بلاتکلیفی شیوه نامه فولادی در ۱۴۰۰

آهن پرایس : در روزهای پایانی آبان ماه سال ۱۳۹۹ بود که شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد که مورد تأیید معاون اول رئیس جمهورقرار گرفت و توسط معاونت اقتصادی رئیس جمهور به وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر اقتصاد ابلاغ شد. شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد جهت تنظیم بازار فولاد، نحوه عرضه و تقاضا در بورس کالا ومشکلات ، همچنین مدیریت صنایع وابسته همچون خودروسازی و لوازم خانگی ابلاغ شد. این شیوه‌نامه اما حواشی و انتقادات بسیاری را به دنبال داشت ، در نهایت به مرحله‌ای رسید که معاون اول رئیس جمهوری بربازبینی و اصلاح آن برای پشتیبانی از بازار سهام تاکید کرد.

این ابلاغیه پیرو تصمیمات جلسه ۱۵۴ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در مورد بازار محصولات فولادی و براساس پیشنهادات مطرح شده، وزارت صمت ملزم شد ظرف دو ماه از زمان ابلاغ شیوه‌نامه، نسبت به اصلاح ظرفیت‌ها و تعیین مقادیر نیاز واقعی کلیه واحدهای تولیدی در سامانه بهین‌یاب اقدام کند. درهمان روزهای نخست، این شیوه‌نامه ابلاغی با واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری از سوی مدیران بازار مقاطع فولادی ومعدنی، فعالان حوزه، انجمن‌ها و تشکل‌های مرتبط مواجه شد. اما جلوگیری از توزیع رانت، نقطه مشترک موافقان و مخالفان شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد بود. 

درادامه میتوانید این خبرا را نیز مطالعه کنید : فولاد در رکود مصرفی عمیق

درهمین راستا علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت در جلسه‌ای که در سال ۹۹ برگزارشد که طی این نشست خواستار تشکیل کمیته‌ای با حضور بخش خصوصی برای پیگیری مسائل مرتبط با فولاد از جمله عرضه در بورس شد. وزیر صمت در این جلسه با بیان اینکه این کمیته تمامی مسائل مرتبط با فولاد را با محوریت تولیدکنندگان و بخش خصوصی مورد بررسی و جمع‌بندی قرار خواهد داد، تاکید کرد که تصمیم‌گیری در وزارت صمت، بر سه محور دولت، مجلس و بخش خصوصی استوار است و همواره از نظرات بخش خصوصی برای تصمیم ‌سازی و تصمیم‌ گیری استفاده خواهد شد.

در نهایت نیز پس از صدور درخواست بازنگری در شیوه‌نامه عرضه و تقاضای زنجیره فولاد توسط محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری، چهارم بهمن‌ماه ۹۹ در نامه‌ای خطاب به محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور دستور اصلاح و بازنگری در شیوه‌نامه مذکور را داده و تاکید کرد که شیوه‌نامه عرضه و تقاضای زنجیره فولاد به گونه‌ای بازنگری و اصلاح شود که هیچ پیامد منفی برای بازارسهام نداشته باشد.

در نامه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به معاون اول رئیس جمهوری آمده بود که با توجه به سهم ۱۵ درصدی صنعت فولاد در بازار سرمایه، شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد علاوه بر کاهش صادرات این صنعت، سبب آسیب جدی به سرمایه و اعتماد مردم و ایجاد ناامنی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خواهد شد.  وزارت کار و شرکت‌های تابعه آن، سهم ۲۰ درصدی از معادن و صنایع فولادی کشور دارند و نظرات آن‌ها در تدوین شیوه‌نامه اخذ نشده است. لذا شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد با هماهنگی وزارتخانه‌های صمت، کار و اقتصاد و مشارکت شرکت‌های بزرگ فولادی و تشکل‌های این زنجیره به گونه‌ای اصلاح شود که شفاف و صریح بدون امکان اعمال سلایق شخصی و غیرکارشناسی باشد و از ایجاد رانت توسط برخی افراد که مصداق واضح این موضوع هستند، جلوگیری گردد.

اوضاع بازار مسکن ۱۴۰۰

آهن پرایس: بازار مسکن از نظر تقویمی در مقطع جدیدی قرار گرفته است اما واقعیت این است که هیچ کدام از شرایطی که مانع رونق این بازار هستند تغییری نکرده اند و حتی ممکن است شرایط موجود بدتر نیز شوند، مگر آنکه مانع بزرگی که در مقابل رونق بازار مسکن و فعالان ملکی وجود دارد، برداشته شود. بررسی های صورت گرفته در رابطه با بازار مسکن ۱۴۰۰، نشان دهنده پنج اختلال شدید رفتاری در بازار املاک می باشد که ریشه تمامی آنها مشترک بوده و همان ابرمانع رونق در حوزه تولید و فروش مسکن است.

حفظ ارتفاع قیمت مسکن در سطح بسیار نامتعارف به عبارت دیگر تداوم بالارفتن قیمت ملک و دورتر شدن از حد قابل تحملی که بازار دارد، تشکیل ابرحباب قیمت مسکن و به واسطه آن به هم خوردن نسبت ها، ازبین رفتن کامل قدرت خرید خانه اولی ها، تشدید رکود خرید مصرفی و همچنین رکود عمیق ساخت مسکن، پنج اختلال رفتاری بازار مسکن می باشد که تاثیرات کلی آنها موجب ایجاد شرایط نابسامان در بازار مسکن شده است که به واسطه تاثیرات آن ها توان خرید مسکن در سمت تقاضای مصرفی از بین رفته و همچنین توان ساخت یا تمایل به ساخت در سمت عرضه افت پیدا کرده است.

ابعاد این اختلالات طی مدت زمان سه سال اخیر به میزانی افزایش یافته است که عمده فعالان بازار مسکن که بسیاری از آن ها به علت افزایش قیمت مسکن از این بازار خارج شده و در حال حاضر حاشیه نشین بازار ملک هستند تا اوضاع موجود بهبود نسبی پیدا کند، این تصور برایشان به وجود آمده است که ممکن نیست مسکن از ابر رکود تورمی نجات یابد که همین مسئله یعنی نا امیدی از بهبود وضعیت بازار مسکن می تواند باعث تشدید نابسامانی ها شود.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آخرین وضعیت بازار معاملات مسکن

گره کور بازار مسکن ۹۹ و یا خطای دید سیاست گذار در سال گذشته و حتی دوسال قبل از آن را می توان عدم پوشش کامل مشکلات در آسیب شناسی ها و همچنین دید اشتباه و ناقص نسبت به تحولات وخیم بازار ملک دانست که مانعی برای درک اصل مشکل از جانب سیاست گذار شد و همین موضوع یعنی بی احتیاطی و غفلت، موجب شد تا بخش مسکن از سیاست حاوی دو خاصیت رکود زا و رونق زا محروم بماند.

در حال حاضر یعنی در آغاز سال جدید، میزان تهدید اختلالات رفتاری بازار مسکن برای دو گروه اصلی در این بازار یعنی سازندگان و خریداران مصرفی به حدی بزرگ است که تداوم عمل نکردن سیاست گذار در مقابل آن می تواند علاوه بر ایجاد مشکلات اقتصادی برای خانوارهای مستاجر و فاقد مسکن، تبعات اجتماعی نیز همراه داشته باشد. منظور از عمل نکردن، بی تدبیری دولتی ها نیست بلکه منظور رفتاری بدتر از آن می باشد یعنی اقدامات فرعی و تدابیر بی اثر که منجر به وخیم شدن اوضاع بازار مسکن ۱۴۰۰ به نسبت بازار مسکن ۹۹ خواهد شد.

عرضه سنگ آهن در بورس کالا

آهن پرایس: بعد از گذشت چند نوبت عرضه و معامله سنگ آهن در بورس کالای ایران با قدیر قیافه عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن و نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در رابطه با ضرورت عرضه سنگ آهن در بورس کالا گفت و گویی صورت گرفته که در ادامه به آن می پردازیم.

قدیر قیافه در رابطه با ضرورت عرضه سنگ آهن در بورس کالا بیان کرد که این موضوع از حدود پنج سال پیش مطرح بود و در این رابطه مذاکرات متعددی صورت گرفت که در آن از ضروری بودن ورود معدنی ها به خصوص نهادهای تولیدی از جمله سنگ آهن در زنجیره ارزش فولاد مطرح شد و حتی اقدامات مثبتی با همکاری بورس کالا و انجمن سنگ آهن صورت گرفت اما با وجود میل به دخالت در اقتصاد و بازار در بین سیاست گذاران این اقدامات متاسفانه در سال های گذشته نا فرجام باقی ماند. 

در حالی که عرضه بورسی هر کالای تولیدی سبب شفافیت، روان شدن معاملات، ضمانت اجرای قرارداد و کشف قیمت واقعی خواهد شد و سنگ آهن نیز از این موضوع مستثنی نیست. که می توان گفت ورود سنگ آهن به بورس کالا به سود تمام ذی ‌نفعان این بخش در بالادست شامل معدن‌ کاران، تولیدکنندگان سنگ آهن کنسانتره و هم به سود صنایع پایین‌ دستی است زیرا می‌ توانند به‌ موقع نیاز خود را از بورس کالا و در شرایط کاملا رقابتی و شفاف تامین کنند که خوشبختانه هم اکنون بر لزوم عرضه زنجیره تولید فولاد در بورس تاکید می شود. 

وی در مورد مشکلات موجود در بازار سنگ آهن نیز ذکر کرد که یکی از مشکلات فعالان بازار سهمیه‌ بندی‌هایی است که دولت در حوزه سنگ آهن، کنسانتره و حتی آهن اسفنجی انجام داد که سود و حتی نتیجه عملی ندارد که نشان دهنده آن است که دخالت دولت ها در بازارها، انحصاری ناعادلانه ایجاد می ‌کند و خواسته ما در این مورد این است که کشف قیمت عادلانه باید در کل زنجیره شکل بگیرد تا سود متوازن در زنجیره ایجاد شود.  

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : آرامش بازار آهن در روز طوفانی ارز

همچنین در پاسخ به این سوال که سنگ ‌آهنی‌ ها چقدر مایل به ورود در بورس کالا هستند، بیان کرد: ما اصرار داریم که سنگ آهن در بورس کالا عرضه و کشف قیمت و شفاف‌ سازی شود تا سنگ آهن با قیمتی منصفانه و عادلانه به دست حلقه ‌های بعدی برسد. ما اعتقاد داریم این قیمت باید کسری از قیمت فوب خلیج فارس باشد که با محاسبه هزینه‌های حمل و ... به دست می ‌آید و باید در بورس کالا، کشف قیمت و به صنایع پایین‌ دستی عرضه شود. 

مزیت مهم بورس، کشف قیمت رقابتی و عادلانه است و الزامی هم وجود ندارد که ۱۰۰ درصد این محصولات در بورس عرضه شود، زیرا اگر بخشی مهمی از تولید نیز در بورس عرضه شود فرآیند کشف قیمت انجام خواهد شد. با این تفاسیر بورس به عنوان نهادی که شفاف ‌سازی و کشف قیمت می‌ کند، قادر است خط قیمت و نرخ را کشف کند و به بازار نشان دهد.