عدم دسترسی به مواد اولیه ارزان قیمت

طبق بررسی های به عمل آمده از روند پیموده شده در بازار آهن، به این نتیجه میرسیم که یک تفاوت محسوس افزایش قیمت در  این دوره با افزایش قیمت های حادث شده ابتدای سال وجود داشته است. البته با دقت در تغییرات بازار قراضه آهن مشخص است که در نوسانات ابتدایی سال جاری؛ قراضه آهن یا مواد اولیه علیرغم التهابات به وجود امده ابتدایی سال، افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه نکرده است جز در مواردی که اختلاف قیمت بین نرخ قراضه آهن و نرخ شمش در دوره اول التهاب به بیش از کیلویی ۱۰۰۰ تومان رسیده باشد. 

با این روند سینوسی بازار انگار دیگر خبری از مواد اولیه ارزان قیمت نبوده و مواد اولیه نیز سهم خود را از افزایش قیمت نامتعارف به حوزه شمش القایی را بر خلاف دفعه قبل نداده است؛ شاید یکی از دلایل اصلی اعتراضات اخیر حوزه القایی همین موضوع باشد. نکته دیگری که از رفتار این بار روند افزایشی زنجیره تولید مشخص دیده میشود، به واسطه اینکه اینبار مواد اولیه هم همگام با سایر لایه های تولید شامل شمش و حوزه نورد خیز برداشته، لذا امید کمتری می توان به بارگشت قیمتها به شرایط کف قیمت های مرداد تا مهر در سال جاری داشت چراکه این دفعه مواد اولیه هم سهم خود از بازار را برداشت می کند و همین موضوع شرایط برگشت به قیمتهای قبل را سخت‌تر خواهد کرد.

یکی دیگر از دلایل استقبال از بروز التهاب در این لایه ها، هجوم تقاضای هیجانی مشتری، در بازار با ماهیت رکودی است که می تواند فروش قابل توجه اما مقطعی را نصیب این لایه ها بگرداند به شرطی که بتوانند در این بازه زمانی محدود و در لحظه ابتدایی بازار ملتهب، بیشترین صید را از التهابات به وجود امده بدست آورند. در اینگونه موارد متغیر زمان بسیار مهم است چراکه زنجیره بالاتر هم بزودی اقدام خواهد کرد و از همین رو است که نوسانات معمولا شدت عمل دارند و اغلب اوقات ملایم نیستند.


چالش هایی بر سر راه صنعت فولاد

بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، یکی از چالش‌ هایی که بر سر راه صنعت فولاد قرار دارد، چالش زیر ساخت حمل‌ و نقل ریلی در کشور است. افق تولید مواد معدنی در سال ۱۴۰۴، حدود ۷۰۰ میلیون تن است که در سال‌ های اخیر متوسط تولید سالانه مواد معدنی حدود ۳۵۵ میلیون تن بوده است.
در حال حاضر، سهم ریلی از حمل تولیدات مواد معدنی و صنایع معدنی، ۷ درصد و سهم جاده‌ ای ۹۳ درصد است. انتظار بخش معدن کشور این است که سهم ۷درصد حمل ریلی مواد معدنی در افق ۱۴۰۴ باید به سهم ۳۰ درصد  برسد. با توجه به بررسی ‌های صورت گرفته در سایر کشور های معدنی، مشخص شد که سالانه حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد مواد معدنی توسط خطوط ریلی حمل می‌شود، در حالی که سهم واقعی حمل مواد معدنی توسط خطوط ریلی در ایران ۵ درصد تولید مواد معدنی کشور را در بر می‌گیرد.
 برای واکاوی بیشتر این موضوع باید وضعیت بودجه سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ در زیر ساخت‌ حمل‌ و  نقل کشور و هدف دولت در احداث خطوط ریلی در افق ۱۴۰۴ مورد بررسی قرار گیرد. طول خطوط اصلی ریلی کشور برابر با ۱۳۵۰۰ کیلومتر است که با ۹/ ۰ درصد از کل خطوط ریلی جهان، رتبه ۲۱ را به خود اختصاص داده است. افق طول خطوط ریلی در سال ۱۴۰۴معادل ۲۵هزار کیلو متر است. جهت دستیابی به اهداف افق ۱۴۰۴، طول خطوط ریلی کشور نیاز به رشد سالانه ۹ در صدی دارد و تنها در سال ۱۳۹۸ به سرمایه گذاری ۷/۸ هزار میلیارد تومان نیاز است.
ارزیابی ‌ها نشان می‌ دهد چالش ‌هایی در مسیر تولید ۵۵ میلیون تن فولاد وجود دارد که مهم ‌ترین آنها اکتشافات سنگ‌ آهن، زیر ساخت آب و زیر ساخت حمل‌ و نقل ریلی است. مطابق با ارزیابی ‌ها در سایر کشور های معدنی سالانه حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد مواد معدنی توسط خطوط ریلی حمل می ‌شود، در حالی که سهم واقعی حمل مواد معدنی توسط خطوط ریلی در ایران ۵ درصد تولید مواد معدنی کشور را در بر می‌گیرد.


عوامل رونق بخش بازار مسکن

دو عامل رونق ‌بخش، تقاضای واقعی را به سمت بازار مسکن سوق داد، به دنبال کاهش هفت درصدی نرخ نسبت به نقطه‌ ی اوج و نزدیک شدن به ماه‌ های پایانی سال، طرف تقاضا به‌ تدریج با فراگیری از ادوار گذشته خود را برای خرید آماده می ‌کند. به گزارش آهن پرایس در   اخبار بازار مسکن، نرخ ماهیانه مسکن شهر تهران در وضعیت کلی دو درصد کاهش داشته است. رقم افت نرخ نسبت به نقطه‌ ی اوج بازار در تیر ماه به هفت درصد می‌ رسد. کاهش قیمت‌ ها از یک طرف و نگرانی از بابت تورم سیستماتیک در پایان سال و اثر تغییر نرخ بنزین، برخی متقاضیان مصرفی را به خرید مجاب کرد، به طوری که معاملات مسکن در دو ماه گذشته به ترتیب ۲۲ و ۱۹ درصد بالا رفته است.
در شرایط فعلی، کارشناسان معتقدند که هر دو طرف عرضه و تقاضا در بازار مسکن به درک مشترک رسیده‌ اند. از یک طرف مالکان به این نتیجه رسیده‌ اند که ظرفیتی برای رشد نرخ وجود ندارد. خریداران نیز می‌ دانند که نمی ‌توان انتظار ریزش شدید نرخ را داشت.  آبان ماه ۱۳۹۸ با این‌ که معدل کلی نرخ مسکن شهر تهران دو درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش داشته اما جزییات گویای آن است که نرخ در ۱۵ منطقه نیمه جنوبی و پر تقاضای شرق و غرب، رشد یافت اما با توجه به افت نسبتا زیاد قیمت ‌ها در مناطق ۱، ۲، ۳، ۶، ۸، ۱۱ و ۲۰ میانگین کل دو درصد کاهش نشان داد.
نمایه‌ های دریافتی حاکی از آن است که نرخ مسکن به کف نزدیک شده و متقاضیان موثر که خانه را به قصد سکونت خریداری می‌کنند برای خرید آماده می‌ شوند. البته با وجود افزایش نرخ آهن ‌آلات و نرخ دستمزد که به دنبال افزایش نرخ بنزین اتفاق افتاد کارشناسان، تورم مجدد را برای بازار مسکن متصور نیستند.

بازار آهن گرفتار نوسانات نرخ ارز

به گزارش اهن پرایس در اخبار بازار اهن، در اکثر حوزه های مختلف زیرمجموعه بازار داخلی فولاد همچنان بصورت جسته و گریخته شاهد روند افزایش قیمت ها می باشیم. کارشناسان مهمترین عامل حمایتی این افزایش قیمت‌ها را  روند ملتهب و افزایشی بازار اسکناس ارز می دانند که ظاهرا بهانه لازم برای طی شدن روند صعودی بهای آهن آلات بازار داخلی فولاد را فراهم نموده است؛ بطوری که گزارش شده روند معاملات اخیر در بازارهای صادراتی برای فولادسازان بزرگ کشور درخور توجه و تا حدودی رضایت بخش بوده بطوریکه حجم تخصیص یافته شمش به بازارهای صادراتی تا دو ماه آینده عمدتا پیش فروش شده اند. 

توجه و تمرکز ویژه این روزهای دولت به صادرات غیرنفتی و ارز برگشتی حاصل از صادرات این کالاها از جمله فولاد به حسب مشکلاتی که در سمت تحریم های نفتی وجود دارد، موجب شده تا حد زیادی دست فولادسازان در کاهش سهیمه تخصیص یافته به بازار داخلی باز باشد؛ همین عامل خودش یکجور کمبود مقطعی عرضه در مواقع تقاضاهای انفجاری و هیجانی داخلی محسوب شده و روند نوسانات افزایشی بازار داخلی را شدت بخشیده و حمایت می‌کند. 

فولادسازان القایی هم این روزها با حمایت روند صعودی ارز و شرایط ملتهب بازارها، در روند صعودی بازار سنگ تمام می‌گذارند و در کنار عوامل مثبت یاد شده عنوان می‌کنند که کمبود مواد اولیه از جمله آهن اسفنجی و قراضه آهن عامل اصلی روند افرایشی آنهاست، اذعان می‌کنند که فولادسازان بزرگ در تامین مواد اولیه انها اهتمام لازم را ندارند و توجه انها این روزها یا بازارهای صادراتی است یا تامین مواد اولیه تولید محصول نیمه نهایی و نهایی خط تولید خودشان است. به هر حال در کنار کشف سطوح نرخهای بالاتر معاملات شمش در بورس کالا، یک‌پای اصلی پیش قراولان افزایش قیمت‌های داخلی فعلا همین فولادسازان حوزه القایی هستند که با افزایش قیمت شمش محرک روزانه حوزه نورد بخش خصوصی می شوند.

رویای محال کاهش قیمت ها

گزارش میدانی آهن پرایس از گلایه های متقاضیان خرید آهن در بازار، حاکی از این است که موج افزایش قیمت ها بار دیگر اسباب نگرانی مصرف کنندگان آهن در بازار را مهیا کرده است. البته در این شرایط اظهار نظرهای غیر کارشناسانه و وعده وعیدهای کاهش نرخ آهن آلات به خصوص میلگرد آجدار به کمتر از ۳ هزار تومان به ازای هر کیلو سبب گشت تا صفی طویل از متقاضیان خرید که در انتظار کف قیمت های بازار بودند تشکیل شود.

روز شنبه با شدت گرفتن برخی بدبینی ها شاهد اوردوز قیمت ها در بسیاری از بازار ها به خصوص بازار میلگرد آجدار بوده ایم. فرجام کار بازار میلگرد آجدار در روز شنبه بنابر برخی شنیده ها در دامنه قیمتی حدود ۴۴۰۰ تومان تا ۴۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو   بین ۰ تا ۱۰۰ تومان افزایش قیمت نسبت به روز پنج شنبه هفته گذشته و اعلام میانگین افزایش قیمت روز میلگرد  در حدود ۶۰ تومان بوده ایم. در نخستین روز هفته بازار مقاطع طویل فولادی تحت تاثیر برخی التهابات بازار ارز و مهم تر از آن بدبینی هایی بود که در کانال ها و گروهها و محافل مختلف و متعدد فضای مجازی از سمت تحلیل گران ریز و درشت بازارهای ارز و طلا  از روز پنج شنبه مخابره می گردید و بطوریکه دیدیم و شنیدیم؛ برخی کمربندهای خود را برای شیرجه در بازارهای کالایی محکم کرده بودند که عاقبت آن هم افزایش قیمت برخی از بازارهای بنیادین از جمله ارز، طلا و فولاد در فعالیت بازارهای شنبه بود.

از این رو اگر دولت و بانک مرکزی به عنوان صاحبان قدرت نتوانند در نظم دهی بازار نقش خود را به خوبی ایفا کنند بار دیگر شاهد اعمال نظر های غیرکارشناسانه جمعی از فعالان بازار خواهیم بود که شرایط خرید آهن آلات را برای متقاضیان در صف انتظار به مراتب دشوارتر می کنند.