمات برای اقتصاد ما همچون سم است. 

۶-    تامین انرژی 

در حال حاضر بالغ بر ۲۵ درصد ظرفیت های نصب شده شرکت های تولید کننده بلا استفاده است و دلیل این بلااستفاده ماندن مبحث کمبود انرژی برق است و شاید بتوان گفت شرکت های فولادی می توانند نسبت به احداث نیروگاه اقدام نمایند تا حد زیادی این مشکلات مرتفع گردد. 

۷-    هزینه حمل و نقل 

نرخ حمل و نقل مساله بسیار پر اهمیتی است که اگر آنچنان که باید متعادل نشود آنگاه ممکن است واحدهای تولیدی را به تعطیلی کشاند، در این زمینه اباذر براری، دبیرانجمن نوردکاران فولادی ایران اظهار داشت: قیمت محصولات فولادی تا حد زیادی از قیمت حمل و نقل اثرپذیر خواهد بود و چنانچه هزینه حمل و نقل افزایش یابد به طبع آن این افزایش قیمت در هزینه تمام شده محصول نیز لحاظ خواهد شد. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه فرمایید: بازار فولاد از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ 

رانندگان که دارای وسایل حمل و نقل و باربری هستند از افزایش قیمت روغن ، لاستیک ، لوازم یدکی خبر میدهند و مشخص است که افزایش نرخ هزینه های جانبی منجر به افزایش نرخ محصولات پایانی زنجیره خواهد شد و این زنجیره بهم متصل است و افزایش قیمت محصولات پایانی زنجیره فولاد می تواند منجر افزایش نرخ مسکن گردد.

افزایش هیجانی نرخ آهن‌آلات

آهن پرایس: قیمت روز آهن‌آلات در روز نیمه تعطیل پایان هفته نیز میل به افزایش داشت و تقریبا همه بخش‌های بازار از قیمت میلگرد آجدار و تیرآهن گرفته تا پروفیل و ورق به طور میانگین با افزایش۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اعلام شدند.

بازار ارز هم که به طور مداوم میل به افزایش داشت و در چند روز اخیر نیز افزایش قیمت دلار با سرعت مشهود بود و قیمت دلار در نزدیکی کانال ۳۱ هزار تومانی قرار گرفت، به طوری که روز پنجشنبه هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزار و ۷۵۰ تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات

این روزها آنچه در کلیه بازارها مشاهده می‌شود افزایش قیمت هیجانی است که گویا به تأثیر از افزایش قیمت دلار رخ داده است، به این صورت که روز پنجشنبه که بازار تقریبا نیمه تعطیل بود، برخی شرکت‌ها از اعلام قیمت امتناع کردند اما سایر شرکت‌ها حدود ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان نرخ میلگرد را افزایش دادند.

اما قیمت روز نبشی و ناودانی تنها در دو شرکت افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت و سایر مبادی فروش همچنان به ثبات خود ادامه دادند، قیمت پروفیل و انواع لوله داربستی، صنعتی و گازی و... نیز در اغلب شرکت‌ها با افزایش ۱۰۰ الی ۲۵۰ تومانی اعلام قیمت شد.

نرخ تیرآهن نیز از این امر استثنا نبوده و در بخش کیلوفروشی حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشت، همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز افزایش ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی هم مشهود بود که این میزان بیشتر در شاخه‌های پرفروش ذوب آهن اصفهان مشاهده شد.

روز پنجشنبه برخلاف افزایش قیمت در کلیه بازارها، اغلب اهن‌فروشی‌ها فروش خود را بستند و اعلام قیمت محصولات خود را منوط به تغییرات نرخ دلار اعلام کردند که این افزایش هیجانی قیمت‌ها به نظاره و تماشای سرانجام بازار، توسط فروشندگان و خریداران منجر شد.

در حالی پایان هفته گذشته نرخ اهن الات رو به افزایش گذاشت که شاهد جهش قیمت کالاهای اساسی و قیمت دلار بودیم و این التهاب در کلیه بازارها نیز مشهود است.

به نظر می‌رسد آنچه به افزایش هیجانی قیمت اهن منجر شده است افزایش قیمت دلار و تورم روزافزاون است که بدون در نظر گرفتن سایر فاکتورهای مؤثر رخ داده است، زیرا ظاهرا پتانسیل بازار برای این رشد ناگهانی در نظر گرفته نشده است و مشخص نیست کف و سقف این افزایش‌ها چقدر در نظر گرفته شده و بر چه مبانی صورت گرفته است.

به گزارش آهن پرایس، طبق برآوردها براساس دلار ۲۵ هزار تومانی و شمش ۶۰۰ دلاری و ۹۵ درصد این نرخ، نهایت قیمتی که می‌توان در بورس کالا برای میلگرد تعیین کرد ۱۷ هزار تومان، یعنی حدود هزار تومان کمتر از مبلغ این محصول در بازار آزاد است.

با توجه به اینکه درحال حاضر قیمت شمش صادراتی در بازارهای جهانی با افت شدید مواجه است و اساس قیمتگذاری محصولات فولادی در بورس کالا نیز دلار ۲۵ هزار تومانی است و اینکه نحوه قیمتگذاری هم که مشخص است، پس چه توجیهی برای افزایش قیمت‌ها وجود دارد!

کاهش قیمت شمش در بورس کالا، چند هفته است که مورد انتظار بازار است و آنچه در این زمینه در بورس کالا رخ داده است موجب تخلیه حباب مثبت بورس شده است و جریان تازه‌ای نیست. اما اینکه بدون در نظر گرفته پارامترهای اصلی و تنها با اکتفا به دلار ۳۰ هزار تومانی و تورم کشور، قیمت‌ها جهش پیدا کند چندان عقلانی و منطقی نیست.

در دوازدهمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران که برگزار شد مسائل مختفلی از بازار آهن و فولاد مطرح و از جنبه‌های مختلفی بررسی شد.، یکی از این موارد تأمین انرژی صنایع فولادی بود که این روزها به چالش مهمی تبدیل شده است.

در همین زمینه رضا محتشمی‌پور معاون معادن و فرآوری معدنی وزارت صمت اظهار کرد: پیش از این صنعت فولاد با کمبود سنگ آهن مواجه بود اما درحال حاضر کمبود انرژی جای آن را گرفته است و تهدیدی جدی به شمار می‌رود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش قیمت آهن همگام با دلار

وی در ادامه بیان کرد: چشم‌انداز ما برای سال ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد است که سال گذشته ۶۰ درصد از این برنامه محقق شد. در بخش محصولات نهایی حدود ۳۶ درصد و در سنگ آهن ۸۰ درصد از این برنامه اجرایی شد.

محتشمی‌پور تصریح کرد: کمبود انرژی از مهمترین مسائل در تولید است و نمی‌توان بدون حل این چالش که سال گذشته نیز دامنگیر این صنعت بوده است، به افق ۱۴۰۴ دست یافت.

اصلاح قیمت‌ها در بورس کالا

آهن پرایس: قیمت روز آهن‌آلات درحالی روز گذشته را در ثبات سپری کرد که تحرکات جزئی افزایشی در قیمت میلگرد آجدار مشاهده شد اما براساس آمار اغلب محصولات فولادی در مقایسه با روز گذشته تغییر قیمت نداشتند.

در عین حال برخلاف بازار آهن، بازار ارز در مسیری صعودی قرار گرفته و به طور مداوم درحال افزایش است. روز گذشته قیمت دلار مرز ۲۸ هزار تومان را شکست و وارد کانال قیمتی ۲۹ هزار تومانی شد به طوری که با تداوم روند صعودی در بازار آزاد نرخ دلار به قیمت ۲۹ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات

به گزارش آهن پرایس، آمار مربوط به بازار آهن و فولاد بیانگر این است که روز گذشته قیمت روز اهن همچنان ثابت و بدون تغییر بود به طوری که نرخ میلگرد آجدار جز در چند کارخانه که با نوسان کاهشی و افزایشی در بازه ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی جزئی همراه بود؛ در سایر مبادی فروش تغییر قیمت نداشت.

قیمت ناودانی و نبشی نیز تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد و افزایش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی تنها در کارخانه ناب تبریز مشاهده شد همچنین قیمت پروفیل و لوله‌های داربستی، گازی و... نیز تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت و بدون تغییر بود.

تیرآهن نیز مانند سایر محصولات فولادی تقریبا بدون تغییر قیمت اعلام شد اما در بخش کیلوفروشی افزایش نسبی ۵۰ تومانی داشتیم ولی در بخش تیرآهن شاخه‌ای تغییر قیمتی مشاهده نشد.

قیمت روز ورق استیل، ورق سیاه و ... کماکان در ثبات و سکون بود، همچنین قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و ... نیز در مقایسه با روز پیشین با ثبات قیمت همراه بودند.

همانطور که ملاحظه شد اغلب آهن‌فروشان دست از تغییر قیمت‌ها کشیده و همچنان نظاره‌گر هستند و این امر در بخش تقاضا نیز مشاهده می‌شود که حاصل آن نیز رکود فعلی و کمبود معاملات در بازار آهن است.

آنچه درحال حاضر در بازار مشاهده می‌شود افزایش افسارگسیخته قیمت دلار، اخبار مربوط به قطعی برق و اعمال محدودیت مصرف برای صنایع فولادی و رکود بازار صادراتی است که به شدت بازار آهن را تحت تأثیر قرار داده و با توجه به اینها می‌بینیم که بازار منتظر جرقه‌ای برای افزایش قیمت‌ها است.

اما واقعیت بازار گویای مسائل دیگری است، به طوری که مطالعه گزارش‌های روزانه مبنی بر نزول بازار چین، مؤید رکود اوضاع صادرات و بازار داخلی است. از طرفی دیگر ساماندهی بازار از طریق سامانه جامع تجارت و تعیین سقف مجاز برای کف قیمتی عرضه محصولات فولادی در بازار داخلی و همچنین لزوم عرضه کل محصولات فولادی تولید شده در بورس کالا موارد مهمی است که در ایجاد شرایط فعلی نقش پررنگی ایفا می‌کنند.

تقریبا در یک ماه اخیر چه در بورس کالا و چه در بازار آزاد معاملات و خرید و فروش چشمگیری مشاهده نشده است با این حساب اگر قیمت‌ها در بورس کالا واقعی‌تر شود شاید تحرکات محدودی در این بازار ایجاد شود. به این صورت که با کاهش قیمت‌ها در بورس کالا تقاضا نیز افزایش می‌یابد و به تدریج چرخه عرضه و تقاضا نیز به درستی شکل می‌گیرد.

گفتنی است در عرضه روز گذشته که اغلب محصولات از روی تابلو حذف شدند، شمش بلوم رقابت ۱۰۸ هزار و ۷۵۰ تنی داشت که با قیمت ۱۵ هزار و ۱۶۳ تومان به فروش رسید که در مقایسه با آخرین عرضه کاهش ۱۹۵ تومانی داشت.

با این وجود به نظر می‌رسد در عرضه‌های هفته آتی شاهد دامنه منفی ۳ درصد بوده و کاهش قیمت پایه را تجربه خواهیم کرد که در این صورت انتظار می‌رود در عرضه‌ روزهای آینده میزان معاملات نیز افزایش چشمگیری داشته باشد.

امروز نیز حدود ۳۵۴ هزار تن محصول فولادی بر روی تابلو بورس کالا خواهد رفت که شامل محصولاتی از قبیل تیرآهن، میلگرد، ناودانی، نبشی و ورق گرم است.  گفتنی است کف قیمتی میلگرد از ۱۴ هزار و ۷۱۰ تومان تا ۱۶ هزار و ۵۷۶ تومان تعیین شده است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اثر رکود صادرات بر بازار آهن

مسئله دیگری که در چند روز اخیر اخبار ضدونقیضی درباره آن منتشر می‌شود موضوع محدودیت مصرف برق است، به این صورت که فولادی‌ها می‌گویند قطعی برق خواهیم داشت در حالی که مسئولین می‌گویند قطعی برق نخواهیم داشت.

در همین زمینه مصطفی رجبی سخنگوی صنعت برق اظهار کرد: صدور قبض برای همه مشترکان مطابق روال گذشته انجام خواهد شد، همچنین در بخش خانگی تعرفه جدیدی اعمال نشده و در صنایع فولادی نیز قطعی برق نخواهیم داشت.

اثر رکود صادرات بر بازار آهن

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن آلات در بازار آهن روز گذشته همچنان در حفظ و ثبات قیمت‌ها تداوم داشت به طوری که غیر از چند شرکت که نوسانات جزئی داشتند سایر کارخانجات تغییری قیمتی تجربه نکردند.

بازار ارز نیز کماکان با افزایش قیمت دلار روبه‌رو بود به طوری که در پایان معاملات دلار در روز دوشنبه از مرز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان گذشت. به نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل بالا رفتن نرخ دلار به عدم پیشرفت مذاکرات برجام و بالا رفتن نرخ برابر دلار در بازار ارز هرات ارتباط داشته باشد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

روز گذشته نرخ میلگرد در بازار رکودی کشور همچنان ثابت بود اما برخی شرکت‌ها به افزایش ۵۰ الی ۱۵۰ تومانی این محصول اقدام کردن، اگرچه کاهش جزئی قیمت در چند شرکت نیز مشهود بود. صرف‌نظر از نوسانات جزئی که مشاهده می‌شود نرخ روز میلگرد آجدار به طور میانگین ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان ثبت شده است.

قیمت نبشی و ناودانی نیز تقریبا در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن با افزایش همراه بود، به این صورت که در بخش کیلوفروشی در کنار ثبات نسبی، برخی شرکت‌ها با افزایش ۵۰ تومانی اعلام قیمت کردند، تیرآهن شاخه‌ای نیز با افزایش ۲۰ الی ۳۰ هزار تومانی عرضه شد.

اما قیمت پروز پروفیل و انواع لوله‌های داربست، گازی و ... نوسان داشت به طوری که در کنار ثبات در نیمی از شرکت‌ها، درسایر مبادی فروش افزایش ۱۰۰ تومانی نیز مشاهده شد.

گفتنی است قیمت روز ورق سیاه، استیل و هچنین قیمت ورق گالوانیزه و روغنی و... هم مانند اکثر محصولات فولادی با ثبات قیمت عرضه شدند.

همانطور که از اوضاع بازار آهن و فولاد برمی‌آید درحالی قیمت آهن ثابت و بدون تغییر اعلام می‌شود که بازار تقاضا همچنان در رکود است و عملا خرید آهن چندان قابل ملاحظه نیست.

از طرفی با رکود و نزول بازارهای صادراتی که در دو هفته گذشته شاهد آن هستیم ناگزیر بر بازار داخلی نیز تأثیر گذاشته است تا جایی که شاهد کاهش منفی ۳ درصدی قیمت شمش بلوم در عرضه بورس کالای امروز هستیم.

به نظر می‌رسد معاملاتی که امروز و فردا در بورس کالا رخ می‌دهد تا حدودی روشنگر روند بازار در روزهای آتی باشد و اقدامات بی‌اساسی که گاهی در جهت تحریک بازار و افزایش قیمت‌ها مشاهده می‌شود چندان چاره‌ساز نخواهد بود.

یکی از مواردی که دستاویز عرضه‌کنندگان برای افزایش قیمت‌هاست، اخبار اعمال محدودیت‌ مصرف برق در صنایع فولادی است. اما براساس آمار موجود که کشور با مازاد محصولات نهایی روبه‌رو است و همچنین با مصوبه اخذ عوارض صادراتی و قوانین سامانه جامع تجارت و نیز نظارت و ساماندهی بازار آهن توسط ستاد تنظیم بازار، می‌توان اوضاع را مدیریت کرد و مانع از التهاب بازار شد.

توقع کاهش قیمت آهن باوجود گرانی‌ها

در پی رکود بازار تقاضا و افزایش هزینه‌های تولید و افزایش قیمت اهن الات، جهاندار شکری مدیرعامل شرکت ذوب آهن بیستون در اینباره اظهار کرد: صنایع فولادی درحالی با افزایش نرخ انرژی و سوخت مواجه هستند که مالیات‌ها و دستمزدها و سایر موارد دیگر نیز افزایشی بوده است که اگر در کنار این موارد تعیین عوارض صادراتی سنگین را نیز اضافه کنیم، موانع فعالیت و کسب سود تولیدکنندگان تکمیل می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: اخذ عوارض صادراتی در حالی در کشور ما تصویب شد که سایر کشورها به ترغیب تولیدکنندگان برای صادرات محصولات خود روی آورده‌اند و در کشور ما با این مصوبه عملا مانعی برای صادرات محصولات رقم خورد.

شکری در ادامه با اشاره به این مطلب که به نظر می‌رسد گویا دولت و وزارت صمت به دنبال دریافت عوارض بیشتر از تولیدکنندگانی هستند که حاشیه سود بیشتری نیز دارند، افزود: صادرات آهن آلات یکی از مهمترین منابع ارزآور کشور بود که این تصمیم مشکلات متعددی را به همراه داشت.

این فعال صنعتی بیان کرد: اگرچه به گفته وزارت صمت این تصمیم برای کنترل بازار اخذ شده است اما آنچه از نتایج این تصمیم مشهود است، با توجه به افزایش همه هزینه‌های تولید محصولات فولادی، به نظر نمی‌رسد این تصمیم چندان در ساماندهی بازار کمک‌کننده باشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: مقاومت به کاهش قیمت آهن

شکری گفت: چگونه می‌توان قیمت محصولات را کاهش داد در حالی که تمامی مواردی که به تولید محصول منجر می‌شود از جمله نیروی کار، سوخت، انرژی، مواد اولیه و نرخ حمل و نقل و ... افزایشی بوده‌اند!

شکری در ادامه گفت: همانطور که قابل مشاهده است بیشتر تلاش‌ها برای کنترل نرخ محصولات پایانی معطوف است و به کل محصولات زنجیره تولید به ویژه قیمت کنسانتره و آهن اسفنجی توجهی نمی‌شود.

و درحالی همه انتظار کاهش قیمت محصولات نهایی را دارند که صنایع فولادی با افزایش ۷ برابری نرخ انرژی همراه بوده است و به نظر می‌رسد دولت بیشتر به دنبال کسب سود از طریق وضع عوارض صادراتی است.