کاهش مصرف انرژی در بازار فولاد امری حیاتی است

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، یکی از مهم ترین مسائل روز دنیا در صنعت فولاد جهانی «بهینه‌سازی مصارف انرژی» می باشد. چرا که این موضوع تاثیر بسزایی بر قیمت نهایی و رقابت پذیری در بازار های جهانی خواهد گذاشت. مساله ای که احتمالا برای اکثر فولادسازان داخلی از اهمیت ویژه ای برخوردار نباشد.

 صنعت فولاد یک صنعت مادر در سطح جهانی می باشد و از صنایع بسیار مهم بشمار می رود. این صنعت توانسته به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم برای صد ها هزار نفر ایجاد شغل کند. وجود این صنعت داخل یک کشور گواه از میزان توسعه یافتگی آن کشور و همچنین مایه افتخار آن کشور محسوب می شود. بدون تردید توسعه این صنعت در داخل کشور طی سال های گذشته را مدیون تلاش ها و زحمت های فولاد سازان داخلی و داخلی هستیم.

برخلاف تصورات اشتباه بعضی مبنی بر صرف داشتن صادرات گاز به جای فولاد، بخش اساسی مساله صادرات گاز نیست بلکه موضع اصلی انرژی می باشد که می توان با صرفه جویی واحد های فولادی در مصرف آن بهینه سازی کرد تا بتوان از آن در مصارفی از جمله صادرات استفاده کرد.

در مورد یارانه انرژی، بدین معنی نیست که این یارانه نباید در اختیار فولاد سازان قرار گیرد، بلکه در اکثر کشور های فعال فولادی دولت با ارائه تسهیلات بلند مدت و با سود تقریبا صفر درصد به تولید کنندگان آن ها را در این امر مهم حمایت می کند.

در کشور ما نیز به علت بهره مندی از انرژی گاز و برق، حمایت هایی از فولاد سازان انجام می شود که باید این حمایت ها بیشتر هم شود. سوالی که در اینباره مطرح می شود این است که آیا میزان مصرف انرژی واحد های فولادی داخل کشور با استاندار های جهانی برابری می کند یا خیر؟ در پاسخ به این باید بگوییم خیر. در کشور ما هر واحد فولادی به ازای تولید یک تن فولاد تقریبا حدود 50 درصد بیش از استاندارهای جهانی انرژی مصرف می کند که این موضوع برای صنعتی که دارای رتبه 12 در سطح جهان می باشد بسیار تاسف برانگیز است.

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.