کاهش قیمت ها در بازار مسکن

بنابر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار مسکن، به دنبال انتظارات تورمی در بازار مسکن که از ابتدای تیر ماه اتفاق افتاده، فضای ذهنی به سمت کاهش قیمت ‌ها متمایل شده است و خرید و فروش سفته‌ بازانه در بازار مسکن پایتخت به طور کامل متوقف شده است. برخی از دفاتر املاک شهر تهران اظهار دارند که ایجاد ثبات قیمتی در بازار  ارز، خروج دلالان از بازار ملک را در پی داشته و خریداران مصرفی در انتظار کاهش قیمت‌ ها به سر می‌ برند.
اطلاعات رسیده حاکی از آن است که اولین نشانه‌ های شکست مقاومت مالکان در حال بروز است و روز به روز به تعداد فروشندگان پول لازم که املاک خود را زیر قیمت، فایل می‌ کنند افزوده می‌ شود. سال گذشته به دلیل رشد خرید و فروش از سوی واسطه‌ گران، نمای کلی بازار مسکن، صعودی بود و پیش‌ بینی ‌ها از افزایش قیمت منجر به رشد بازار می‌ شد که تا انتهای خرداد ماه ۱۳۹۸ ادامه یافت. هر چند معاملات در بازه ۱۵ ماهه افت شدیدی کرده بود اما رکود تورمی در بازار حاکم بود.
با این حال از ابتدای تیر ماه، دفاتر مشاور املاک ایجاد رکود کامل در بازار خرید و فروش به همراه روند کاهنده قیمت ‌ها را تایید کرده‌ اند. بنابر اظهارات یکی از مشاوران املاک که در محدوده مناطق ۱۳، ۱۴ و ۱۵ فعالیت دارد، خرید و فروش مسکن متوقف شده است. البته قیمت معاملات قطعی به طور کلی پایین نیامده اما برخی فروشندگان پول لازم فایل خود را بعضا تا متری ۲ میلیون تومان زیر قیمت عرضه کرده‌ اند. این مساله باعث شده تا حد انتظارات در بازار مسکن، کاهشی شود. از این رو وزیر راه و شهر سازی در مورد آخرین وضعیت قیمت مسکن اعلام کرد: قیمت مسکن و روند شتابان آن با افت مواجه شده است و در سطح کشور شاهد وادادگی قیمت مسکن هستیم.

عقب نشینی امریکا در برابر مواضع ایران

بنابر تحلیل آهن پرایس از وضعیت بازار آهن، با توجه به توییت دیشب ترامپ (در باره ایران عقب می نشینم و صبر می کنم) بازار پس از یک بازی شیطنت آمیز کوتاه مدت، مجددا وارد فاز ثبات و رکود می گردد. سفرهای سیاسی اخیر از جمله سفر دوره ای دکتر ظریف به امریکا وامریکای لاتین، سفر نخست وزیر عراق و وزیر خارجه عمان به ایران وهم‌ چنین سفر اخیر عراقچی به پاریس نشان از تلاش دستگاه دیپلماسی بر گشایش مسیر سیاسی برای بحران اخیر دارد چراکه شواهد حاکی از این است که برنده وضعیت فعلی پرتنش در خلیج فارس، ایالات متحده  از بابت فروش بیشتر نفت و اسلحه می باشد و هم چنین بازنده این وضعیت نیز هم فروشندگان نفت منطقه و هم‌چنین کشورهای اسیای جنوب شرقی (به واسطه  تامین انرژی از طریق تنگه هرمز و به واسطه سطح بالای تجارت با خلیج فارس) هستند، می باشند.

تصمیمات این چنینی شاید بتواند مرهمی برای زخم ممنوعیت صادرات آهن آلات ساختمانی تولیدکنندگان داخل باشد چراکه ایران دارای یک شریان حیاتی برای صادرات سایر کشور ها می باشد و همین امر سبب گشته است تا کشورهایی چون (ژاپن،کره جنوبی،عراق،عمان و....)که به شدت نسبت به امنیت تنگه نگران بوده و نقش واسطه را در کاهش تنش در این منطقه  ایفا می کنند. از این رو آمریکا نیز برخلاف ژست های سیاسی ،علاقه ای به ایجاد تغییر در وضع فعلی ندارد، چرا که مسئولین ایرانی هم با اقتدار اعلام کرده اند در صورتی که تنگه هرمز برای ما امن و قابل استفاده نباشد، برای هیچ کس قابل استفاده نیست.

کارشناسان معتقدند که با کاهش نرخ ارز نوسانات چند ماه اخیر بازارهای داخلی را  به پایین ترین حد منحنی رسانده است  و گسترش چتر رکود در اکثر بازارهای فعال کشور را  می توان به آسانی مشاهده نمود. تمامی این فراز و فرود های جزئی به معنای استراحت کوتاه مدت غول نقدینگی تا استارت بعدی می باشد و تا زمانی که این غول به مسیر درست تولید هدایت نشود این دور تسلسل باطل پی در پی تکرار می شود.

رقابت شرکت های کوچک مقیاس

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، معادن‌کوچک ‌مقیاس برای رقابت با معادن بزرگ کشور با برند سازی محصولی خاص قابلیت رقابت برای تولید و صادرات پیدا می ‌کنند. بنابر اظهارات کارشناس ارشد بازار های جهانی فولاد سنگ ‌آهن در مورد نحوه اجرای برندینگ معادن کوچک‌ مقیاس، در مجموع نحوه اجرای برندینگ این‌ گونه معادن با معادن بزرگ چه از نظر اولویت خرید از سوی خریداران و چه کسب رتبه  بسیار متفاوت است.
از این رو به عنوان مثال شرکت ‌های متعدد سنگ ‌آهنی طی ۱۱ تا ۱۲ سال پیش در استرالیا فعالیت داشتند اما بعد از بحران جهانی سال ۲۰۰۸ که قیمت‌ ها به شدت کاهش یافت تعدادی از آنها از میدان فعالیت خارج شدند. شرکت ‌های کوچک‌ مقیاس معدنی نیز باید محصولات مشابه تولیدی بزرگان این حوزه را از طریق اختلاط تولید کنند زیرا ظرفیت تولید آنها به تنهایی قابلیت صادرات ندارد.
شرکت ‌های کوچک‌ مقیاس باید طبق سفارش مصرف‌ کننده خاص در داخل یا حتی خارج از کشور،  میزان تولید مورد نیاز خود را حتی با ادغام با سایر معادن کوچک تامین کنند تا نظر مشتری به طور کامل اجابت شود. وی با اشاره به اینکه معادن کوچک مقیاس در زمینه بازاریابی در داخل و خارج از کشور با مشکل مواجه هستند افزود: این معادن به علت ظرفیت پایین ‌شان باید برای تامین نظر مشتری رویکرد یک نواختی در محصول ایجاد کنند که این امر می‌ تواند از طریق اختلاط با معادن دیگر ایجاد شود و این کار نیاز به زمان دارد.
کارشناسان متعددی در خصوص وضعیت بازار فولاد به گفتمان می پردازند که در این میان توجه به واحدهای کوچک مقیاس از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه این بخش می تواند الگویی برای پیشبرد مقاصد اقتصادی باشد.