نگاهی به بازار ورق آهن

گزارشات ارسالی از اصفهان حاکی از این است که قیمت ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول، در روز شنبه به ازای هر کیلو ۸۷۵۰۰ بود که تا چهارشنبه هفته گذشته به رقم ۷۳۰۰۰  ریال هم رسید، هم چنین ورق های گرم ضخامت ۳ تا ۱۵ میلیمتر روز شنبه ۱۰۳۵۰۰ ریال قیمت داشت ولی تا چهارشنبه به ۸۵۳۷۵ ریال رسید. طبق آمار منتشر شده از بورس فلزات در سال گذشته آخرین قیمت فروخته شده ورق گرم B ۵۸۴۱۵ ریال بوده اما در سال جاری با طی روند نزولی خود به ۵۲۱۶۰ ریال تنزل کرده است. ورق اکسین ضخامت ۱۰ تا ۴۰ میلیمتر  روز شنبه ۱۰۶۶۰۰ ریال قیمت داشت ولی تا چهارشنبه به ۱۰۰۲۰۰ ریال افت کرد در حالیکه قیمت های کمتر از این هم در بازار عنوان می شد. 

کارشناسان دلایل کاهش قیمت ورق را در بحث قیمت و عرضه  شمش و سایر  مقاطع عنوان می کنند اما  دانستن یک نکته در مورد ورق بسیار حایز اهمیت است که آن، کاهش قیمت جهانی اسلب است. از این رو فولاد مبارکه در سال گذشته حجم عمده ای از اسلب تولیدی خود را صادر کرده است اما در سال جاری به علت بسته بودن بازارهای خارجی تقاضای اسلب همچنان رو به نزول است. علیرغم آنکه در هفته گذشته شاهد بهبود محدود قیمت شمش بوده ایم اما روند کاهشی اسلب همچنان ادامه دارد که  دلیل آن را در مصرف چندگانه اسلب می دانند که نه تنها  ماده اولیه تولید ورق است بلکه فقط در کارهای ساختمانی مصرف می شود که برای تولید اتومبیل و کالاهای خانگی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

در رابطه با ورق های اکسین با توجه به شرایط خاص تولید این کارخانه که هنوز با تقاضا فاصله دارد آنچه باعث کاهش قیمت تولیدات محصولات اکسین شده است  را در درجه اول می توان در افت قیمت اسلب و در درجه دوم نگرانی صاحبان کالا از کاهش تقاضا در بازار و کنترل های دولت بر این بازار دانست.


تاثیرات کرونا بر صنعت خودرو

به گزارش  آهن پرایس در اخبار بازار آهن،  تاثیر کرونا بر صنعت خودرو پس از گذشت حداقل سه ماه از آغاز بحران کرونا در ایران و سایر نقاط جهان  به حدی گسترده بوده است که بدنه اقتصاد کشور ها را به لرزه در آورده است و اکثر صنایع را رو به تعطیلی کشانده است؛ البته تدابیر دولتی نیز برای جلوگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا تمامی صنایع از جمله صنعت خودرو را متوقف کرده است،تا جایی که اکثر خودروسازها و تولید کنندگان قطعات خودرو تولید و سفارشات خود را کاهش یا قطع کرده اند.

از این حیث کارشناسان ۵ آسیب کرونا را برای صنعت خودرو معرفی کرده اند که به شرح ذیل می باشد:
کاهش یا تعلیق تولید، کاهش تقاضا، مشکل در زنجیره تامین قطعات، مشکل در فروش و مشکل در ثبت نام خودرو بر اساس پروتکل های بهداشتی، تولیدکنندگان برای حفظ سلامت کارمندان، فعالیت های خود را متوقف کرده اند؛ همچنین در بخش تامین قطعات نیز با وجود اینکه ۸۰ درصد تامین قطعات خودرو توسط چین انجام می شود، با توجه به تعطیلی کارخانه های قطعه ساز در چین، تامین قطعات مورد نیاز از این کشور دشوار شده است و اکثر کارخانه ها تا ۱۱ مارس تعطیل بوده اند و به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده اند.

با این وجود فقط آغاز به تولید نمی تواند مشکل در تامین قطعات را رفع کند چرا که اکثر کشورها همچون ایران درگیر شیوع ویروس کرونا هستند و بر همین اساس محدودیت هایی برای واردات محصولات غیرضرروری وجود دارد که باعث کاهش سفارشات و در نهایت کاهش تولید شده است. در ایران نیز در حدود ۷۰۰ هزار نیروی کار در بخش قطعه سازی و تولید خودرو اشتغال دارند که شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر صنعت خودرو باعث افزایش نگرانی ها در این رابطه شده است. به همین دلیل کارخانه های تولیدکننده خودرو در ایران فعالیت خود را با رعایت اصول بهداشتی به صورت محدود از ۲۳ فروردین ماه آغاز کرده اند .

تاثیرات کرونا بر صنعت خودرو

به گزارش  آهن پرایس در اخبار بازار آهن،  تاثیر کرونا بر صنعت خودرو پس از گذشت حداقل سه ماه از آغاز بحران کرونا در ایران و سایر نقاط جهان  به حدی گسترده بوده است که بدنه اقتصاد کشور ها را به لرزه در آورده است و اکثر صنایع را رو به تعطیلی کشانده است؛ البته تدابیر دولتی نیز برای جلوگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا تمامی صنایع از جمله صنعت خودرو را متوقف کرده است،تا جایی که اکثر خودروسازها و تولید کنندگان قطعات خودرو تولید و سفارشات خود را کاهش یا قطع کرده اند.

از این حیث کارشناسان ۵ آسیب کرونا را برای صنعت خودرو معرفی کرده اند که به شرح ذیل می باشد:
کاهش یا تعلیق تولید، کاهش تقاضا، مشکل در زنجیره تامین قطعات، مشکل در فروش و مشکل در ثبت نام خودرو بر اساس پروتکل های بهداشتی، تولیدکنندگان برای حفظ سلامت کارمندان، فعالیت های خود را متوقف کرده اند؛ همچنین در بخش تامین قطعات نیز با وجود اینکه ۸۰ درصد تامین قطعات خودرو توسط چین انجام می شود، با توجه به تعطیلی کارخانه های قطعه ساز در چین، تامین قطعات مورد نیاز از این کشور دشوار شده است و اکثر کارخانه ها تا ۱۱ مارس تعطیل بوده اند و به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده اند.

با این وجود فقط آغاز به تولید نمی تواند مشکل در تامین قطعات را رفع کند چرا که اکثر کشورها همچون ایران درگیر شیوع ویروس کرونا هستند و بر همین اساس محدودیت هایی برای واردات محصولات غیرضرروری وجود دارد که باعث کاهش سفارشات و در نهایت کاهش تولید شده است. در ایران نیز در حدود ۷۰۰ هزار نیروی کار در بخش قطعه سازی و تولید خودرو اشتغال دارند که شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر صنعت خودرو باعث افزایش نگرانی ها در این رابطه شده است. به همین دلیل کارخانه های تولیدکننده خودرو در ایران فعالیت خود را با رعایت اصول بهداشتی به صورت محدود از ۲۳ فروردین ماه آغاز کرده اند .