عدم تاثیر پذیری بازارفولاد ایران ازقیمت های جهانی

عدم تاثیر پذیری بازارفولاد ایران ازقیمت های جهانی


در حواشی نوسانات قیمت فولاد در دنیا، بازار فولاد ایران بدلیل وجود رکود تحت تاثیر این نوسانات قرار نگرفت و این امر می تواند در دراز مدت بر روی اقتصاد ایران تاثیرگذار باشد.

طی هفته های اخیر، قیمت آهن و مواد معدنی با افزایش مواجه شد. اما بازار آن ایران با توجه به رکودی که در آن قرار گرفته است نتوانست از این افزایش قیمت به نفع خود استفاده کرده و خود را از رکودی که سال ها در آن قرار دارد خارج کند. با توجه به افزایش میزان تقاضا نسبت به عرضه و همچنین اجرای سیاست های چین مبنی بر کاهش تولید و صادرات موجب شده تا قیمت سنگ آهن و فراورده های فولادی افزایش داشته باشد. از سوی دیگر کشور چین با بکار گیری سیاست های معدنی باعث شده تا قیمت سنگ آهن در این کشور رشد کند و این افزایش قیمت سنگ آهن بستری را برای رشد قیمت فولاد هم فراهم کرده است.

بازار آهن ایران سال هاست که در رکود به سر می برد. از دلایل اصلی این رکود می توان به وجود رکود در بازار مسکن اشاره کرد. با توجه به اهمیت فولاد در صعنت ساختمان برای استفاده به عنوان ماده اولیه ، رکود بازار مسکن موجب شده تا بازار فولاد هم وارد رکود شود و میزان تقاضا در حوزه بخش های زیر ساختی و ساختمانی کم شود.  بازار مسکن ایران چند سالی است که با رکود دست و پنجه نرم می کند. طبق آمار های بدست آمده بیشترین رکود در این بازار، در همین دوره مشاهده شده است که طبق پیش بینی های انجام شده، این رکود تا پایان سال 96 هم ادامه خواهد داشت.

افزایش صادرات با رشد قیمت مواد اولیه

با رشد قیمت فولاد و مواد اولیه همچنان میزان تقاضا در اخل در حالت سکون قرار دارد اما این افزایش قیمت موجب گردید تا شرکت های ایرانی برا ی بدست آوردن منفعت بیشتر به سمت صادرات آن روی آورند. این افزایش صادرات ایران برای کسب منفعت، سبب شد تا ایران به عنوان بزرگترین صادر کننده در خاورمیانه شناخته شود. از سوی دیگر رشد نرخ فولاد و فراورده های فولادی در ایران موجب گردید تا میزان نرخ واردات فولاد تخت به کشور هم افزایش پیدا کرده و این افزایش قیمت بستری را فراهم کند تا هزینه های صنایع مصرف کننده فولاد هم بتواند با رشد چمشگیری مواجه شود.

به هر حال بازار ایران در شرایط پیچیده ای قرار دارد زیرا هم مسائل اقتصادی داخلی کشور روی این بازار تاثیر گذار است و هم بازار جهانی زمینه را برای  تغییرات بزرگ در بازار فراهم می کند.

 

برای اطلاع از قیمت روز آهن آلات در کانال تلگرام آهن پرایس عضو شوید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.